X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרשת "מקץ" (ב)

יד אלוהים

אני מבקש ברשימה קצרה זו לתת כבוד גם לגישה, שאינה סבורה, שיד אלוהים היא זו, שכוונה את הקנאות החשוכה של האחים ביוסף
▪  ▪  ▪
מכבד את האמונה [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

אני מכבד את כל מי שרואה בפתרון החלומות של יוסף, שמצוי בהם בדיוק רק מה שמחבר הטקסט המקראי מציין, לפיו יוסף אומר בבהירות רבה בספר בראשית פרק מ"א, פסוק ט"ו: "בִּלְעֲדֵי אֱלוֹהִים יַעֲנֶה...". כלומר, יוסף מבהיר מלכתחילה, שאין ביכולתו לתת תשובה בלעדי האלוהים. אין ביכולתו לעמוד במשימה המיוחלת בלי הכוונה אלוהית. הכל בידי שמים.
אך אני מבקש ברשימה קצרה זו לתת כבוד גם לגישה, שאינה סבורה, שיד אלוהים היא זו, שכוונה את הקנאות החשוכה של האחים ביוסף. אינני רואה את הכוח השמימי מכוון את הקנאות העיוורת וחסרת המעצורים של האחים, ומעלה אותם על שרטון של שפל מוסרי עד להחלטה האומללה למכור את האח לסוחרים בבני אדם בדרכם לארץ זרה, ולומר לאבא המודאג: "חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ, טָרֹף טָרַף יוֹסֵף" (בראשית ל"ז, ל"ג). האב בצערו קרע בגדיו, שם שק במתניו "וַיּתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ יָמִים רַבִּים" (שם, ל"ד).
אני רואה ביוסף הפותר את החלום, כמי שמביא לפתרון את פרי הניסיון של החיים, אותם צבר כאדם, שעמד לא פעם מול היד הגרומה של המוות. אני רואה בפותר החלום את מי שהביא לפתרון את חוויית השהות בבור במדבר אליו נזרק על-ידי אחיו המביעים שנאה עזה כלפיו, את מי שהיה נתון לאימת סוחרים בבני אדם והתייסר שנים רבות בבית הכלא המצרי. אני רואה בניסיון החיים של יוסף את המפתח לפתרון החלום של פרעה. ניסיון החיים הקשה, שטלטל את יוסף לתחתיות שאול, הוא שעמד בבסיס ההחלטה, בבסיס ההיגיון, שבטלטלות משפל לגאות, חובה להציע למבקש הפתרון את הצעת החיסכון בעתות גאות, כדי לצבור כוחות עמידה בעתות השפל.
אני רואה את החוכמה האנושית שנצברה בניסיון חיים קשה בכתוב בבראשית מ"א פס' ל"ה: "וַיִּקְבְּצוּ אֶת כָּל-אֹכֶל הַשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת הַבָּאוֹת הָאֵלֶה, וַיִּצְבְּרוּ-בַּר תַּחַת יַד פַּרְעֹה... וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶַׁבע שְׁנֵי הָרַעַב..." והתוצאה המבורכת של חוכמת החיים היא שעומדת מאחורי התיאור בפרק מ"א פס' נ"ה: "וַיִּצְעַק הָעָם אֶל-פַּרְעֹה לְלֶחֶם, וְאָמַר פָּרְעֹה לְכָל מִצְרַיִם - לְכוּ אֶל-יוֹסֵף אֲשֶׁר-יֹאמַר לָכֶם תַּעֲשׁוּ".
הרגישות החברתית וההומאניזים האנושי חברו יחד עם תובנות החיים והעוצמות המוסריות למפעלו של הרפורמטור הראשון, יוסף בן יעקב. שפועלו מתואר בפרשת "מקץ".
הרגישות החברתית וההומאניזים האנושי, שניווטו את חכמת החיים של יוסף, הצילו את העם המצרי משאול תחתית של רעב, ולמעשה הבטיחו גם את רווחתם של פליטי הרעב מהארצות הסמוכות למצרים. התובנות של הרפורמטור הראשון מוכחות בימים אלו. מי שבימים טובים חסך לעת מצוק, כוח העמידה שלו חזק ויציב בימי הקורונה הקודרים העוטפים אותנו. אך כאמור בפתיחת דברי, אני רוחש כבוד למי שמתייחס להתרחשויות בפרשה כי הכל בידי הכוח השמימי.

תאריך:  20/12/2020   |   עודכן:  20/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יד אלוהים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
נאד נפוח
מגיב ותיק  |  20/12/20 13:38
 
- הנאד הנפוח נהנה ממגיב ותיק
הנאד הנפוח   |  20/12/20 13:53
 
- מגיב ותיק - "יופי" של תגובה.
"יופי" של תגובה  |  20/12/20 14:33
 
- ההבדל בין איתן ומגיב ותיק
ההבדל "הקטן"  |  21/12/20 08:08
 
- לסלפן/נית
מגיב ותיק  |  21/12/20 10:19
2
שבוע טוב אדם יקר
שבוע טוב.  |  20/12/20 13:41
3
יוסף
נגה ק  |  21/12/20 08:54
4
מאחלת לאיתן בריאות ורק בריאות ל"ת
מאחלת לאיתן  |  21/12/20 11:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דוד ארגז
יש פסול בכך שאזרחים שומרי חוק שנפלו קורבן לתקיפה ומתגוננים מפני פושעים מוצאים את עצמם כמעט אוטומטית על ספסל הנאשמים    יש ליקוי מוסרי בכך שאנשים הגונים שהגנו על זכויותיהם תוך כך טעו בלי כוונת זדון ייענשו בחומרה
שמואל פישר
הנביא ישעיהו כותב: "ומבשרך לא תתעלם" - לא להתעלם מעוול ומצער שנגרם ליהודי אחר, וגם כמובן לא מסבל שנגרם ליהודיה כלשהי    אין להתעלם מהסבל שנגרם לנשים שאינן יכולות להתחתן בשנית ולהקים בית חדש בישראל, ואין להתעלם מנשים שנגזלה מהן חרותן העצמית והבסיסית. היהודיות העגונות הן בשר מבשרנו. אין כל ספק כי רבנים ודיינים רבים כואבים מצב זה, אך למרות זאת הם מתקשים לשנות את המצב ולהביא קץ ליסורים.
ארי בוסל
מדינת ישראל מתקצבת מאות מיליונים לשנות את מצב הנתק בין יהודות ארה"ב לישראל    ישנן משלחות אינספור להכיר את הקהילות היהודיות בארה"ב ולטפח את הקשר    בימינו אפילו הצעת חוק שיש להתייעץ עם יהדות התפוצות
שמחה סיאני
סעידה, כשמה כן היא, מסייעת לשכניה, מקשיבה למצוקת לבם ומנחמת אותם במילים טובות ובכך מסירה מלבם כל יגון ואנחה
ד"ר רון בריימן
שום ממשלה, בשום מקום בעולם, אינה יכולה להצליח במאבק במגיפה כאשר התנהגות הציבור פורקת כל עול, וכאשר הציבור על כל גווניו אינו קולט שהתקהלות היא התקהלות היא התקהלות, בין אם היא ערבית, או חרדית, או חילונית, או משפחתית, או הפגנתית, או קניינית, או תיירותית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il