X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לוח הנצחה להרוגי אסון נאות הככר [צילום: אתר יזכרו לחללי מערכות ישראל]
50 שנה ל"אסון נאות הכיכר"
בשבוע הבא (30.12.20) תמלאנה 50 שנה לאסון הטבע באזור נאות הכיכר, מאסונות הטבע החמורים בתולדות מדינת ישראל, שבו קיפחו חייהם 20 איש ונפצעו 10, חלקם קשה עם השנים, נשכח סיפור האסון, יש שיאמרו הוצנע במכוון, ולכן לא רבים מכירים את סיפורו

רקע לאסון
בשנת 1958 עלתה על הקרקע באזור נאות הכיכר ליד סדום, קבוצת מתיישבים פרטית "קבוצת נאות הכיכר", והקימה במקום באישור מוסדות המדינה חווה חקלאית שכללה גידול בקר, מטע תמרים ועוד. בעיתונות דאז, כונתה החווה "חוות הבוקרים". הקבוצה הקימה במקום צריפים ומבנים טרומיים חלק מהצריפים הקימו אנשי הקבוצה סמוך למצוקים גבוהים, ייתכן במטרה "להצל" (מלשון צל) על הצריפים ויושביהם ולהוריד בכך את הטמפרטורה בצריפים באזור חם זה. בסוף שנות ה-60 בשל משברים חברתיים, כלכליים וסיבות נוספות, התפרקה קבוצת "חוות הבוקרים" בנאות הכיכר ונטשה את המקום תמורת פיצויים שניתנו לחבריה.
ב-1969 הועבר המקום שנעזב על צריפיו ומתקניו לרשות הנח"ל לצה"ל. כעבור מספר חודשים בתחילת 1970 הקים צה"ל בשטח החווה שנעזבה מחנה צבאי - נקודת משמר להגן על הגבול עם ירדן בערבה שהיה באתה עת גבול "חם" (ירי קטיושות, חדירות מחבלים מיקושים). רוב החיילים במחנה היו חילי סדיר, אנשי חטיבת הנח"ל חלקם מיחידות אחרות, בני מעוטים ויחידות נוספות. לימים יקרא המחנה הצבאי "מחנה נאות הכיכר".

סיפור האסון
גולדה מגיעה [צילום: משה מילנר, לע"מ]

הצליח להמלט
אחד החילים שניצל יוסף פרל סיפר: "הייתי באמצע הארוחה, לפתע ראיתי את הקיר ממולי וחלק מהתקרה מתקרבים אלי קפצתי ממקומי וזינקתי אל החלון הקרוב והצלחתי להימלט".

גושי הסלע שנפלו על הצריף ובסביבתו היו גדולים וכבדים בגובה 3 מטרים וברוחב 5-4 מטרים הצריך נמעך כליל
▪  ▪  ▪

אחד הצריפים ש"ירש" המחנה הצבאי בנאות הכיכר מ"חוות הבוקרים" היה צריף מוארך שגגו עשוי פח. הצריף נבנה מתחת למצוק שגובהו כ-10 מטרים במרחק מטר-שני מטרים מקיר המצוק ושימש מטבח, חדר אוכל ושק"ם של היחידה. בצריף זה התרחש אסון נורא. היה זה בצהרי יום רביעי, 30 בדצמבר 1970 בשעה 12:10 לערך, בעת שחיילי מחנה נאות הכיכר התיישבו לסעוד את ארוחת הצהרים בצריף חדר האוכל, ששכן, כאמור, לרגלי מצוק במרחק מטר-שניים מקיר המצוק.
לפתע ניתקה אבן גדולה (גוש סלע) מהמצוק, פגעה בצריף, חדרה דרך הגג למטבח ונפלה בין הסירים. חיילים שהיו במטבח זינקו החוצה בבהלה. החילים בחדר האוכל שמעו אומנם רעש חבטה חזק מכיוון המטבח אולם לא ייחסו חשיבות מיוחדת לאירוע. מיד לאחר מכן קרס המצוק כולו ועל הצריף נפלו שני אבני גושי סלע גדולים נוספים. בעת נפילת הסלעים סעדו בחדר האוכל או שהו בפתחו למעלה מ-30 איש, רוב רובם, חיילים בשירות סדיר בגילאי 20-19.
גושי הסלע שנפלו על הצריף ובסביבתו היו גדולים וכבדים בגובה 3 מטרים וברוחב 5-4 מטרים. הצריך נמעך כליל. חלק גדול מהחיילים ששהו בו נמחץ למות או נקבר חיים תחת הסלעים הכבדים והריסות הצריף. אחרים חולצו פצועים ונותרו בחיים בשל העובדה שהסלעים נפלו מימינם ושמאלם או שעמדו או ישבו בפתח חדר האוכל והצליחו להימלט מיד ולכן ניצלו.
אחד החילים שניצל יוסף פרל סיפר: "הייתי באמצע הארוחה, לפתע ראיתי את הקיר ממולי וחלק מהתקרה מתקרבים אלי קפצתי ממקומי וזינקתי אל החלון הקרוב והצלחתי להימלט". חיל אחר שהיה בין הסועדים בצריף בעת ההתמוטטות וניצל בנס סיפר: "הרגשתי דחיפה נפלתי אל מתחת לשולחן התחלתי לנשום אבק, שמעתי צעקות ראיתי חלקי גופות. הפועל שישב לידי אך לפני דקות ספורות נעלם כאילו בלעה אותו האדמה. מישהו משך אותי וניער מעלי את האבק הרב".
חייל אחר, ישראל בן-יקר מבת ים, סיפר לעיתונאים: "בדרך כלל אני אוכל בצריף בשעה 12 עם כל החילים והפעם נשלחתי למשימה מחוץ לבסיס ואכלתי במקום אחר". קבוצת חיילים אחרת מהמחנה הצבאי נאות הכיכר איחרה לארוחת צהריים כי הייתה עסוקה בחיפוש אחר נער שאבד בדרכו מצאלים למצדה.

פעולות החילוץ
עד חצות הוצאו כל הפצועים וההרוגים שהיו קבורים מתחת לטונות של סלעים ועפר הגופות הונחו זו ליד זו בתוך סככה גדולה שניצבה לא הרחק מצריף חדר האוכל
▪  ▪  ▪

חיילים ששהו מחוץ לחדר האוכל חשו לחדר האוכל לשמע זעקות חבריהם הלכודים מתחת לערימות העפר והריסות הצריף. הם הזעיקו עזרה והחלו לחפור בידיהם ובאתים בניסיון לחלץ את הלכודים, שחלקם נקברו ממש חיים. המחזות היו קורעי לב, זעקות ואנחות כאב נשמעו מתחת להריסות "ראינו חלקי גופות זזים", סיפר אחד החילים.
דקות ספורות לאחר התרחשות האסון, הועברה הודעה על שהתרחש למפקדת פיקוד דרום. בהודעה צוין כי יש נפגעים רבים. כעבור כשעה, בסביבות השעה 1 בצהריים, נחת במקום מסוק חיל-האוויר ובו צוות רפואי ופינה פצועים לבית חולים. זמן קצר לאחר מכן נחת במקום מסוק נוסף. בסביבות השעה 4 אחר-הצהריים הובא למקום ציוד מכני כבד ממפעלי ים המלח הנמצאים בסמוך, ובהמשך הגיעו גם כלים של חיל ההנדסה. וכן הובאו טרקטורים מהישוב החקלאי נאות הכיכר הסמוך. היה צורך בהרמת סלעים במשקל טונות כדי לחלץ הלכודים.
פעולות החילוץ והעברת הפצועים נמשכו ברציפות והתנהלו עד שעות לילה מאוחרות לאור זרקורים ולפידים. עד חצות הוצאו כל הפצועים וההרוגים שהיו קבורים מתחת לטונות של סלעים ועפר. הגופות הונחו זו ליד זו בתוך סככה גדולה שניצבה לא הרחק מצריף חדר האוכל.
במהלך פעולות החילוץ הגיעו למקום האסון שר הביטחון משה דיין ואלוף פיקוד הדרום אריאל שרון. מאוחר יותר הגיעו למקום, הרמטכ"ל חיים בר לב והרב הצבאי הראשי האלוף שלמה גורן עם אנשי הרבנות הצבאית והחלו במלאכת זיהוי הגופות.
באסון נהרגו 20 בני אדם, ועשרה איש נפצעו, חלקם קשה. בין ההרוגים אנדרה מצליח אחיה של אשת הטלוויזיה רינה מצליח. עד לאירוע שריפת יער הכרמל היה זה אסון טבע הגדול ביותר שהתרחש מאז הקמת המדינה. למחרת האסון ביקרה במקום ראש הממשלה גולדה מאיר.

אלוף הפיקוד אריאל שרון ממנה ועדת חקירה
זור נאות הכיכר היה מועד לפורענות בכל הנוגע להתמוטטות צוקי סלע ולא פעם התריעו גורמים מדעיים באוזני האחראים באזור על סכנה זו
▪  ▪  ▪

זמן קצר לאחר האירוע מינה אלוף פיקוד הדרום אריאל שרון ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האסון. יצוין כי מספר שנים לפני האסון אירעו באזור נאות הכיכר מקרים של הינתקות גושי אבן שאף חסמו דרכים באזור. דווח שהיה אף על מקרה מספר שנים לפני האירוע, שצריף של אכסניית הנוער בסדום נקבר על-ידי מפולת עפר ובדרך נס היה ריק מאדם.
בעקבות המקרה הורה הממונה על מחוז הדרום במשרד הפנים שכדאי לפנות את כל המבנים שנמצאו בסמוך למצוקים שבאזור. ואכן, בסופו של דבר פונו כל המבנים האזרחיים מאזורי הסכנה. הגאולוג דן גירסון מהאוניברסיטה העברית בירושלים אמר בראיון לעיתונות יום לאחר האסון, כי אזור נאות הכיכר מועד לפורענות בכל הנוגע להתמוטטות צוקי סלע ולא פעם התריעו גורמים מדעיים באוזני האחראים באזור על סכנה זו. אך לא תמיד שעו האחרים על האזור לאזהרות אלו.

מסקנות ועדת החקירה
עת שאירע האסון בצריף חדר האוכל, כמעט והושלמה במחנה הצבאי נאות הכיכר הקמתו של מבנה חדר אוכל חדש והוא עמד להיפתח שבועות ספורים לאחר האסון
▪  ▪  ▪

ועדת החקירה, שמונתה על-ידי אלוף פיקוד הדרום אריאל שרון לבדיקת האסון, קבעה במסקנותיה כי האסון נבע מתופעה מוכרת באזור: גשמים שירדו באזור בימים שלפני ההתמוטטות, ערערו את יציבות המצוק. לא ראיתי במסקנות הוועדה התייחסות רחבה ומעמיקה לאחריות צה"ל לאסון ועד כמה היו מודעים בצה"ל לסכנת ההתמוטטות באזור. אגב, פרט שלא פורסם ולא ידוע לרבים בעת שאירע האסון בצריף חדר האוכל, כמעט והושלמה במחנה הצבאי נאות הכיכר הקמתו של מבנה חדר אוכל חדש והוא עמד להיפתח שבועות ספורים לאחר האסון.
דומה, שסיפור האסון הוצנע משהו במשך שנים, אולי כדי להצניע ולהסתיר מחדלים של מפקדים ואת אחריותם ואחריות צה"ל לאסון שהיה יכול להימנע. גאולוגיים ומומחים בתחום אמרו בראיונות לעיתונות כי צה"ל היה חייב להיות מודע לסכנה ולפנות את המבנים מבעוד מועד, פעולה שהייתה מונעת את האסון.

אנדרטה לזכר ההרוגים ועליה שמות ההרוגים
במקום האסון מול הסלעים שהתמוטטו הוקמה אנדרטה לזכר הנופלים ועליה חקוקים שמות 20 הרוגי האסון
▪  ▪  ▪

הבסיס הצבאי נאות הכיכר עמד במקומו עד 1997. במקום האסון מול הסלעים שהתמוטטו הוקמה אנדרטה לזכר הנופלים ועליה חקוקים שמות 20 הרוגי האסון ואלה שמותיהם: אליהו הוכברג, אליהו דוד פירסט, אנדרה מצליח, אריה ברוק, דוד אברג'ל, חיים מיארה, חנניה קסו, יהודה חביב נעימי, יחיא עאמר, יששכר (סוחה) פרוביאלר, מאיר אביצדק, מאיר בוסני, מאיר בילר, מקס (ניסים) בן חמו, משה ארגובי, סאלח עלי, סלים שיבלי, פהמי אבופחר, רפאל (פרטניק) ארליך. שלום ביטון.
נמסר כי מדי שנה נערך טקס לזכר הרוגי האסון ברחבת האנדרטה שהוקמה לזכרם.

תאריך:  21/12/2020   |   עודכן:  21/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
50 שנה ל"אסון נאות הכיכר"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עצוב שכך
מודאג  |  22/12/20 16:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
האם ב-2021 ממסד העולם הדמוקרטי ילמד את הלקח השיטתי של תקדימי העבר, או ימשיך להקריב את המציאות המורכבת, הפכפכה ומתסכלת של המזרח התיכון על מזבח הרהורי-הלב על "מזרח תיכון חדש"?
איתן קלינסקי
שתי המילים הראשונות שיצאו מפי יוסף במפגש עם אחיו, שהפכוהו לפני עשרים שנה קרבן למפגע בלתי אנושי מצדם בני משפחתו, הן קריאה לדעת לסלוח ולדעת לשים מאחור אפילו את המשקעים הקשים ביותר, שלמרבה הצער, נבעו מגילויי אכזריות קשה של אחיו
טל בן-יעקב
קשה לנתניהו עם אידאולוגיה - הדבר זר לו - ועוד יותר קשה לו להתנהל מול פוליטיקאים אידיאולוגים כמו גנץ, שניצח אותו בבחירות, וסער, שמאיים לרשת אותו; בהרבה יותר קל לו עם אנשים חסרי אידיאולוגיה כמוהו, כמו לפיד ורוב רובו של הליכוד כיום
יוני בן-מנחם
מתחם שגרירות ארה"ב בבגדד הותקף ברקטות והמתיחות בעירק גוברת לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני. גורמים בממשל העירקי טוענים כי את הירי ביצעו מליציות "סוררות", ייתכן שאירן משחקת משחק כפול אבל בשבועיים האחרונים היא אכן החלה לטפל במליציות שאינן סרות למרותה בעירק
ארז כהן
לא ייתכן מצב בו שוק הדיור יצנח מטה, מטה, בשל העדר ביקוש    הוא איננו מוצר נזיל דוגמת מניות בבורסה או יהלומים ואבני חן    דירה היתה, ותוותר תמיד, מוצר קשיח שערכו רק יעלה ויעלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il