X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לינקולן (מסומן בחץ) בבית הקברות בגטיסברג
קרומוול (מימין) מפזר את הפרלמנט הארוך
גטיסברג, נובמבר 1863. ירושלים, דצמבר 2020

האם ממשלת ישראל עודנה דמוקרטית

אברהם לינקולן הגדיר ממשלה דמוקרטית ככזו שהיא "ממשלה של העם, באמצעות העם, למען העם" בחינת ממשלת נתניהו-גנץ לפי קני מידה אלו מובילה למסקנה העגומה, שהיא איננה עומדת בהם לכן צריך לחזור אחורה ל-1653 ולדבריו של אוליבר קרומוול: "בשם אלוהים, לכו לכם!"
▪  ▪  ▪

יש הרבה הגדרות לממשלה דמוקרטית, אבל רבים סבורים שהטובה והממצה ביותר היא זו שבה סיים הנשיא אברהם לינקולן את נאום גטיסברג בנובמבר 1863: "Government of the people, by the people, for the people" - "ממשלה של העם, באמצעות העם, למען העם". לינקולן שם את הדגש לא על התהליך אלא על התוצאה: הממשלה צריכה להיות שייכת לעם ולפעול באמצעותו ולמענו.
אפשר בהחלט לומר, כי רק ממשלה הנבחרת בצורה דמוקרטית יכולה להיות כזאת. ככלות הכל, שליטים רודניים אינם מייצגים את העם, ולכן אינם "של העם"; הם מפעילים את מקורביהם ונאמניהם, ולכן אינם "באמצעות העם"; ובראש מעייניהם עומדים האינטרסים האישיים שלהם, ולכן אינם "למען העם". מכל מקום, ההגדרה הזאת של לינקולן מאפשרת לנו להגיע למסקנה, כי ייתכנו מקרים בהם ההליך הוא דמוקרטי, החברה היא דמוקרטית - אך הממשלה אינה דמוקרטית או שהיא דמוקרטית רק באופן חלקי.
דומה שזהו המצב עם ממשלת ישראל הנוכחית. היא נבחרה בהליך דמוקרטי, בישראל יש חופש ביטוי וחופש הפגנה, התקשורת בארץ חופשית, מערכת המשפט איננה פוליטית. כלומר: ישראל היא דמוקרטיה לעילא. אך האם ממשלת נתניהו-גנץ היא של העם, באמצעות העם ולמען העם? התנהלותה לאורך חודשי קיומה, ובמיוחד בימים האחרונים, מקשה מאוד לתת תשובה חיובית לשאלה זו.
"של העם": רוב המצביעים בבחירות לכנסת ה-23 לא רצו את הממשלה הנוכחית. 58 מבין חברי הכנסת תמכו בבנימין נתניהו לראשות הממשלה ו-62 התנגדו, אך האחרונים לא יכלו להקים ממשלה משום ש-15 חברי הכנסת של הרשימה המשותפת אינם נחשבים לשותפים לגיטימיים.
כחול-לבן קיבלה 33 מנדטים לאחר שהבטיחה שלא תצטרף לממשלת נתניהו. המבוי הסתום שיצרו תוצאות הבחירות הביא את בני גנץ ו-14 מחבריו להצטרף בכל זאת לממשלת האחדות, יחד עם ח"כים נוספים שבמקור השתייכו לגוש מתנגדי נתניהו. לעומת זאת, לא הצטרפה אליה ימינה שתמכה בנתניהו. כלומר: זוהי ממשלה הנשענת על חברי כנסת שהבטיחו למצביעיהם שלא יישבו עם נתניהו, כאשר מחוצה לה נותרו מי שקיבלו קולות לאחר שהבטיחו לשבת עם העומד בראשה. לכן, היא אינה משקפת את רצונו המקורי של הבוחר, גם אם לא היה מנוס מהקמתה.
"באמצעות העם": העם מבטא את רצונו בין בחירות לבחירות בדרך בלתי רשמית ובדרך רשמית. הראשונה היא באמצעי הביטוי והמחאה העומדים לרשותו: הפגנות, עצומות, תקשורת, נאומים. מטבע הדברים, לא ניתן למדוד באמצעותה את מידת התמיכה שלו בממשלה המכהנת. השנייה היא באמצעות חברי הרשות המחוקקת, שהם נציגיו של הריבון, הבוחרים בשמו את הממשלה, מאשרים או דוחים את יוזמותיה ומפקחים על פעילותה. כאן הדברים ניתנים למדידה ברורה: כך וכך חברים בעד, כך וכך חברים נגד.
ממשלת נתניהו-גנץ מוכיחה מאז הקמתה שהיא מצפצפת על הכנסת, החקיקה והפיקוח. היא שינתה חוקי יסוד כדי לשרת את מטרותיה הפוליטיות. חבריה ובעיקר העומד בראשה הביעו זעם כאשר חברי כנסת דרשו לקבל מידע ולא צייתו בצורה עיוורת להנחיותיהם (ע"ע קורונה). היא הציגה בפני הכנסת עובדות מוגמרות ורק אז ביקשה את אישורה (ע"ע הסכמי אברהם). בימים האחרונים הגיעו נתניהו וגנץ לשיא של ביזוי, ברעיון לפיו הכנסת תתבקש לאשר בתוך שלושה ימי עבודה את תקציב 2021 - במקום החודשיים הקבועים בחוק יסוד משק המדינה. כיום גם נראה, שהיא איבדה את הרוב שלה בבית המחוקקים.
כאשר ממשלה מתעלמת מבית המחוקקים, היא איננה פועלת "באמצעות העם". כאשר היא הופכת את נציגי הבוחרים לחותמת גומי שלה, היא איננה פועלת "באמצעות העם". כאשר היא רומסת עד עפר את הליך החקיקה החשוב ביותר, היא איננה פועלת "באמצעות העם".
"למען העם": הממשלה הענקית הזאת (32 שרים עם אפשרות ל-36) קמה תוך הבטחה בכתב לעסוק בשני נושאים מרכזיים - המאבק בקורונה ואיחוי הקרעים. בנושא הראשון היא מקרטעת ממגבלות לסגר וחזרה, מהרס כלכלי לחורבן חברתי, מאופוריה לדיכאון. אין תכנון, אין מדיניות מיידית, אין חשיבה לטווח ארוך. יש שליפות, יש הדלפות בשידור חי, יש תוהו ובוהו. ואילו בנושא השני - אין צורך להכביר מילים: תראו איך חברי הממשלה עצמם מדברים זה על זה ומתייחסים זה לזה.
בנימין נתניהו עסוק בראש ובראשונה בגורלו האישי - וזהו מאפיין של שליט רודני, לא של שליט דמוקרטי. למרות שבכל מערכות הבחירות האחרונות הוא נכשל שוב ושוב, נתניהו דבק בשלטון. למרות שרוב הישראלים אינם רוצים בראשות הממשלה אדם המואשם בקבלת שוחד, נתניהו נאחז בקרנות המזבח. חבורת האפסים הנשרכים אחריו בליכוד יודעים, כי בלעדיו הם שום דבר - ולכן גם הם יעשו הכל כדי שהוא יישאר בתפקידו.
בני גנץ בא עם יותר רצון טוב, אך גם עם המון תמימות - ואולי עם מחשבה שאותו נתניהו לא ירמה. הוא אפשר לנתניהו להפוך אותו לסמרטוט רצפה, מתוך תקווה שבכל זאת יהפוך לראש הממשלה, וכך איבד כל אמינות כאשר איים בפעם המי-יודע-כמה להפיל את הממשלה. מהלכיו האחרונים הם מסלול עקלתון של מי שקורא את הסקרים, ומבין שבחירות עלולות לחסל את הקריירה הפוליטית שלו שלוש שנים בלבד לאחר שהחל אותה. גם הוא פועל, במיוחד בימים האחרונים, מתוך חשבונות אישיים של בחירה בין קדחת (בחירות כעת) לבין חולירע (התקפלות נוספת).
כל החבורה הזאת אינה פועלת "למען העם". מי שבאמת דואג לציבור, היה מסיר מזמן את כל המכשולים ועושה את מה שחייבים לעשות: מעביר לפני חודשים את התקציב, מעצב תוכניות כלכליות וחינוכיות ארוכות טווח ליום שאחרי הקורונה, מגייס את כל מרכיבי הציבור הישראלי למאבק במגיפה - ושם בצד את כל השאר.
אז מה נשאר לנו? לא של העם, לא באמצעות העם, לא למען העם. יש לנו מערכת דמוקרטית, אשר בראשה ניצבת ממשלה שאיננה עונה על רכיבי היסוד של ממשלה דמוקרטית. אין מנוס מלומר להם את שאמר אוליבר קרומוול לפרלמנט הבריטי באפריל 1653: "באה שעתי לשים קץ לישיבתכם במקום הזה, שעליו המטתם חרפה בבוז שרחשתם לכל מידה טובה. אתם חבורה של שכירי חרב נקלים, העושים מעשה עשו, ומוכרים את ארצכם תמורת נזיד עדשים. בשם אלוהים, לכו לכם!".

תאריך:  21/12/2020   |   עודכן:  21/12/2020
+יוצאי צד"ל יקבלו מישראל אות המערכה
20:59 21/12/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

חוק העיטורים בצה"ל מקנה סמכות להענקת אותות מערכה לציון השתתפות במלחמה, מערכה או קרב, לחיילי צה"ל בלבד  ▪  על-מנת לבטא את ההוקרה לאנשי צבא דרום לבנון שלחמו כתף אל כתף עם צה"ל, מבוקשת הסמכה להעניק אות גם לאנשי הכוחות הלבנוניים

חייל מצבא דרום לבנון יושב בכניסה למבנה צה"לי ברצועת הביטחון בדרום לבנון (1989) [צילום: מגי איילון/לע"מ]
+תביעה: מקורבת לרגב הוצנחה לצמרת רש"ת
17:41 21/12/20  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה

אחד מן הוועדים בראשות טוען, כי חן קדם - שהייתה העוזרת והדוברת של רגב - מונתה ללא מכרז לעוזרת היו"ר  ▪  הרשות: מינוי תקין על-פי הכישורים

מאבק על המינוי [צילום: משה שי, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ממשלת ישראל עודנה דמוקרטית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הסינים שולטים באופן מוחלט על
מאו תצאו  |  25/12/20 20:44
2
הכנסת מינתה ותוכל להפיל כשתרצה
קידי  |  30/12/20 15:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 35
עידן יוסף
חוק העיטורים בצה"ל מקנה סמכות להענקת אותות מערכה לציון השתתפות במלחמה, מערכה או קרב, לחיילי צה"ל בלבד    על-מנת לבטא את ההוקרה לאנשי צבא דרום לבנון שלחמו כתף אל כתף עם צה"ל, מבוקשת הסמכה להעניק אות גם לאנשי הכוחות הלבנוניים
יצחק דנון
אחד מן הוועדים בראשות טוען, כי חן קדם - שהייתה העוזרת והדוברת של רגב - מונתה ללא מכרז לעוזרת היו"ר    הרשות: מינוי תקין על-פי הכישורים
איתמר לוין
ביבי-בני מצפים מחברי הכנסת לאשר בתוך חמישה ימים ברוטו, כולל שישי-שבת, את תקציב 2021 - תהליך שלפי החוק צריך להימשך לפחות חודשיים
איתמר לוין
שוב הוכח שהתחייבויות של נתניהו אינן שוות דבר    רצונו של נאשם מספר 1 בתיק 67104-01-20 לקבוע את זהות התובעים והשופטים מקבילה ל"לבן ביקש לעקור את הכל"
איתמר לוין
מדינת ישראל אינה מסוגלת לתכנן דבר וחצי דבר    מגיפת הקורונה מבליטה זאת בצורה החמורה ביותר - החל בהעדר ההיערכות לחיסונים וכלה בחוסר הטיפול בהשלכות ארוכות הטווח    הברדק חוגג גם ברכבת הקלה בתל אביב    מי שמתלונן על חוסר משילות, כדאי שיראה איזה ברדק מייצרים הפוליטיקאים במשרדים החשובים ביותר
רשימות נוספות
מחלוקת קשה מונעת כינוס הממשלה  /  עידן יוסף
בג"ץ יורה לבצע כל המינויים  /  איתמר לוין
למנות מיד מנכ"ל למשרד המשפטים  /  איתמר לוין
גנץ בנעלי סדי  /  יוסי אחימאיר
נשק יום הדין: להרחיק את נתניהו  /  איתמר לוין
התערבות בחוק יסוד: בשל "שימוש לרעה"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il