X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני רואה ביוסף, כמי שהניח את הנדבכים החברתיים והמוסריים בכלכלה, שיש לה את הרגישות החברתית ידוע, שכלכלה יכולה להיות דורסנית ואכזרית
▪  ▪  ▪
אמצעי קיומי ראשוני [צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90]

פרשת "וַיִּגַּשׁ" היא עבורי בבחינת משב רוח רענן, שפועמות בו עוצמות של רגישויות חברתיות ואנושיות. פרשה שכל כולה פתיחות למאווייו ולכמיהותיו של האדם הנתון במצוקה כלכלית ובצורך לחלצו מהמצב הקשה אליו הוא נקלע.
בימים אלו של קורונה ניתן ללמוד מפרשת השבוע, כיצד חייבת לפעול בנחישות חברה מאוחדת, וזאת מתוך מתן אמון מוחלט בהנהגה המדינית והכלכלית, שיכולה לבצע את הבלתי אפשרי, ולהתגבר על קשיים רבים, שקשה היה להאמין שניתן להתגבר עליהם. ועד כמה חשוב שהיא לא תהיה חברה משוסעת.
בקוראנו את פרשת "ויגש" אנחנו קוראים בפרק מ"ז פסוק י"ד את המשפט: "וַיְּלַקֵּט יוֹסֵף אֶת-כָּל-הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וּבְאֶרֶץ כְּנַעַן בַּשֶּׁבֶר אֲשֶׁר-הֵם שׁוֹבְרִים, וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-הַכֶּסֶף בֵּיְתָה פַּרְעֹה".
יוסף מבצע פעילות כלכלית מרשימה, שיש לה פירוש אחד - הלאמה. ההלאמה מבוצעת על-ידי רפורמטור בעל רגישות מוסרית. כל יישומה מבוצע בדרכים מוסריות ואנושיות בניגוד להלאמות כוחניות, שידעו העת החדשה, שאופיינו גם במשברים חברתיים קשים ולעתים גם מדממים.
ההלאמה, שמבצע יוסף, היא תגובה למצב כלכלי קשה מנשוא, המתואר בפרק מ"ז בפסוק י"ג: "וְלֶחֶם אֵין בְּכָל-הָאָרֶץ, כִּי-כָּבֵד הָרַעַב מְאֹד, וְתִלָּהּ אֶרֶץ מְִצַרִים וְאֶרֶץ כְּנַעַן מִפְּנֵי הָרָעָב". יש תוצאות חיוביות להלאמה, אותה מבצע בשקט ובמשמעת חברתית הראויה למלוא להערכה לרפורמטור יוסף בן יעקב, שהוא בן למיעוט לאומי במצרים. התוצאות החיוביות של ההלאמה המסודרת והמתוכננת היטב באים לידי ביטוי, כפי שמתואר בפסוק י"ז: "...וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף לֶחֶם..." - בשפה אחרת נתן להם חיים, כאשר "לֶחֶם אֵין בְּכָל הָאָרֶץ".
הרפורמטור העברי יוסף העניק לחברה המצרית, הנתונה במשבר כלכלי קשה, אפשרות להיחלץ ממנו, הוא העניק לחברה במשבר חיים ואפשרויות קיום.
לפנינו רפורמטור, שמעריך את יכולתו של ההון האנושי העובד בתקופת השפע, לכן הוא מבקש מסילות ללבו ומוצא אותן. בהידברות נאה הוא מטיל על ההון האנושי את החובה להטות כתף לביסוס משאביה הכלכליים של המדינה באמצעות הפרשת הון, שהוא בבחינת מס שגובהו 20%. מה שנקבל יותר מאוחר בחוקה המקראית באמצעות חוקי המעשרות, שיש בהם חובת תשלום של מיסים המבטיחים חיים תקינים, וזאת תוך קשב לצרכי חברה נזקקת ובמיוחד לכל המדדים בשולי החברה, כשהעוני והדלות מתדפקים על חלונות חייהם.
אני רואה ביוסף, כמי שהניח את הנדבכים החברתיים והמוסריים בכלכלה, שיש לה את הרגישות החברתית. ידוע, שכלכלה יכולה להיות דורסנית ואכזרית. כלכלה יכולה לשאת אופי צרכני, הרואה רק את אינטרס ההון ובעליו תוך התעלמות מצרכיו של ההון האנושי העובד, שכל חייו צריך להגיר זיעתו לשם קיומו. יוסף הוא זה שהניח את הנדבך המחויב בראש ובראשונה להון האנושי העובד, בו הוא רואה את הערך העליון, שחובה עלינו להיות רגישים לכל צרכיו, כשהשלטון יוצק את דפוסי הכלכלה.
מאחר שמדובר בחברה חקלאית, שהקרקע מהווה את הבסיס היחידי לכינונם של אמצעי ייצור לקיומו של האדם, אני עדים ליחס מיוחד במקרא כלפי הקרקע.
אנחנו רואים קשר בין הרפורמה, שמבצע יוסף, ובין מה שיבוא לידי ביטוי מאוחר יותר בחוק יסוד, שלא ניתן לשנותו, בפרשת "בהר" בספר "ויקרא" פר' כ"ה פס' כ"ג: "וְהָאָרֶץ לֹא תִּמָּכֵר לִצְמִתּוּת....". יוסף ובעקבותיו מכונני החוק המקראי מתחייבים, שלא תהיה בחברה הישראלית תופעה לא מוסרית ובלתי נסבלת של ריכוז קרקעות לעד בידי אדם או משפחה. האדמה, שהיא אמצעי קיומי ראשוני והכרחי לאדם, נמכרת רק לתקופה, ויש מגבלות של זמן לבעלות של האדם על הקרקע. הריבון על האדמה היא הממלכה.
לסיום, אני נרגש מכינונה של הלאמה, שבעת החדשה עברה רק בעימותים קשים ואף מדממים, בפרשה שלנו היא עוברת על מי מנוחות.
העם כולו נלהב כאיש אחד לבצע את תהליכי ההלאמה - עדות לכך נמצא בפרק מ"ז פס' י"ט, בו נהיה עדים לצמד מילים: "אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ". המשך סדיר של קיומם נתקבל בהבנה על-ידי העם, המוכן לשאת בעול הרפורמה ונותן למענה את "אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ" חמישית למדינה (הווה אומר - עשרים אחוז מס לפרעה) ו"אַרְבַּע הַיָּדוֹת" (שמונים אחוז לקיום כלכלי השוטף) להון האנושי העובד. זאת בעיצומו של משבר קשה, או ליתר דיוק בעת ההיחלצות מהמשבר הקשה.

תאריך:  27/12/2020   |   עודכן:  27/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רפורמות כלכליות מוסריות
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
חירטוט פרולטארי עלוב
מגיב ותיק  |  27/12/20 14:24
 
- מגיב ותיק הקדים את הלקין.
נערה.  |  27/12/20 16:45
 
- מגיב ותיק הטיפש קובע....
מגיב ותיק הטיפש  |  28/12/20 21:11
2
בערה, בעיות בהבנת הנקרא ?
מגיב ותיק  |  27/12/20 17:23
 
- הנערה והאוילוש, דיזלבע דרעק
שנאמר,   |  27/12/20 18:05
 
- יזבקלה, התגעגעתי...
מגיב ותיק  |  27/12/20 18:53
 
- אני לא מדברת עם חברים של מנסו
חחחחחחחחחחחחחחחחח  |  27/12/20 19:11
 
- יזבקל'ה, אז למה את מדברת עם
מגיב ותיק  |  27/12/20 21:56
 
- מנסור הוא תומך טרור. ל"ת
איימן הוא אח  |  28/12/20 12:43
 
- יזבקל'ה, האח הזה...
מגיב ותיק  |  28/12/20 14:01
 
- אוילוש יתחבר לטרוריסטים
שנאמר,  |  28/12/20 15:30
 
- יזבקל'ה, עאלק "רודף שלום"
מגיב ותיק  |  28/12/20 16:28
 
- אוילוש, מנסור מאחוריך.
חחחחחחחחחחחחחחחחח  |  28/12/20 17:10
3
כותב על יוסף וחושב כמ יוזף סטל
ב,ל  |  27/12/20 18:10
 
- חבר של מנסטר עבאס איש הליכוד
אני ב.ל   |  27/12/20 21:13
 
- משהו לגבי השקרן זאב אלקין
מגיב ותיק  |  27/12/20 22:56
 
- יו"ר רע"מ התומך הנלהב בנתניהו
במקום הלקין   |  28/12/20 11:43
 
- אני ב.ל פרי יצירה של השנאה
זה אני ב.ל  |  29/12/20 09:51
4
חברים של מנסור עבאס
ב.ל. ומגיב ותיק  |  28/12/20 12:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל לוין
תודה לכולנו, על כך שלא עטינו מסכות במרחב הציבורי, כפי שנתבקשנו. או ליתר דיוק, כפי שמורה החוק. כל הכבוד לנו על הזילזול בהנחיות ובהפרתן, ועל אי-שמירת הריחוק החברתי אליו נידרשנו
אלכס נחומסון
המשותף בין שתיקתה של הפרופסור עדה יונת לבין הצהרותיו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ הוא שמוטב היה לשניהם לא להתרחש
יהודה קונפורטס
הקורונה העלתה הרבה אתגרים טכנולוגיים, שהממשלה הייתה צריכה לתת להם מענה    היא עשתה את זה, אבל בצורה חלקית ביותר    סיכום טכנולוגי של הממשלה והכנסת שהתפזרו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - טיוח ושיבוש, הפיק לקח, בזבוז מאות מיליונים ותומך    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    שבת שלום, והרבה בריאות ואושר
יעקב ברדוגו
אילנה דיין הבינה היטב שאין דיי בראיונות עם יועצי תקשורת וחוקרים פרטיים על מפעל הנקניקיות בתקופת הבחירות. הפעם היא בחרה לצעוד בעצמה בסחי והפעילה אופרציה שלמה של בימוי ומלכודת בניסיון לקושש עוד כמה קולות למחנה 'רק לא ביבי' בבחירות הקרובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il