X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן שיגרה מסר מפייס לממשל טראמפ כי היא מתנגדת להתקפות על שגרירות ארה"ב בבגדד ואיננה מעוניינת בהגברת המתיחות בעירק. אירן מורתעת אך המתיחות בעירק גבוהה ויתכן שמליציות שיעיות "סוררות" ינסו בכל זאת לפגוע ביעדים אמריקניים במדינה
▪  ▪  ▪
שגרירות ארה"ב בבגדד [צילום: חאלד מוחמד, AP]

אירן חוששת ממכה צבאית אמריקנית על המליציות הפרו אירניות בעירק ואולי גם על מטרות באירן בעקבות התגברות המתיחות בעירק לאחר ההתקפות של המליציות שלה על שגרירות ארה"ב בבגדד ועל שיירה לוגיסטית של כוחות הקואליציה הבינלאומית שהיו בימים האחרונים, המתיחות גוברת ככל שמתקרב מועד יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני ב-3 בינואר.
נראה כי אירן איננה מעוניינת בהסלמה כל עוד הנשיא טראמפ נמצא בבית הלבן, ביטוי לחשש האירני נתן מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה שהתראיין לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" ב-27 בדצמבר ואמר: "הנשיא טראמפ הוא משוגע, ייתכן שהוא יתקוף ויתכן שלא, אנו מתנהלים בזהירות כדי שלא ימשכו אותנו לעימות בלתי מחושב".
האירנים חוששים שטראמפ עלול לתקוף גם את מתקני הגרעין באירן לפני שהוא עוזב את הבית הלבן ולהשאיר מורשת כמי ש"לימד את האירנים לקח שלא ישכחו לעולם".
דובר משרד החוץ האירני, סעיד ח'טיב זאדה, אמר ב-28 בדצמבר כי אירן העבירה מסר לוושינגטון כי היא מתנגדת להתקפות על הנציגויות הדיפלומטיות בעירק, וגם להתקפות כאלה שהיו בעבר, במסר נאמר כי "אירן איננה מעניינת ביצירת מתיחויות". אירן הזמינה לטהרן את יועצו של ראש ממשלת עירק מוצטפא כאט'מי כדי לדון עמו בהתפתחויות האחרונות בעירק לאחר שוושינגטון האשימה את אירן כי היא עומדת מאחורי ההתקפות האחרונות על מטרות אמריקניות בעירק.
על-פי גורמים עירקיים, השליח העירקי שהגיע לטהרן הוא מוחמד אלהאשמי והוא הביא עמו מסר מראש הממשלה מוצטפא כאט'מי להנהגה האירנית כי המצב בעירק מתוח מאוד "ועלול להביא לאסון על עירק ואירן", כאט'מי ביקש מהנהגת ההיאתולות להרגיע את המליציות הפרו אירניות בעירק לפחות בתקופה הקרובה עד שהנשיא החדש ג'ו ביידן יכנס לבית הלבן.
מפקד גיס "קודס" האירני אסמעיל קאא'ני, ביקר בבגדד בשבוע שעבר, הוא נפגש עם ראש הממשלה כאט'מי ועם ראשי המליציות הפרו אירניות וביקש מהם לרסן את ההתקפות על היעדים האמריקנים בעירק וטען כי אירן מתנגדת לכך. ראש ממשלת עירק כאט'מי קיבל "אור ירוק" מאירן וב"צעד של מנהיגות", הורה לעצור כמה מחברי המליציה הפרו אירנית ששיגרו את רקטות הקטיושה לעבר השגרירות האמריקנית בבגדד לפני כמה ימים, הם משתייכים למליציית "עצאייב אהל אלחק" בראשותו של קייס אלח'זעלי.
בעקבות המעצר שיגרו מליציית "עצאייב אהל אלחק", מליציה נוספת בשם "גדודי אבו אלפצ'ל אלעראב" ומליציית "גדודי חיזבאללה" איומים לעבר ראש הממשלה כאט'מי והנשיא העירקי בורהם צאלח. נראה כי ההרתעה האמריקנית כלפי עירק ואירן עובדת לפי שעה בכל הקשור לחזית העירקית, ממשלת עירק כבר הורתה לפרוס כוחות גדולים במרכז בגדד כדי להרתיע את המליציות הפרו אירניות מהתקפה על "האזור הירוק" שבו שוכנות הנציגויות הזרות, הנשיא טראמפ שיגר כוחות ימיים למפרץ הפרסי והגנרל פרנק מקנזי, מפקד הכוחות האמריקנים במזרח התיכון הזהיר מפורשות את אירן כי ארה"ב תגיב על כל התקפה על יעדים אמריקנים או יעדים של בנות בריתה (ישראל ומדינות המפרץ).
ההנהגה האירנית מייצרת הרבה איומים פומביים באמצעי התקשורת שלה כי היא תנקום את מותו של קאסם סולימאני "בזמן המתאים" אך לא מן הנמנע כי מדובר בהרבה רעש תקשורתי לצרכי פנים לקראת יום השנה למותו של סולימאני שילווה בטקסים ועצרות, מאיומים באמצעי התקשורת ועד למעשים בפועל בשטח המרחק גדול, בינתיים האירנים כמעט ולא מזכירים את חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה המיוחס למוסד הישראלי.
אין ספק שחיסולו של קאסם סולימאני שיפר את ההרתעה האמריקנית, כל עוד הנשיא טראמפ בבית הלבן האירנים חוששים, מדיניות "בעל הבית המשוגע" של הנשיא טראמפ הוכיחה את עצמה בכל הקשור לאירן, הנשיא טראמפ נתפס על-ידי הציר השיעי בראשות אירן כ"בלתי צפוי בתגובותיו" וזה עשוי לעזור לארה"ב ולישראל לעבור בשקט יחסי את שלושת השבועות הקרובים עד לעזיבתו את הבית הלבן.
ההערכה בוושינגטון היא שטראמפ איננו נלהב "ללחוץ על ההדק" בעירק או באירן אבל הוא לא מהסס להפגין נחישות ולאיים בתגובה צבאית קשה על כל פעילות התקפית של אירן או שלוחותיה במזה"ת, גורמים בממשל טראמפ מעריכים בסבירות גבוהה כי אם יותקפו יעדים אמריקנים או ישראלים הוא לא יהסס להכות צבאית במליציות הפרו אירניות ובאירן עצמה, במיוחד אם חס ושלום יהיו נפגעים בנפש.
עם זאת, יש בהחלט מליציות "סוררות" בעירק שעלולות להפר את ההנחייה האירנית להפסיק כרגע את ההתקפות על יעדים אמריקנים, אם הן יבצעו התקפות ויפגעו באזרחים או בחיילים אמריקנים הן עלולות לדרדר את המצב הביטחוני בעירק ולספק לנשיא טראמפ להורות על פעולה צבאית נגד המליציות הפרו אירניות בעירק. צריך לזכור כי אירן והמליציות הנאמנות לה אינן מתכוונות רק לנקום את מותו של קאסם סולימאני אלא לגרש לגמרי את הנוכחות האמריקנית מעירק על-פי החלטת הפרלמנט העירקי שהתקבלה בשנה שעברה בלחץ אירני.
כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן אמורה לצנן מאוד את הרצון האירני לנקום את מותם של קאסם סולימאני ופח'רי זאדה, האירנים מעוניינים בהסרה מיידית של הסנקציות ולא יעשו שום צעדים שעלולים להרגיז את הנשיא החדש, הנקמה האירנית תיאלץ להיכנס לעמדת המתנה.

תאריך:  29/12/2020   |   עודכן:  29/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
ייבוא החיטה מרוסיה צנח במחצית, מחיר הפיתות הוכפל, הכמות והאיכות ירדו, התורים התארכו    וושינגטון פוסט על המשבר המקשה להשיג את המזון הבסיסי ביותר
אליהו קאופמן
השלום החדש נעשה אומנם עם מדינות מוסלמיות חדשות שלא ידענו את קירבתן בעבר, אבל לצד הברית הגשמית עימן טמונה סכנה רוחנית אדירה, שכבר השבוע חשף העיתון ידיעות אחרונות טפח קטן ומסוכן ממנה    ההבדל בין איחוד האמירויות ובחריין, למרוקו למשל
שאול מנשה
סיבות רבות הביאו לפרוץ האביב הערבי    השחיתות, העריצות, דיכוי החרויות ומלחמות פנימיות    אבל מעל לכל העוני, המצוקה של האקדמאי הטוניסאי שעסק במכירת ירקות הביאה אותו לשרוף את עצמו, דבר שהדליק את תבערת האביב הערבי בכמה ממדינות ערב
זה לא היה אביב, אלא טלטלה אכזרית שחיסלה למעשה את העולם הערבי ככוח פוליטי-דיפלומטי וכלכלי והכניסה לזירת המזרח התיכון וסביבתו שני כוחות אזוריים לא ערבים: אירן וטורקיה    וגם את ישראל!
יוני בן-מנחם
גורמי הביטחון של מצרים הצליחו לפצח את מנגנון המימון של פעילות הטרור של "האחים המוסלמים" וארגון חמאס במצרים. מדובר בהישג מצרי חשוב אך מדינות איסלאמיות אחרות כמו טורקיה, פקיסטן, מאלזיה ואינדונזיה מאפשרות לתנועת "האחים המוסלמים" וחמאס להשקיע בהן כספים למימון פעילות הטרור שלהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il