X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מהדיון הציבורי בסוגיית מחליפו של מנהל יד ושם עולה שהשואה אינה מוצגת יותר במוסד כתופעה ייחודית וכמימוש הנורא ביותר של האנטישמיות, אלא כפשע נגד האנושות העלול לשוב ולהתרחש בכל חברה שערכיה אינם ליברלים, ובכלל זה ישראל. בכך משווק המוסד שנועד להנציח את זכר השואה וקורבנותיה את ערכי הליברליזם האירופי שסללו את הדרך לפשע שאין לו אח ורע בהיסטוריה העולמית
▪  ▪  ▪
יד ושם. היכל השמות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מה באמת עושה יד ושם
פרופ' דן מכמן
השואה, הבנת מקורותיה, הנצחת זכרונה ופעולותיו של יד ושם * התקלות החמורות במאמרו של ד"ר חנן שי, המבוסס על שמועות ואנקדוטות במקום על עובדות
לרשימה המלאה

השואה התאפשרה בשל שתי סיבות יסוד מרכזיות. הראשונה היא שבניגוד למהפכה המדעית שאבותיה המירו את הסיפורים והכזבים של ימי הביניים באמת אחת מוכחת לוגית ואמפירית ובמאמץ בלתי פוסק לחשיפתה, המהפכה הליברלית כפרה ועדיין כופרת בקיומה של אמת אחת.
הסיבה השנייה לשואה מגולמת בהכרזתו של ניטשה "אלוהים מת", שמשמעותה היא מותו של המוסר התנ"כי. התנ"כ, שהוצמד על-ידי הנצרות לברית החדשה, היה חומת מגן שלא מנעה אומנם את רדיפת היהודים והשפלתם, אך מנעה את השמדתם זה למעלה מאלף שנים.
ללא אמת ומוסר אין צורך ויכולת אמיתית להבחין בין טוב לרע, לערוך חשבון נפש מצפוני, ובמקרה הצורך לחזור בתשובה ולתקן. "תשובה וחשבון נפש", טען ניטשה, "מדכאים את טבע האדם" ומהווים המצאה שנועדה לייהד את העולם. בהיסתמך על מיתוסים טרום-ימי ביניימיים אפלים, שהנאציזם אימץ והעצים, טען ניטשה כי "גיבורים אמיתיים אינם מתחרטים ואינם מתייסרים".
צלם אנוש אינו, כתפיסת היהדות, מתנת אלוה מולדת אלא תכלית שעל האדם לעמול להשיגה. ולכן חיסול האמת ובעקבותיה חיסול המוסר והמצפון על-ידי האליטה האינטלקטואלית הליברלית של אירופה מחק מעל לאלף שנות מאמץ נוצרי לניתוק האדם מעברו הפגני והפראי ולהפיכתו לבעל תודעה מצפונית. כך נסללה דרך המלך להופעת אידיאולוגיות הכזב הברבריות הקומוניסטית והנאצית.
בהעדר חומת מגן של מוסר אמת ומצפון לא עמדה בפני אידיאולוגיות הכזב שהוליד הליברליזם בעיה מצפונית לתת לגיטימציה לחיסול התרבות היהודית, ובהמשך לחיסול היהודים עצמם - מייצגי המוסר והמצפון הישנים אותם ביקשו להחליף.
חסרונה של חומת מגן זו אף מנע מאינטלקטואלים אירופים שנטשו את הנצרות ואת ערכיה וסלדו מהנאציזם, למצוא בערכים ההומאניים הליברלים החליפיים שרכשו את ההצדקה המוסרית ותעצומות הנפש כדי להתנגד לו. ולכן ליברלים בכל מערב אירופה, ולא רק בגרמניה, היו שותפים בתעשיית השואה, או למצער עמדו מנגד ושתקו.
הליברליזם לא הודה מעולם שהתכחשותו לערך המכונן "אמת" מילאה תפקיד מרכזי בהתרחשות השואה. מסיבה זו ספק גדול אם הלקח החשוב ביותר מהשואה הופק ואם חומת מוסר האמת והמצפון שהתמוטטה בראשית המאה העשרים שוקמה במאה הנוכחית.
מביקורתם של אנשי רוח ליברלים, ביניהם חוקרי שואה בכירים, על יחס ישראל ל"אחר", מהשוואתם את פעולותיה למעשי הנאצים, ומהזהרתם ש"החושך לעולם אינו יורד בבת אחת" עולה בברור שלקח השואה הראשי לא הופק והופנם דווקא על-ידי אינטלקטואלים ליברלים. כשם שאינטלקטואלים ליברלים סללו את הדרך לשואה ועמדו מנגד כשהיא התרחשה, מסתבר שהם האחרונים להבין את הסיבה האמיתית להתרחשותה.
ניסיונו של יד ושם להנחיל למבקרים הרבים מהארץ ומהעולם את מסקנותיו וערכיו של אותו ליברליזם שטרם הכיר באחריותו להתרחשות השואה ולא תיקן את פגמיו - ולא את ערכי ההומניזם הליברלי המוסרי המקורי אותם ביקשו מבצעי השואה לחסל - היא עדות לבלבול ערכי נורא שהשתרר במוסד.
תיקון תקלה זו חייב להיות משימתו הראשונה של מנהל המוסד הבא.

הכותב הוא מרצה לחשיבה אסטרטגית מדינית וצבאית בחוג למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  04/01/2021   |   עודכן:  06/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יוסף אליעז
החוקרים והמחקרים הנערכים במוסד וסביבותיו חשובים מאוד אך ראוי, לדעתי, שלוחם עתיר-זכויות, עז לב ובעל מצפון, יעמוד בראשו    עצם העובדה שלוחם מעוטר יעמוד בראש מוסד המנציח גזע-עץ יהודי עצום ורחב-פארות שנכרת בידי ממלכת השטן יראה בראשו לוחם עברי
עידן יוסף
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מתאר בכתבה נרחבת את מאות המקרים בהם נחשפו שוטרים ימנים קיצוניים ברחבי גרמניה    לפחות במקרה אחד, מידע מסווג הודלף ממחשב משטרתי ושימש לאיים על חייה של עורכת דין טורקית-גרמנית    השאלה המטרידה עוד יותר היא, האם המשטרה מסוגלת לטפל בתופעה
פרופ' גדעון גרייף, שרית זייברט
הנאצים השפילו את אויביהם, האמיתיים והמדומים, מן היום בו עלו לשלטון - וכך יצרו את התפיסה לפיה מדובר במי שאינם בני אדם ואינם ראויים לחיות    יש לזכור לקח זה בעידן בו ההשפלה הפומבית קלה וזמינה יותר מאי פעם
איתמר לוין
המזימה הנאצית להשמיד את יהדות אירופה לא התמקדה רק בצד הגופני, אלא גם בצד הרוחני: להפוך את היהודים ל"תת-אדם" ולשבור את התנגדותם    יהודים בכל רחבי היבשת התנגדו למזימה זו והמשיכו בחיי יצירה ותרבות    דוגמאות אחדות מני רבות לשמירה על חיי הדת בשנות השואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il