X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ממשלו העתידי של ביידן מעוניין לחזור להסכם הגרעין עם אירן "תוך תיקונים כלשהם" אם כי אין לו עדיין משנה סדורה בנושא, בניגוד לאירופים שמוכנים כנראה לשוב להסכם כפי שהוא. לעומת זאת מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), דורש שייחתם הסכם גרעין חדש, או לפחות יתוקן ההסכם הקודם באופן משמעותי על-מנת למנוע מאירן לפרוץ בעתיד לנשק גרעיני
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

בראיון לסוכנות רויטרס ב-17 בדצמבר הסתייג מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי מהתחייבות נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן לשוב לעסקת הגרעין האירנית וקבע: "איני מסוגל לדמיין שהם הולכים פשוט לומר 'אנו שבים לנקודת ההתחלה', מכיוון שנקודת ההתחלה כבר אינה קיימת... ברור שיהיה צורך בפרוטוקול, או הסכם, או הבנה, או מסמך נלווה כלשהו שיקבע בבירור מה נעשה". הוא הוסיף ומחה כלפי ההתנהלות האירנית: "יש יותר חומר (גרעיני)... יש יותר פעילות, יש יותר צנטריפוגות".
עוד בטרם הבחרו הודיע ביידן שבכוונתו להשיב את ארה"ב להסכם הגרעין תוך תיקונים מסוימים ולהסיר את העיצומים שהטיל ממשל טראמפ, בתנאי שאירן תשוב ותציית להסכם הגרעין. אירן מצידה הצהירה על נכונותה לשוב להסכם תוך הבעת התנגדות לשינויים כלשהם בו.
עם זאת, לאור האירועים האחרונים כהריגת ראש תוכנית הגרעין הצבאית מוחסן פאח'ריזאדה והממצאים בדוח הרבעוני האחרון של מנכ"ל סבא"א מ-11 בנובמבר, קשה להעריך את תרגומה הממשי של כוונת ביידן לשוב להסכם הגרעין. הדברים יהיו תלויים באישים שימונו למימוש תוכניתו. אחד מהם יהיה, קרוב לוודאי, מזכיר המדינה המיועד טוני בלינקן שהצהיר לאחרונה שהוא אומנם ינסה לשפר את העסקה אך ההצטרפות אליה היא בעדיפות "דחופה". לפי שעה לא דווח על אישים נוספים שיהיו מעורבים בסוגיה, כולל חברי המשלחת האמריקנית להסכם הגרעין המקורי: מזכיר המדינה דאז ג'ון קרי, מזכיר האנרגיה דאז ארני מוניז, וונדי שרמן שכיהנה כתת-מזכירת המדינה, ובן רודס, יועצו האישי של אובמה והאישיות מאחורי הקלעים במגעים מול אירן.
בדוח מנכ"ל סבא"א האחרון הודגשה הודעת אירן מה-5 בינואר ש"תוכניתה הגרעינית לא תהיה נתונה יותר להגבלות כלשהן במישור התפעולי". זאת לאחר שכבר ב-2019 החלה טהרן בהעשרת אורניום מעבר ל-300 ק"ג UF6 (תרכובת אורניום הקסא פלואוריד) שתכולת האורניום בו היא 202.8 ק"ג, וכן העלתה את שיעור ההעשרה ל-4.5%, מעבר למגבלה המוסכמת של 3.67%, ובכך החלה להפר את הסכם הגרעין. נכון לדוח סבא"א האחרון, כמות האורניום שהעשירה אירן מאז הגיעה למעלה מ-2.4 טון. הדוח אף התייחס בפירוט להפרת הסכם הגרעין על-ידי פיתוח וייצור של צנטריפוגות מתקדמות ותחילת הפעלתן בקנה מידה תעשייתי העלולים לקצר מאוד את הזמן שיידרש להעשרת אורניום בדרגת ההעשרה ובכמות המספקת לנשק גרעיני.
לעומת זאת נראה שהמגמה באיחוד האירופי היא לשוב לעסקה כמות שהיא למרות הפרותיה ההולכות ומתרבות על-ידי אירן, הגם שדומה שצרפת רואה את הדברים ביתר חומרה מהנהגת האיחוד האירופי, גרמניה ובריטניה. לכשנשאל דובר משרד החוץ הצרפתי אם יש צורך בפרוטוקול חדש עבור הסכם הגרעין השיב כי פעולותיה של אירן הופכות לבעיה חמורה ובמיוחד השלכותיהן בתחום ההעשרה.
אירוע נוסף המעיב על גישת האיחוד האירופי והמדינות החברות בו כלפי אירן היה הוצאתו להורג של העיתונאי האירני רוח'ולה בשל ביקורתו על המשטר. לדברי האחראי על יחסי החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל המדינות החברות באיחוד החליטו לבטל את השתתפותן בפורום העסקים אירופה-אירן שתוכנן ל-14-16 בדצמבר בשל האירוע, אולם הוסיף כי שיחות האיחוד עם טהרן בסוגיית הגרעין יימשכו.
ברקע הדברים אף עומדת שורת ההחלטות שקיבל הפרלמנט האירני ב-3 בדצמבר בעקבות הריגת פאח'ריזאדה. בלטה במיוחד ההחלטה על העלאת אחוז העשרת האורניום ל-20% וצבירה של לפחות 120 ק"ג אורניום מועשר בשיעור זה, פעילות העלולה לקרב את אירן מאוד לנשק גרעיני. החלטות משמעותיות נוספות שנתקבלו היו העשרת אורניום לכמות של לפחות 500 ק"ג לחודש וכן חידוש הקמת כור המים הכבדים (IR-40) המתאים להפקת פלוטוניום עבור נשק גרעיני, אשר ערב חתימת הסכם הגרעין ב-2015 היה קרוב להשלמתו. כמו-כן נמסר שאירן שוקלת להתנתק מכל מחויבויותיה לסבא"א אם הסכם הגרעין לא ישוב לקדמותו. אם זאת משרד החוץ האירני הודיע על התנגדותו להצעת החוק והנשיא רוחאני הצהיר שיימנע מלחתום על החלטות המג'לס ולאשרן כחוק. הוא אף התריס כלפי האולטרה-שמרנים שהם עלולים להחמיץ את "הזדמנות" חילופי הנשיאים בארה"ב.
מול אירן ניצב אפוא משולש שקודקודו האחד הוא סבא"א, הקודקוד השני כולל את המדינות שחתמו על ההסכם למעט ארה"ב, ואילו הקודקוד השלישי מורכב מארה"ב:
  • סבא"א היא הארגון החייב לעמוד על המשמר נוכח תעלוליה הגרעיניים של אירן, כאשר נראה שגרוסי מתוסכל מכך שסימן השאלה לגבי המשך ההסכם עלה במשמרתו וברצונו לצאת מהסבך עם הסכם בר-קיימא.
  • דומה שהאיחוד האירופי והמדינות החברות בו, כמו גם רוסיה וסין, פחות מוטרדות מאפשרות השגת נשק גרעיני על-ידי טהרן ורואות באירן מדינה שכדאי לבצע עימה עסקות כלכליות.
  • נראה שהממשל הנכנס בארה"ב עדיין לא גיבש לגמרי את עמדתו בנושא.
מצידו השני של המתרס ניצב המשטר האירני המפולג בין האולטרה-שמרנים המתנגדים לכל פשרה והחותרים להשגת נשק גרעיני במהירות האפשרית לבין "המתונים" שנוכח מצבה הכלכלי של ארצם משתדלים שלא למתוח את החבל יתר על המידה ומצפים לראות כיצד יתפתחו הדברים תחת נשיאות ביידן.

מבט מבס"א מס' 1,870, 6 בינואר 2021
מומחה בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה הגרעינית. בעבר שרת כחוקר בכיר בקהיליית המודיעין הישראלית. כיום מכהן כחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת (בס"א) למחקרים אסטרטגיים של אוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  06/01/2021   |   עודכן:  06/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איציק וולף
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרה כי הליך ההעשרה המקדם את האירנים לקראת ייצור נשק גרעיני החל במתקן התת-קרקעי בפורדו    שר החוץ אשכנזי: קורא לקהילה הבינלאומית שלא להשלים עם מהלכיה המתריסים של אירן ולראות בצעד זה את הקו האדום המחייב תגובה נחושה ומידית
איציק וולף
אירן הודיעה על כוונתה לשוב ולהעשיר אורניום עד לרמה הנחשבת לצעד האחרון לפני העשרה המאפשרת יצירת נשק גרעיני    ההעשרה צפויה להתבצע במתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו    ההכרזה - יצירת נקודת מוצא למגעים עם המערב על הסכם גרעין חדש לקראת החלפת השלטון בבית הלבן
אלכס גרינברג
המנהיג העליון של אירן אינו מוכן לוותר על עקרונות יסוד של המהפכה, וחושש שרפורמות מתונות יובילו לקריסת המשטר    מקבלי ההחלטות בארה"ב צריכים להבין שאין סיכוי להגיע להסכם עימו, אלא באמצעות מנופי הלחץ הקיימים ונכונות ברורה להפעיל כוח
מירב ארד
ההודעה מגיעה בהמשך להפרות ההסכם שמבצעת אירן מאז פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין והטלת סנקציות נגדה    איסמאעיל קאאני: "הפגיעות האמריקניות לא ירתיעו את כוח קודס"
מרדכי קידר
רגע לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן עלולה אירן לנסות ולנקום את חיסולם של סולימאני ופח'ריזדה. מדינות המפרץ נערכות ומצפות להגנתה של ארה"ב
רשימות נוספות
אירן בונה מבנה תת-קרקעי באתר הגרעין בפורדו  /  עידן יוסף
המל"ל פרסם אזהרת מסע מיידית  /  עידן יוסף
אירן פרסמה תמונות החשודים  /  עידן יוסף
מסר הרתעה לאירן  /  יוני בן-מנחם
חשש לפעולת נקם אירנית בעירק  /  יוני בן-מנחם
לדבר עם ביידן על אירן  /  אלדד שביט, רותם אורג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il