X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן הציבה קצין בכיר של כוח "קודס" שמתמחה בייצור טילים ומל"טים מדויקים בתפקיד ה"שגריר" אצל המורדים החות'ים בתימן. המהלך האירני נועד להגביר את שליטתה בצפון תימן ולהיערך טוב יותר להגברת פעילות הטרור וההתפשטות שלה במזרח התיכון
▪  ▪  ▪
השגריר האירני שמונה לתימן חסן איירלו [צילום: האני מוחמד/AP]

הכוננות של ארה"ב וישראל מול האפשרות לפיגועי נקם מצד אירן ושלוחותיה על חיסולו של קאסם סולימאני עדיין נמשכת, האירנים מרוצים מהסתבכותו של הנשיא טראמפ בפרשת הפריצה לבניין הקפיטול בוושינגטון, אי-אפשר לשלול את האפשרות שהם סבורים שהוא נחלש וכוחו מוגבל ולכן נוצרה אפשרות לנסות ולתקוף יעדים אמריקנים וישראלים.
גם ישראל ממשיכה בהיערכות בצפון ובדרום לקראת אפשרות כזו, הצוללת הישראלית שנשלחה למימי ים סוף כהגנה מפני תקיפה אפשרית של המורדים החות'ים בתימן חזרה לבסיס חיל-הים באילת אך צה"ל פרס את מערכת "כיפת ברזל" באזור אילת מחשש לתקיפה של החות'ים באמצעות טילים ומל"טים מדויקים. במקביל, על-פי מקורות אמריקנים, גובר הלחץ של סעודיה וישראל על הממשל היוצא של טראמפ להכריז לפני ה-20 בינואר על ארגון "אנצאר אללה" של המורדים החות'ים בתימן כארגון טרור ולהטיל עליו סנקציות.
המורדים החות'ים עוקבים באמצעות מנגנון המודיעין שלהם אחרי הפעילות הישראלית והם טוענים עכשיו כי ישראל מסייעת בחשאי לסעודיה במלחמה נגדם בתימן, הם כבר הודיעו שיש להם "בנק מטרות" בישראל שבו הם יכולים לפגוע. לא מדובר רק בירי טילים ארוכי טווח ומל"טים מדויקים, הם עלולים, על-פי הערכות הודיעין הישראלי, לנסות ולפגוע באוניות ישראליות המפליגות בים סוף ואזור מיצרי באב אלמנדב באמצעות מוקשים ימיים או סירות נפץ, הם כבר הפעילו בהצלחה את השיטות האלה על מטרות סעודיות. במהלך שנת 2020 השמידה הקואליציה הבינלאומית 176 מוקשים ימיים אירנים שפוזרו במימי ים סוף.
אירן נערכת להגברת ההתקפות מתימן
במחצית חודש אוקטובר 2020 הגיע לצנעא שבתימן קצין בכיר של כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" בשם חסן אירלו אשר מונה להיות "השגריר" של אירן אצל המורדים החות'ים בתימן, מהלך שיש לו משמעות צבאית ומדינית, מעין הכרה אירנית ב"מדינה" של המורדים החות'ים בתימן.
מדובר בשלב חדש בפעילות האירנית אחרי חיסולו של קאסם סולימאני שבו מנסה אירן להגביר את השליטה בצפון תימן באמצעות פיקוח מקרוב על-ידי "השגריר" החדש שלה שמתמחה בייצור טילים בליסטיים ושיגורם ובייצור טילים נגד מטוסים.
הנוכחות והפעילות שלו בצפון תימן מהווים סכנה לסעודיה ולישראל, לכן הזדרז ממשל טראמפ והודיע בדצמבר 2020 על הכללתו של הגנרל חסן אירלו ברשימת פעילי הטרור.
במקביל, החל בבית המשפט הצבאי במארב שבתימן, של ממשלת תימן החוקית, במשפטו של חסן אירלו המואשם בריגול, חבלה והשתתפות בפעולות עויינות נגד אזרחי תימן והצבא הלאומי התימני. הפרקליות הצבאית של צבא תימן הגישה ראיות לבית המשפט על מגעים של המורדים החות'ים עם אירן בקשר לפעילות של חסן אירלו.
לחסן אירלו אין שום רקע דיפלומטי, לא ברור גם אם זהו שמו האמיתי קיימת על כך מחלוקת בעולם הערבי, לא ברור גם כיצד הצליח להגיע לצנעא למרות המצור הסעודי על תימן.
אתר "אבאביל נט" דיווח ב-19 באוקטובר שעבר כי הוא הגיע לצנעא במטוס של האו"ם שהביא פצועים ושבויים תימנים לצנעא כשהוא משתמש במסמכים מזויפים ומתחזה לאחד הפצועים, עמו הגיעו עוד 12 קצינים אירנים המתמחים בייצור טילים ומל"טים מדויקים.
חסן אירלו הוא אחד המקורבים לקאסם סולימאני ושני אחיו נהרגו במהלך מלחמת אירן-עירק, הוא היה מקורב גם לגנרל עבד אלרצ'א שהאלא'י שעסק בתמיכה ובאימון המורדים החו'תים בתימן וכנראה נהרג באחת ההפצצות הסעודיוות על המורדים החות'ים בתימן. על-פי כמה דיווחים, חסן אירלו אימן בעבר פעילים של ארגן חיזבאללה במחנה הצבאי בהונאר צפונית לטהרן.
ה"שגריר" האירני החדש בתימן מקיים פעילות אינטנסיבית בתימן, הוא מקיים דיונים עם ראשי המורדים החות'ים ואף משתתף בטקסים רשמיים שלהם. ב-2 בינואר הוא השתתף בטקס גדול בצנעא לזכרו של קאסם סולימאני ובנאום שנשא הוא אמר: "תימן היא הלב הפועם של חזית ההתנגדות והיד העליונה של ציר המתנגדים והתקווה של העולם,תימן הכשילה בעקשנותה ועמידת האיתנה בפני האויבים והמצור את התוכניות של האימפריאליזם והציונות".
הוא גם ביקר בקבר של מנהיג החות'ים צאלח אלצמאד, "ראש המועצה המדינית של המהפכנים" אשר נהרג באפריל 2018 במהלך הפצצה של מטרות בתימן על-ידי מטוסי הקואליציה הערבית בראשות סעודיה. פרשנים ערבים מעריכים כי הגנרל האירני חסן אירלו עמד מאחורי פעולת הטרור בשדה התעופה בעדן לפני כשבועיים שבוצעה באמצעות ירי של 3 טילים מדויקים בעת נחיתת המטוס שהביא את שרי הממשלה החדשים לתימן. במתקפת הטרור נהרגו 26 בני אדם וכ-100 אחרים נפצעו.
ראש ממשלת תימן, ד"ר מועין עבד אלמאלכ אמר כי יש לו מידע מודיעיני כי מומחים אירנים הם שביצעו את המתקפה.
הצבת "שגריר" אירני אצל המורדים החות'ים בתימן היא הפרה של האמנות הבינלאומיות, המהלך האירני הזה מעיד על הניסיון של אירן להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ולהגביר את פעילות הטרור שלה במזרח התיכון, היא מיחסת חשיבות רבה לחזית בתימן ורוצה לפקח ישירות על ניהול הקרבות ועל המשא-ומתן המדיני שמנהל שליח האו"ם לתימן וגם על המגעים החשאים של ממשלת תימן עם סעודיה. הגנרל חסן אירלו, המתמחה בייצור טילים בליסטיים מדויקים זכה כבר לתואר "המושל האירני של צנעא", הוא אמור גם לתכנן ולהוציא אל הפועל, על-פי הוראה מאירן, התקפות על יעדים ישראלים במידת הצורך, לכן הפעילות שלו היא מסוכנת גם עבור ישראל.
ישראל מנהלת מדיניות זהירה מאוד מול החות'ים בתימן, ראש הממשלה נתניהו חשף באופן מפתיע בנובמבר 2019 את העובדה שאירן החלה לצייד את החות'ים בטילים מדויקים,על-פי גורמים יודעי דבר, לישראל יש מידע מודיעין מצויין על הנעשה בתימן ועל הקשרים של המורדים החות'ים עם "משמרות המהפכה" האירניים.
הגנרל חסן אירלו הפך לדמות מפתח בהפעלת המורדים החות'ים על-פי הנחיות אירן, אולם ישראל לא יוזמת כרגע שום פעולות נגד החות'ים בתימן ואיננה מעוניינת בפתיחת חזית חדשה עמם למרות שכל הסימנים מצביעים על כך שאירן מתכננת להפוך את צפון תימן לבסיס להתקפות על יעדים ישראלים.
בעוד כשבועיים יכנס הנשיא החדש ג'ו ביידן לבית הלבן והממשל החדש יתחיל לפעול באופן חוקי ורשמי, על-פי הצהרותיו של ג'ו ביידן במהלך קמפיין הבחירות הוא מתנגד למלחמה בתימן ורוצה בהפסקתה המיידית, ישראל ממתינה כדי לראות כיצד יתפתחו הדברים והאם אירן תפעל כדי להשקיט את החזית התימנית או להגביר את פעילותה כדי להפעיל לחץ על הממשל החדש.

תאריך:  10/01/2021   |   עודכן:  10/01/2021
+עירק על סף פשיטת רגל
17:58 10/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ניו-יורק טיימס מצביע על הסיבות: שחיתות ארוכת שנים, שירות ציבורי מנופח, העדר השקעה בניצול עתודות הגז הטבעי, שחיתות עמוקה וגם הקורונה

המשבר הכלכלי בעירק, דצמבר 2020 / AP
שוק בבגדד. המחירים זינקו [צילום: חאלד מוחמד, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
בלחץ ממשל טראמפ הושג פיוס בין קטר לבין "הרביעיה הערבית" אשר הטילה עליה חרם מדיני וכלכלי בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בעניינים הפנימיים במדינות ערב. יורש העצר הסעודי הסכים למהלך כמחווה של רצון טוב לקראת הממשל החדש בארה"ב וכדי לשפר את סיכוייו להפוך למלך סעודיה, שאר המדינות מתנהלות בחשדנות כלפי קטר שיש לה יחסים טובים עם אירן וטורקיה
יוני בן-מנחם
חשש בדרג המדיני בישראל כי תימן תהפוך לחזית נוספת במאבק נגד אירן בגלל הנשק המתקדם שאירן סיפקה למורדים החות'ים. בירושלים חוששים כי היחס הפייסני הצפוי של ממשל ביידן כלפי אירן יעודד את המורדים החות'ים להגביר את פעילות הטרור שלהם בים סוף
יורם אטינגר
סאליבן היה שחקן מרכזי בניהול המו"מ על הסכם הגרעין מ-2015    הוא מתנגד ליוזמות לשינוי המשטר באירן, ומעריך שאפשר לנהל מו"מ חיובי ולהגיע לדו-קיום בשלום עם האייתולות
יוני בן-מנחם
אירן שיגרה מסר מפייס לממשל טראמפ כי היא מתנגדת להתקפות על שגרירות ארה"ב בבגדד ואיננה מעוניינת בהגברת המתיחות בעירק. אירן מורתעת אך המתיחות בעירק גבוהה ויתכן שמליציות שיעיות "סוררות" ינסו בכל זאת לפגוע ביעדים אמריקניים במדינה
איתמר לוין
ייבוא החיטה מרוסיה צנח במחצית, מחיר הפיתות הוכפל, הכמות והאיכות ירדו, התורים התארכו    וושינגטון פוסט על המשבר המקשה להשיג את המזון הבסיסי ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il