בסקרים שבוחנים את הכישורים של ראשי מפלגות לראשות הממשלה, בנימין נתניהו מקבל בקביעות את האחוז הגבוה ביותר. עצם ההשוואה בין כישוריו של מי שהוא בעל התפקיד לפחות 10 שנים לבין אלה שעדיין לא נבחרו למשרה זאת היא לא הוגנת. נתניהו נבחר לראשונה לראשות הממשלה לאחר שהיה שגריר ישראל באו"ם. לא היה לו כל ניסיון מינהלי שהוא חיוני לניהול מדינה. לפחות לחלק משאר המועמדים יש ניסיון מינהלי שהוא חשוב מאוד בניהול מדינה (גדעון סער היה שר ב-2 משרדים, נפתלי בנט היה בהייטק, משה (בוגי) יעלון היה רמטכ"ל ושר ביטחון, יאיר לפיד ארגן מנגנון מפלגתי מעולה, היה שר אוצר וחבר בקבינט ורון חולדאי ניהל את העיר השנייה בגודלה בישראל. ועוד... בקיצור, יש לשנות את הקריטריונים בסקרים לגבי ראשות הממשלה.
מהם כישוריו של נתניהו לאור ניהול המדינה ב-10 שנים
- משרדי החוץ והאוצר - לנתניהו יש שליטה מעולה בשפה האנגלית שהיא מפתח חיוני בקשרים עם מדינאים בעולם. ואכן, לנתניהו היו הישגים בתחום מדיניות החוץ וללא ספק הוא היה טוב כשר חוץ. גם כישוריו בתחום הכלכלי - השכלתו בתחום זה - הפכו אותו לשר אוצר טוב. אבל, לעניות דעתי הוא נכשל כישלון חרוץ בניהול המדינה מכל שאר הבחינות:
- משרדי הבריאות, החינוך והרווחה - אלה סבלו לאורך כל תקופת היותו של נתניהו ראש ממשלה מייבוש תקציבים או העדר טיפול שורש בבעיותיהם. אלה הם המשרדים העיקריים המשרתים את אזרחי ישראל והם לא זכו לתשומת לבו של ראש הממשלה:
- משרד הבריאות - סובל ממחסור כרוני במיטות, ברופאים ובאחיות. חולים מטופלים במסדרונות ועוד.
- משרד החינוך - מצב החינוך בפריפריה טעון שיפור אך ראש הממשלה לא הקדיש לכך את תשומת לבו. כמו-כן, בעוד שבמערכת החינוך הדתית-ממלכתית מספר התלמידים בכיתות הוא סביר, בבתי הספר של החינוך הממלכתי מספר התלמידים בכיתה הוא הרבה מעל המקובל במדינות מפותחות. שכר המורים הוא נמוך מהמקובל במדינות מפותחות והדבר פוגע בכושר המשיכה של תפקיד המורה בישראל. מה קרה ל"עם הספר" במדינת היהודים תחת שלטונו של נתניהו שהתלמידים מגיעים להישגים נמוכים במבחנים בינלאומיים?
משרד הרווחה - מספר העניים בישראל גבוה יותר מבשאר המדינות המפותחות. מספר הילדים החיים מתחת לקו העוני גדול יותר מאשר במדינות המפותחות. המוסדות לנוער מכל הסוגים סובלים מבעיות חמורות של העדר תקציב. בנוסף, מספר העובדים הסוציאלים לנפש ורמת השכר שלהם טעונים שיפור.
ניצולי שואה ובני הדור השלישי אינם זוכים לתיקצוב נאות. רבים מהם נמצאים מתחת לקו העוני. התקצוב לניצולי השואה וקצבאות הזקנה אינם עונים על הצרכים. מעציב לראות את משלוח המצרכים לנצרכים במדינת היהודים ואת טורי הנצרכים הבאים לקבל ארוחה חמה. תקציב המשרד אינו עונה על הצרכים.
- העדפת אינטרסים פוליטיים על טובת המדינה: הברית עם החרדים - ראש הממשלה פרק ממשלה עם יש עתיד שייצגה נכונה את אזרחי ישראל ואת האינטרסים שלהם, כמו שוויון בנטל וחלוקה הוגנת של משאבי המדינה, והעדיף את הברית עם החרדים שאינם מכירים במדינה, אינם מוכנים לשלוח את ילדיהם להגן עליה ואינם מוכנים לעבוד בשם הסיסמה: "תורתם אומנותם". בשעה שהחברה החרדית אינה תורמת דבר היא מקבלת תקציבים למוסדות החינוך שלה ולאברכים, בעוד אזרחי ישראל אשר עובדים ומשרתים בצבא אינם זוכים לטיפול נאות בבעיותיהם.
הערך "תורתם אומנותם" אינו חלק מההלכה או המורשת היהודית אלא המצאה של רבני החרדים כדי לשלוט בצאן מראיתם על-ידי מניעת השכלה ותלות בקצבאות. ניתן להביא ציטוטים מהתלמוד בהם ראשי סנהדרין וחכמי תורה סותרים את הסיסמה "תורתם אומנותם". נוהג זה לא היה מקובל בימי הבית השני. ראש הממשלה מעדיף ברית עם החרדים מטעמים פוליטיים ואישיים ולא לטובת המדינה. המדינה אינה מסוגלת להתקיים לאורך ימים עם ציבור כה גדול של מקבלי קצבאות שאינם עובדים ואינם תורמים דבר למדינה.
- סחבת בהקמת הגדר בגבול סיני- מדינת ישראל הוצפה בעשרות אלפי מסתננים מארצות אפריקה בשל הסחבת עד להחלטה להקים גדר. כתוצאה מכך הפכו חיי תושבי דרום תל אביב לגיהינום ואין מושיע.
- דוגמה אישית ומודל לחיקוי - ראש הממשלה, שמתפקידו לשמש דוגמה ומודל לאזרחי המדינה מנהל רמת חיים שאינה תואמת למדינה קטנה עם בעיות רבות בכל התחומים. ראש ממשלה בישראל אינו זקוק למטוס פרטי ולדירת שרד שבנייתה עולה מיליוני שקלים. כדוגמה, עליו לנהל אורח חיים שאינו מנקר עיניים: שמפניות, סיגרים, וילה בקיסריה ועוד.. אינם דוגמה ראויה לחיקוי. הפער בין אורח חייו של בן-גוריון לזה של נתניהו מנקר עיניים.
אלה הן מקצת מהעובדות לגבי 10 שנות מנהיגותו של נתניהו. השנים האחרונות מאז החלו להתגבש התיקים הפליליים נגדו החמירו את מצב המדינה ששועבדה לאינטרסים האישיים של ראש הממשלה:
א. ארבע מערכות בחירות מיותרות לחלוטין שגזלו מתקציב המדינה כ-12 מיליארד שקל ונבעו מהשאיפה של ראש הממשלה להקים ממשלה צרה שתדאג לו לחסינות. כמה בעיות תקציביות לבריאות, לחינוך ולרווחה ניתן היה לפתור עם סכומים אלה.
ב. סירוב להעביר בכנסת תקציב שנתי. מ-2018 מזה השנה הרביעית מתנהלת מדינת ישראל ללא תקציב שיענה על צרכיהם השוטפים של האזרחים והמדינה מפני שראש הממשלה מנצל את אי-אישור התקציב לצרכיו, שהרי העדר תקציב מביא לפיזור הכנסת ולבחירות. במקום שיועברו למשרדי הממשלה התקציבים הדרושים לטיפול בבעיות, ראש הממשלה בשיתוף עם שר האוצר מחלקים מענקים אשר אינם פותרים את הבעיות של קרוב למיליון המובטלים והחיים תחת חל"ת ואת בעיותיהם של העסקים שרבים מהם כבר פשטו את הרגל ורבים בדרך לפשיטת רגל. ראש הממשלה הביא את ישראל לגרעון תקציבי של 160 מיליארד שקל - מצב שלא היה אפילו בשעותיה הקשות ביותר של המדינה. בנינו, נכדינו ונינינו ישלמו על כך. דור של צעירים נהרס על-ידי שיעבוד לאינטרס האישי של ראש הממשלה.
ג. גרימת פירוד והסתה בין הקבוצות השונות באוכלוסייה. מסע הדה-לגיטימציה נגד השמאל שהקים את המדינה ונגד האזרחים הערבים. המפלגה המשותפת דואגת יותר לפלשתינים בגדה ובעזה מאשר לערביי ישראל אבל, יש להבחין בין האזרחים הערבים וזכויותיהם כאזרחים לבין המפלגה.
ד. ניהול מערכה לדה-לגיטימציה של הפרקליטות תחת הסיסמה של תפירת תיקים ומערכה לצמצום מרחב הפעולה של בית הדין העליון. ראש הממשלה הביא לאובדן האמון של הציבור במערכת המשפט כולה על-ידי התקפות בלתי פוסקות. כל עוד לא פגעה הפרקליטות באינטרס האישי של ראש הממשלה הוא לא דרש בדק בית בפרקליטות. רק כאשר נפגע האינטרס האישי שלו הוא יצא למערכה לדה-לגיטימציה. יש הבדל בין ביקורת בונה שמטרתה שיפור התיפקוד לבין מאמץ לסירוס של המערכת המשפטית.
ה. מאבק לדה-לגיטימציה להפגנות והסתה נגד המפגינים נגד שלטונו. המפגינים, שלא מעטים מתוכם הם אנשים מבוגרים שתרמו רבות למען המדינה, נתונים לפגיעה מצד חמומי מוח תומכי ראש הממשלה והמשטרה בהנהגתו של השר אוחנה שמעוררת סימני שאלה לגבי היחס למפגינים. לאחרונה הוזמנו שני מפגינים בני 70 לחקירה. הדבר המזעזע ביותר מבחינה ציבורית הוא העברת משפחת נתניהו למתחם סגור בשל הסכנה, כביכול, מפריצת המפגינים לבית ראש הממשלה. זה היה ניסיון מכוער להשוות את פריצת המפגינים לקונגרס האמריקני ל"פריצה שלא הייתה" לבית בבלפור. כל מי שראה את הצילומים הרלוונטיים יודע שלא היה כל ניסיון לפריצה אלא רק להפגנה מול השערים.
ו. הטיפול במגיפת הקורונה - ראש הממשלה הסכים, לכאורה, לאחר סחבת, למנות לפרויקטור את פרופ' גמזו אך, למעשה, לא קיבל את עצותיו ואת עצותיהם של מומחי הרפואה. זוהי טענתו של גמזו עצמו ושל רופאים נוספים. הטענה היא שראש הממשלה נכנע לדרישות החרדים המסרבים להתאים את אורחות חייהם למצב של מגיפה ומנעו, למעשה, את הפעלת שיטת הרמזור שהייתה פועלת בהתאם למצב בערים האדומות והכתומות ללא צורך בסגרים כוללים אשר הרסו את כלכלת ישראל ופגעו במיליוני אזרחים. הדיווח על מצב התחלואה הוא כללי ואינו מפרט היכן מרוכזים עיקר החולים.
ז. מערכת החינוך - הבטחת ההמשכיות בפעילות מערכת החינוך נפגעה מניהול כושל ומהעדר פתרונות יעילים למצב. ראש הממשלה מתעלם מהנעשה במערכת החינוך החרדית הפועלת כסידרה למרות המגיפה.
לסיכום, לא חידשתי דבר. כל המידע בכתבה הזאת הופיע בתקשורת שגם עליה מבצע ראש הממשלה דה-לגיטימציה. ולגבי הסקרים, יש לקבוע קריטריונים, ושורת שאלות לעונים על הסקרים .