X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פרנקלין רוזוולט ותפקידו של הנשיא / CBS
לקראת החודש הקשה הראשון של נשיאותו

ביידן בעקבות רוזוולט - בערך

הנשיא ועוזריו נברו בספרים על רוזוולט, שגם הוא הושבע בעיצומו של משבר קשה במיוחד - אך יש גם הבדלים משמעותיים ביניהם, מנתח ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
פרץ של אנרגיה וחדשנות [צילום: AP]

בשבועות לפני השבעתו של ג'ו ביידן, נברו הוא ועוזריו בספרים על פרנקלין דלאנו רוזוולט, מתוך הנחה ששום נשיא מאז לא נכנס לתפקידו במשבר הדומה לזה שלפניהם. את 100 הימים הראשונים האייקוניים של רוזוולט דחס ביידן לתוך עשרה: 45 צווים נשיאותיים, מזכרים והצהרות במגוון רחב של נושאים – הקורונה, צדק גזעי, הגירה, שינויי אקלים וזכויות טרנסג'נדרים. אבל המכשולים שבדרך מאיימים לבלום את התנופה האדירה שלו – צופה פיטר בייקר, הכתב הראשי של ניו-יורק טיימס בבית הלבן.
ביידן נכנס לחודש פברואר קשה יותר, בו יהיה עליו להתמודד על תוכנית הסיוע הענקית שלו (1.9 טריליון דולר), אישור יתר בכירי הממשל בסנאט ומשפטו של דונלד טראמפ. ביידן צריך לנהל את הציפיות המוגזמות של האגף הליברלי במפלגה הדמוקרטית ולהתמודד עם אופוזיציה המתנגדת לו מהיום הראשון. ברקע ממשיכה להשתולל הקורונה, שמספר קורבנותיה עומד להגיע ל-500,000 שקל, וניצבת אזהרת המשרד לביטחון פנים מפני טרור פנימי של תומכי טראמפ קיצוניים.
האתגר הקשה ביותר שבפני ביידן הוא כיצד לאזן בין רצונו המוצהר לאחדות לבין תחושת הדחיפות שלו בנוגע לחבילת הסיוע לקורונה. לרוזוולט היה רוב מוחץ בשני בתי הקונגרס; לביידן יש רוב מזערי בשניהם ומנהיגי סיעות המעדיפים להתעמת עם הרפובליקנים מאשר להתפשר איתם. ביידן יצטרך להחליט כמה מאמץ להשקיע בניסיון להשיג תמיכה רפובליקנית במחיר של עיכוב תוכנית הסיוע או היקפה.
דמי האבטלה המוגדלים יפקעו באמצע מארס, ומבחינת הבית הלבן – זהו תאריך היעד. בלא תמיכה רפובלקנית, יזדקקו ביידן והדמוקרטים לתרגילים פרוצדורליים כדי להעביר עד אז את חבילת הסיוע – ובכך יכעיסו את הרפובליקנים. בקבלת החלטה זו נשען ביידן על נסיונו מממשל אובמה: הנשיא ברק אובמה הגיש את תוכנית הסיוע שלו 24 יום לאחר שנכנס לתפקידו, כמעט ללא תמיכה רפובליקנית. הלקח של ביידן ואנשיו הוא, שבסופו של דבר אובמה התפשר יותר מדי והסכים משיקולים פוליטיים לחבילת סיוע קטנה מן הנחוץ.
אניטה דאן, יועצת בכירה של ביידן, סבורה שניתן להשיג תמיכה דו-מפלגתית בתוכנית. פקידים אחרים בבית הלבן נשמעים ספקניים יותר, ואומרים שיהיו הזדמנויות אחרות להפגין אחדות – למשל בנושאי התשתית, מגיפת משככי הכאבים, פס רחב באיזורים הכפריים, בריאות נפשית ושירות לאומי. יועצים אומרים, כי ביידן מדבר בטלפון עם רבים מהמחוקקים הרפובליקנים, ואינו מזמין אותם לבית הלבן רק בשל מגבלות הקורונה. הרפובליקנים מצידם אומרים, כי גל הצווים הנשיאותיים אינו משדר אחדות.
הצווים הנשיאותיים באו בכזה שיטפון, עד שקשה היה להבחין בפרטים. בבית הלבן מסבירים, שהעדיפו שלא לפרוס אותם על פני יותר זמן, כדי ליצור תחושה של תנופה ושינוי. רבים מהם אכן הפכו על פיה את מדיניותה של טראמפ: החזרה להסכם פריז, הקפאת קידוחי נפט וגז, איסור על אפליה מינית במקומות עבודה פדרליים, אי-חידוש הסכמים להפעלת בתי כלא פרטיים, היתר לשירות טרנסג'נדרים בצבא, הקפאת החומה בגבול מקסיקו ועוד.
בעוד דבריו של ביידן על אחדות מצפים למימוש, מציין בייקר, הוא אכן הנמיך את הלהבות ונהנה מתמיכה גבוהה מזו שהייתה לטראמפ בנקודה כלשהי בארבע שנותיו. שיעור התמיכה בו עומד על 56%-54% ובסקר אחד מגיע אפילו ל-63%; לפני ארבע שנים עמד טראמפ על 46%. אך אין זה שיעור התמיכה הסוחף ממנו נהנים נשיאים אחרים בראשית כהונתם, שעמדו על למעלה מ-60% ואף למעלה מ-70% בששת החודשים הראשונים. הממוצע של קלינטון בתקופה זו היה 50.5%; ג'ורג' בוש הבן עמד על 53.9% ואובמה – על 60.2%; הממוצע של טראמפ היה 41.4% בלבד.
השאלה היא כמה זמן יוכל ביידן להסתמך על האמריקנים שתמכו בו בשל התנגדותם לטראמפ ולא בשל תמיכתם בו, במיוחד הרפובליקנים של "רק לא טראמפ" שרבים מהם מעדיפים אידיאולוגיה שמרנית. "אני בטוח שמתישהו ביידן יעשה דבר שלא אסכים איתו, אבל נכון לעכשיו – ההתמקדות שלו בקורונה נכונה וראויה להערכה", אומר אחד מראשי קבוצה זו, ריק וילסון. "הוא נכנס ראש בראש במפלגה הנשלטת בידי טראמפ, ומבחינת הרפובליקנים ירח הדבר איתו הסתיים לפני שהחל".
כאמור, ביידן וצוותו למדו ספרים על רוזוולט, כמו גם ספרי היסטוריה קלאסיים אחרים על נשיאי ארה"ב, כמו למשל ג'ון קנדי. ביידן גם מתייעץ באופן קבוע עם ההיסטוריון ג'ון מנחם, שסייע בכתיבת נאום ההשבעה שלו. רוזוולט נכנס לתפקידו ב-1933 לאחר שלוש שנים של אסון כלכלי, והגיב בפרץ של חקיקה ששינתה את ארה"ב ואת התפקיד שממלאת הממשלה בחברה, גם אם לא חיסל בכך את השפל הגדול. הצווים של ביידן פחות קבועים, משום שנשיאים עתידיים יוכלו להפוך אותם. אבל הם הולכים בעקבות רצונו של רוזוולט להפגין תנופה. ואם הוא יצליח לחסן 100 מיליון אמריקנים ב-100 הימים הראשונים, התגובה הראשונית שלו לקורונה תהיה מהירה מזו של רוזוולט לשפל הגדול.

תאריך:  02/02/21   |   עודכן:  02/02/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
איתמר לוין
הנשיא הורה להגדיל משמעותית את הרכש המקומי של הממשל הפדרלי - אבל יש הרבה החרגות וגם המציאות תעשה את שלה, מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
הקפיא רשיונות לקידוחי נפט וגז, הורה להעביר את צי הרכב הפדרלי למכוניות חשמליות, קבע שהאקלים יהיה שיקול מרכזי בביטחון הלאומי ובמדיניות החוץ והודיע על ועידת פסגה של המדינות המזהמות העיקריות
איתמר לוין
הנשיאים רוצים להספיק כמה שיותר מיד עם כניסתם לתפקיד, ויש בזה היגיון פוליטי    גם ג'ו ביידן פועל במרץ רב, אך בקרוב יצטרך לעבור לנושאים הבעייתיים
רפי לאופרט
ישראל וארה"ב נמצאות במצב פנימי דומה: בארה"ב התחלף הנשיא ובישראל צפויות בחירות במרס, שיקבעו את זהות רה"מ שיצטרך לעבוד מולו. שתי המדינות בטלטלות חברתיות-כלכליות קשות ונאבקות במגיפת הקורונה והשלכותיה. החלפת טראמפ בביידן, מבשרת שינויים "ברוח אובמה" במדיניות החוץ; זו, אפוא, תקופת דימדומים. סביר להניח שהיחסים הבסיסיים לא ישתנו, אבל עד כמה קרובים או לעומתיים יהיו מול אלה שעוצבו בעידן טראמפ, זו שאלה פתוחה
יוני בן-מנחם
הממשל החדש של ארה"ב מתכוון להביא להפסקת המלחמה בתימן ויעצור את התמיכה בפעילות הצבאית של סעודיה נגד המורדים החות'ים הנתמכים ע"י אירן. ממשל ביידן בוחן מחדש את ההחלטה של ממשל טראמפ שהכריז על המורדים החות'ים כארגון טרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il