X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כשמקדשים עקרונות משניים ומעמידים אותם, מפני שהם משרתים אינטרסים של קבוצות-מיעוט, מעל לעקרונות-יסוד מוסכמים - מפוררים את השלטון, את החברה ואת הצדק הבסיסי
▪  ▪  ▪
סמכות החקיקה נתונה בלעדית לגוף המחוקק [צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת]

במאמר "קיר מגן" (מעריב-דעות, 26.1.2021), מנסה זלמן שובל, בדרכו, ללמדנו בינה בשאלות היסוד של מהות הדמוקרטיה ויסודותיו הבריאים והיציבים של ממשל דמוקרטי. בקטע האחרון של מאמרו הוא מביא ציטוט מדברי בן-גוריון, לאמור: "במדינה שאין בה עליונות של החוק, אין בה חרות... מדינת ישראל לא תתקיים בלי שלטון החוק ובלי שלטון הדמוקרטיה - שני אלה כרוכים זה בזה. ובהמשך דבריו קובע שובל שזו הבעיה האמיתית של המדינה שטרם נפתרה.
אני מקבל גם את דברי בן-גוריון וגם את מסקנתו של שובל, אולם סבור שמאמרו אינו מבהיר כהלכה את הסוגיה העמוקה המסתתרת תחת אמירתו של בן-גוריון. לדעתי סוגיה זו העסיקה את בן-גוריון גם כשעסק בניסוח מגילת העצמאות. בלחץ הזמן וחילוקי הדעות בישוב, שאותן לא יכול היה לישב לפני ההכרזה ואותן אסור היה לו להעלים בהכרזה עצמה, קבע מפורשות, שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, אבל לא קבע מפורשות שהיא מדינה דמוקרטית. את יישוב הבעיה, הותיר לאסיפה המכוננת, שתיישבה בעבודתה על הכנת חוקה לישראל. גם דבר זה לא הסתייע לישוב בשנות העצמאות הראשונות, אולם משקלו הסגולי של בן-גוריון מזה, ותודעתו המפותחת בשאלת האיזון בין אופן המימוש של שלטון חוק מול שלטון דמוקרטי, הצליחו לגשר ולאזן בפועל בין הדברים, כל עוד עמד בראש המדינה.
כשפרש, לא היה לו בכך ממשיך. שלטון החוק המשיך בשלו והשלטון הדמוקרטי המשיך בשלו. טיבען של בעיות פתוחות שהן יונקות אליהן השפעות חיצוניות, במטרה למלא את החסר, (בחוק אין ואקום). התפתחות המחשבה הפוליטית והאידאולוגיה הדמוקרטית חוללו את מאבק הכוחות בין הנטייה למשטר יהודי ודמוקרטי בישראל - שמטבעו קובע עליונות זכות הלאום היהודי על ארץ ישראל - לבין הניסיון לראות בדמוקרטיה סתירה פנימית ביחס לדמוקרטיה א-לאומית. אעל-פי ששום מדינה בעולם לא ישבה סתירה זו בעבר וגם לא לאחר הקמת מדינת ישראל, עדיין נמצאו בישוב היהודי בארץ וביהדות המיתחלֶנֶת (הופכת חילונית ומתרחקת מהדת עד כדי עוינות והתנכרות) בארץ ובתפוצות, יהודים2 שביקשו להחזיק את המקל בשני קצותיו: להיות בעלים על מדינה יהודית מתוקף היותם יהודים ולחיות בה כאזרחי העולם הגדול כאילו הם חסרי לאומיות יחדנית. אלא שמושג הלאומיות עומד בסתירה למושג "אזרח העולם", שכן העולם טרם הגדיר עצמו הגדרה פוליטית ברת-קיום.
עקרון השוויון עומד בדמוקרטיה ביסוד שוויון זכויות האזרחים: זכות כולם לבחור ולהיבחר ושוויון מעמדם בעומדם למשפט על-פי החוק שבתוקף. זכות ההצבעה השווה של האזרחים, קובע כתוצאה בלתי נמנעת שהכרעות דמוקרטיות מתקבלות ברוב קולות בעלי זכות ההצבעה ולא בשום דרך אחרת. הרעיונות המנסים לקעקע יסודות אלה בשם הצורך להיאבק ב"עריצות הרוב", הם רעיונות נואלים המבקשים להעביר במרמה את זכויות העם להכריע בגורלו לקבוצות אינטרסים אליטיסטיות, יהיה שמן אשר יהיה. בית המשפט לחוקה בישראל, כאשר הוא משולב במסגרת אחת עם בג"ץ, איין עקרונות אלה, וברוח פרשנית מתעתעת הפך עצמו לבעל סמכות להפקיע מהעם את ריבונותו ולאכוף עליו את דעת המיעוט של השופטים. עניין זה יש לתקן בחקיקה ובשינוי מבנה בתי המשפט וכך להחזיר לעם את זכויותיו ולקבע בחוק את גבולות סמכויותיו של בית המשפט ודרכי פעולתו.
באותה מידה יש ללמוד לקח מניסיונם של אחרים כיצד להבטיח שטפילת האשמות נגד ראש ממשלה מכהן כדרך מניפולטיבית להדיחו מתפקידו, אינה באה בחשבון. גם סירוס תיפקוד הממשלה בתקופת משבר חמור כמשבר הקורונה, באמצעות הטלת מגבלות תפקוד מגוחכות על ראש הממשלה והממשלה, תוך איום מצד התביעה בפניה לבג"ץ כחלק ממאבק כוחות פוליטי - מקומו לא יכירנו במערכת הצדק והממשל שלנו.3
המאבק למלא את הוואקום המושגי, בדומה לכל מאבק בין אינטרסים נוגדים, אינו נותר תאורטי. כל צד משתמש בכלים ואמצעים מגוונים בכדי להשיג יתרון על יריבו ולהכריע במחלוקת לטובתו. אחת הבעיות המקומיות במאבק זה הייתה סוגיית שמירת השבת. בסוגיה זו הגיעו האבות המייסדים להכרעה מוסכמת שהוכרה כ"שמירת הסטטוס-קוו" ביחסי דת ומדינה. הסכמה זו, להבנתי, אמורה הייתה להשתקף בחוקה, וכשזו בוששה לבוא, נמשך המאבק עד עצם היום הזה, כשכל צד מנסה להגביר חיילים ע"ח זולתו.
במסגרת אותו מאבק, ביצע הימין שגיאה אסטרטגית כאשר הסכים לחקיקת חוק כבוד האדם וחירותו וחוק חופש העיסוק, מבלי שטרח להבטיח באותה עת, בחוק יסוד משלים ומתנה את הנ"ל של הפרדת הרשויות בדמוקרטיה וקביעת עליונות החוק על כל קביעה שלטונית אחרת במדינה, כי סמכות החקיקה נתונה בלעדית לגוף המחוקק - כנסת ישראל.
ההוויה העכשווית היא תולדה של ניצול חד-צדדי וערמומי של שגיאה זו ע"י בית המשפט העליון לקביעת עליונות מעמדו על כל רשות אחרת ועל כל מקור סמכות אחר. יסוד המשבר השלטוני הוא במציאות זו, והוא לא ייושב מבלי שהדברים יתוקנו ברוח דבריו המקוריים של בן-גוריון: בלי שלטון החוק (שלטון החוק ולא שלטון המשפטנים או בתי המשפט) ובלי שלטון הדמוקרטיה (כשהעם הוא הריבון והוא מקור הסמכות הבלעדית לחוקק חוקים וסמכות זו מואצלת לכנסת הנבחרת על ידו ולה בלבד) - שני אלה כרוכים זה בזה.

הערות

1. מן הרואי לשים לב לכך שחלק מבעיות המשילות של ישראל נובע מלקונות במבנה והגדרת הסמכויות של מערכת החקיקה והמשפט בישראל ותיחום הסמכויות ביניהן וחלק אחר מקורו בפערי מושגי-יסוד ובאי-הסכמה על יישוב פערים אלה. אסור להמשיך בחוסר בהירות זו, ועל הממשלה והכנסת הבאות לראות בתיקון לקונות אלה, את אחת המשימות הקריטיות המוטלות עליהן.
2.על-פי הגדרת הדת היהודית = המסגרת המקורית היחידה המגדירה יהודי.
3. ראש ממשלה שאינו כשיר מסיבה המעוגנת בחוק לכהן כראש ממשלה, יודח מתפקידו ע"י הכנסת, ויוחלף ע"י ממלא מקומו. ראש ממשלה שנחשד בפלילים, יוכל להמשיך בתפקידו ללא הגבלת סמכויות, אלא אם יוכח שיש בכך משום ניגוד עניינים המסכן את שלום הציבור. בתום הקדנציה יוגש כתב אישום אם נמצאו לכך ראיות מספיקות. אם יבחר שנית, ימשיך לכהן. עם זאת, ראש ממשלה לא יכהן יותר משלוש קדנציות בנות 4 שנים כל אחת ברציפות. איום התביעה להשתמש בזכותה המפוקפקת להכריז עליו כנבצר מלהמשיך בכהונתו, כאשר השיקול היחיד הוא "שיפוטו של היועץ המשפטי", איננה באה בחשבון בממשל תקין.

תאריך:  01/02/2021   |   עודכן:  01/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרזון בלא חזון - מרשם לאסון
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
תקצר היריעה מלפרט ולדון
הירונימוס  |  1/02/21 14:58
 
- קרא והשכל
רפי לאופרט  |  2/02/21 13:05
 
- את השאלה הזו כבר שאלתי בעבר
הירונימוס  |  2/02/21 16:12
 
- יפה מצידך ששאלת, מאוד לא יפה
רפי לאופרט  |  4/02/21 09:45
2
ומי יבדוק "טפילת האשמות " ,?
שלמה המגיב  |  1/02/21 16:29
 
- מה זה בכלל "ראש ממשלה מכהן"
הירונימוס  |  1/02/21 21:01
 
- מצטער להווכח שאתה שוב מתקשה
רפי לאופרט  |  2/02/21 12:47
 
- ומי כאן " מתקשה בהבנת הנקרא" ?
שלמה המגיב  |  2/02/21 16:29
 
- אינני יודע יודע אם אתה נאיבי,
רפי לאופרט  |  2/02/21 21:17
 
- ומי כאן "חסר הבנה" , לאופרט ?
שלמה המגיב  |  3/02/21 00:25
 
- חדלו פרזון בישראל חדלו
הירונימוס  |  4/02/21 11:14
 
- תגובה לשלמה ואחרים
רפי לאופרט  |  7/02/21 09:27
 
- הבקורת על החלטות הפרקליטות
הירונימוס  |  8/02/21 11:47
 
- אל תיתמם
רפי לאופרט  |  8/02/21 22:54
 
- ומי מציג "דון קישוט מילולי" ?
שלמה המגיב  |  9/02/21 08:42
 
- ועוד שאלה קטנה ללאופרט
שלמה המגיב  |  9/02/21 09:18
 
- אתה מנסה לנהל כאן משפט זוטא
רפי לאופרט  |  9/02/21 13:54
 
- ולאפרט ממשיך להטעות ולהסית
שלמה המגיב  |  9/02/21 16:25
 
- הגזמת; עד כאן.
רפי לאופרט  |  10/02/21 08:33
 
- וואלה , אתה צודק , לאופרט
שלמה המגיב  |  10/02/21 13:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
גם אם מישהו השליך בקבוק או אבן בשוטר - וזה חמור ויש לעוצרו - אין בכך הצדקה להתיז סילוני מים כואבים לעבר מפגינים שומרי חוק
בעז שפירא
ה"רומן" שאינו נגמר בין סמוטריץ' לבין עוצמה יהודית ממשיך כמו סדרה בהמשכים    אלא שלסאגה הזו עלול להיות מחיר אלקטורלי יקר
אורי מילשטיין
במלחמת יום הכיפורים לא הייתה הפתעה מודיעינית אלא הפתעה אסטרטגית שממנה נגזר המחדל המודיעיני. הפתעה זאת נגרמה מהלם הניצחון המדהים במלחמת ששת הימים
יוכבד ג'יקובס
מה היה קורה אם היינו מצליחים להתגבר על מה שנאמר בתקשורת, להתגבר על מה שאנו רואים במסכים? מה היה קורה אם היינו מצליחים לראות אנשים כבני אדם ולא בתור כותרת בעיתון או בטלוויזיה?
עקיבא שפיגלמן
את קו פרשת 300 לומדים בחוגים לתקשורת על-מנת להמחיש מה היא צנזורה ואת השלכות הפרותיה    הסוגיה עמוקה הרבה מעבר להשבתה זמנית של עיתון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il