X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ממשל ביידן ממשיך להתכתש מדינית ותקשורתית עם אירן על התנאים לחזרה להסכם הגרעין, הממשל מגבש הצעה להקל את מצבה הכלכלי של אירן מבלי להסיר מעליה את הסנקציות. בעירק פסקו זמנית ההתקפות על יעדים אמריקנים וההערכה הא כי אירן תשתמש בקלף הזה בקרוב כדי להגביר את הלחץ על ממשל ביידן
▪  ▪  ▪
האייתולה חמינאי [צילום: לשכת המנהיג העליון של אירן/AP ]

הויכוח הפומבי בין ממשל ביידן לבין אירן מי יעשה את הצעד הראשון בכל הקשור להסכם הגרעין נמשך, הנשיא ג'ו ביידן הודיע בראיון טלוויזיוני כי לא יסיר את הסנקציות מעל אירן אם היא לא תחזור תחילה לעמוד בהתחיבויות שלה על-פי הסכם הגרעין מ-2015 ואילו אירן עומדת על כך שכל הסנקציות שהוטלו עליה ייוסרו לאלתר.
גורמים אמריקנים מסרו כי אירן העבירה לארה"ב, באמצעות מתווך, 7 דרישות בתמורה לחזרתה לעמוד במחויבותיה על-פי הסכם הגרעין שהחשובות בהן הן.
  • ביטול כל הסנקציות נגדה.
  • אי-הכללת נושא פרויקט הטילים הבליסטיים בשום משא-ומתן עמה.
  • לא לצרף שום שותפה חדשה להסכם הגרעין(הכוונה לסעודיה או לישראל) במהלך המשא-ומתן.
האירנים יודעים היטב את מלאכת המשא-ומתן והם דוחקים באמריקנים, ב-21 בחודש הם אמורים ליישם את החלטת הפרלמנט האירני שלא לאפשר את ביקור הפקחים הבינלאומיים במתקני הגרעין, ההערכה בממשל היא כי המשא-ומתן עם הנהגת ההיאתולות על הסכם גרעין משופר יהיה ארוך ומייגע ויקח לפחות כמה חודשים בעוד הצנטרפוגות במתקני הגרעין מסתובבות ומעשירות כמויות נוספות של אורניום לרמה של 20 אחוזים תוך הפרה של הסכם הגרעין.
איום אירני חריג
שר המודיעין האירני מחמוד עלאוי אמר בראיון בטלוויזיה הרשמית האירנית ב-8 בפברואר כי"המשך הלחץ המערבי עלול לדחוף את טהרן להגנה עצמית כמו "חתול במצור" ולפעול כדי להשיג נשק גרעיני, אם מדינות ערב ידחפו אותה לכך האשמה לא תהייה עליה."
מדובר בהתבטאות חריגה שכן אירן מכחישה באופן קבוע כי היא פועלת להשיג נשק גרעיני, המנהיגים האירנים טוענים כי קיים פסק הלכה-"פתווא" של המנהיג העליון ח'מינאי האוסר לפתח או להשתמש בנשק גרעיני.
שר המודיעין האירני התייחס לפסק ההלכה הזה והסביר כי יצור נשק גרעיני סותר את ההלכה האיסלאמית וכי אירן מתיחסת אליו כדבר אסור מבחינה דתית ואיננה פועלת כדי להשיג אותו. נד פרייס, דובר משרד החוץ האמריקני הגיב על הדברים ואמר כי "ארה"ב מודאגת מאוד" וכי אירן מחויבת לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.
מה שמדאיג את ממשל ביידן בין היתר הן הבחירות לנשיאות באירן שיתקיימו ב-18 ביוני, על-פי התחזית המודיעינית, המועמד שיציב המחנה השמרני- הניצי הוא שינצח בבחירות ופירוש הדבר הוא נקיטת קו נוקשה יותר מול ארה"ב, גורמים אירניים טוענים כי ההקצנה היא תוצאה של חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ומדען הגרעין פחרי זאדה, בחירת נשיא אירני חדש מהמחנה השמרני תשפיע בודאות על המשא-ומתן עם ארה"ב בנושא הסכם הגרעין ותקשיח את העמדות האירניות.
לכן, הצוות שהקים הנשיא ביידן לטיפול בנושא האירני הכולל את ג'ק סאליבאן היועץ לביטחון לאומי, מזכיר המדינה אנטוני בלינקן ורוברט מאלי, השליח המיוחד לנושא אירן מנסה למצוא נוסחה ש"תשחרר את הפקק",תפתח את המבוי הסתום ואת המשך ההתנצחות בין אירן לארה"ב לגבי השאלה מי ימצמץ ראשון. על-פי גורמים אמריקנים, הממשל מגבש אסטרטגיה חדשה כדי להפחית את המתיחות מול אירן ולהתחיל בצעדים הדדים של בניית אמון, במסגרת הזו הודיע כבר הנשיא ביידן על הפסקת התמיכה הצבאית לקואליציה הצבאית בראשות סעודיה הנלחמת בתימן ועל ביטול ההכרזה על המורדים החות'ים, הנאמנים לאירן, כארגון טרור.
הצוות בממשל ביידן גם מגבש הצעה להקל על אירן מבחינה כלכלית מבלי להסיר מעליה את הסנקציות כדי לנסות ולהחיות מחדש את הסכם הגרעין ולקנת זמן נוסף למשא-ומתן, בתמורה ידרוש הממשל שאירן תפסיק את העשרת האורניום לרמה של 20 אחוזים ותחזור להעשרה ברמה של 4 אחוזים כפי שכתוב בהסכם הגרעין.
גורמים אמריקנים מסרו שהרעיונות האמריקנים החדשים להקל כלכלית על אירן קשורים במתן הלוואות לאירן מקרן המטבע הבינלאומית ומתן אישור להכנסת סחורות "הומניטריות" לאירן מבלי להסיר את הסנקציות.
אירן עדיין לא הגיבה על הרעיונות האמריקנים החדשים אך היא דחתה על הסף את ההצעה של נשיא צרפת מקרון לתווך בינה לבין ארה"ב. נראה כי האירנים אינם מעוניינים בהסלמה והם משחקים בהתאם למדיניות של "המקל והגזר", בימים האחרונים ניכר שקט יחסי בבגדד בירת עירק והמליציות השיעיות הפרו אירניות הפסיקו את התקפות רקטות הקטיושה על מתחם השגרירות האמריקנית בעיר וה"אזור הירוק".
גם הדרישה לנסיגה אמריקנית מלאה מעירק על-פי החלטת הפרלמנט העירקי אחרי חיסולו של קאסם סולימאני כבר לא נשמעת. הנשיא ביידן כלל לא הזכיר את עירק בנאומו האחרון והוא עדיין מגבש את מדיניותו האזורית לגבי עירק וסוריה, אבל דבר אחד ברור, אירן מתכוונת לנצל את כוחה בעירק, באמצעות המליציות הפרו אירניות, כפי שעשתה בתימן באמצעות החות'ים הנאמנים לה, כדי להגביר את הלחץ על ארה"ב בנושא הסרת הסנקציות והסכם הגרעין, אירן שולטת בעירק מבחינה מדינית, צבאית וכלכלית, החשש בקרב רבים בעירק הוא שהנשיא ביידן יילך בסופו של דבר בדרכו של הנשיא אובמה וימשוך את ידו מהתערבות צבאית בעירק או בסוריה.
בשורה התחתונה נראה כי הממשל מגלה יותר איכפתיות לנושא הגרעין ומנסה למצוא רעיונות יצירתיים כדי לקדם את הדיאלוג עם אירן בעוד האירנים משחקים משחק פוקר קשוח, הזמן חולף בינתיים, הממשל מתייעץ עם מדינות אירופה שחתמו על הסכם הגרעין ועם מדינות המפרץ וישראל, ראש המוסד יוסי כהן עדיין לא יצא לפגישה עם הנשיא ביידן וראש ה-CIA וויליאם ברנס כדי להציג את עמדות ישראל, המתיחות במזרח התיכון עדיין גבוהה והכל ממתינים לתחילת הדיאלוג בין ממשל ביידן לאירן.

תאריך:  10/02/2021   |   עודכן:  10/02/2021
+ישראל בצבת משבר הפנים בארה"ב
13:33 10/02/21  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה

אובמה איננו ידיד ישראל ומעולם לא היה. ניצחון ביידן והדמוקרטים בבחירות 2020, מחזיר לתמונת יחסי ארה"ב-ישראל את "רוח אובמה", אף על-פי שהנשיא ביידן איננו תעתיק שלו. חילופי הנשיאים משקפים שינויי אידאולוגיה ודרך במדיניות החוץ והפנים. מינוי פקידים בכירים מוותיקי ממשל אובמה, לתפקידים קריטיים אצל ביידן וניסיונות של חוגים קיצוניים להשיב על-כנה את רוח אובמה ליחסי-ישראל ארה"ב במעין "פולחן אישיות" - הוא מקור לדאגה

ביידן ונתניהו. רוח אובמה ביחסים [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ]
+ביידן נע במהירות במינוי שופטים
08:10 10/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שליש מהשופטים הפדרליים כיום התמנו בידי טראמפ, וביידן רוצה למנות מי שיתמכו בתוכניות השנויות במחלוקת שלו - מנתח אקונומיסט

מערכת השיפוט הפדרלית / Complexly
רמוס. מחפשת מועמדים [צילום: יוטיוב / בלומברג]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיפוף הידיים נמשך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חזק בדיבורים
יהודה אלידע  |  11/02/21 19:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
איתמר לוין
שליש מהשופטים הפדרליים כיום התמנו בידי טראמפ, וביידן רוצה למנות מי שיתמכו בתוכניות השנויות במחלוקת שלו - מנתח אקונומיסט
יוני בן-מנחם
סעודיה איבדה את התמיכה האמריקנית במלחמתה בתימן וממשל ביידן ביטל את החלטת ממשל טראמפ לסווג את החות'ים כארגון טרור. הנשיא ביידן פועל להפסיק את המלחמה בתימן אך אירן תנצל זאת כדי להפעיל עליו לחץ לבטל את הסנקציות ולחזור להסכם הגרעין משנת 2015
איתמר לוין
אירופה מקדמת בברכה את ביידן, אבל אינה זונחת את רצונה לסמוך יותר על עצמו - בין היתר בעקבות אירועי 6 בינואר, כותב וושינגטון פוסט    הסכם מסחרי עליו חתם האיחוד עם סין בלא להתייעץ עם ממשל ביידן, כבר מאותת על מחלוקת משמעותית אחת: היחס כלפי בייג'ינג
יוני בן-מנחם
ממשל ביידן החל בשורה של צעדים לשנות את המדיניות האמריקנית במזרח התיכון שהיתווה הנשיא טראמפ. השינויים העיקריים שמסתמנים עד כה הם ביחס לסוגיית הגרעין האירני וחידוש הקשר עם הרש"פ
איתמר לוין
הנשיא ועוזריו נברו בספרים על רוזוולט, שגם הוא הושבע בעיצומו של משבר קשה במיוחד - אך יש גם הבדלים משמעותיים ביניהם, מנתח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il