X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נדמה לי שחלק גדול מהמתנחלים לא הפנימו ששונאים אותם וחלקם אף הפכו למשרתי השונאים. כך אפשר למצוא אצלם הסתייגות חריפה מנערי הגבעות שהם בעצם דור ההמשך שלהם עצמם
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הבחירות שאמורות להתקיים בעוד כשישה שבועות חושפות את ההנעה הפנימית של רבים מהמעורבים בהן. נתחיל בכך שבנושא הזה, כמו כמעט בכל נושא, רוב השיח התקשורתי בערוצים המוכרים הוא שלילי. ומה שבאמת משונה - לפחות בשיח הגלוי, הנשמע - הוא שלא שוללים רעיונות, שוללים דמויות, אנשים. האנשים הנשללים אומנם מייצגים רעיונות אבל משום מה השלילה מתמקדת בהם עצמם, לא ברעיונות שהם לכאורה מייצגים. מעניין למה. שיח השלילה הזה אינו חדש אצלנו, אני זוכר אותו עוד כילד וזה היה די מזמן, עוד בימי ראש הממשלה הראשון שהקפיד לבטא שלילה מוחלטת כלפי אישים שהיו בני פלוגתא שלו. עם השנים השיח הזה לא התמתן, רק הקצין.
לענ"ד השורש הנפשי של שיח כזה יונק משנאה המזינה אותו ואשמח אם מישהו יציע הסבר הגיוני אחר. כאן המקום להודות כי מעולם לא התחברתי לשיח השלילי ולשנאה המניעה אותו, ולמרות שלא הסברתי לעצמי את העניין, כלומר שלא ניסחתי בדיבור או בכתיבה את תחושותי, מעולם לא הצבעתי למי שנחשדו בעיני כשונאים, גם אם השיח שלהם לא היה שלילי בגלוי. ואדרבה, במבט לאחור מסתבר שתמיד הצבעתי לשנואים. לא תמיד להכי שנואים, אבל אף פעם לא לשונאים. מקובל לחלק את המפה הפוליטית לימין ושמאל; הימין בד"כ משדר אהבה לעם ולארץ וחלק ממנו גם לתורה, אבל גם בתוכו פשה נגע השנאה ולאו-דווקא לאחרונה, זה לא בלט כי הוא דיבר יותר יפה.
יש להודות כי תעמולת השנאה השפיעה לא מעט ואולי עדיין משפיעה. אמרנו שהתעמולה הזאת שוללת אנשים ולעתים קרובות התוצאה היא שגם המאמינים ברעיונות של השנואים מסתייגים ממייצגי הרעיונות המקובלים עליהם. כאילו הרעיון נכון אבל מי שמבטא אותו זה האדם הלא מתאים. ומה שיפה זה שבין השנואים עצמם יש לא מעטים שנדבקים בשנאה כלפי "הקיצוניים" בצד שלהם. משלים את עצמם שבכך יתקבלו אצל השונאים. ויש אפילו שמרחיקים לכת ומצטרפים בגלוי לכת השונאים, כנראה השתכנעו שעליהם למחוק את עברם ולעטות על עצמם אדרת חדשה, מתקדמת ומקובלת יותר. המכנה המשותף והעצוב הוא שהערכתם העצמית תלויה בזולתם.
למגר את השנאה
האם השנאה הזאת היא גזירת גורל? פרשת השבוע פותחת בפסוק (שמות כא): [א] וְאֵלֶּה, הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם. (רש"י): וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני. בסיני עמדנו כולנו כאיש אחד בלב אחד ושמענו את עשרת הדברות. באה פרשת השבוע ומשלימה את התמונה, לא רק עשרת הדברות אלא התורה כולה, כולל הוראות מפורטות בכל תחומי החיים. לפעמים קורה שיהודי חש שנאה כלפי יהודי שני, לא טוב שזה קורה אבל זה קורה. אומרת התורה חייבים להתמודד עם זה, למחוק את השנאה ואפילו את האיבה (פרק כג): [ד] כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ, אוֹ חֲמֹרוֹ--תֹּעֶה: הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ, לוֹ. [ה] כִּי-תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ, רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ, וְחָדַלְתָּ, מֵעֲזֹב לוֹ--עָזֹב תַּעֲזֹב, עִמּוֹ.
שנאה כזאת עלולה להתעורר על-רקע אישי, מישהו נפגע מזולתו ועליו להתמודד ולנצח את רגש השנאה אם התעורר אצלו. לכך מתייחסות ההלכות שבין אדם לחברו ואמנם כאן יש מקום לפיוס אמיתי בין היריבים עד למחיקת השנאה. הבעיה היותר קשה, וכנראה זה מה שקיים אצלנו, היא השנאה המעמדית. כאשר קבוצה מסוימת חשה עליונות ביחס לקבוצות אחרות היא נוטה לזלזל בהן ואף לבוז למאפיינים שונים שלהם. למנהגים מסורתיים למשל או לערכים תרבותיים. המעבר מביזוי ערכים ומנהגים לביזוי אנשים החיים על-פי אותם ערכים ומנהגים הוא כמעט מחויב המציאות. הרי קשה ללעוג ולשנוא את הנשיקות שמקבלים ספר התורה או המזוזה, במקום זה לועגים ושונאים את מי שמנשק אותם.
גם קשה ללעוג ולשנוא את ערך אהבת התורה, אבל קל מאוד ללעוג ולשנוא את אוהבי התורה שמקדישים את חייהם ללמידתה ולניהול חייהם בהתאם להוראותיה. ואולי הכי קשה זה לבטא לעג ושנאה לערך של אהבת הארץ, שהרי אם לא אוהבים אותה מה יש לנו לחפש פה? אבל קל מאוד ללעוג ולשנוא את המתנחלים אוהבי הארץ וזה תחליף ראוי בהחלט. וכאן נדמה לי שחלק גדול מהמתנחלים לא הפנימו ששונאים אותם וחלקם אף הפכו למשרתי השונאים. כך אפשר למצוא אצלם התסתייגות חריפה מנערי הגבעות שהם בעצם דור ההמשך שלהם עצמם, הרי הם עושים היום את מה שעשו ראשוני המתנחלים, לפני שהתברגנו. מכאן גם ההסתייגות החריפה מבן גביר ודומיו, הוא קיצוני מדי, לא כמונו.
כאמור, לפנינו עוד כשישה שבועות עד הבחירות אבל זה לא כל כך משנה, את שיח השנאה חייבים למגר בלי קשר. לא בהתנצלות וגם לא בהתנגחות, רק בהתעלמות ממנו ובדבקות באמת מפני שהיא אמת.

תאריך:  12/02/2021   |   עודכן:  12/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
להסכם העודפים בין הליכוד לציונות הדתית אין דבר וחצי דבר עם מפלגת רשימת עוצמה יהודית, והוא לא צפוי לחזק בכהוא זה את כוחו של מי שנטען כאילו הוא-הוא יורשו וממשיך דרכו של הרב מאיר כהנא
עו"ד צבי שוב, עו"ד ספיר זילבר
בית המשפט המחוזי העניקה פיצויי הפקעה בגין הפרשה לצורכי ציבור בראשון לציון - בקובעו שמדובר במקרה נדיר בו תוכנית איחוד וחלוקה לא היטיבה עם הבעלים
עו"ד צבי שוב, עו"ד ספיר זילבר
שנתיים אחרי שוועדת הערר הורתה לתקן שומה, הוועדה המקומית הודיעה שאין לה שום כוונה לציית - ואילו ועדת הערר הבהירה שאין לה סמכות אכיפה ושלחה את האזרחים הנפגעים לבית המשפט
עידן יוסף
המתיחות וחוסר האמון בין בצלאל סמוטריץ' לאיתמר בן-גביר מהווה אבן-נגף בחיבור לרשימה אחת. בהעדר יכולת לפתור את המשקעים ביניהם, טוב יעשה בן-גביר אם יוותר על בכורה לטובת דמות נשית
עו"ד עופר רשו
המשטרה ובתי המשפט ממהרים להרחיק גברים מבתיהם כאשר בנות-זוגם מתלוננות על אלימות - רק משום שהם חוששים מן התקשורת ומנטילת האחריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il