X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ז'בוטינסקי: "את המנהגים הדתיים חייב לדעת כל ילד יהודי, כשם שהוא צריך לדעת היסטוריה וספרות, שכן המִנהגים הללו הם גם ספרות וגם היסטוריה ונוסף לזה - חלק מנשמת האומה, התלהבות מגובשת של מעשים לאין מספר, במשך דורות רבים של צרות, תקוות ושמחות"
▪  ▪  ▪
זאב ז'בוטינסקי [צילום: לע"מ]

רבים חושבים שהאב הרוחני של הליכוד זאב ז׳בוטינסקי היה חילוני אתאיסט, וככזה היה בעד הפרדת דת ומדינה, כפי שהיה בנו ערי. אבל עיון בכתביו ונאומיו מבהיר אחרת לחלוטין. מסתבר שז'בוטינסקי סבר מלכתחילה שהתחייה הלאומית לא תיתכן מבלי להשריש את קודשי התורה בחיי האומה.
במאי 1937 הצהיר: "זה מכבר הִגעתי להכרה כי המסורת הדתית אצל היהודים איננה רק ערך שבדברי ימינו, אובייקט של ההיסטוריה שלנו, כי אם כוח חי ואקטיבי, הפועל ומתפתח גם כיום הזה ועד לנצח נצחים... כאשר נסדיר את חיי המדינה בהתאם להשקפותינו הלאומיות, יתגלה לנו שעיקרן מושתת על אותו קשר מסתורי הקיים בין אדם לשכינה, ואשר המחשבה היהודית, מתחילתה ועד היום, משמשת לו ביטוי".
ז'בוטינסקי מבטיח להיאבק להגשמת עיקרון זה והוא בטוח שלבסוף יקבל אותו העם כולו, גם אם לאחר ויכוחים, אך בוודאי שמרצון וללא בכפייה. שלושה עמודי יסוד רואה ז'בוטינסקי במורשת היהודית: התנ"ך; המִשנה; הרמב"ם. יתרה מזו: ז'בוטינסקי אף הטיף לחינוך דתי. הוא גרס שכל ילד יהודי צריך לדעת הכל על הדת, וכשיגדל יוכל לבחור את דרכו:
"את המנהגים הדתיים חייב לדעת כל ילד יהודי, כשם שהוא צריך לדעת היסטוריה וספרות, שכן המִנהגים הללו הם גם ספרות וגם היסטוריה ונוסף לזה - חלק מנשמת האומה, התלהבות מגובשת של מעשים לאין מספר, במשך דורות רבים של צרות, תקוות ושמחות".
אומנם, אומר ז'בוטינסקי, הדת הייתה ותישאר עניין פרטי מבחינת השקפת העולם הפרטית האישית, אולם השאלה האם קודשי ישראל הם גורמים רוחניים או מוטלים במוזאון מאחורי זכוכית - זה כבר לא עניין פרטי.
למרות שעצם האמונה או שמירת המצוות הוא עניין פרטי, הרי שבסופו של דבר "אין עולמו של אדם קשור אל גזעו או אל עמו אלא אל הערכים אשר בליבו... קיים קשר עם מִסתורין גדול, הכמיהה הנִצחית לדעת את אשר יש בחיים...". ז'בוטינסקי מאמין, אפוא, שטיפוח המסורת הוא תנאי לשמירת הקיום העצמי הלאומי.
בקונגרס היסוד של הצ"ח ב-7 בספטמבר 1935 בווינה, הציג את עקרון הציונות הרוממה: "מדינת היהודים היא המטרה העליונה של הציונות, אבל היא איננה מטרה סופית, היא צעד ראשון בתהליך ההגשמה של הציונות הרוממה. אחריו יבוא הצעד השני: שיבת העם לציון, יציאת הגולה, פתרון שאלת היהודים. ומטרתה הסופית האמיתית של הציונות הרוממה לא תופיע אלא בשלב השלישי - הדבר שלמענו בעצם קיימות האומות הגדולות: יצירת תרבות לאומית שתאציל מהודה על כל העולם, ככתוב - 'כי מציון תצא תורה'".
בנאום הפתיחה שלו בקונגרס ההסתדרות הציונית החדשה (הצ"ח) הבהיר את עמדתו בנושא דת ומדינה: "אין ערך לקשר הפיזי בין העם למולדתו מבלי שקיים קשר רוחני עמוק למסורת היהודית עתיקת היומין המעוגנת בתורת ישראל. הדת היא אומנם עניינו הפרטי של היחיד, אבל היא גם עניין עילאי למדינה ולאומה, לבל תכבה אש התמיד... למען תישמר במערבולת של השפעות אין ספור הסוחפות את הנוער בימינו ולעיתים מטעות אותו ומרעילות, ההשפעה הזו שהיא ללא ספק הטהורה בכולן - רוח ה', שבזירה יפונה מקום ללוחמיה, ועל הדוכן - למטיפיה".
הקונגרס קיבל את הצעת ז'בוטינסקי שביקש להגדיר את מטרת הציונות במילים אלה: "גאולת ישראל לארצו, תחיית מדינתו ושפתו, השרשת קודשי תורתו".
יתרה מזו: בערוב ימיו הגיע ז'בוטינסקי למסקנה שלעם ישראל נועדה להיות שליחות היסטורית - להשריש גם בעולם כולו את הערכים האוניברסאליים הנצחיים של התנ"ך, את היסודות של השמירה על ערך החיים, יחד עם השאיפה לצדק, למוסר ולשלום.

הכותב הוא דובר מייסדי הליכוד, מנכ"ל חטיבת בוגרי בית"ר, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית.
תאריך:  17/02/2021   |   עודכן:  17/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - נועם הליכותיו, משפט תקדימי, להעז, השתלטות עוינת ותעלולים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית)
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה הפלשתיני הודיע כי הרש"פ תפנה לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג נגד קק"ל בגלל כוונתה לפעול להרחבת ההתנחלויות בשטחי הגדה באמצעות רכישת קרקעות פרטיות    הרש"פ מעודדת מאוד מהחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג בעניין סמכויותיו בגדה, ישראל צריכה לשקול ברצינות הטלת סנקציות על בכירים ברש"פ כדי להניאם מהצעד הזה
מרדכי קידר
מכתב דרמטי שכתב מחבל לשעבר המתמודד על נשיאות הרשות הפלשתינית חושף עד כמה התקציבים שמועברים מישראל ומהעולם לרשות הפלשתינית מתדלקים מוות וטרור. הגיע הזמן שהעולם יקשיב
יוסף אליעז
בארבעה בנים דברה תורה: יאיר לפיד, בני גנץ, גדעון סער ונפתלי בנט אך חלוקת התפקידים ביניהם אינה ברורה. יש הטוענים שהרשע הוא מחוץ לאותה רביעיה
אליהו קאופמן
כשמפלגת העבודה הקימה את המדינה היא נעזרה בשולייתה הדתית - מפלגת המפד"ל. המפד"ל ההיסטורית הייתה אף היא בעלת כוחות כלכליים וארגונים אדירים, לצד שליטה במשרדים ממשלתיים. ב-1958 התאחדה משתי מפלגות מפלגות, "המזרחי" ו"הפועל המזרחי". עד 1981 היא הייתה הנציגה היחידה של הציונות הדתית בפוליטיקה הישראלית. מאז 1981 החלה הדומיננטיות שלה בציונות הדתית לנחות והמפלגות שיצאו ממנה פילגו אותה אף עלו עליה. בבחירות במרס 2021, לא יהיה למפלגה הזו שום נציג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il