X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרשת "תרומה" דנה בתרומות לבית המקדש, שלהקמתו נדרשו תרומות כספיות וגיוס אוקיינוס של כוח אדם מהעם, גיוס שהיה מעל ומעבר לכוחו של העם
▪  ▪  ▪
[צילום: קלרה עמית רשות העתיקות]

בשבת המתקרבת נקרא את פרשת "תרומה". קיימת עוצמת פער בין עוצמת הערכים החברתיים, שמבקשת הפרשה להנחיל לכל באי החברה, כפי שבאה לידי ביטוי בפרשת "תרומה", ובין התרגום האלים והנוגש, שנתנה לפרשה המונרכיה הישראלית בתקופת המקרא, במיוחד בימי שלמה המלך. למרבה הכאב, אנחנו עדים לכך, שמימוש דפוסיה הערכיים של פרשת השבוע הוא על-פי דגמים מונרכים מעוותים, שהשתרשו בחצרות מלכי ישראל, ולא על-פי הדגמים הערכיים שפרשת "תרומה" ביקשה להנחיל לנו.
פרשת "תרומה" דנה בתרומות לבית המקדש, שלהקמתו נדרשו תרומות כספיות וגיוס אוקיינוס של כוח אדם מהעם. גיוס שהיה מעל ומעבר לכוחו של העם. המשכן נבנה על-ידי חברה שכל מאווייה היו רוחניים, לכן המשכן קיבל ממדים מאוד צנועים, שהלמו את אופיו הרוחני. משכן צנוע נתן ביטוי הולם לצניעותה של חברה.
המקדש נבנה בתקופה מונארכית על-ידי מלך ששם את יהבו בהדר, בפאר החיצוני ולא במישור הרוחני הערכי, לכן התרומה כבר אינה תרומה. מה שהתהווה היה למעשה תחליף אלים לתרומה והתבטא במערכת מיסים מכבידה - "וַיַּעַל הַמֶּלֶך שְׁלמָה מַס מִכָּל יִשְׁרָאֵל, וַיְּהִי הַמַּס שְׁלוֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ". עליהם הפקיד המלך שלמה את אדורם אשר על המס, שהיה אחראי לגביה ולמימון ל"שִׁבְעִים אֶלֶף נוֹשֵׁא סַבָּל וּשְׁמוֹנִים אֶלֶף חוֹצֵב בַּהַר, לְבָד מִשָׁרֵי הַנִּצָּבִים אֲשֶׁר עַל הַמְּלָאכָה שְׁלוֹשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁלוֹש מֵאוֹת הָרוֹדִים בָּעָם הָעוֹשִׁים בַּמְּלָאכָה".
פרשת תרומה מדברת במפורש על תרומה ולא על מערכת מיסוי אלימה כפי שבאה לידי ביטוי בימי שלמה, והיא הייתה הסיבה למרד ההמוני שבראשו עמד ירבעם בן נבט בדרישה לבנו של שלמה - "אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת-עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבוֹדַת אֲבִיךָ הַקָּשָׁה..." (מלכים א' י"ב 4).
מערכת המיסוי לבנית המקדש התרחקה מהנימה הערכית והאידאית האופיינית לפרשת "תרומה" בכל הקשור לבנית המרכז המיועד לעבודה דתית. פתיחת הפרשה מגדירה במפורש את יחסו של דור יוצאי עבדות מצרים אל המבנה שייבנה. בפרשת "תרומה" מתבקש כל אזרח להשתתף במאמץ הבנייה כפי שידבנו לבו - "וַיִּקְחוּ לִי תְּרוּמָה מְאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְבֵנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתוֹ" (שמות, כ"ה 2).
עוצמת פער מכאיבה בולטת בין נימה ערכית של פרשת "תרומה" בדבר תרומה לבנית המשכן בניגוד ליישום אלים ורודני בימי שלמה. פרשת "תרומה" יוצאת מהנחה שנוסף לתרומה כבסיס ערכי יש גם לנהל מערכת מיסוי, ונקבע בה במפורש מערכת מסודרת וקבועה בחברה שוויונית של מחצית השקל. הפרשה לא דיברה על מערכת מיסוי כפי שהנהיג המלך שלמה, שבסופו של דבר הביאה לתגובה של מרד עממי והמוני, שהתבטא ברגימה באבנים את אדורם אשר על המס - "וַיִּרְגְּמוּ כָּל-יִשְׁרָאֵל בּוֹ אֶבֶן וַיָּמוֹת" (מלכים א' י"ב 18) וכן גם במנוסתו המבוהלת של רחבעם, בנו של שלמה המלך, מנוסה שהביאה לכאוס חברתי ולפילוג מדיני קשה, שהתרחש בשנת 930 לפני הספירה.
בימים של התמודדות עם נגעי מגיפה, שהוציאה ממעגל המפרנסים מאות אלפי עובדים, ומשפחות כורעות וקורסות תחת נטל מלחמת הקיום, יש משמעות רבה לערכיה של פרשת "תרומה".
פרשת "תרומה" דנה במשכן פיזי ומשכן רוחני-ערכי. היא חייבת לאתגר אותנו כיום כחברה הבונה מערכת מיסוי. עלינו להיות קשובים לאלו שעול המס מכביד עליהם, לאלו שאינם יכולים לקיים את משפחותיהם, גם כשהם יוצאים לעבודה. הפרשה מחייבת דורשת לרכז את מרכז הכובד של מערכת השלטון לדאוג להבטיח בכל מצב את השגת מצרכי היסוד החיוניים הקיומיים. הפרשה מחייבת אותנו למנוע מציאות בה ישנם ילדים, שהמציאות בביתם היא חיים מתחת לקו העוני, והם קיימים כיום בשיעור מדאיג גם על-פי ממצאי הביטוח הלאומי.
את המשכן בנתה החברה הישראלית מתוך נדבת לב. את המקדש בנתה החברה הישראלית מתוך כפייה עם מערכת "נִצָּבִים... וְהָרוֹדִים בָּעָם הָעוֹשִׁים בַּמְּלָאכָה". אני מעדיף שננהל את אורחות חיינו מתוך נימה ערכית ואידאית, שעיצבה את דור בוני המשכן. ולהם חייבת להיות קשובה המערכת השלטונית. מערכת שקשובה לצרכי ההון האנושי ולא לצרכי ההון.

תאריך:  17/02/2021   |   עודכן:  17/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "תרומה" צריכה לאתגר אותנו כחברה
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
הזהרו מהצבועים
מגיב ותיק  |  17/02/21 17:18
 
- מה עניין שמיטה להר סיני???
המגיב הוותיק...   |  18/02/21 17:20
 
- שכבר ישתחרר מהבוטות וגסות הרוח
שבת שלום למגיב  |  19/02/21 18:34
2
הון שלטון ועולם תחתון מכתיבים
כיום בישראל  |  17/02/21 17:34
3
המפקדים בצה"ל שמאלנים נצלנים?
שמואל בקי תתבייש!  |  18/02/21 09:22
4
חייבים להנחות את חיינו בארץ. ל"ת
ערכי הפרשה  |  18/02/21 09:28
5
תגובה לא עניינית של מגיב ותיק
נערה.  |  18/02/21 10:59
 
- בערה, עייני ערך
מגיב ותיק  |  19/02/21 08:55
 
- מאוהבות במיג ותיק אהבה עיוורת ל"ת
הצביעות והטיפשות  |  19/02/21 09:48
6
הם המייצגים את ערכי פרשת השבוע ל"ת
המוחאים בכיכרות  |  18/02/21 13:25
7
בראותה מה עושים המדברים בשמה
פרשת השבוע בוכה  |  18/02/21 17:37
8
תרומה ממילצ'ן לביבי
תרומה ממילצ'ן  |  18/02/21 18:51
9
שבוע טוב, שבוע של בשורות טובות ל"ת
נערה.  |  20/02/21 16:57
10
ערכים לא זקוקים למקדש מוזהב.
מקדש צנוע  |  21/02/21 15:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
צה"ל מחויב לערוך בדק בית מהיר וחד, לסגור את הפרצות, להציב עזרים טכנולוגים ובעיקר לשנות את נוהלי הפתיחה באש כנגד פולשים וגנבים לבסיסי צה"ל, תוך מתן גיבוי מלא למי שיישם את הנוהל המעודכן בפתיחה באש לעבר הגנבים
מרדכי ליפמן
המדיה החברתית, קרי הפייסבוק, האינסטגרם ודומיהם, הגיעה להבשלה משמעותית    המדיה הזו שוב איננה בבחינת בוסר    בעשוריים האחרונים היא בגרה והבשילה    משקלה עולה ככל שחולף הזמן
יוסף כהן-אלרן
ביקורות קצרות (קבוצה ג') על ששת ספרי השירה: "מן המעט" מאת אביחי קמחי, "לובשת בגד הפוך" מאת יערה בן-דוד, "דעסא-קרקוביאק ומחול הקורונה" מאת רחלי אברהם-איתן, "קלו כל הקצין" מאת שרה אהרונוביץ'-קרפנוס, "עמוק בלילה עמוק בירושלים" מאת יוסי גמזו, "כל היופי שיש" מאת דויד מונסונגו
טל בן-יעקב
השחתת מזבח יהושוע בידי הפלשתינים משמשת כקו ממשיך למדיניות הסדורה והאנטישמית של הרשות הפלשתינית - ניתוץ אמיתות היסטוריות, שכתובה של ההיסטוריה, מחיקת החלקים שבה המקבעים את זיקתו של העם היהודי לארצו, ושחיקת מעמד הלאום היהודי    אך לא ניתן להכליל את כל הפלשתינים כאנטישמים - הם קודם כל בני אדם
זלמן שובל
גם אם לא הכל וורוד, גם לא הכל שחור, שלא כדעתם של פרשנים בימין ובשמאל שמגדירים את ממשל ביידן "אנטי-ישראלי". ראשית, זה איננו מדויק, כפי שראינו — ושנית, זה איננו חכם, שכן עם הממשל הזה יהיה עלינו לעבוד בארבע השנים הבאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il