X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשמרדכי התעקש לדבוק בדרכי אבות, להישאר חריג ואף להפגין את חריגותו בכך שסירב לקבל את הגזרה להשתחוות להמן ואפילו לא לכרוע לפניו, היה ברור לו שהוא מסכן את חייו, עם זאת מן הסתם לא עלה בדעתו שבכך הוא מסכן את כל היהודים. אבל המן חשב אחרת
▪  ▪  ▪
[ציור: רמברנדט]

פורים בערב שבת פרשת תצווה מזמן לנו השוואה מתבקשת בין המנהיגות של משה למנהיגותו של מרדכי. חז"ל עורכים את ההשוואה הזאת במקומות שונים וההקשר העיקרי להשוואה הוא בנוגע לגילוי עוצמת החיבור של עם ישראל לשורשו העליון, לקב"ה. ההנהגה של משה את עם ישראל הייתה מלווה בניסים גלויים על בסיס קבוע; המכות שחטפו המצרים עד שנאלצו לשחרר אותנו, קריעת ים סוף, ירידת המן, לחם מן השמים כל בוקר, מתן תורה ועוד ועוד. הקשר עם הקב"ה היה יומיומי ואי אפשר היה לטעות בו. לעומת זאת מרדכי חי ופעל בגלות, בתקופה של הסתר פנים שבה לא מזהים את נוכחות ה' והנהגתו את העולם, עד שהיו מי שהתבלבלו וחשבו שהשתנו הזמנים.
במציאות הזאת של הסתר פנים, כשהוזמנו להשתתף במשתה הראווה שערך אחשורוש, משתה הוללות שנמשך 180 יום, לא הייתה להם שום התלבטות. אומנם לא הייתה שם כפיה והכל היה כשר למהדרין, אבל הם נהנו מכך שמקבלים אותם כשווים ולא הפריעה להם העובדה שהתקרובת הוגשה בכלים שנשדדו מבית המקדש. שוויון הנפש שלהם כלפי השימוש בכלים של בית המקדש שבו התפללו אבותיהם, בסעודת הוללות של אחשורוש (ואולי גם שימוש שלהם עצמם באותם כלים) מלמדים שהרגשות היהודיים התכהו מאוד, ומכאן להתבוללות ר"ל, קצרה הדרך. בקיצור נראה על פניו שמרבית היהודים נטו לשכוח את ייחודם ודי השתלבו באווירה הכללית המופקרת של מלכות אחשורוש.
כשמרדכי התעקש לדבוק בדרכי אבות, להישאר חריג ואף להפגין את חריגותו בכך שסירב לקבל את הגזרה להשתחוות להמן ואפילו לא לכרוע לפניו, היה ברור לו שהוא מסכן את חייו, עם זאת מן הסתם לא עלה בדעתו שבכך הוא מסכן את כל היהודים. אבל המן חשב אחרת ויזם גזרה (אסתר ג): ...לְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ--עַם מָרְדֳּכָי. מי שאינו מזדהה כיהודי לא עניין אותו, הוא ביקש להשמיד רק את עַם מָרְדֳּכָי, את אלה שמזדהים עם דרכו מרדכי. למרדכי היה ברור שאת הכל מכוונת ההשגחה העליונה וכל פעולותיו היו מכוונות בהתאם לאותה השגחה. והנה פלא, פתאום כל היהודים מזדהים עם מרדכי, התעוררה בהם נקודת היהדות והחליטו להזדהות כיהודים למרות הגזרה.
הגיע זמן משיח
כלומר במבחן התוצאה מרדכי הצליח לחבר חזרה את עם ישראל לשורשם העליון, לחדש את הקשר שלהם עם הקב"ה. בדיוק מה שעשה משה כמעט אלף שנים לפניו. אבל יש הבדל בולט ביניהם ודוקא לזכותו של מרדכי; אצל משה הנוכחות האלוקית הייתה גלויה לגמרי, קיבלנו את התורה והתחייבנו "נעשה ונשמע" במעמד הר סיני שבו היה גילוי אלוקות בעוצמה שחז"ל הגדירו "כפה עליהם הר כגיגית". שכן הגלוי האלוקי למרגלות הר סיני היה כל כך עוצמתי שלא הייתה שום אפשרות לסרב. וכשמתחייבים על משהו בנסיבות כאלה, הרי כאשר מתעמעמת חוויית הגילוי וחוזרים לשגרה האפורה עלולים לשכוח שהתחייבנו. או אפילו לטעון שהתחייבנו כי לא הייתה לנו ברירה.
ולזה בדיוק מתייחסים חז"ל בהשוואה שהם עורכים בין מרדכי למשה (שבת פח א): וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר (שמות יט) אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית ואמר להם "אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם" אמר רב אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא (אפשרות לטעון שכפו עלינו את התורה) אמר רבא אף על-פי כן הדור (חזרו ו)קבלוה (את התורה מרצון) בימי אחשורוש, דכתיב קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ הַיְּהוּדִים, קיימו (מרצונם בימי מרדכי) מה שקיבלו (בכפיה בימי משה). ההשוואה הזאת תעזור לנו להבין את האמירה של חז"ל שבכל דור יש משה רבנו, כי ממנה אנחנו למדים שבכל דור הקב"ה שותל את המנהיגות שהדור זקוק לה, לפעמים היא מתגלה ולפעמים נסתרת.
וכאמור, השנה חל פורים בערב שבת פרשת תצווה. וכך זה מתחיל (שמות כז): [כ] וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית--לַמָּאוֹר: לְהַעֲלֹת נֵר, תָּמִיד. באופן חריג שמו של משה אינו נזכר בפרשה זו כמו שנזכר בכל פרשות התורה מאז שנולד. המפרשים דנו בסוגיה זו אבל לענייננו נביא רק את הפירוש החסידי מכ"ק אדמו"ר מלובביץ', שאין כאן חיסרון חלילה, להפך, הרי שמו של אדם נועד לתווך בינו ובין זולתו בעוד שכאן הפניה היא אל וְאַתָּה, אל המנהיג המוחלט, בלי קשר לשם שבו הוא מזוהה בזמן נתון. מישהו אמר מרדכי? כן, 'מרדכי בדורו כמשה בדורו' וכך גם מנהיגי ישראל לאורך כל הדורות. אז אחרי משה ומרדכי הגיע כבר הזמן שנקבל את המשיח שגם שמו מתחיל באות מ'.

תאריך:  26/02/2021   |   עודכן:  26/02/2021
+התסריט של האנטישמיים בכל הדורות
07:30 26/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

דבריהם ומעשיהם של אחשורוש והמן הקדימו במאות ואלפי שנים את שנאת ישראל הנוצרית, את האנטישמיות המודרנית ואת גרמניה הנאצית  ▪  החל מההאשמה הקולקטיבית נגד כל היהודים בשל חטאו של יחיד, דרך העלילות השקריות וכלה במעטה החוקיות של ההשמדה: הסיפור חוזר שוב ושוב, וכך גם המסקנה - האנטישמיים מבינים רק כוח

פירארה, 1616 [צילום: הספרייה הלאומית]
+"בל יישמע היום קול שמחה וששון בעירנו!"
07:25 26/02/21  |  חן מלול   |   לרשימה המלאה

בפורים תש"ג ביטלה עיריית תל אביב את החגיגות הציבוריות, בעקבות הידיעות על ההתקוממות הראשונה בגטו ורשה בינואר 1943  ▪  שנה קודם לכן בוטלו החגיגות בשל טביעת האונייה "סטרומה"

הכרוז של עיריית ת"א [צילום: הספרייה הלאומית]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מירב ארד
כל מלאי דגלי ושרשראות דגלוני הליצנים שיוצר נשאר על המדפים    ירידה חדה נרשמה גם במסכות פנים    תופעה חדשה - החזרת סחורה שנרכשה בשבועיים האחרונים
מנחם רהט
ראיון פורימי הזוי ולגמרי מופרך, באולפן שושן: יונית האולטימטיבית מארחת את המלך אחשוורוש    וואו, כבוד!
איילת פדה-גולדשטיין, ד"ר אבי מרדלר
הגישה האדלריינית לחוסן נפשי    החלו לצפות במערכונים ולרשום לעצמכם שנינויות שאהבתם, ולהתחיל לשלבם במקומות הרלוונטיים
עמנואל איפרגן
אם יודע שיש לו שכנים או מכרים בשכנותו שהם נצרכים ופרנסתם מועטת, מצווה רבה ליתן להם מתנות לאביונים    ואדרבה שכניו העניים קודמים לשאר עניי עירו
הרב עמנואל איפרגן
הטעם העיקרי של מצות משלוח מנות היא להרבות אהבה ושלום - וניתן לקיים אותה בהידור בין השכנים גם אם אינם שומרי מצוות    גם במצות מתנות לאביונים יש עדיפות לשכנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il