X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפגנות זעם עקבות התפרצות הקורונה בירדן [צילום: ראד אדייל/AP]
תסיסה בירדן על-רקע הקורונה והמשבר הכלכלי
ברחבי ירדן נמשכות ההפגנות על-רקע משבר הקורונה, האבטלה הגואה והמשבר הכלכלי הקשה. בהפגנות נשמעות קריאות נגד המלך עבדאללה והן מאיימות על יציבות הממלכה, ירדן זקוקה בדחיפות לסיוע חיצוני בתחום הבריאותי והכלכלי

המתח והזעם בירדן בעקבות ביטול ביקור יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה בהר-הבית והמתיחות עם ישראל על-רקע האיסור על טיסת מטוס ראש הממשלה נתניהו במרחב האווירי הירדני, התחלפו בהפגנות זעם נגד הממשלה ובית המלוכה הירדני על-רקע משבר הקורונה, התגברות האבטלה לרמה של כ-30 אחוזים והמשבר הכלכלי הקשה.
בירדן נמשכות כבר ארבעה ימים הפגנות גדולות נגד המשטר שבמהלכן מושמעות גם קריאות נגד המלך עבדאללה השני, ההפגנות החריפות ביותר הן באזור אלטופיילה, מזרחית לעיר הבירה רבת עמון ובאזור ד'יביאן, 70 ק"מ דרומית לרבת עמון. גורמי הביטחון הירדנים עצרו עשרות מפגינים.
ההפגנות פרצו בעקבות מחדל בבית החולים החדש בא-סלט, 7 חולים בבית החולים מתו ממחסור בחמצן לאחר שהחמצן אזל במשך שעתיים, המלך עבדאללה הורה לפטר את שר הבריאות נד'יר עבידאת, הוא בא לבקר בבית החולים ובמהלך הביקור גם הודיע למנהל בית החולים להגיש את התפטרותו. המשטרה הירדנית עצרה 5 עובדים מבית החולים והם יואשמו בגרימת 7 מקרי מוות. ממשלת ירדן התכנסה כדי לדון באסון בבית החולים והודיעה כי תעניש את האחראים לאסון.
ירדן לא מצליחה להתמודד עם משבר הקורונה למרות הצעדים שנקטה שכללו עוצר כללי ועוצר לילי, מספר הנדבקים הולך וגדל, כתוצאה מהמגיפה החריף המצב הכלכלי ומערכת החינוך שותקה לגמרי. ירדן קיבלה 144 אלף חיסונים מסוג אסטרה-זניקה אולם הדבר לא מספיק כדי להתמודד עם המוטציה הבריטית של נגיף הקורונה שהתפשטה במהירות בממלכה, 70 אחוזים מהנדבקים הם כאלה שנדבקו מהמוטציה הבריטית של הנגיף.
מספר הנדבקים היומי מנגיף הקורונה עולה על 8 אלפים נדבקים ביום, מספר המתים מהנגיף מאז פרצה המגיפה הגיע ל-5,285 בני אדם ועד כה נדבקו בנגיף כ-470 אלף איש. גם לפני משבר הקורונה ירדן הייתה במצב כלכלי קשה כשהיא מתמודדת יותר ממיליון פליטים חדשים שהגיעו מסוריה,היא לא קיבלה סיוע כספי מסעודיה וקרן המטבע הבינלאומית דרשה ממנה לבצע רפורמות כתנאי לקבלת הלוואות.
במחצית 2018 היו בירדן הפגנות ענק נגד כוונת ממשלת האני אלמולקי להטיל מיסים חדשים והממשלה נאלצה להתפטר. נראה כי לרחוב הירדני נמאס מהשיטה של הלך עבדאללה להחליף ממשלה ושרים בכל פעם שמחריף המצב הכלכלי כדי לשכך את התסיסה, הרחוב רוצה פתרון שורשי לבעיותיו ועכשיו מופנית הביקורת לעבר בית המלוכה הירדני.
בתחילה ניהל המשטר הירדני ביד רמה את משבר הקורונה, הייתה אכיפה חמורה של ההנחיות למניעת התפשטות המגיפה בכל רחבי הממלכה אולם בחלוף שנה מפרוץ המגיפה, נראה כי המשטר מתקשה לטפל במגיפה ובמשבר הכלכלי המחריף. אחת הסיבות העיקריות להחרפה בהתפשטות הקורונה בירדן היא שירדן לא סגרה היטב את הגבולות היבשתיים שלה עם סוריה ועירק, נהגי המשאיות שנכנסים ממדינות אלה לתוך ירדן באופן יומי,ללא בדיקות, הפיצו את הנגיף בתוך הממלכה.
ראש הממשלה בשר אל-ח'צאוונה שמונה לתפקידו בחודש אוקטובר שעבר לא מצליח לבלום את המגיפה, ההפגנות הנמשכות הופכות לתסיסה נגד בית המלוכה הירדני וזה מצב מסוכן שעלול לערער את היציבות השלטונית בירדן, בית המלוכה ההאשמי זקוק בדחיפות לסיוע חיצוני כדי להתמודד עם המשבר הרפואי והכלכלי.

תאריך:  18/03/2021   |   עודכן:  18/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תסיסה בירדן על-רקע הקורונה והמשבר הכלכלי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
יום האישה הוא הזדמנות טובה ללמוד מהו מצב האישה הערבייה, והאם חל שיפור בשנים האחרונות? תמונת מצב עגומה עם כמה נקודות אור
איתמר לוין
אחרי הראיון עם הארי ומייגן, וושינגטון פוסט מפנה את תשומת הלב למלכים סמכותניים, רודניים ואפילו רצחניים - במפרץ הפרסי, במרוקו ובתאילנד
שאול מנשה
השליטים החדשים היו ערניים לסכנות שאורבות להם, הפעילו כוח אכזרי ושפכו דם כדי לשמור על מעמדם    כך פעלו דיקטטורות העלויים בסוריה והסונים בעירק וגם זו של החות'ים בתימן
יוני בן-מנחם
אירן מסלימה את ההתקפות על סעודיה מתימן, באמצעות המורדים החות'ים, כדי לאלץ את הנשיא ביידן להסיר את הסנקציות. ההתקפות האירניות מכוונות ללב תעשיית הנפט בסעודיה כדי לגרום לה נזק כלכלי גדול
יוני בן-מנחם
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה זכה בתקופת כהונה נוספת לאחר שניצח בבחירות הפנימיות את בכיר התנועה ניזאר עוואדללה. ניצחונו של סינוואר הוא ניצחונה של אירן בקרב ההשפעה על הנהגת התנועה מול ציר "האחים המוסלמים" בראשות קטר וטורקיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il