X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מאבקי הירושה ברשות הפלשתינית

ברית פוליטית לחמאס עם דחלאן

מוחמד דחלאן הקים ברית פוליטית עם תנועת חמאס לקראת הבחירות לפרלמנט חמאס נכנעה ללחצה של מצרים שרואה בדחלאן את יורשו העתידי של מחמוד עבאס ומנסה לסייע לו להגדיל את כוחו הפוליטי
▪  ▪  ▪
[צילום: מג'די מוחמד /AP]

בתחילת השבוע הגיע לרצועת עזה רשיד אבו שבאכ, מי שהיה ראש המודיעיו המסכל של הרצועה, המקורב מאוד למוחמד דחלאן, והאיש שניהל את הקרבות של הרש"פ נגד פעילי חמאס בעת שהשתלטו בכוח ב-2007 על הרצועה. אבו שבאכ הגיע לרצועה לקראת הגשת הרשימות לבחירות לפרלמנט לוועדת הבחירות המרכזית, "הזרם הרפורמיסטי" של מוחמד דחלאן מתכוון להתמודד בבחירות לפרלמנט.
מוחמד דחלאן עצמו לא יוכל להשתתף בבחירות בגלל שהחוק הפלשתיני אוסר על השתתפות כל מי שהורשע בבית דין פלשתיני בעבירות שחיתות, לא ברור עדיין אם ועדת הבחירות המרכזית תאשר את הרשימה שתומכי דחלאן מתכוונים להגיש,יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שולט בוועדה וגם בבית הדין המיוחד שהוקם לדון בנושא הבחירות.
על-פי גורמים ברצועה, בשבוע הבא יגיע לרצועה ממצרים, סמיר משהראווי, יד ימינו של מוחמד דחלאן, כדי לסייע בהכנות לבחירות. בחודש האחרון הגיעו לרצועה עבד אלחכים עווד ורסאן ג'דאללה, שני בכירים מתנועתו של מוחמד דחלאן, ועוד עשרות פעילים אחר היעדרות של 14 שנה.
החזרה של אנשי דחלאן לרצועת עזה היא במסגרת שורה של הסכמים שהוא השיג עם יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, מאז 2017. אנשי דחלאן יוכלו לחזור לרצועה במסגרת הסכם פוליטי ושני הצדדים מתחייבים שלא לעשות מעשי נקם, לחלק מאנשי דחלאן יש "דם של חמאס על הידיים" והם נלחמו נגד פעילי חמאס במהלך אירועי הדמים ב-2007.
מעבר לערבויות הפוליטיות ההדדיות של חמאס ומוחמד דחלאן להימנע מפעולות נקם ומעשי איבה הדדיים, פעלה ברצועת עזה "ועדת פיוס חברתית" שהוקמה על-ידי מוחמד דחלאן ויחיא סינוואר שהשיגה "סולחות" ותשלום פיצוי כספי למשפחות ההרוגים בעת השתלטות חמאס על הרצועה.
במסגרת ההבנות בין מוחמד דחלאן ליחיא סינוואר הועברו עד כה לרצועת עזה 60 אלף מנות חיסון נגד קורונה במימון דחלאן ואיחוד האמירויות.
המשמעות הפוליטית
מוחמד דחלאן מבסס את כוחו ברצועת עזה נוכח חולשתו בשטחי הגדה שם שולט יריבו המר מחמוד עבאס. בחודשים האחרונים פעלו מנגנוני הביטחון של הרש"פ נגד נאמניו של מוחמד דחלאן במחנות הפליטים בגדה ועצרו עשרות מהם כדי לצמצם את כוחו ולשבש את פעילותו לקראת הבחירות.
מוחמד דחלאן רוצה להשיג לעצמו לגיטימציה פוליטית באמצעות בחירת אנשיו לפרלמנט בניסיון למחוק את הדה-לגיטימציה שעשה לו מחמוד עבאס ברחוב הפלשתיני, הוא מעריך שיוכל לצבור כוח פוליטי בפרלמנט ולשפר את עמדת המיקוח שלו מול מחמוד עבאס.
דחלאן הצליח להקים ברית אינטרסים פוליטית עם תנועת חמאס שמוכנה לפתוח את שערי הרצועה בפני אנשי דחלאן כדי לחזקו, דבר שמחליש משמעותית את יו"ר הרש"פ ותנועת פתח לקראת הבחירות לפרלמנט. לכסף הרב שבידי דחלאן ולתמיכה של איחוד האמירויות באספקת חיסונים נגד קורונה לתשובי הרצועה יש גם כן השפעה גדולה על עמדת חמאס.
המודיעין המצרי הפעיל לחצים גדולים על חמאס לאפשר לדחלאן לפעול ברצועת עזה, המצרים רואים בדחלאן את יורשו של מחמוד עבאס ומעוניינים בחיזוק כוחו הפוליטי. ההתבססות של מוחמד דחלאן ברצועת עזה מדאיגה מאוד את יו"ר הרש"פ, בנוסף להתחזקות מעמדם של נאצר אל-קידווה ומרוואן ברגותי, יש כמה בכירים בפתח שמודאגים מאוד מהפיצול בתנועה ומנסים לשכנע את מחמוד עבאס לדחות את הבחירות מחשש להפסד מול תנועת חמאס.
תנועת חמאס לוקחת הימור בהסכם הפוליטי שלה עם מוחמד דחלאן שהיה אחד מאויביה המרים, דחלאן נתמך על-ידי שלוש מדינות ערביות: מצרים, איחוד האמירויות וסעודיה שרואות ב"אחים המוסלמים" ובחמאס תנועות טרור, אולם, בכירים בחמאס בטוחים בכוחה של הזרוע הצבאית של התנועה שהיא לא תאפשר לאנשי דחלאן להרים ראש, כרגע המטרה המשותפת היא להחליש את כוחם של מחמוד עבאס ותנועת פתח.

תאריך:  19/03/2021   |   עודכן:  19/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ברחבי ירדן נמשכות ההפגנות על-רקע משבר הקורונה, האבטלה הגואה והמשבר הכלכלי הקשה. בהפגנות נשמעות קריאות נגד המלך עבדאללה והן מאיימות על יציבות הממלכה, ירדן זקוקה בדחיפות לסיוע חיצוני בתחום הבריאותי והכלכלי
ירון פרידמן
יום האישה הוא הזדמנות טובה ללמוד מהו מצב האישה הערבייה, והאם חל שיפור בשנים האחרונות? תמונת מצב עגומה עם כמה נקודות אור
איתמר לוין
אחרי הראיון עם הארי ומייגן, וושינגטון פוסט מפנה את תשומת הלב למלכים סמכותניים, רודניים ואפילו רצחניים - במפרץ הפרסי, במרוקו ובתאילנד
שאול מנשה
השליטים החדשים היו ערניים לסכנות שאורבות להם, הפעילו כוח אכזרי ושפכו דם כדי לשמור על מעמדם    כך פעלו דיקטטורות העלויים בסוריה והסונים בעירק וגם זו של החות'ים בתימן
יוני בן-מנחם
אירן מסלימה את ההתקפות על סעודיה מתימן, באמצעות המורדים החות'ים, כדי לאלץ את הנשיא ביידן להסיר את הסנקציות. ההתקפות האירניות מכוונות ללב תעשיית הנפט בסעודיה כדי לגרום לה נזק כלכלי גדול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il