X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בימים שישנם חוגים דתיים הדורשים הפרדת נשים בתחבורה הציבורית, מן הראוי להביט לעברה של צפורה, אישה המעורה בחיי הקהילה היא אומרת את אשר יש לה לומר בחברת גברים, והם גם מקשיבים לה
▪  ▪  ▪
בת פרעה מוצאת את משה, משה בתיבה [צילום: ציור: ג'ובאני בטיסטה]

אנחנו מתקרבים לחג הפסח. זה הזמן לבחון האם בסיפור כובש הלב של ההגדה, שעוצב במרוצת הדורות, באו לידי ביטוי כל הקולות של העם שכרע תחת נטל השעבוד ויצא לחיי חרות בארץ ישראל.
לצערי, אנחנו מתמקדים בעת קריאת ההגדה רק בארבעה בנים ומתעלמים מהצורך ומהחובה לכבד גם ארבע בנות כנגד ארבעה בנים, בהם דיברה תורה. בעת קריאת סיפור ההגדה ממעטים במתן מקום של כבוד למי שנשאה על כתפיה את כל ההכנות לחג - טרחה, ניקתה, בישלה והכינה את שולחן הסדר. יהיה ראוי וצודק שנשמע את קולה, לא רק "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְּךָ", אלא גם "הִגַּדְתָּ לְבִנְךָ וּלְבִתְּךָ".
אני נוהג בליל הסדר לספר למסובים על מעשים אמיצים של נשים במקרא כמו תמר אשת ער, הקוראת קריאת תגר נגד גזירה לחיות חיי אלמנה-חיה. היא מחליטה החלטה אמיצה להילחם על מימוש זכויותיה לאימהות ולבניית משפחה תוך העמדת אבי בעלה שנפטר, יהודה, בנו של יעקב, במבוכה רבה ובמידה רבה חושפת אותו לחרפת ההיגררות אחרי חולשותיו ומורידה אותו ממרום פסגת מעמדו.
אני נותן בליל הסדר מקום של כבוד לסיפורן של הנשים כמו המיילדות, שפרה ופועה, המעניקות חיים למרות שרודן מצרי דורש מהן לקטול חיים. מקום של כבוד מקבלת בת הרודן המצרי. למרות שגדלה בבית אביה והייתה מודעת לפקודותיו האכזריות, גילתה מידה רבה של חסד ורחמים, כשערכי מוסר אנושי מנווטים את דרכה בחיים.
ברשימה זו ארחיב את הדיבור על המקום הנרחב, שאני נותן לדמותה של צפורה בת יתרו המדייני, כהן המדבר של בני עם זר, תוך שילוב קטעים מספרות המדרש השופעת מעמדים מחמיאים לבת יתרו, לצפורה האישה טרם נישואיה למשה. על-פי "ילקוט שמעוני, שמות קס"ח", משה הוחזק כאסיר במדיין תקופה די ארוכה. מדרש "ילקוט שמעוני" מספר - "וַיְהִי בִּהְיוֹתוֹ עָצוּר שָׁמָה, וַתַּחֲמוֹל צִפּוֹרָה בַּת רְעוּאֵל וַתְּכַלְכֵּלְהוּ לֶחֶם וּמַיִם".
משה הנסיך, שגדל בבית פרעה, הוא רגיש לסבל בני עמו, לכן יצא לראות אותם בסבלותיהם, ואף מושיט יד לעזרת בן עמו הנתון במצוקה. צפורה בת החורין במדבר מגלה רגישות כלפי אדם במצוקה ומכלכלת אותו בלחם ובמים. המפגש בין שניים, הרגישים לסבלו של הזולת, הביא למפגש של אהבה ובניית תא משפחתי, תא של אהבה ונתינה לחברה. צפורה ומשה הם שתי דמויות המשלימות זה את זו בהיותם קשובים לסבלו של הזולת. הם אינם אדישים לסבל האחר, הם מתגייסים מתוך צו פנימי ערכי-מוסרי כדי לחלצו ממצוקה ומאימה.
על-פי המדרש המאוחר בילקוט שמעוני, צפורה היא אישה דעתנית אקטיבית. היא יודעת להשמיע את מה שיש לה גם בסביבה גברית. היא מודעת להיותה בת הכהן ולכוח שיש בידיה, לכן היא משכנעת את אביה, יתרו, לשחרר את הפליט משה מכלאו במדבר. יתרו קשוב לקולות הצדק של בתו ופועל לשחרורו של משה.
צפורה ראויה שנעלה אותה על שולחן הסדר כדמות, שקשה לה להשלים שישנם דברים השמורים אך ורק לגברים והם אסורים בתכלית האיסור על נשים. כאשר נולד לה בנה היא המוהלת שמלה במו ידיה את ערלת בנה - "וַתִּקַּח צִפּוֹרָה צוּר וַתִּכְרוֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ, וַתִּגַּע לְרַגְלָיו, וַתּאֹמַר: כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי" (שמות ד' 25). הדגש הוא על המילה - לי. אני, צפורה, נשאתי אותו בבטני תשעה חודשים, אני ילדתי אותו, אני אבצע את ברית המילה למי שיצא מרחמי.
בימים שהרבנות ושליחי המפלגות הדתיות שוללים מנשים את הזכות לשמש דיינות, או זכות ליטול תפקידים בריטואל הדתי בבית הכנסת, אני רואה את צפורה, אשת משה רבנו, נושאת בתפקיד של המוהלת. היא חלק מהשיח ומהשיג של מערכות חיים לאומיים ודתיים חשובים בימי התמורות ההיסטוריות הגדולות שפקדו את עם ישראל.
בימים שישנם חוגים דתיים הדורשים הפרדת נשים בתחבורה הציבורית, מן הראוי להביט לעברה של צפורה, אישה המעורה בחיי הקהילה. היא אומרת את אשר יש לה לומר בחברת גברים, והם גם מקשיבים לה. הציבור מקבל בטבעיות רבה את עיסוקה במה שנראה רק כעיסוק גברי - היא מלה את ערלת בנה, שהוא גם בנו של משה רבנו. היא מוכיחה שאין מקצוע או עיסוק, שאישה אינה יכולה לבצעו על הצד הטוב ביותר.
המפגש בין משה ובין צפורה ואביה הוא מפגש מפרה. זה מפגש בין אנשים מעמים שונים ודתות שונות, אין בו היסטוריה של פחדים, הכפשות, שנאות ודעות קדומות. זה מפגש התורם לשני הצדדים. למרות השוני בין התקופות, לפנינו סיפור מאתגר, סיפור של תקווה - ניתן לבנות גשרים בין דתות ובין עמים. צפורה המדיינית ומשה העברי בונים גשר לחיים ולגשר הזה אני מבקש לתת ביטוי בסדר הפסח שלי.
כנגד ארבעה בנים וארבע בנות דברה תורה. אין לקבל ואין להשלים עם היעדרותן של ארבע הבנות מסיפור ההגדה במיוחד שיש רבות.

תאריך:  21/03/2021   |   עודכן:  21/03/2021
+סדר פסח בניהול קונפליקטים
12:09 21/03/21  |  איילת פדה גולדשטיין   |   לרשימה המלאה

לטובת טיפוח שייכות צוותית ומשפחתית - היום יותר מתמידל קונפליקט בחיינו, טומנים בחובם גם ברכה: ההבנה שעלינו להפסיק לקחת את החיים כמובנים מאליהם - העבודה, הזוגיות, המשפחה - וגם אם היא הציפה קונפליקטים זו הזדמנות ששומרת עלינו שלא נירדם בשמירת החיים

עדיין נושמים [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
+מה אומרת ה"הגדה"
11:47 21/03/21  |  שמחה סיאני   |   לרשימה המלאה

יש לנו מאה ויותר הגדות מצוירות, ויש בהן כדי לספר לנו, לא רק על האמנות בת התקופה, שקנתה לה מקום ברחוב היהודי, ולא רק מסורת עתיקה ביותר של תיאורים ידועים, אלא על הרפתקאותיו של כל ספר וספר כזה, בין אם הוא צרפתי, ספרדי, איטלקי או גרמני, והתפתחותה של ההגדה עד המצאת הדפוס בשנת 1436

הגדת דרמשטט [צילום: ציור: הגדת דרמשטט]
+אות לבריאות נפשו
08:42 21/03/21  |  חניאל פרבר   |   לרשימה המלאה

רוח האדם מבקשת להבין את המתחולל סביבה ושאלת 'מה זאת' חיה בליבו של תינוק בטרם תדענה שפתיו לבטא את השאלה, אם רק נבין את הבעת עיניו

להרבות בשאלות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כנגד ארבע בנות דברה תורה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
ב. שמואל מחמם את בורותו.
ב. שמואל מחמם  |  21/03/21 11:05
 
- אם היית חושב כמוני, לא הייתי
ב_שמואל  |  21/03/21 13:49
 
- לא אחשוב כמו הכסיל ב.שמואל ל"ת
חס וחלילה   |  23/03/21 09:39
2
איתן,מאחלת לך שבוע טוב ובריאות
לאיתן שבוע טוב  |  21/03/21 11:42
3
הייתי מוסיפה עוד נשים
הייתי מוסיפה  |  21/03/21 14:46
4
חג שמח ל"ת
h יוספה  |  21/03/21 15:39
5
העם עברי על חורבות העם היהודי
ב_שמואל  |  21/03/21 15:41
 
- סליחה, אני ב.שמואל פולט שטויות
אני ב. שמואל  |  27/03/21 16:51
6
ומדוע נקרא שמה ציפורה? שכל
פלא יועץ  |  22/03/21 11:58
 
- היועץ הזה, כל עצה זהב.
ציפורק'ה לוין  |  22/03/21 16:33
 
- לא קראתי את ספר בראשית
אני פלא יועץ  |  27/03/21 19:44
7
אבא שלי פלא יועץ כותב שטויות
הבת של פלא יועץ  |  22/03/21 18:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חניאל פרבר
רוח האדם מבקשת להבין את המתחולל סביבה ושאלת 'מה זאת' חיה בליבו של תינוק בטרם תדענה שפתיו לבטא את השאלה, אם רק נבין את הבעת עיניו
אורנה מרקוס-בן צבי
'לא יכולתי לעמוד מול הסבל שלה... בחוץ היה קור כלבים והיא בכתה בכי תמרורים וכל הבנות התעוררו והחלה כאן מהומת אלוהים    חלקן צעקו לי - 'נו כבר תפתחי לה' ואחרות רטנו שמפריעים להן לישון...'
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - מתנות לאביונים, פיוס וכבוד אחרון, הטיה והדרה, הוצאות משפט וסיכויי הישרדות    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית)
איתמר לוין
דבריהם ומעשיהם של אחשורוש והמן הקדימו במאות ואלפי שנים את שנאת ישראל הנוצרית, את האנטישמיות המודרנית ואת גרמניה הנאצית    החל מההאשמה הקולקטיבית נגד כל היהודים בשל חטאו של יחיד, דרך העלילות השקריות וכלה במעטה החוקיות של ההשמדה: הסיפור חוזר שוב ושוב, וכך גם המסקנה - האנטישמיים מבינים רק כוח
חן מלול
בפורים תש"ג ביטלה עיריית תל אביב את החגיגות הציבוריות, בעקבות הידיעות על ההתקוממות הראשונה בגטו ורשה בינואר 1943    שנה קודם לכן בוטלו החגיגות בשל טביעת האונייה "סטרומה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il