X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פחות מ-25 מינויים בתוך חודשיים

גם המינויים של ביידן מחכים

אקונומיסט: כל נשיא אמור לאייש 4,000 משרות פוליטיות - אך התהליך ארוך ומייגע, ומוביל לעיתים לשאלה האם חלק מן המשרות הללו בכלל נחוצות
▪  ▪  ▪
הקבינט התמלא רק השבוע [צילום: פטריק סמנסקי, AP]
הקבינט של ביידן [צילום: AP]

לכל נשיאי ארה"ב יש היכולת למנות אלפים מנאמניהם כדי להפוך את הבטחותיהם למדיניות. אבל כל הנשיאים המודרניים נאלצו להיאבק חודשים ואפילו שנים כדי לאייש את המשרות. ג'ו ביידן אינו יוצא דופן. מבין 1,100 המינויים המצריכים את אישור הסנאט, הוא הצליח למנות פחות מ-25 בחודשיים הראשונים לכהונתו; את הקבינט בן 15 החברים הוא קיבל במלואו רק השבוע.
בארה"ב יש 4,000 משרות פוליטיות בממשל הפדרלי – יותר מכל דמוקרטיה מפותחת אחרת. בשל הקושי לאייש אותן, רבות מהן נותרות פנויות לאורך זמן – מה שמעורר את השאלה האם הן בכלל נחוצות, מעיר אקונומיסט. תומכי השיטה אומרים, כי יש היגיון בכך שמשרות רבות מאוישות בידי הנשיא: כך יש יותר נטילת אחריות, שילוב של מרץ וניסיון, גישה ישירה לבית הלבן. אבל לרוב זה לא מתנהל כך.
סיבה אחת היא שהסנאט, במיוחד כאשר הוא לעומתי לנשיא, יכול להיות עוין לממשל ולתקוע את המינויים. כיום הסנאט הוא 50:50 עם קול מכריע של קאמלה האריס, אך די בהתנגדות של סנאטור דמוקרטי אחד כדי לטרפד מינוי. סיבה נוספת היא שהנשיאים ואנשיהם עסוקים מאוד בנושאים דחופים יותר מאשר המינויים. דונלד טראמפ לא אייש שליש מהמשרות בתום מחצית מכהונתו; הוא היה מנהל גרוע, אבל אפילו ברק אובמה וג'ורג' בוש הבן הגיעו למחצית הדרך עם רבע מהמשרות פנויות.
לאלו המתמנים אין תמריץ לבצע רפורמה ממנה ייהנה הממשל הבא, וכך המערכת נותרת כמות שהיא. מחקר שנערך בשנת 2010 העלה, כי המינויים הפוליטיים היו מנהלים גרועים יותר מאשר הפקידים המקצועיים, ומי שהגיעו ממסעות הבחירות או מן המפלגות היו הגרועים ביותר. המינויים מתארכים גם משום שרבים רוצים אותם ובוחשים בהם. אובמה נזקק בממוצע ל-510 יום כדי למנות את תת-שר החוץ; טראמפ נזקק ל-525.
אנשיו של ביידן צפו מראש שהליך האישור יהיה איטי עוד יותר, משום שהרכב הסנאט הושלם רק בתחילת ינואר ובשל משפטו של טראמפ על אירועי 6 בינואר. לכן, הם הכינו רשימה של 1,000 מינויים שאינם זקוקים לאישור הסנאט ושניתן היה לבצע מיד לאחר ההשבעה. זוהי פריצת דרך מרשימה, אך העובדה ששום נשיא קודם לא פעל כך, מלמדת כמה מעט מחשבה הושקעה בניסיון לשפר את היעילות של ממשלת ארה"ב – סבור אקונומיסט.
מכל מקום, זה המירב שביידן יכול לעשות – שכן התפקידים הבכירים במשרדים ובסוכנויות מצריכים את אישור הסנאט. בעלי תפקידים בפועל ופקידים מקצועיים יכולים למלא כמה מן המשרות הפנויות, אך עד שיגיע מנהיג מוסמך שיקבל את ההחלטות, הם רק מחממים את הכסאות. זהו המצב כעת במשרד החוץ, בו מספר המשרות המצריכות אישור הוא הגדול ביותר. השר אנתוני בלינקן אושר בחודש ינואר, אבל אין לו תתי-שר לפיקוח על הנשק ולביטחון בינלאומי שיוכלו לייעץ לו בנוגע לרוסיה וקוריאה הצפונית. אין לו תת-שר לזכויות אדם, מתאם המאבק בטרור והממונה על הטקס. הממשל אפילו טרם מינה את 22 עוזרי השר. בעשרות שגרירויות אין שגריר, שכולם מצריכים את אישור הסנאט.
בשנת 2020 איישו פקידים מקצועיים רק 21% ממשרות עוזר שר החוץ, לעומת 60% בשנת 1975; פוליטיזציה דומה היא מנת חלקן של משרות השגריר. ממשל ביידן אותת שהוא מתכוון לשנות את המגמה באמצעות מינוי של יותר דיפלומטים מקצועיים לשגרירים. אבל המשמעות היא לאכזב תורמים ותומכים אחרים, מה שיגביר את התחרות על המשרות שייוותרו. לכך יש להוסיף את הדגש ששם ביידן על גיוון ועל כך שכיום השגרירויות הומוגניות – רק חמישה מבין 189 השגרירים הם שחורים – והמתמטיקה נעשית עוד יותר מסובכת. אבל יש בשורה טובה אחת לבלינקן: הסנאט אישר את אחד מסגניו, בריאן מק'קאון, הממונה על תקציב וניהול; יש לו הרבה עבודה.

תאריך:  25/03/21   |   עודכן:  25/03/21
+יש לדמוקרטים מדיניות הגירה?
19:09 25/03/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ניו-יורק טיימס מציג את השאלות המרכזיות להן אין תשובה מוסכמת בקרב הדמוקרטים, ומסביר שהעדר מדיניות בנושא כבר מסבך את ממשל ביידן

ביידן וסוגיית ההגירה, 17.3.21 / Today
מהגרים נכנסים לטקסס [צילום: כריסטיאן סנצ'ז, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
איתמר לוין
יועציו של הנשיא מסיימים לגבש שורה של צעדים שבמרכזם עומדים התשתיות, החינוך והבריאות - אך העברתם בקונגרס לא תהיה קלה, מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
בלינקן תקף פומבית את סין, ונציגיה השיבו במתקפה שלהם    וושינגטון פוסט: השאלה היא האם ביידן רוצה שיתוף פעולה עימן, או שהעימותים הן הנורמה החדשה
איתמר לוין
המיתון של סוף שנות ה-70 הוליד את ה"רייגניזם" שראה את הממשלה כבעיה; הקורונה עשויה להוליד תפיסה לפיה הממשלה היא הפתרון - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
אנשי ביידן במשרד המשפטים כבר עוסקים במחיקת מורשתו של טראמפ, אך ההכרעות הגדולות והחקירות הרגישות ממתינות לשר החדש - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
העובדה שלא נמצא אפילו סנאטור רפובליקני אחד שיתמוך בסיוע, מלמדת כמה יהיה קשה לדמוקרטים - המפולגים בתוכם - לקדם את סדר יומו של הנשיא, מנתח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il