X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן [צילום: AP / SPA]
היוזמה הסעודית להפסקת המלחמה בתימן
סעודיה הציעה יוזמת שלום חדשה להפסקת המלחמה בתימן וגלגלה את הכדור לחיקם של החות'ים ואירן. היוזמה נועדה גם להקל את הלחץ האמריקני על סעודיה להפסיק את המלחמה אך המפתח להפסקת המלחמה נמצא למעשה בידיה של אירן

בעוד המתקפה של המורדים החות'ים בתימן על העיר מארב נמשכת ולמרות הסלמת ההתקפות שלהם על סעודיה ותעשיית הנפט שלה בשבועות האחרונים באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים ממולכדים, הודיע שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן ב-22 במרס על יוזמת שלום חדשה שמטרתה להפסיק את המלחמה בתימן שנמשכת כבר 6 שנים והפילה עד כה כ-100 אלף חללים.
מדובר ביוזמת שלום חדשה מאז נכנס הנשיא ביידן לבית הלבן, סעודיה הגישה יוזמת שלום לפני יותר משנה, לפני פרוץ מגיפת הקורונה, אך המורדים החות'ים דחו אותה על הסף.
להלן פרטי יוזמת השלום הסעודית:
  • הפסקת אש כוללת בכל חלקי תימן
  • הסרת המצור מעל נמל התעופה בצנעא והנמל הימי באלחדידה שנתונים לשליטה מוחלטת של החות'ים, כדי להכניס ציוד רפואי ומזון, 14 ספינות שנעצרו בלב ים על-ידי הקוליציה בראשות סעודיה יורשו לעגון בנמל אלחדידה.
  • חידוש המשא-ומתן בין המורדים החות'ים לממשלת תימן החוקית בחסות האו"ם.
במקביל תמשיך נסיכות עומאן לתווך מאחורי הקלעים בין ארה"ב וסעודיה לבין המורדים החות'ים.
ארה"ב והאו"ם בירכו על היוזמה הסעודית אך המורדים החות'ים הודיעו כי היא איננה מספיקה וכי הם דורשים הסרה מוחלטת של מצור. הם טענו כי הסרה מוחלטת של המצור מעל נמל התעופה בצנעא והנמל הימי באלחדידה היא עניין הומניטרי שאסור להשתמש בו לסחיטה פוליטית וצבאית. יממה לאחר פרסום היוזמה הסעודית שיגרו החות'ים מל"ט ממולכד לעבר שדה התעופה אבהא בסעודיה. משרד החץ האירני פירסם הודעה שבה נאמר כי "תוכנית שלום צריכה להיות בנויה על משא-ומתן תימני ללא מעורבות זרה, הפסקת אש והסרת המצור יכשירו את הדרך להפסקת האסון הכלכלי ולמשא-ומתן".
עיתוי היוזמה הסעודית
נראה כי היוזמה הסעודית נועדה לרצות את ממשל ביידן אשר הפעיל לחץ כבד על סעודיה להפסיק את המלחמה בתימן ואף הפסיק את הסיוע הצבאי לסעודיה ששימש להמשך הלחימה, בית המלוכה הסעודי נקט במהלך שאפשר לפרשו כמחווה של רצון טוב כלפי ממשל ביידן מתוך רצון לשפר את היחסים עמו לאחר פרסום דוח המודיעין האמריקני המטיל על יורש העצר הסעדי מוחמד בן סלמאן את האחריות לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול ב-2018.
היוזמה הסעודית מגלגלת את הכדור למגרשם של המורדים החות'ים ומקלה את הלחץ האמריקני על בית המלוכה הסעודי, אולם, יש בה גם מגרעות, החות'ים בטוחים שהיא מעידה על חולשה של הסעודים שנבהלו מהמתקפה האינטנסיבית של החותי'ם על העומק הסעודי באמצעות מל"טים וטילים בשבועות האחרונים.
בכל מקרה, החות'ים רואים ביוזמה הזו ניסיון אמריקני-סעודי לתקוע טריז בינם לבן אירן, למעשה, אירן היא זו שקובעת את גורל מלחמת האזרחים בתימן, היא זו שתומכת בחות'ים ומספקת להם את אמצעי הלחימה נגד סעודיה.
האירנים מעריכים כי הנשיא ביידן מחפש הישגים מדיניים בחלוף 100 ימים מאז כניסתו לבית הלבן וגם כדי להראות שעמד בהבטחת הבחירות שלו לעצור את המלחמה בתימן ולפתור את המשבר ההומניטרי הענק שנוצר בעקבות המלחמה. ההערכה בקרב פרשנים בעולם הערבי היא כי אירן משתמשת במלחמה בתימן כקלף מיקוח מול וושינגטון בנושא הסרת הסנקציות והחזרה להסכם הגרעין משנת 2015, בשלב הזה הכל תקוע ושני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, לכן, לא צפויה פריצת דרך בנושא המלחמה בתימן למרות יוזמת השלום הסעודית החדשה.

תאריך:  24/03/2021   |   עודכן:  24/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היוזמה הסעודית להפסקת המלחמה בתימן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - הכנופייה, בשתי שפות, סומא בארובה, כופים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל" (מסכת ראש השנה)    חג כשר ושמח
יורם אטינגר
הציפיה לשלום בינערבי אינה בהישג-יד בטווח הקצר, אם בכלל מציאותית על-רקע קריסה תכופה של הסדר המדיני במדינות ערביות, המאכלת על צוואר רוב המשטרים הערביים, שגרת טרור ומלחמות מאז המאה ה-7
יוני בן-מנחם
מוחמד דחלאן הקים ברית פוליטית עם תנועת חמאס לקראת הבחירות לפרלמנט    חמאס נכנעה ללחצה של מצרים שרואה בדחלאן את יורשו העתידי של מחמוד עבאס ומנסה לסייע לו להגדיל את כוחו הפוליטי
יוני בן-מנחם
ברחבי ירדן נמשכות ההפגנות על-רקע משבר הקורונה, האבטלה הגואה והמשבר הכלכלי הקשה. בהפגנות נשמעות קריאות נגד המלך עבדאללה והן מאיימות על יציבות הממלכה, ירדן זקוקה בדחיפות לסיוע חיצוני בתחום הבריאותי והכלכלי
ירון פרידמן
יום האישה הוא הזדמנות טובה ללמוד מהו מצב האישה הערבייה, והאם חל שיפור בשנים האחרונות? תמונת מצב עגומה עם כמה נקודות אור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il