X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שרידי בית הקברות היהודי בסלוניקי
יום השואה: ביקור בשרידי קהילת סלוניקי (א')
"הפתרון הסופי" אכן כמעט היה סופי
95% מיהודי "ירושלים דבלקן" נרצחו בשואה, לאחר התעללויות וסבל איומים וגם לאחר שנטלו חלק במרד היחיד בתולדות אושוויץ בעיר שהייתה מרכז כלכלי, רוחני ותרבותי של רבבות יהודים במשך 2,000 שנה, נותר צל קלוש בלבד של אחת הקהילות המפוארות באירופה
סיפורו של יהודה ברוך / יד ושם

על גבעונת קטנטנה במתחם אוניברסיטת אריסטו שבסלוניקי ניצבת מנורת אבן, שקועה באדמה. למרגלותיה: חמש מצבות שיש שבורות. כאן היה בית הקברות העתיק של הקהילה היהודית, וזה כל מה שנותר ממנו: אנדרטה סמלית. העירייה וממשלת חבל מקדוניה שמו מזמן את עיניהן על השטח, והכיבוש הגרמני של העיר העניק להן את ההזדמנות להוציא לפועל את המזימה.
באוגוסט 1942 נשלחו אלפים מיהודי סלוניקי לעבודות כפייה, אך הם לא התאמו למשימות שהוטלו עליהם והקהילה ביקשה מראש המינהל האזרחי של הכובשים, מקס מרטן, לשלם כופר כדי שהם ישוחררו והגרמנים יוכלו לשכור פועלים מקצועיים. על-פי עצתו של מושל מקדוניה, ואסיליס סימונידס, מרטן התנה את הסכמתו בכך שהקהילה תוותר על בית הקברות הישן. בחירוק שיניים, בכאב נורא ומחוסר ברירה היא נאלצה להסכים. ועדה בראשות רב העיר, הרב צבי קוֹרֶץ, טיפלה בפינוי העצמות, בשמירה על מצבות יקרות ערך ובארגון בתי העלמין החילופיים.
יצחק כרם וברכה ריבלין כותבים ב"פנקס הקהילות: יוון" על אירועי 6 בדצמבר. "על-פי פקודה מפורשת של מרטן, פלשו לבית הקברות 500 פועלים יוונים. כל הקברים חוללו, לוחות המצבות נשברו ועצמותיהם של אלפי מתים פוזרו בשטח. כך נהרס בית הקברות העתיק בקנאות ובזריזות, ובתוך ימים אחדים דמה המקום למחצבת שיש והיה פתוח לכל החפץ בלוחות שיש לצרכיו השונים: כחומר לבניין לבתים ולכנסיות, לתיקון רחובות ולריצוף חצרות ובריכות". אפילו המתים לא נמלטו מידיהם של המרצחים.

העבודה בנמל בשבתות הייתה חלקית בלבד
הנמל הישן של סלוניקי

"חיבוריהם של חכמי סלוניקי ורבניה סללו דרכים בעיון, בלימוד התלמוד הבבלי, בפרשנות המקרא, בספרות דרש ומוסר, בשירה ובפיוט. הם הנציחו את שיטת הלימוד הספרדית והניחו את היסודות ליצירה בתחומים שונים, וספרי השו"ת [שאלות ותשובות] שלהם הם נכסי צאן ברזל של המשפט העברי"

הקהילה היהודית בסלוניקי היא אחת הקדומות ביותר באירופה, ונראה שראשוני היהודים הגיעו לעיר בשנת 140 לפני הספירה. במשך מאות שנים נעה הקהילה בין כיבושים ואסונות, הגליות והגירות – לצד פעילות כלכלית נרחבת ויצירה רוחנית מפוארת. היא הייתה החשובה ביותר ביוון ואחת החשובות ביותר בדרום-מזרח אירופה; בעוד וילנה כונתה "ירושלים דליטא", סלוניקי זכתה לכינוי "ירושלים דבלקן". אם נחזור לרגע ל"פנקס הקהילות" נמצא, כי לסלוניקי מוקדשים 100 מתוך 400 עמודי הספר – לעומת 20 בלבד לבירה אתונה.
לאורך המאות עסקו יהודי סלוניקי בתעשיית בגדים, במסחר מקומי ובינלאומי, ברפואה, בדפוס, בספנות, בעבודות דחק ועוד ועוד. חלקם בנמל העיר, החשוב ביותר ביוון, היה כה גדול, עד שהיו תקופות בהן עבודתו בשבתות הייתה חלקית בלבד. ראשוני עובדי הנמל היהודים בארץ ישראל במאה ה-20 היו בני סלוניקי, אותם גייס ראש עיריית חיפה, אבא חושי, לנמל החדש בעירו (קודם לכן העלתה הסוכנות היהודית 45 דייגים סלוניקאים לעכו; בסופו של דבר הם עברו לחיפה ולתל אביב). כאשר הוקם נמל תל אביב, הם היו גם שם; שקי המלט הראשונים שנפרקו בו הובאו לחוף בידי סבלים יוצאי סלוניקי. לא הרחק משם, בליבה של תל אביב הקטנה, הקימו בני משפחות רקנאטי וקרסו את בנק דיסקונט.
התרבות היהודית שגשגה גם היא, למרות העוני בו חיו רוב יהודי העיר. במאה ה-16 הייתה סלוניקי אחד ממרכזי הדפוס היהודיים הגדולים בעולם. כרם וריבלין מספרים, כי היצירה הרוחנית המקומית במאות ה-18-16 זכתה לפרסום רב בעולם היהודי. "חיבוריהם של חכמי סלוניקי ורבניה סללו דרכים בעיון, בלימוד התלמוד הבבלי, בפרשנות המקרא, בספרות דרש ומוסר, בשירה ובפיוט. הם הנציחו את שיטת הלימוד הספרדית והניחו את היסודות ליצירה בתחומים שונים, וספרי השו"ת [שאלות ותשובות] שלהם הם נכסי צאן ברזל של המשפט העברי".

השריפה כילתה את הצביון היהודי
מניה בחתימת לזרו אלטיני [אוסף צבי ויהודה ברלב]

במאה ה-18 החלה ירידה בחיי הרוח של קהילת סלוניקי ומעמדם של הרבנים נחלש, במקביל לירידת מעמדה של העיר כולה במסחר הבינלאומי. הירידה נמשכה במאה ה-19, אך בשנת 1828 עדיין היו בה 36 בתי כנסת, בית ספר גדול ועוד כמה בתי ספר קטנים. בשנות ה-80 של אותה מאה התארגנה מחדש הקהילה ובעשורים הבאים היא פיתחה מערכת מסועפת של גמילות חסדים ועזרה הדדית. מערכת החינוך התחלקה בין המוסדות המסורתיים לבין בתי ספר מודרניים, כולל חינוך מקצועי – גם לבנות. העיר המשיכה להיות מרכז דפוס יהודי, ובמאה ה-20 בלטה מאוד הפעילות העיתונאית של הקהילה.
ב-17 בדצמבר 1917 התחוללה בסלוניקי שריפת ענק, אשר כילתה שלושה רבעים מבנייני העיר העתיקה. הקהילה היהודית נפגעה בצורה אנושה: 34 מ-37 בתי הכנסת העיקריים חרבו, כמו גם 80 בתי תפילה קטנים; עשר ישיבות עלו באש על ספריותיהן, נשרפו מוסדות הרווחה העיקריים, בתי מסחר ובתי חרושת; מבין 75,000 הסלוניקאים שנותרו ללא קורת גג, 53,000 היו יהודים. ממשלת יוון מיהרה להפקיע את הקרקעות הפרטיות בשטח השריפה, תמורת פיצויים זעומים. כך איבדה סלוניקי את צביונה היהודי, אומרים כרם וריבלין. רבים מבני הקהילה עזבו אותה – רובם לארה"ב ולאנגליה, מיעוטם לארץ ישראל.
ערב מלחמת העולם השנייה הלכו ואיבדו יהודי סלוניקי את הדומיננטיות הכלכלית שלהם לטובת שכניהם היוונים, האנטישמיות גברה, רבים מהם ירדו מנכסיהם וההגירה מן העיר התעצמה. 65,000 מבין 300,000 תושבי העיר בשנות ה-30 היו יהודים, רובם בני המעמד הנמוך ולכל היותר – בני המעמד הבינוני. לצד זאת, גברו בה הפעילות החברתית והפוליטית (כולל הציונית), ואגודות הרווחה נחלצו לעזרת היורדים מנכסיהם.

מ"השבת השחורה" ועד למרד הזונדרקומנדו
כיכר החרות. התעללות של שעות

הפקודות נחתו על הקהילה ואנשיה בקצב מסחרר: איסור להיכנס לרחובות מסוימים, איסור להשתמש בתחבורה הציבורית, איסור להשתמש בכלי רכב, עוצר לילי, החרמת מכשירי הטלפון, סימון בתי עסק שבבעלות יהודית, סימון הדירות והמגרשים שבבעלות יהודית, איסור להשתייך לארגון כלשהו, חובה לרשום את נכסיהם

מלחמת העולם השנייה הגיעה ליוון, ובכללה לסלוניקי, בדמות הניסיון הפתטי של שליט איטליה, בניטו מוסולוני, לכבוש את המדינה במטרה להוכיח את עוצמתו. האיטלקים נכשלו בצורה מחפירה ונאלצו לבקש את עזרתה של גרמניה, אשר כבשה את העיר ב-9 באפריל 1941. הכובשים הורו מיד לסגור את העיתונים היהודיים והחלו לפרסם עיתונים אנטישמיים ביוונית, החרימו את בית החולים על שם הברון הירש ואסרו את מנהיגי הקהילה. בתי הספר היהודיים נסגרו, הקהילה הייתה נתונה להשגחת הגסטאפו, שמות רחובות יהודיים הוחלפו ביווניים, יהודים גורשו מדירותיהם כדי לפנות מקום לכובשים, ארכיונים וספריות נשדדו. התוצאה המיידית הייתה מצוקה כלכלית קשה; יהודים מתו ברעב ובמגיפות – תופעות שאנו רגילים לשייך לגטאות במזרח אירופה.
ביולי 1942 הצטוו כל היהודים בני 45-18 להתייצב בשבת הקרובה, 11 בחודש, בכיכר החרות – זו שזכתה לשמה לזכר התקוממות היוונים נגד העות'מאנים, ארבעה עשורים קודם לכן. 6,500 יהודים התייצבו בחום הלוהט, לבושים בבגדי השבת שלהם. המטרה הרשמית הייתה לרשום את מי שמסוגלים לצאת לעבודה, אך כדרכם של הגרמנים – הם ניצלו את ההזדמנות להתעללות קשה, מתוך סאדיזם לשמו. על המתכנסים נאסר לכסות את ראשיהם ולהרכיב משקפי שמש, והם אולצו לבצע תרגילי התעמלות מתחת לשמש הקופחת וכאמור כאשר הם לבושים בחליפות. כמה מן היהודים זכרו, שראו גרמנים וגרמניות מביטים במחזה בהנאה רבה ותוך צחקוקים. היום הזה נכנס להיסטוריה של קהילת סלוניקי בכינוי "השבת השחורה".
אלפי יהודים נשלחו לעבודות כפייה, בעיקר בסלילת כבישים, בנייה וחציבה, בתנאים בלתי אנושיים של רעב, צמא, לינה באורוות והעדר מתקנים סניטריים. מצוקה זו היא שאילצה בסופו של דבר את הקהילה לוותר על בית הקברות, כחלק מהכופר להצלתם של אותם אומללים. בדצמבר 1941 מינו הגרמנים את הרב קוֹרֶץ – יוצא גרמניה – לראש הקהילה; פעולותיו בחודשים הבאים נותרו שנויות במחלוקת בקרב הניצולים והצאצאים, בין מי שמגנים אותו על הציות לגרמנים לבין המסבירים שהוא עשה כמיטב יכולתו בתנאים בלתי אפשריים.
השמדתה של קהילת סלוניקי החלה בפברואר 1943, עם החובה לשאת טלאי צהוב וריכוז היהודים בגטאות. הפקודות נחתו על הקהילה ואנשיה בקצב מסחרר: איסור להיכנס לרחובות מסוימים, איסור להשתמש בתחבורה הציבורית, איסור להשתמש בכלי רכב, עוצר לילי, החרמת מכשירי הטלפון, סימון בתי עסק שבבעלות יהודית, סימון הדירות והמגרשים שבבעלות יהודית, איסור להשתייך לארגון כלשהו, חובה לרשום את נכסיהם.

"הם שמרו בכל כוחם על כבוד האדם"
רציף המטענים ממנו יצאו הגירושים לאושוויץ

בסיום המלחמה שרדו 2,000 בלבד מבין המגורשים. באוקטובר 1944 חזרו לסלוניקי הניצולים הראשונים: 137 יהודים שהסתתרו בזמן המלחמה בעיר עצמה ובהרים. בסוף 1945 מנתה הקהילה 1,950 איש, שרובם הגדול נזקקו לסיוע כדי להתקיים. גם כיום הקהילה היא בקושי צל קלוש של "ירושלים דבלקן". 95% מיהודי סלוניקי נרצחו בשואה – שיעור שכמותו מוכר רק במוקדי ההשמדה של פולין

בעיר הוקמו שלושה גטאות, שאחד מהם – בשכונת העוני על שמו של הברון הירש – היה בפועל מחנה שילוח מתחנת הרכבת הסמוכה. הצפיפות בגטאות הייתה איומה: בכל דירה התגוררו בין שלוש לשש משפחות, ולעיתים הצטופפו 30 בני אדם בשטח של 16 מ"ר. התוצאה המתבקשת הייתה התפשטות מגיפות ועלייה בשיעור התמותה. ב-15 במארס יצא המשלוח הראשון לאושוויץ, ועד 10 באוגוסט יצאו בסך-הכל 19 משלוחים ובהם 48,533 יהודים.
גורלם של יהודי סלוניקי באושוויץ היה מר במיוחד. הם לא היו בני המדינה, לא הכירו את שפתה, באו מאקלים שונה לחלוטין, לא היו להם מכרים בין האסירים. 11,147 מהם נלקחו לעבודה; 37,386 הנותרים נרצחו מיד. מאות מבין הסלוניקאים גויסו בכפייה לזונדרקומנדו – פלוגת האסירים שנאלצה לעבוד בתאי הגזים, לסייע בהפשטת הקורבנות ולבזוז את גופותיהם. הם גם מילאו תפקיד מרכזי במרד של אנשי פלוגה זו באוקטובר 1944 – המרד היחיד בתולדות תשלובת מחנות אושוויץ, בו נהרגו כמעט כל אנשי הזונדרקומנדו. מאות סלוניקאים אחרים נשלחו באביב 1943 לפנות את חורבות גטו ורשה לאחר המרד.
למרות כל אלו, הסלוניקאים בלטו לטובה. הכימאי האיטלקי וניצול אושוויץ הנודע, פרימו לוי, כתב עליהם: "היהודים המעטים הללו, הדוברים לאדינו ויוונית, שידם בכל, הם בעלי חוכמת חיים רבה – בעלי תבונה מעשית, שבתוכה מתמזגות המסורות של כל תרבויות הים התיכון... הם שמרו בכל כוחם על כבוד האדם. עובדות אלו הפכו את היוונים במחנה לגרעין הלאומי המגובש ביותר ואף האנושי ביותר".
בסיום המלחמה שרדו 2,000 בלבד מבין המגורשים. באוקטובר 1944 חזרו לסלוניקי הניצולים הראשונים: 137 יהודים שהסתתרו בזמן המלחמה בעיר עצמה ובהרים. בסוף 1945 מנתה הקהילה 1,950 איש, שרובם הגדול נזקקו לסיוע כדי להתקיים. גם כיום הקהילה היא בקושי צל קלוש של "ירושלים דבלקן". 95% מיהודי סלוניקי נרצחו בשואה – שיעור שכמותו מוכר רק במוקדי ההשמדה של פולין. כאן "הפתרון הסופי" אכן כמעט והיה סופי לחלוטין.

וילה מורפוגו. נבנתה ב-1906
מניית בנק סלוניקי שבבעלות יהודית [צילום: אוסף צבי ויהודה ברלב]
לעיון נוסף: הערך סלוניקי ב"פנקס הקהילות: יוון" (בעריכת ברכה ריבלין), יד ושם, תשנ"ט.
תאריך:  08/04/2021   |   עודכן:  08/04/2021
+ריבלין ביד מרדכי: "עלינו מוטלת האחריות והחובה לזכור ולא לשכוח"
15:32 08/04/21  |  מירב ארד

הנשיא ראובן ריבלין השתתף בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ יד מרדכי. "מספר ניצולי השואה החיים בינינו הולך ומתמעט עם השנים, עלינו מוטלת האחריות והחובה לזכור ולעד לא לשכוח. להמשיך לשאת את לפיד הזיכרון איתכם, בעבורכם", אמר הנשיא בנאומו בטקס.

+רובינשטיין: הביקורת על ביהמ"ש נועדה להרוס, לא לתקן
14:31 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אומר בהשקת הספר "עדים אחרונים": אין לי ספק שמשפט נתניהו יתנהל בצורה מקצועית; בית הדין הפלילי בהאג סובל מפוליטיזציה ומחפש את ישראל

השקת הספר "עדים אחרונים" / ערוץ חוק ומשפט - המשפט העברי
https://www.youtube.com/playlist?list=PLyD9d-D6KQ6uZYTQCjw1wS5C0vr3TDsm5
רובינשטיין. חשיבות העדויות המיידיות [צילום: איציק וולף]
+שבעה קני מנורה אפופים בלהבות
14:23 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אתרי השואה ב"ירושלים דבלקן": גטו הברון הירש, ביתו של הנער המציל ג'קיטו מאסטרו, תחנת הרכבת ממנה יצאו השילוחים לאושוויץ והאנדרטה בשולי כיכר החרות בה התחוללה "השבת השחורה"

ראש עיריית סלוניקי על הנצחת השואה / כאן חדשות
אנדרטת השואה בשולי כיכר החרות
+ראש הממשלה והנשיא הקריאו שמות נספים
13:15 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, "לכל איש יש שם", נערך הבוקר בטרקלין שאגל בכנסת בסימן "עד היהודי האחרון - שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית"

[צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת]
+הבתים והשווקים נשארו, היהודים נעלמו
11:13 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

כמה מעשירי הקהילה היהודית בסלוניקי הקימו בתים מפוארים שעודם ניצבים על תילם - אבל כעת הם בידיים יווניות  ▪  לאחר שהבעלים ויורשיהם נרצחו, נטלו העירייה והממשלה את הבניינים; כל שנותר מן העבר היהודי הוא שלטים  ▪  מבין עשרות בתי הכנסת ובתי הספר נותרו בודדים בלבד

רבקה קלדרון על שואת יהודי יוון / משרד החינוך
בית הכנסת מונסטיוטס, סלוניקי
+יום הזיכרון לשואה: ליקוי המאורות
11:12 08/04/21  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה

רק בודדים מסכימים להודות באטימותם הנחרצת של מנהיגי הדור הקודם, שהתעקשו שלא לעודד עליה ארצה, והעדיפו על פניה את המשך הקיום היהודי בגולה, מתוך תפיסה פסיבית שגורסת כי 'שב ואל תעשה עדיף'

חלק מהציונות [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]
+על ההיסטוריוגרפיה של השואה
10:37 08/04/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אושוויץ ומיידנק וטרבלינקה לא היו נזכרות על פני מפת ההיסטוריה הארורה אלמלא נגדשו ביהודים חפים מפשע בדרכם למשרפות  ▪  משטר הרצח לא היה מקים את אושוויץ רק כדי להשמיד צוענים

נקודת הכובד של השואה [צילום: איתמר לוין]
+"ישראל מחויבת לשלטון החוק ולדין הבינלאומי"
10:12 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

היועץ המשפטי לממשלה ציין כי המשפט שנערך בישראל לנאצי הבכיר הותיר חותם על השיטה המשפטית הנהוגה בישראל ומחוצה לה, ותרם תרומה חשובה להתפתחות המשפט הפלילי הבינלאומי  ▪  "נזכור ונבטיח: מערכת המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל תמשיך במחויבותה חסרת הפשרות לשלטון החוק, לערכיה היהודיים והדמוקרטיים ולעקרונות היסוד של הדין הבינלאומי"

60 שנה למשפט אייכמן / כאן חדשות
אדולף אייכמן בבית המשפט הישראלי
+סמוטריץ' פוגע בלקח של יום השואה
09:37 08/04/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

אני מצר על כך שבשבוע בו אנחנו מציינים את יום השואה נכנסו לכנסת ישראל, לבית הנבחרים שלנו, פשיסטיים גזעניים מוצהרים, המעודדים יצרים אפלים, המלבים שנאה ויוצרים דה-מוניזציה של האחר שגר בארץ הזו

סמוטריץ'. עבד כי ימלוך [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+מתים, חיים ובית כנסת חרב אחד
09:13 08/04/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

קמתי בשקט ממקומי, האולם כבר הוחשך, סקרתי שוב בעיניים יהודיות את האולם. בית כנסת מפואר עם מקום הבימה. הבטתי על משקוף דלת הכניסה, מקום בו הונחה מזוזה גדולה נותר במקום חשוף כמו מעיד על מה שהיה ואיננו

ליל הבדולח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הקורונה הרחיבה הנצחה דיגיטלית של השואה
08:46 08/04/21  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה

המגיפה העבירה אירועי זיכרון רבים לזום, והגבירה את השימוש בדיגיטל במוזאונים כמו יד ושם ובגופים אקדמיים ללימוד השואה  ▪  הרבה נעשה לשימור זיכרון השואה גם באמצעים הווירטואליים, אבל יש עוד הרבה מה לעשות

הדיגיטל בשירות זיכרון השואה והמלחמה בהכחשתה [צילום: מייקל זון, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הפתרון הסופי" אכן כמעט היה סופי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
מחלקה ראשונה
איתמר לוין, העורך המשפטי של News1, חושף 140 מבין העדויות המרטיטות שגבו חוקרים בריטים מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - שבועות אחדים בלבד לאחר השחרור
עידן יוסף
נתניהו: "ההיסטוריה מלמדת שהסכמים עם משטרים כאלה שווים כקליפת השום"    על החקירה בהאג נגד ישראל: "מנירנברג להאג קרה היפוך מוחלט. גוף שהוקם כדי להגן על זכויות אדם הפך לגוף שמגן על מי שרומס זכויות אדם"
עידן יוסף
בעולם חיים כ-14.8 מיליון יהודים, כשני מיליון פחות מאשר ערב מלחמת העולם השנייה    46% מהיהודים חיים בישראל, ומהם 5.3 מיליון ילידי הארץ
עמנואל בן-סבו
חלק מהעמים הנאורים לא למדו דבר, מדברים גבוהה על המאבק בגזענות ובחצרם הקדמית צועדים נאצים חדשים, משוררים שירי הלל להיטלר, במועל יד זוכרים את גבורת הנאצים ועוזריהם הזוכים בימים אלה באנדרטאות גבורה במזרח אירופה ובמערבה
מירב ארד
מתוצאות המחקר עולה כי מספר השנים עליהם דיווחו הניצולים כי חיו ללא אף בן משפחה מדרגה ראשונה וכן מידת חווית הבדידות שלהם במהלך השואה, היו קשורים למידה בה הם מדווחים כי הם חשים בדידות כיום: ככל שהם חשו בודדים יותר בזמן השואה, כך עולה הסיכוי שהם יחושו בודדים יותר כיום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il