X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הודעתו של ביידן על אפגניסטן, 14.4.21 / CNBC
אקונומיסט בעקבות הודעת הנסיגה:

ביידן לא משכנע בנוגע לאפגניסטן

אפגניסטן הייתה מבחן ליכולת קבלת ההחלטות והיכולת להסתכל לטווח הארוך ממשל ביידן אומר שהאתגר הסיני מצריך אותן תכונות; הוא החמיץ הזדמנות להפגין אותן
▪  ▪  ▪
ביידן בבית הקברות ארלינגטון [צילום: אנדרו הרניק, AP]

ראש המטות המשולבים של ארה"ב במלחמת העולם השנייה, ג'ורג' מרשל, ראה את הניצחון המוחץ על הנאצים כהוכחה לכך ש"דמוקרטיה אינה יכולה להילחם את מלחמת שבע השנים. העובדה שארה"ב נלחמת באפגניסטן כמעט פי שלושה, אינה מפריכה את דבריו של מרשל, טוען אקונומיסט, אלא רק מלמדת עד כמה רוב האמריקנים אינם ערים למלחמה זו.
80,000 החיילים ששירתו באפגניסטן מהווים 0.25% מכלל האוכלוסייה, שמעולם לא הייתה פחות מחוברת לכוחות המזוינים שלה. 2,448 הקורבנות מחווירים לעומת 58,000 ההרוגים בווייטנאם. המחיר – 2 טריליון דולר – גולגל לדורות הבאים. לכן, החלטתו של הנשיא ג'ו ביידן להוציא את החיילים הנותרים היא פוליטית ולא כורח המציאות. הוא בהחלט רשאי לתאר את הרקורד של ארה"ב באפגניסטן כנצחון השאיפות על המציאות. המלחמה התבססה על ההנחה שארה"ב תוכל ליצור אפגניסטן יציבה ודמוקרטית; זו הייתה אשליה שהתבססה על פוליטיקה אמריקנית יותר מאשר על מציאות אפגנית, הערכת יתר של הכוח הצבאי האמריקני ושאיפה לשמר את האחדות הרגעית שנוצרה ב-9/11.
יעדיה המשתנים של ארה"ב היו עדות לדחפים המתחרים הללו. משימת המלחמה בטרור של ממשל בוש התרחבה לבניית דמוקרטיה בעקבות התקשורת השלילית על המלחמה בעירק ולחצים מצד בעלי בריתה של ארה"ב. ברק אובמה הכפיל את המאמץ באפגניסטן על חשבון עירק, משום שהרגיש שזו חובתו. דונלד טראמפ הגביר את המתקפות האוויריות על הטליבאן, כי אובמה הפחית אותן. לאחר מכן פתח בשיחות שעשויות היו להוליך להיכנשהו, אם לא היו נראות בבירור כאסטרטגיית יציאה. היה מדהים לראות עד כמה האמריקנים הפיקו לקחים מכשלונותיהם, ועוד פחות מזה – מההיסטוריה והנסיבות באפגניסטן.
רק כמה עובדות כדי להבהיר את עוצמת הכישלון. לאמריקנים הייתה עדיפות במלחמה אך לא בשמירת השלום. בסיסי הטרור בפקיסטן לא נפגעו. הממשלה בקאבול, מלאה בחסרי יכולת ופושעים, לא יכלה להבטיח את שלום האזרחים שנלכדו בתווך. לאפגניסטן אין ממשלה מתפקדת מזה עשרות שנים, וגם לא היה לה עבר של קיצוניות מוסלמית; הנוכחות של נאט"ו והממשלה הכושלת רק הגבירו את ההתגייסות לטליבאן. לארה"ב היו סיבות טובות להיות באפגניסטן: בנוסף לשיקולי ביטחון, היו לה אחריות מוסרית לאפגנים להם פיזרה הבטחות ואינטרס של מוניטין למנוע תבוסה. אבל מטרותיה הביסו את עצמן.
מאחר שכולם – דמוקרטים ורפובליקנים, חיילים ועיתונאים – תמכו במלחמה מראשיתה, היה זמן רב חוסר רצון לשים לה קץ. כשלונותיה של ארה"ב יוחסו לטעויות נקודתיות: סירוב לדבר עם הטליבאן, האיטיות בפיתוח הכוחות האפגנים, הפצצות שעלו בחיי אזרחים. אבל אין יסוד להניח שהיא הייתה מצליחה גם עם אסטרטגיה נקייה מטעויות, טוען אקונומיסט. אפגניסטן ודומותיה הן מדיניות שלא ניתן לשנות.
ביידן צודק גם באומרו שתנאים מושלמים לנסיגה לא ייווצרו בקרוב. אבל זוהי סיבה לנסיגה כעת רק אם השלמות היא עודנה אחת מן המטרות של ארה"ב באפגניסטן. והיא לא. טראמפ הוציא את רוב החיילים ואיש אינו מצפה מביידן להחזיר אותם. לכן, הברירה שעמדה בפניו הייתה להותיר אותם, בעלות מינימלית, בעוד שיחות השלום נמשכות; או להוציא אותם, ובכך להביא קרוב לוודאי לסיום השיחות ולסכנת מלחמת אזרחים.
ביידן נתן שני נימוקים נוספים לנסיגה, אך אקונומיסט לא השתכנע. אחד מהם היה שהאינטרסים האמריקנים באפגניסטן שוב אינם מצדיקים את הנוכחות, משום שהיא יכולה לפקח מהאוויר ומהחלל. אבל נראה שסוכנויות המודיעין האמריקניות אינן מסכימות. השני היה ההתמקדות הגוברת בתחרות עם סין. אבל אפגניסטן סמוכה לסין, ויש גם להביא בחשבון כיצד סין והעולם יפרשו את הנסיגה.
אפגניסטן לא הייתה רק, ואפילו לא בעיקר, מבחן לכוחה הצבאי של ארה"ב. היא הייתה מבחן ליכולת קבלת ההחלטות שלה ויכולתה להסתכל לטווח הארוך, כולל עמידה לצידו של בעל ברית בעייתי. ממשל ביידן אומר שהאתגר הסיני מצריך את אותן תכונות. הוא החמיץ הזדמנות להפגין אותן.

תאריך:  18/04/21   |   עודכן:  18/04/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן לא משכנע בנוגע לאפגניסטן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה באפגניסטן
איציק וולף
נשיא ארצות הברית הצהיר על כוונתו להוציא את צבא ארצות הברית מאפגניסטן אחרי שני עשורים של לחימה    "לא נוריד את העיניים מאיומי הטרור, נארגן מחדש את יכולות הפעולה שלנו נגד הטרור ואת הנכסים המהותיים שלנו באזור, כדי למנוע הופעה מחודשת של איום לארצנו"
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח את השלכות הנסיגה האמריקנית: הטליבאן עלול להשתלט על המדינה, מדינות שכנות יעמיקו את בחישתן בה ולא ברור מהיכן תילחם ארה"ב בטרור
איתמר לוין
3,500 החיילים האמריקנים האחרונים ייצאו מן המדינה עד יום השנה ה-20 למתקפות 9/11    פקיד בכיר בבית הלבן: צריך להתמקד באיומים העיקריים - סין, רוסיה, אירן וקוריאה הצפונית
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף את ההערכה שהוכנה אשתקד, ומשמשת כעת את הקוראים לדחות את הנסיגה מן המדינה    חשש מרכזי של הממשל: פגיעה בזכויות הנשים
איתמר לוין
אמורה להסיג את שארית כוחותיה ב-1 במאי על-פי ההסכם עם הטליבאן, אך שוקלת דחייה בשל העדר הסכם שלום במדינה וגיבוש מדיניותו של ביידן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il