X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
על-מנת למשוך בכל זאת אוכלוסייה חזקה ממרכז הארץ לעבר הפריפריה, היה מקום לקדם את התוכנית במסגרת "כלים שלובים" יחד עם שיפור משמעותי של תשתיות בפריפריה, ובמיוחד שיפור כל נושא התעסוקה
▪  ▪  ▪
דירות יקרות מדי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מה נוכל ללמוד מכשלון תוכנית מחיר למשתכן שבימים אלה שבקה חיים, ובמיוחד בעקבות פרסום מחקר שביצע מנכ"ל משרד השיכון יאיר פינס, במסגרת אוניברסיטת הרווארד האמריקנית היוקרתית, בטרם נכנס לתפקידו הנוכחי. מהמחקר של פינס מסתבר שמחיר למשתכן לא הצליחה במשימה שחרתה על דגלה להביא אוכלוסיות חזקות מהמרכז לפריפריה, בראש וראשונה בשל בעיית העדר מקומות תעסוקה נאותים, וגם לא פתרה את בעיית הדיור של זוגות צעירים מהפריפריה, זאת משום שהדירות היו יקרות מידי עבורם.
הסיבות לכישלון מחיר למשתכן רבות ושונות. אציין לעיל כמה מהן:
סיבה ראשונה: היה מקום לוותר מראש על קידום התוכנית במיקומים יוקרתיים במרכז הארץ דוגמת גליל ים הרצליה, מודיעין או מערב ראשון לציון. האוכלוסייה שרכשה דירות במיקומים אלה לא הייתה אותה אוכלוסייה נזקקת שאליה כוונה התוכנית, מה גם שעובדה זו יצרה תדמית שלילית בעליל לתוכנית כולה.
סיבה שנייה: היה צורך להתמקד בפריפריה, זאת תוך דגש רב הרבה יותר על דירות קומפקטיות עד 4 חדרים, זאת במקום מספר גדול של דירות 5 חדרים שנותרו כאבן שאין לה הופכין, וכן הפניית התוכנית לקהל היעד הרלוונטי של זוגות צעירים תושבי הפריפריה שאין ביכולתם להגיע לדירה וגם התקציב היה מותאם הרבה יותר לאפשרויות המוגבלות של אותו קהל רוכשים.
סיבה שלישית: על-מנת למשוך בכל זאת אוכלוסייה חזקה ממרכז הארץ לעבר הפריפריה, היה מקום לקדם את התוכנית במסגרת "כלים שלובים" יחד עם שיפור משמעותי של תשתיות בפריפריה, ובמיוחד שיפור כל נושא התעסוקה, שהיווה לכל הדיעות מחסום מרכזי בהחלטה של אוכלוסייה סוציו-אקונומית חזקה מהמרכז לא לעקור לפריפריה, כמו גם נתינת דעת על תשתיות משלימות דוגמת פיתוח סביבתי, מקומות בילוי, קניות, תרבות וכו'.
סיבה רביעית: התמהיל של פרויקטים שבהם היה עירוב של דירות המשווקות לקהל הרחב יחד עם דירות מסובסדות לזכאי מחיר למשתכן, הזיק תדמיתית ותודעתית והיה בבחינת הגולם שקם על יוצרו. היה מקום מלכתחילה לא ליצור את האבחנה הבעייתית הזו ולייצר מודל נכון שיהיה טוב גם לזכאים וגם לקהל הרחב, ללא תחושה של בידול.
סיבה חמישית: היה מקום מראש לחזות את כל הכשלים הביורוקרטים, האיחורים הגדולים בלוחות הזמנים, הבעיה הפסיכולוגית של הגרלות שבהן זכאים רבים נותרו מחוץ למשחק הכסאות המוזיקליים וגם שילוב של קבלנים אל מיומנים בביצוע פרויקטים, מה שהשפיע לשלילה על תדמית מחיר למשתכן.
סיבה שישית: כמי שמעורב בפרויקטים רבים של התחדשות עירונית, ובמיוחד במרכז הארץ, אין ספק שמחיר למשתכן באה במישרין על חשבון האלטרנטיבה לקדם התחדשות עירונית כוללת בפריפריה. גם כאן היה מקום, מראש, לצפות את התרחיש הזה ולא לוותר בשום שלב שהוא על קידום התחדשות עירונית בפריפריה.
לטעמי המסקנה היחידה המתבקשת כיום, ולאחר שמחיר למשתכן הלכה בדרך כל בשר, הינה לגבש תוכנית מקיפה לקידום התחדשות עירונית כוללת בפריפריה, זאת תוך כדי הגדלה ניכרת של זכויות ליזמים, זאת על-מנת שתהיה להם כדאיות כלכלית או לחלופין מתן קרקע משלימה לבניית מוסדות ציבור, מסחר וכו'. אפשר יהיה לבצע זאת גם באמצעות ניוד זכויות, כלומר מתן זכויות בנייה ליזמים במרכז הארץ, ובמיוחד בשיכונים ותיקים, בתמורה לכך שייבנו בפריפריה. זהו, לטעמי, הלקח המרכזי שכולנו נוכל ללמוד מכשלון מחיר למשתכן.

הכותב הוא יו"ר קבוצת פרקש יזמות ונדל"ן המתמחה בהתחדשות עירונית.
תאריך:  22/04/2021   |   עודכן:  22/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה נוכל ללמוד מכשלון מחיר למשתכן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
הפשע משתלם: פרס משולש ומסר לצידו לרוצח שרה חלימי הי"ד - על סם, רצח ואנטישמיות    כסיף, שומע? - די לכיבוס
דן מרגלית
ביבי גרם נזק בל ישוער לישראל במעורבותו קלת הדעת נגד הנשיא ברק אובמה, הן נזק ביטחוני והן נזק מדיני
מנחם רהט
לכבוד החלטת הכנסת להכריז על י' באייר יום הרצל, ראוי להתבונן בדמיון המפתיע בין תולדות חייהם של שליח הגאולה הראשונה ושליח הגאולה האחרונה
אברהם הללי
די בקיום המצווה הכתובה בתורה ולא קובע הלהט שבו מתפללים, כי הרי בתפילת העמידה, האדם לוחש את דברי התפלה, וה' שומע תפילת המתפלל    לכן כל הלהט החיצוני, לא דרוש כי האמונה היא בלב וה' בוחן כליות ולב
זלמן שובל
"פרס ישראל" איננו מוטה פוליטית, וגם איננו צריך להיות כזה, אך מותר לצפות מהזוכים בו — אם לא להפגין אז לפחות להפנים שאין לשמוט את הקרקע מתחת לרגליה של המדינה שמעניקה אותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il