X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הנסיך חמזה בן אל חוסיין והנסיך האשם בן אל חוסיין [צילום: מוחמד אבו גוש/AP]
עבדאללה סוגר פרשת נסיון ההפיכה נגדו
שלטונות ירדן שיחררו ממעצר את מרבית הנאשמים בקשירת קשר, ביחד עם הנסיך חמזה, נגד המלך עבדאללה במטרה לערער את יציבות הממלכה. המלך עבדאללה הולך בדרכי אביו המלך חוסיין, ופועל להכיל את התסיסה נגדו נוכח המצב הכלכלי הקשה ומנסה להרתיע את יריביו ולקנות את אמונם

שלטונות ירדן שיחררו ממעצר 16 מתוך 18 העצורים שנעצרו בתחילת החודש והואשמו בבית הדין המיוחד לביטחון המדינה באשמה כי קשרו קשר ביחד עם הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך, במטרה "לזעזע את ביטחון ויציבות הממלכה". מרבית העצורים ששוחררו משתייכים לשבטים הבדואים בדרום ירדן, חלקם עבד עם הנסיך חמזה וחלקם האחר היה מיודד עמו.
במעצר נותרו שתי הדמויות המרכזיות המקורבות לנסיך חמזה, ד"ר באסם עוודאללה, ראש הלשכה המלכותית לשעבר ואיש העסקים השריף חסן בן זיד, לשניהם יש גם אזרחות סעודית והם גם מקורבים מאוד ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.
גורמים ירדנים בכירים מסרו כי מרבית העצורים שוחררו כמחווה של המלך עבדאללה לראשי השבטים הבדואים לקראת תחילת חודש רמדאן. ראשי השבטים ומשפחות העצורים פנו למלך בעצומות ובמכתבים בבקשה לשחרר את העצורים וטענו כי הם היו מיודדים עם הנסיך חמזה, אך לא הפרו את החוק ולא היו מעורבים בשום ניסיון הפיכה או קשירת קשר לערער את יציבות וביטחון הממלכה.
עבדאללה נפגש בשבוע שעבר עם חלק ממשפחות העצורים ואמר להם כי אם המעצרים לא היו מתבצעים בעיתוי הנכון, ההסתה נגד המשטר ההאשמי הייתה מביאה את הממלכה למצב קשה מאוד.
ההערכה בירדן היא כי הפרשה לקראת סיומה וכי 16 הנאשמים ששוחררו ממעצר יקבלו חנינה מלאה ולא יועמדו בסופו של דבר לדין. חמזה שנחשב לראש מתכנני הקשר נגד המלך עבדאללה לא נעצר כלל ואף לא נחקר. המלך אילץ אותו לחתום, בתיווך של דודם הנסיך חסן, על "מכתב נאמנות" למלך עבדאללה, לבנו יורש העצר ועל התחייבות שלא להפר את החוקה הירדנית.
לגבי שני האישים הבכירים שנותרו במעצר, התובע הכללי של בית הדין המיוחד לביטחון המדינה הסביר כי הם לא שוחררו בגלל שההאשמות נגדם כבדות יותר מאשר של שאלה ששוחררו מבחינת התפקיד שמילאו בפרשה ומבחינת רמת ההסתה שלהם נגד המשטר. אולם ההערכה בירדן היא שגם הם ישוחררו בהמשך לקראת עיד אלפטר המסיים את חודש רמדאן, בירדן מעריכים כי המלך יגבה "מחיר מיוחד" מסעודיה עבור שיחרורם ואי העמדתם לדין.
מאז שהתפרסם דבר מעצרם של השניים, ביקרו כמה משלחות סעודיות בירדן ודרשו את שחרורו של ד"ר באסם עוואדאללה שהינו יועצו המיוחד של יורש עצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. בראש אחת המשלחות עמד שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן אשר הכחיש כל מעורבות סעודית בפרשה. סעודיה גם פרסמה הודעת תמיכה במלך עבדאללה וגם הודעה נפרדת שהיא מכירה במעמד המיוחד של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.
ירדן טענה כי "גורמים חיצוניים" היו מעורבים ביחד עם הנסיך חמזה וחבורתו בקשירת הקשר נגד המלך עבדאללה, אך עד היום היא לא פרסמה רשמית את זהות הגורמים האלה. גורמים ירדנים בכירים תדרכו את העיתונות הזרה כי מדובר בסעודיה, איחוד האמירויות וגורמים של ממשל טראמפ. לטענת הגורמים הירדנים, "הגורמים הזרים" ניצלו את הביקורת קשה של הנסיך על ניהול ענייני הממלכה כדי לקשור עימו קשר נגד המלך עבדאללה על-רקע התנגדות המלך ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ והכוונה לתת לסעודיה "דריסת רגל" בהר-הבית.
נראה כי כוונת עבדאללה היא להכיל את הפרשה ולא לתת למצב להסלים מחשש שהדבר יערער את יציבות שלטונו. ירדן במצב כלכלי קשה מאוד. המלך עבדאללה רוצה לרכוש את אהדת השבטים הבדואים שנתונה לנסיך חמזה ואיננו רוצה להסתכסך עם סעודיה ואיחוד האמירויות. הוא יודע שיזדקק בהמשך לסיוע הכספי שלהן.
המלך הולך בדרכו של אביו, חוסיין בן טלאל, שגם העניק במהלך שנות שלטונו חנינה לקציני צבא ירדנים שהיו מעורבים בקשירת קשר נגדו ואף קידם אותם בהמשך לתפקידים בכירים בצבא ובממשלה כדי לחייב אותם לנאמנות אליו. ברור שלאחר שהמלך סימן את הכיוון הכללי וחנן את הנסיך חמזה בתמורה ל"מכתב נאמנות" מצידו, אין זה הגיוני ששאר האנשים שהיו מעורבים עימו בפרשה יועמדו לדין. הדבר היה מתסיס את השבטים הבדואים ואת הרחוב הירדני שעד היום תומך בנסיך חמזה ומטיל ספק גדול בגרסה שמשמיע בית המלוכה.
המלך עומד כנראה להשיג את מטרתו העיקרית, הרגעת הרוחות והרתעה לגבי ההמשך, שירותי הביטחון הירדנים הוכיחו את "יעילותם" בחשיפת הקשר נגד עבדאללה בעודו באיבו וזה המסר שמשדר המלך לכל מי שמתכנן בירדן מהלכים נגד בית המלוכה ההאשמי.

תאריך:  23/04/2021   |   עודכן:  23/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבדאללה סוגר פרשת נסיון ההפיכה נגדו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
שאול מנשה
ברוב התהפוכות בעולם הערבי, ובמה שנקרא "האביב הערבי", הייתה מעורבות של האיסלאם הקיצוני. התוצאה של ה"אביב הערבי" היא תבוסת האיסלאם המיליטנטי כגון: דאעש, האחים המוסלמים במצרים, חמאס והאסלמיסטים בירדן
ירון פרידמן
מי הם ההאשמים וכיצד הגיעו לירדן? מדוע המעצר של הנסיך הירדני מדאיג מדינות כה רבות באזור, כולל ישראל? עוד על בית המלוכה ההאשמי, שהאיום עליו מהווה סכנה ליציבות האיזור
יורם אטינגר
הפגיעות הפנימית של ירדן מושפעת על-ידי הפיצול הפנים-בדווי שמקורו ב-1921, כאשר המשפחה ההאשמית מחיג'אז במערב סעודיה יובאה על-ידי האימפריה הבריטית, והומלכה על השבטים הבדווים בירדן, המפוצלים שבטית, גאוגרפית, תרבותית, רעיונית ודתית
יוני בן-מנחם
הציבור הירדני איננו קונה את הגירסא הרשמית של השלטונות על מעורבותו של הנסיך חמזה בניסיון לערער את היציבות בממלכה בשיתוף עם "גורמים זרים". ירדן רומזת למעורבות של סעודיה ואיחוד האמירויות בפרשה אך נזהרת ושומרת על עמימות, ישראל שומרת על שתיקה
יוני בן-מנחם
ירדן סיכלה קשירת קשר נגד שלטונו של המלך עבדאללה השני שמאחוריו עמד הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך, שנתון במעצר בית. גורמי ביטחון בישראל אומרים כי שלטונו של המלך עבדאללה יציב וכי גורמי הביטחון הירדנים שולטים במצב
רשימות נוספות
לא לשכוח את הקשר עם ירדן  /  ד"ר ערן לרמן
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
המבוך המזרח תיכוני  /  יורם אטינגר
הנשיא ארדואן החדש   /  יוני בן-מנחם
התקרבות בין פתח לבין חמאס  /  יוחנן צורף, עודד ערן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il