X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בשעה טובה המדינה יוצאת אט אט מטראומת הקורונה, אך השלכותיה ילוו אותנו עוד תקופה ארוכה. סקר צרכים של מספר גופים ובניהם הג'וינט ובנק ישראל מציגים תמונה עגומה של פגיעה במשקי הבית במגזר הקשישים ההערכה היא שהשלכות המשבר ילוו אותנו עוד תקופה ארוכה
▪  ▪  ▪
פגיעה במורל [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

אוכלוסייה חולה
אחת האוכלוסיות שנפגעה קשות ממגיפת הקורונה, ואולי באופן הקשה ביותר, זו אוכלוסיית הקשישים. דוח בנק ישראל לשנת 2020 (שנת הקורונה) רק מחדד ומחזק את כל אשר ידענו על מצבם הבלתי נסבל. הפגיעה החמורה הייתה במורל של הקשיש. הסיבה לכך - בידודו מהסביבה וממשפחתו הקרובה מחשש נזק בריאותי ונפשי. על-פי נתוני הבנק חיו בישראל בשנת 2020 כ-930,000 קשישים בני 65 ומעלה. הסקר של הבנק מלמד כי אוכלוסיית הקשישים בארץ למרות שהיא צעירה יחסית היא חולה יותר ונוטלת תרופות רבות בהשוואה למדינות באירופה.
מהיכן יגיע הכסף
משהו פסיכי קרה אצלנו לאחרונה. תוך שנתיים עברנו 4 מערכות בחירות, ובעת כתיבת שורות אלו אין כל ודאות שאין אנו לקראת מערכת בחירת חמישית. עלות הבחירות עד כה 12 מיליארד שקל. הזוי. ואם לא די לנו בזה, המדינה משלמת מיליארדי שקלים לעובדים שהוצאו לחופשה מאולצת (חל"ת) ולבעלי העסקים שנפגעו עקב משבר הקורונה. בנוסף - למדינה אין תקציב קרוב לשנתיים, וככה לא מנהלים מדינה. נוצר בור תקציבי שרק אלוהים יודע כיצד נחלצים ממנו. מתוך דוח בנק ישראל שהועבר לממשלה ולוועדת הכספים: "מגיפת הקורונה שטלטלה את העולם בשנת 2020 פגעה בעוצמה גם בישראל. מעבר לתחלואה הקשה ולתמותה שהיא חוללה המשבר פגע קשות גם בפעילות הכלכלית והן במישורים רבים של החברה והרווחה" (ההדגש אינו במקור). מניסיון העבר - הקשישים יהיו האחרונים שבעיותיהם יטופלו, ובפרט כשמדובר בממשל לא יציב ובלי תקציב מדינה.
החוסן נפגע
בסקר החוסן החברתי שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניכרת פגיעה רב-ממדית במצבם של הקשישים. רובם דיווחו על שילוב של כמה סוגי מצוקות. לרובם מחלות רקע, מצוקה כלכלית ומצוקה נפשית. הממד הבולט ביותר הוא החמרת החשש שלא יוכלו לכסות את הוצאותיהם. להבדיל משאלות אחרות, בולטת בשאלה זו עוצמת החשש: כמעט חצי מהנסקרים העידו כי הם חוששים מכך במידה רבה.
מרכז ידע לחקר הזדקנות האוכלוסייה בישראל מטעם האוניברסיטה העברית פרסם מסמך בו הוא מפרט עד כמה קשה הפגיעה הכלכלית במצבם של עובדים בגיל השלישי. במסמך נכתב בין היתר: "מגבלות התנועה עקב התפשטות נגיף הקורונה פגעו קשות בשוק התעסוקה. כתוצאה רבים מהעובדים פוטרו או אולצו לצאת לחופשה ללא תשלום. מצב זה פוגע הן במצב הכלכלי של הפרט והן במצב הרגשי שלו. הפגיעה בעובדים בגיל השלישי קשה אף יותר הן בטווח המיידי והן בטווח הארוך: עובדים בגיל הפרישה אשר פוטרו או אולצו לצאת לחל"ת אינם זכאים לדמי אבטלה, אלא לקצבת זקנה בלבד. הסיכוי של אותם עובדים להשתלב במקום עבודה חדש נמוך משמעותית מסיכוייהם של העובדים הצעירים יותר".
השלכות הקורונה
סקר שערך הג'וינט מלמד כי מעל 50% מאוכלוסיית הקשישים הדרדרו בריאותית ונפשית במהלך משבר הקורונה. אומר יוסי היימן מנכ"ל ג'וינט-אשל: "משבר הקורונה ימשיך ללוות אותנו עוד תקופה ארוכה, יש צורך מידי לפתח פתרונות אפקטיביים לקידום נושאים אלו". גוף בשם "צוותי המומחים של המשבר", בחסות ארגון שתיל, המורכב מאנשי מקצוע והבוחן את ההשלכות החברתיות-כלכליות של מגיפת הקורונה, יוסיפו קרוב לוודאי ללוות אותנו זמן רב אחרי שהמשבר הבריאותי ייפתר.
צוות מומחי הרווחה בראשותו של ד"ר סמיר זועבי, מרצה בחוג לעבודה סוציאלית במכללת תל חי ומנהל תחום ייעוץ לקשיש במוסד לביטוח לאומי בנצרת, פרסם נייר עמדה שכותרתו "ציבור הקשישים בישראל בצל הקורונה: בעיות עיקריות ודרכי התמודדות". המסמך דן במספר נושאים כגון: עוני, בדידות, המחסום הטכנולוגי, תמיכה בתפקוד היומי, בתי אבות ודיור מוגן. צוות המומחים מציע לכל נושא פתרונות ומדגיש כי "...יש לטפל באופן מידי במצוקות המתוארות לעיל, שהחריפו מאוד עקב המשבר. בנוסף, יש להתחיל בתכנון ההתמודדות עם התופעות הפוסט-טראומטיות שיתעוררו בוודאי בעתיד הקרוב בקרב ציבור זה שנמצא בבידוד ממושך".

תאריך:  28/04/2021   |   עודכן:  28/04/2021
+תרבות המשרד שאחרי הקורונה
17:57 28/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

להמשיך לשמור על היגיינה, לא למהר ללחוץ ידיים ולהתחבק, להורות את טון הדיבור, להיות סבלניים לעמיתים עצבניים, לא להתרברב במעשיהם בסגר

לא להצמיד את הכסאות [צילום: Business Wire / AP]
+קיש: עוד 3 שבועות ישראל תהיה כמעט ללא מגבלות קורונה
14:51 28/04/21  |  מירב ארד

סגן שר הבריאות יואב קיש טוען במליאת הכנסת: "אם הירידה בתחלואה תימשך - בעוד שלושה שבועות נשחרר את המגבלות לחלוטין".

+התפרצות בבית ספר בי-ם: 22 תלמידים נדבקו בקורונה, 87 בבידוד
12:25 28/04/21  |  מירב ארד

התפרצות חריגה בבית ספר בפסגת זאב בירושלים: 21 תלמידי כיתה ט' בבית הספר טדי קולק נמצאו חיוביים לקורונה. 87 תלמידים ואנשי צוות נכנסו לבידוד.

+קורונה בישראל: 86 מאומתים חדשים אובחנו אתמול
10:23 28/04/21  |  מירב ארד

קורונה בישראל: 86 מאומתים חדשים אובחנו אתמול. 132 חולים שמצבם מוגדר קשה. 72 מונשמים. 6,361 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה. 5,393,470 מתחסנים מנה ראשונה. 5,074,730 מתחסנים מנה שנייה.

+זוכרים את "עלובי החיים"?
08:05 28/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

לקחים ממשברים קודמים מלמדים, כי אחריהם מגיעה תקופה של פריחה כלכלית - אבל היא מוגבלת מכפי שנהוג לחשוב ועלולה לגרור אי-שקט חברתי משמעותי

עוני מחפיר וחוסר יציבות

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
לקחים ממשברים קודמים מלמדים, כי אחריהם מגיעה תקופה של פריחה כלכלית - אבל היא מוגבלת מכפי שנהוג לחשוב ועלולה לגרור אי-שקט חברתי משמעותי
מירב ארד
וובינרים יתפרשו על פני תקופה של חודשיים ויעסקו בשלל סוגיות רלוונטיות לענף התיירות המתאושש מהמשבר. ההרצאות יועברו בעברית או באנגלית וישודרו במסגרת הפלטפורמה המקוונת של יריד התיירות IMTM
מירב ארד
מספרם ירד במרס בשיעור הנמוך בכמחצית מהממוצע (7% בלבד לעומת ממוצע של 15%)    מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "כפי שנוכחנו לכל אורך המשבר האוכלוסיות הפגיעות ביותר הן השכבות החלשות"
איציק וולף
ברשות ארצות הברית כ-60 מיליון מנות חיסון מתוצרת בריטית והן צפויות להיות מועברות בחודשים הקרובים למדינות אחרות
קרן ישראלי
ייתכן שהמשרד אליו אתם חוזרים עבר שינויים בעקבות המשבר    נהלו את ציפיותיכם בסבלנות ובגמישות, כך שבכל פעם שמשהו משתנה, לא תהיו עצבניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il