X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תביעות בקניין רוחני יכולות להיות מוגשות בבית המשפט המחוזי, גם אם הן תובעות סעד כספי בסכום הנמוך מסך 2.5 מיליון שקל - אם קיימת הוראה בחוק הספציפי לעניין הסמכות
▪  ▪  ▪
גרוסקופף. מבהיר [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]

בשבוע שעבר (28.4.21) קיבל בית המשפט העליון החלטה תקדימית-עקרונית בתחום הקניין הרוחני, שיהיו לה השלכות רוחב על הענף (רע"א 6161/20). ההחלטה מעדכנת את הלכת גבריאל בקשר לדיונים בקניין רוחני.
בהחלטה זו נקבע, כי תביעות בקניין רוחני יכולות להיות מוגשות בבית המשפט המחוזי, גם אם הן תובעות סעד כספי בסכום הנמוך מסך 2.5 מיליון שקל (הרף בסמכות עניינית בהתאם לחוק בתי המשפט). זאת אם קיימת הוראה בחוק הספציפי לעניין הסמכות, כך שתיקים אלו לא יוגשו באופן גורף בשלום, כפי שנקבע בהלכת גבריאל. ההרכב שקיבל את פסק הדין כלל את השופט עופר גרוסקופף, אשר כתב את ההחלטה, בהסכמת השופטים מני מזוז ונעם סולברג - אותו ההרכב שקיבל את ההחלטה בעניין גבריאל.
כדי להבין את משמעות ההחלטה נלך אחורה בזמן. לפני כשנה התקבלה החלטה בעליון, שהשפיעה על כל הדיונים בתחום הקניין הרוחני. בשל מורכבותם, כמו גם בשל העובדה שלרוב הייתה בהם בדרך כלל עתירה לצו מניעה, הם היו מתנהלים ככלל בבית המשפט המחוזי. בהחלטה בעניין גבריאל (6500/19) אשר ניתנה בעניין זכויות יוצרים, קבע בית המשפט העליון, כי במקרה של תביעה הנמוכה מ-2.5 מיליון שקל נתונה הסמכות לבית משפט השלום, כמו בתביעה אזרחית רגילה.
בעניין הנוכחי מדובר בתביעה על הפרת מדגמים שהגישה חברת פוטקס תבניות לבית המשפט המחוזי נגד חברת אילה פלסט. פוטקס, המיוצגת בידי כותב שורות אלו, רשמה עשרה מדגמים לקופסאות חיבורי חשמל. פוטקס עתרה למתן צו מניעה קבוע להבטחת זכויותיה במדגמים ומניעת המשך הפרתן על-ידי אילה פלסט, כמו גם סעד כספי הנמוך מ-2.5 מיליון שקל.
בית המשפט המחוזי ביקש תחילה להחיל על המקרה את הכללים שנקבעו בהלכת גבריאל, אשר ניתנה לאחר הגשה התביעה, ולהעביר את התיק לשלום. חברת פוטקס חלקה על עמדה זו וטענה לקיומה של הוראת חוק מיוחדת, סעיף 51 לפקודת המדגמים, מכוחה הסמכות לדון בתביעה מסוג זה נתונה לבית המשפט המחוזי בלבד.
בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת פוטקס, ואילה פלסט ערערה לעליון בהתבסס על הלכת גבריאל. היועץ המשפטי לממשלה הודיע על התייצבותו להליך, בה תמך בטענת פוטקס ובפסיקת בית המשפט במחוזי.
בית המשפט העליון קובע, כי את הלכת גבריאל לא ניתן להפעיל באופן רחב וגורף על כל התביעות בענייני קניין רוחני. כאשר קיימת בחקיקה הוראה ספציפית, לעניין סמכות עניינית ייחודית, הקובעת באיזו ערכאה ידון התיק, יש להעדיף אותה על פני מבחן הסעד הנוגע לסכום התביעה.
עוד קבע בית המשפט העליון: "על-מנת לחסוך התדיינויות מיותרות בעתיד, נבהיר כי אותו ניתוח יפה גם למקרים נוספים בהם קיימות בתחום דיני הקניין הרוחני הוראות חוק מיוחדות המתייחסות לנושא סמכות השיפוט העניינית. כך, למשל, כפי שכבר צוין, בסעיף 188 לחוק הפטנטים, נקבע שבית המשפט המוסמך לדון בתביעה בגין הפרת פטנט הוא בית המשפט המחוזי. על כן, תביעות מעין אלו יש להגיש לבית המשפט המחוזי, וזאת מבלי להידרש כלל למבחן הסעד".
כאמור, להחלטה זו תהיה השפעה רוחבית על ההתדיינויות בתחום הקניין הרוחני. קיים יתרון ניכר להתדיינות בבית משפט מחוזי לאור התמקצעותם, בקיאותם וניסיונם של השופטים בתחום המורכב והמסובך של זכויות קניין רוחני, מה גם שמדובר בתביעות בהיקף כספי ניכר, (לעיתים הסעד הכספי אינו מייצג את שווי התביעה, שכן את שוויו הכלכלי של צו מניעה קשה לאמוד). גם העובדה שבחלק מהמקרים מדובר בעניינים עקרוניים, שלעיתים נדרשת בהם הכרעה סופית של בית המשפט העליון, מעניקה יתרון להתדיינות בבית המשפט המחוזי, שהדרך ממנו אל העליון קצרה יותר.

רע"א 6161/20, אילה פלסט נ' פוטקס תבניות / פס"ד
קביעה נוספת של הערכאה שתדון בתביעות קניין רוחני
רע"א 6500/16, שרון גבריאל נ' ורד אשד / פס"ד
קביעת הערכאת אשר תדון בתביעות קניין רוחני
הכותב הוא שותף במשרד לוצאטו עורכי דין מקבוצת לוצאטו, וראש מחלקת ליטיגציית קניין רוחני.
תאריך:  03/05/2021   |   עודכן:  03/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בצלאל סמוטריץ'
כל מאמר של איש ימין שלמעשה מיישר קו עם הראשונים שהחלו ביצירת הנזק וממשיך אותו תוך שהוא מקבע תודעתית את הלבנת רע"ם בימין, רק מגדיל את הנזק. אולם כל עוד לא נעשה מעשה, ולא הוקמה ממשלה שנשענת על תומכי טרור, לא ניתן לומר שהימין מכשיר זאת. דיבורים לא ייזכרו בעוד כמה שנים, מעשים - כן
יואב יצחק
חובת הממשלה בראשה עומדים נתניהו וגנץ להקים ועדת חקירה ממלכתית; בלי עיכובים ובלי מריחות    ועדת חקירה היא שתיקבע מי אשמים באסון הנורא    במקביל, חובת הממשלה להפקיע לאלתר את מתחם קבר רשב"י בהר מירון ולהעבירו לניהול המדינה; בדיוק כמו הכותל המערבי    אסון כבד יותר נמנע בזכות משתתפי הכינוס שלא נתפסו לבהלה ולא פתחו במנוסה
עידן יוסף
המשרד לשירותי דת, באמצעות המרכז הארצי למקומות הקדושים, הוא המופקד על ניהול האירוע. אלא שבמקום שהשר יעקב אביטן (שס) יישא באחריות המיניסטריאלית למקום שמתנהל כמו שכונה תחת כמה בעלי בית, מי שלמעשה ניהל את הדיונים בנושא, בלשכת שר הפנים, היה יושב-ראש מפלגתו, השר אריה דרעי, תופעה מוזרה שתצטרך להיבדק
נסים ישעיהו
ההתחדשות הראשונה היא מהשעורים שהם מאכל בהמה וההתחדשות השנייה היא מהחטים שהם מאכל אדם. בעבודה שלנו זה אומר שההתחדשות הראשונה עניינה הוא היציאה הפיזית ממצרים וההתחדשות השנייה עניינה הוא קבלת התורה בשמחה ובפנימיות
פרופ' דורון מנשה
השופטת נגה שמואלי-מאייר מציעה רפורמה מקיפה ומוצדקת בהרשעת נאשמים על בסיס ראיית זיהוי בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il