חברת טוויטר השיקה בשבוע שעבר "כוס טיפים", המאפשר למשתמשים לצרף קישורים לאמצעי תשלום דיגיטליים – כך שיוכלו לקבל כמה דולרים מעוקבים מרוצים. זה יכול להיות ניתוח החדשות היומי שהם מספקים, אולי עצות באיפור, או בקשה לעזרה בזמנים קשים ולפעילות צדקה. נכון לעכשיו רק חלק קטן ממשתמשי טוויטר יכולים לבחור בשירות זה – חלק מיוצרי התוכן הבולטים, עיתונאים, מומחים ומלכ"רים.
וושינגטון פוסט מזכיר, כי האפשרות להעניק גמול כספי ליוצרי תוכן תפסה תאוצה משמעותית בשנים האחרונות, כאשר ערוצים כמו יוטיוב וטיק-טוק הפכו לאמצעי תקשורת מרכזיים. לכמה מן האתרים, כמו טוויץ', יש אפשרויות תשלום מובנות, ואחרים מותירים זאת בידי המשתמשים – ליצור את האופציה ב"אודות" שלהם. זוהי גם דרך נוספת לרשתות החברתיות למשוך ולשמר יוצרים בתחומי הבידור והמידע. ויש עוד סיבות. אנשים מרגישים יותר בנוח לבקש עזרה מידי זרים; גיוס המונים רשתי למימון צרכים בסיסיים תפס תאוצה בזמן הקורונה. וזהו עידן בו ליוצרי התוכן יש מידה מסוימת של יכולת בחירה בין הפלטפורמות.
יש תחומי קריירה שלמים המבוססים על ציוצים ותקשורת ברשתות החברתיות, אומרת פרופ' ברוק דאפי מאוניברסיטת קורנל. פעילות זו גברה בשנים האחרונות, במיוחד על-רקע הקורונה, כאשר העוסקים בכך משקיעים זמן, מרץ, תובנות ומחשבה. מבחינתם, "כוס הטיפים" היא תוספת חיונית. עוד אומרת דאפי, כי כלכלת הרשתות החברתיות עלולה לשקף חוסר שוויון חברתי, ולבוא לידי ביטוי במי שיקבלו ולא יקבלו טיפים.
"כוסות הטיפים" החלו להופיע מיד לאחר שטוויטר הודיעה על אפשרות זו, וכמה ממפעיליהם הסבירו שמדובר בתמורה סמלית לעבודתם. אבל יש גם מסתייגים. מומחית ביטחון הסייבר רייצ'ל טובאק ציינה, כי אם הגולש בוחר לתת טיפ באמצעות פייפאל – יוצר התוכן יקבל את כתובתו. קאיון בייקרופ, מבכירי טוויטר, מיהר להגיב באומרו, כי הרשת תוסיף אזהרה בדבר חשיפת הכתובת. פייפאל הסבירה, כי יש שתי אפשרויות לשלם באפשרותה: "סחורות ושירותים" הכוללת את הכתובת ו"חברים ומשפחה" שאינה כוללת אותה; אפשר לבחור באפשרות השנייה, אם כי בראשונה יש יותר הגנה.
יש גם המציעים להשתמש ב"כוס הטיפים" למטרה הפוכה מזו לה נועדה: לתת טיפים כדי שלא לצייץ. כמה משתמשים צייצו את סמל הטיפים והוסיפו: "קנו את שתיקתי. לצמיתות. 8,000 דולר לחודש. תמורת 8,000 דולר לחודש, אני אפסיק".