X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המצב הכלכלי של ירושלים ממשיך להיות לא טוב, אבל ענף ההיי-טק בעיר צומח האם הוא ימשוך את העיר כולה למעלה?
▪  ▪  ▪
ירושלים של זהב – ושל היי-טק [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מעורבות חברתית
ענף ההיי-טק בירושלים צריך להיות יותר דומיננטי במעורבות החברתית שלו. הוא יכול לעצור לרגע כדי להעלות גם את הנוסעים האלה לרכבת שהוא מוביל. בכך ישתפרו מצבם ומצבה של העיר כולה.

נתוני מכון ירושלים על ענף ההיי-טק בבירה, שאותם פרסמנו (יום ב', 10.5.21), ביום חגה (רווי האלימות) של הבירה, הם חיוביים, אבל הם משולבים בתוך שלל נתונים אחרים, פחות מעודדים, המעידים על מצבה הכולל של העיר. כאילו שיש כאן שני עולמות: ההיי-טק הירושלמי, הצומח, ושאר העיר, שלא "מצטיינת" מבחינה כלכלית.
כאן יש מקום לשאול: האם, ואם כן כיצד, ההיי-טק, המכונה הקטר של המשק, יכול לגשר על הפערים הללו ולתרום לשיפור המצב לטובת כל התושבים בעיר הבירה, וכפועל יוצא מכך גם במדינה כולה? יש מקום לשאול גם האם הממונים על העיר - בעירייה, בממשלה ועוד - עושים הכל כדי להגדיל את השפעתו של הענף על כלכלתה. גם כיום השפעה זו אינה בטלה בשישים, אבל ללא ספק אפשר לעשות יותר.
המספרים עגומים: בירת ישראל והעיר הגדולה ביותר בה, עם מספר הנושק למיליון תושבים, היא גם אחת הערים העניות ביותר במדינה, בדירוג הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר - 3-1. נתון אחר, ועגום פחות, הוא שבין ערי ישראל, ירושלים היא הכלכלה השנייה בגודלה: היא אומנם העיר הגדולה ביותר, אבל ניצבת אחרי תל אביב באחוז המועסקים. 9% מהמועסקים בארץ, שהם 344 אלף איש, מגיע ממנה, ואילו 11% מגיעים מתל אביב הקטנה יותר. כמו-כן, ירושלים היא עיר צעירה יחסית: הגיל החציוני בה (ש-50% מהתושבים הם מתחתיו) הוא 24 לעומת 36 בערים אחרות, ויש בה אחוז גבוה של ילדים.
יש פוטנציאל
לעומת זאת, הנתונים על מצב ההיי-טק בעיר מראים שהחסמים שהרתיעו חברות מלעבור לעיר הולכים ונעלמים. בבירה מועסקים כיום כ-20 אלף עובדים ב-550 חברות היי-טק - מסטארט-אפים ועד לחברות גדולות כמו אינטל. גם הפקולטה להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית גדלה השנה בהיקף משמעותי, מה שמבטיח פוטנציאל תעסוקה איכותי לחברות ההיי-טק הקיימות בעיר ולאלה שיצטרפו אליה, בין היתר לשני פארקי ההיי-טק שעומדים לקום - בגבעת רם ובהר חוצבים.
הנתונים מעידים שיש פוטנציאל רחב, שצריך לאתגר את ראשי התעשיה בעיר ליתר מעורבות חברתית וכלכלית. ההיי-טק חייב להתקיים בסביבה כלכלית וחברתית יציבה, והפערים העצומים בין הפריפריה, כולל ירושלים, לגוש-דן וערי השרון פוגמים בכך. לכן, על ראשי התעשיה והגורמים הציבוריים לעשות מאמץ נרחב כדי לצמצם אותם.
האתגר: החרדים והערבים
שתי אוכלוסיות שנדרש לשלב אותן הרבה יותר בהיי-טק הישראלי, ושזה מהווה אתגר לא קטן, הן החרדים והערבים. אוכלוסיות אלה הן הגורם לכך שירושלים היא עיר ענייה ועל-פי נתוני מכון ירושלים, אילו היו, חלילה, מוציאים אותן מהמשוואה, ירושלים הייתה מדורגת כאחת הערים היותר מבוססות במדינה. אלא שזה כמובן לא אפשרי, ולכן צריך למצות את כל האפשרויות כדי לסייע לאוכלוסיות אלה לשפר את מצבן, בין היתר על-ידי היקלטות בענף ההיי-טק.
כאן נדרשת פעילות משולבת של הרשויות וחברות ההיי-טק. נכון שיש בענף חרדים וערבים, אבל זה בהחלט לא מספיק. קרוב לרבע מכלל המועסקים בירושלים - 83 אלף - הם ערבים. בהיי-טק, שיעורם זניח, ויש ביניהם ללא ספק בעלי פוטנציאל להשתלב בענף. את הפער הזה ניתן לצמצם על-ידי הסרת החסמים שצעירים ערבים שרוצים לעסוק בהיי-טק נתקלים בהם, לרבות שיפור בתחבורה ושיפור ביחס שניתן לערבים בענף.
אותו הדבר לגבי החרדים. שיעור הגברים החרדים העובדים הוא 44% לעומת 77% מהגברים החילוניים. במקרה שלהם יש אומנם משתנים אחרים, כמו הלימודים בישיבות ובכוללים, אבל פעילות ממוקדת, שתאתר את אלה מהם שיכולים ורוצים להשתלב בהיי-טק, ותכשיר אותם למקצועות הענף, תביא להגדלת שיעורם בו.
צריך להבהיר: מה שנכתב כאן לא אומר שלא נעשות פעולות בתחום. איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי ברשות לפיתוח ירושלים, אמר לאנשים ומחשבים שההיי-טק הירושלמי מאופיין ברמת קהילתיות גבוהה. זה יפה וחשוב, אבל אפשר וצריך להרחיב את הקהילה, כדי לחבר בין ההיי-טק הירושלמי לאוכלוסיות שמודרות ממנו. במקרה של הערבים, הייאוש והעדר התעסוקה מהווים זרז עבור לא מעט מהם להשתתף באירועים האלימים המתרחשים בשעות אלה בבירה. וא-פרופו הורדת האלימות והחיים המשותפים בעיר: חיבור בין ההיי-טק הירושלמי לאוכלוסייה הערבית יביא גם לקשרים רבים וטובים יותר בין יהודים לערבים בעיר, שגם זה דבר חשוב.
השורה התחתונה: כמו בכל המדינה והעולם, ענף ההיי-טק בירושלים צריך להיות יותר דומיננטי במעורבות החברתית שלו. הקטר של המשק לא יכול לעשות זאת לבד, אבל הוא יכול לעצור לרגע כדי להעלות גם את הנוסעים האלה לרכבת שהוא מוביל. בכך ישתפרו מצבם ומצבה של העיר כולה.

תאריך:  11/05/2021   |   עודכן:  15/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הקטר יתרום לצמיחה ולצמצום פערים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
משהגעתי לימ"ח במלחמת יום הכיפורים קרא לי אהוד, שמונה למפקד הפלוגה במקום המפקד הקבוע ששהה בחו"ל, וביקשני לשמש כתותחן בטנק שבפיקודו    לחבריי אמרתי שמהיכרותי עם אהוד מהשרות הסדיר סיכויי להישאר בחיים עלו בעשרות אחוזים
חלי ממן
לרגל יום החומוס הבינלאומי, אספנו 10 עובדות חשובות שתדעו על החומוס והיינו יכולים גם יותר    הקטניות, והחומוס ביניהם, הם מקור טוב לוויטמינים מקבוצת ה-B, כמו החומצה הפולית
דוד ארגז
מי שצפה אתמול בערוצי השטנה של הטלוויזיה ראה מסע הפחדה, ניסיון מאורגן לזרוע פניקה מהול בשמחה לאיד    הפוגרום הערבי והפגיעה בריבונות ישראל לא באמת הזיזו לשדרנים באולפן    מבחינתם הסכנה האמיתית היא שהאירועים יעכבו הקמת "ממשלת ריפוי"
אביתר ב-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - ליודעים לשאול, מסך עשן, יאמיר, מומחוי וכוחות מיוחדים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר
צ'לו רוזנברג
רציתי לשאול אותך, שרה לשעבר ולוחמת גדולה למען ערכים ימניים, הז'אן דארק של הימים כביכול, איך את ישנה בלילה בימים אלה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il