X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מן הראוי, ששר המשפטים והמתלהמים סביבו יגלו אותה מידה של אנושיות והומניות כלפי בני אפריקה שהגיעו אלינו בשנים האחרונות, כמו שבני מואב, אותם פגשנו במגילת רות גילו כלפי בני עמנו, וזאת למרות הקללה בספר דברים פרק כ"ד
▪  ▪  ▪
רות המואביה [צילום: גמאל דוואני]
בת העם המואבי
קשה להשלים עם עוצמת פער בין משנת חיים לאומנית אותה חייב היום מתגייר לאמץ ובין משנת חיים הסותרת לחלוטין את מה שחוותה רות, בת העם המואבי, שקשרה גורלה עִם עַם ישראל.

אני מקליד את המאמר על חג השבועות, כשרעש הפצצות המבקשות מוות מרחפות בשמי גוש-דן. ממרקע הטלוויזיה פולשות תמונות האימה ביישובי דרום הארץ. אנחנו מקבלים את חג השבועות בשנת 2021, כשמוטל עלינו ביתר שאת להשמיע את הקריאה הבוקעת ממגילת רות לעברנו. בימים המדממים שנאה ברחובותינו חייבת להישמע בעוצמה רבה הקריאה של המגילה אותה אנחנו קוראים בחג השבועות.
אל מול המלים הקשות בספר דברים בפרק כ"ג 4 ניצבת דמותה של רות המואבייה המוהלת והנימולה, שבאה בברית המלים החיות והטובות, הפורסות סוכת שלום. לעומת דברים כ"ג 4 המורה לנו, שמואבי לא יבוא בקהלנו, "גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל ה'". המחוקק מחמיר ומוסיף לא רק עד דור עשירי, אלא "עַד עוֹלָם". מנגד מגילת רות מספרת לנו על מערכות חיים שונות בין מואבים ובין פליטי רעב מארץ ישראל.
מערכות חיים הפרוסות במגילת רות מחייבות אותנו בימים אלו. הן קוראות לנו לא להתנהג בהתלהמות, התנהגות הרחוקה מזו של בני מואב שהתנהגו כלפי רעבים ללחם שבאו מבית לחם יהודה. המגילה פורסת לנו מערכות חיים, שאינן נותנות דריסת רגל לחוק דרקוני של החרמת המואבי "עַד דּוֹר עֲשִׁירִי, עַד עוֹלָם". משפחת אלימלך העברייה מבית לחם מוצאת מזור לרעב ללחם בבתים מואביים, שפתחו לה שער. ואילו ארץ יהודה פתחה שעריה אל בת מואב, שסעדה בחום חמות עבריה, אלמנה ומוכת שכול.
ארץ יהודה לא אימצה את "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ". היא פרסה סוכת שלום על מואבייה, כשם שמואב פרסה סוכת שלום ומקלט מרעב על משפחה עבריה ברוח התפילה - "פְּרוֹס עֲלֵינוּ סֻכַּת שָׁלוֹם". קשה לקבל את ההסבר בספרות חז"ל, שלמרות האיסור לקבל מואבי עד דור עשירי, עד עולם, התקבלותה של רות המואבייה התאפשר, כי האיסור המקראי מתייחס רק לזכרים ולא לנקבות. מצער, שספרות חז"ל לא אימצה גישה, שהחיים היו יותר חזקים מהאיסור, והנורמות האנושיות הביסו את שפוך חמתך על גוי שלא ידע אותנו.
רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה מוֹהֶלֶת
רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה הַנִּמּוֹלָה
שֶׁבָּאָה בִּבְרִית הַמִּלִּים הַחַיּוֹת
אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך
בָּאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין.
מגילת רות מחייבת אותנו להפנים את עולמה הרוחני של רות ואת עוצמות העשייה של בת העם המואבי, שלא שכנוע תיאולוגי ולא הכרה רליגיוזית הנחו אותה לסרב לחמותהּ נעמי, המבקשת ממנה לשוב לבית אִמָּהּ, ולענות לה בתקיפות: "אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין, עַמִּי עַמֵּךְ, אֱלוֹהַיִך אֱלוֹהַי" (רות א' 16).
מה שהנחה את בת עם מואב נובע מביטויי הומאניות ואנושיות המבטאים את ישותה, הפורסת סוכת שלום ואהבה על עברייה, שהגורל התאכזר כלפיה בשנות חיים כְּגֵרָה בארץ מואב. עשר שנות שהותה של נעמי בארץ מואב עוברים במציאות חיים פוליטית הסועדת פליטים זרים, המבקשים מקלט לעבוד להתקיים ולשבור שֶׁבֶר, הם נענים בחיוב. המקלט המואבי, שפרס סוכת שלום וקיום על נעמי העברייה, אינו יכול להיות מזור לפצעי השכול שפקדו אותה.
מואב, שפתחה בעבר שעריה לפליטי הרעב מארץ ישראל, מחייבת אותנו כיום לפתוח שערים ולבבות במדינת ישראל למתדפקים על דלתותינו ומבקשים סעד מפאת רעב בארצם. כל מה שעובר על רות בת ארץ מואב, המצטרפת אל עם ישראל, מחייב אותנו לפתיחות כלפי המבקשים להצטרף ולהיות חלק מעם ישראל. רות המואבייה עברה גיור, כשהיא לתפיסתי הַמְּגַיֶּרֶת וְהַמְּגֻיֶּרֶת.
רות מביאה מסר ערכי של הוויה אנושית, שמצדיק את היותה מְגַיֶֶּרֶת וּמְגֻיֶּרֶת בעת ובעונה אחת. דבקות במסר אנושי הפך את הגיור לעובדה מוגמרת - "... כִּי רַק הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֶךְ" (שם, 17).
כיום, בעיית הגיור היא מאוד אקוטית, כי חיים במדינת ישראל כארבע מאות אלף אזרחים, חלק הארי יוצאי חבר העמים, המבקשים להצטרף אלינו והדלת לרבים מהם נטרקת בחוזקה.
בודדים מבקיעים את חומות האורתודוקסיה. למעשה מדובר בבודדים שמכריזים, כי הם מקבלים על עצמם אורחות חיים אורתודוקסים מחמירים. דבר שבמקרים לא מעטים הם אינם חפצים בו, אלא עושים אותו מתוך יראה. התוצאה היא השחתה כפולה. נותנים יד לשקר במו פינו, ונותנים למיעוט אורתודוקסי מונופול לקביעת זהות לאומית, המתבטאת לא רק באימוץ הוויה אורתודוקסית דתית, אלא אימוץ של משנת חיים לאומנית.
קשה להשלים עם עוצמת פער בין משנת חיים לאומנית אותה חייב היום מתגייר לאמץ ובין משנת חיים הסותרת לחלוטין את מה שחוותה רות, בת העם המואבי, שקשרה גורלה עִם עַם ישראל. אנחנו זקוקים לאווירה המקבלת בסבר פנים יפות את המבקש להתגייר. זקוקים לאותה אווירה שפתחה את הלבבות בפני רות, בת העם המואבי.
לעברה של רות "המואבייה" לא נשבה רוח הקללה על ארץ מוצאה "מואב". לא חיטטו אם היא קיימה תרי"ג מצוות. נשבה בהרי יהודה רוח שסככה סוכות שלום. בל נשכח את סוכת השלום והביטחון הקיומי, שהעניקו בני מואב לפליטים מזי רעב עבריים מבית לחם שבהרי יהודה. מי ייתן ואנחנו ננהג עם פליטי הרעב מאפריקה כמו שבני מואב נהגו עם משפחה שנסה מהרעב בבית לחם יהודה ומצאה מקלט בארץ מואב. ננהג כמו בני גרר הפלישתים שקיבלו בסבר פנים את יצחק ומשפחתו כשהיו נתונים למצוקת הרעב.
נזכור שגם אברהם אבינו ירד לאפריקה מפאת הרעב בארץ כנען. באותו פרק י"ב בספר בראשית, הפותח באימה "לֵךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמוֹלַדְתְּךָ" לעבר ארץ כנען, כבר בפסוק העשירי מבהירים לנו, שהיה רעב בארץ כנען "וַיֵּרֵד אַבְרָהָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבֵד הָרַעַב בָּאָרֶץ". מן הראוי, ששר המשפטים והמתלהמים סביבו יגלו אותה מידה של אנושיות והומניות כלפי בני אפריקה שהגיעו אלינו בשנים האחרונות, כמו שבני מואב, אותם פגשנו במגילת רות גילו כלפי בני עמנו, וזאת למרות הקללה בספר דברים פרק כ"ד.

תאריך:  18/05/2021   |   עודכן:  02/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפרוס סוכת שלום
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
מואביה פלשתינית גרמניה הכל
ב,ל  |  18/05/21 13:56
 
- מה הבעיה עם הגרמנים? ל"ת
לא הבנתי  |  18/05/21 17:31
 
- ב.ל בכסילותו מכתים את דוד המלך
ב.ל מכתים את דוד   |  19/05/21 14:29
 
- דוד היה מלך לא חוקי ????
שאלה לטיפ ב.ל   |  19/05/21 15:51
 
- בושה שז'בוטינסקי אהב את בך
מסקנה מתגובת ב.ל  |  19/05/21 16:54
 
- דוד היה מלך לא חוקי
ב,ל  |  20/05/21 00:15
 
- דוד מלך ישראל הלא חוקי חי וקים
ב.ל דורש לָשׁיר   |  20/05/21 05:30
 
- תיקון קטן: מי שהיה קמצן וכילי
פלא יועץ  |  19/05/21 16:59
 
- אחימלך היה פושט רגל
ב,ל  |  20/05/21 00:30
 
- פשוט הוא מתעקש להשתטות.
מה קרה ל-ב.ל ????  |  20/05/21 18:48
 
- אני אוהבת את מגילת רות
אני אוהבת   |  23/05/21 16:48
2
לדמות כמו רות המואביה.
שני העמים זקוקים.  |  18/05/21 14:12
3
תעשה טובה - רד כבר מהיהודים ל"ת
סניל  |  18/05/21 16:18
4
0f friendship between peoples
Ruth is a symbol  |  18/05/21 19:32
5
Do not want a war/
Want peace  |  19/05/21 06:07
6
Not for hate
ישראל בן חורין  |  19/05/21 08:24
7
חירטוט
מגיב ותיק  |  19/05/21 09:34
8
אוהב את רו8ת המואביה  ל"ת
בז לטיפש ב.ל  |  23/05/21 15:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מהגרים
איתמר לוין
ילדים הופרדו מהוריהם בגבול מקסיקו בימי ממשל טראמפ, והממשל הנוכחי רואה באיחודם צעד ראשון ברפורמה מקיפה – מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
אם לא יופעל אחד הפתרונות בהם נוקב בג"ץ - כל 2,445 המסתננים יקבלו רישיון לישיבת ארעי, אותו ניתן יהיה לשלול אם יידחו בקשות פרטניות לקבלת מקלט
עידן יוסף
על-פי בדיקת הרשויות, 44% מהנתינים הזרים בדרום תל אביב מקבלים סיוע, אך לטענת מחברי המסמך אין הלימה בינו לצורכי הקהילה הזרה    המזון המבושל שקיבלו בסלי המזון אינו מותאם להרגלים ולטעם החיך של חברי הקהילה, ורובו נזרק    הילדים רגילים ל"אוכל ישראלי" יקר יותר    בהמלצות: תמיכה במכולות ובמסעדות של הנתינים הזרים וחלוקת שוברים    ח"כ מאי גולן: "עיוות מוחלט של המציאות. המסמך אינו חוקי והוכן בחוסר סמכות"
עידן יוסף
הממשלה הסודנית ביטלה את החוק משנת 1958 והדגישה בישיבתה את עמדתה לכינון מדינה פלשתינית על בסיס מתווה להקמת מדינה פלשתינית    המרכז למדיניות הגירה ישראלית: "הוסר המכשול הדיפלומטי להחזרת נתינים סודנים לארצם"
איתמר לוין
רשת המרכולים העסיקה מבקש מקלט מאריתריאה כעובד ניקיון באמצעות חברת כוח אדם; שכרו שולם כנגד תלושים פיקטיביים ולא בוצעו ההפרשות המתחייבות    ביה"ד: אושר עד רוצה להמשיך לעצום את עיניה מול המתחולל בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il