X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רק דבקות בצדקת דרכנו, ולא כניעה למצב שבו הפגזת תושבי המדינה היא כורח מציאות שעלינו להסכין עימה, תתן רוח גבית לאותם אזרחים ערבים שמוכנים ורוצים להשתלב במדינה מבלי לנטור לה שנאה מבלי להזניח השקעה חיונית בחינוך ובסעד וברווחה ובשיטור במגזר הערבי, מדינת ישראל גם צריכה להפגין כלפי מגזר זה נחישות באמונתה בדרך הציונית
▪  ▪  ▪

רוב ערביי ישראל הם אזרחים שומרי חוק, הם אינם אלימים, ואסור לתת לקיצוניים משני הצדדים להשתלט על סדר היום הציבורי שלנו. המשפט הזה כל כך הגיוני, הוא מסדר לנו את כל הוויית חיינו, ואין לנו אלא להאמין באמיתותו. כתב הטלוויזיה המסתובב בלוד עוקב אחרי האנשים הפשוטים, כלומר - האזרחים הערבים שלא השתתפו בפרעות, והוא תופס אימא שהולכת עם עגלה או אבא שזה עתה שב הביתה מעבודתו, ושואל אותם: "האם יחזרו לכאן החיים המשותפים?"; התשובות שהוא מקבל הן ברורות וחדות: "לעולם לא". אבל התשובות הללו, המשקפות את דעתו של הרחוב, אינן מבלבלות איש וכולנו יודעים שהחיים הם הגיוניים: אנשים שיש להם אזרחות, דירה, מכונית, וחוגים לילדים - אלו אנשים שלא ייתמכו בקיצוניות או באלימות.
זוהי גם התיזה העומדת מאחורי התפיסה לפיה העזתים הם אנשים מסכנים. הם לא רוצים להילחם בנו, אלא הם נשבו על-ידי חבורת קיצוניים מן החמאס. העובדה שהחמאס עלה לשלטון בזכות בחירתם הדמוקרטית, אולי מערכת הבחירות הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון, לא מבלבלת אף אחד. בעולם הלוגי שלנו אין ספק שהם אינם רוצים מלחמה עם ישראל, ורק הקיצוניים הרעים הללו כפו עליהם מצב בלתי הפיך זה.
התפיסה היא כה הגיונית, שלא פעם שוגים בה אסטרטגים שונים במהלך ההיסטוריה. כאשר פרץ היטלר למזרח במבצע ברברוסה, הנחת העבודה שלו הייתה שהרוסים לא יילחמו. איזה עם, שרודן אכזר חיסל אחוזים ניכרים מתוכו בגולאגים ובבתי הכלא, יהיה מוכן להילחם במצוות המנהיג? ניתן היה לצפות, לפיכך, שהרוסים ייכנעו כמו כל קודמיהם - הצ'כים, הנורווגים, ההולנדים, הבלגים, ואפילו הצרפתים שנלחמו בעצלתיים. אלא שהחייל הרוסי לא וויתר, ותוך כדי נסיגה, שנראתה כמו התמוטטות כוללת של ברית המועצות, גם חיילים וגם אזרחים היו עסוקים בבניית המכה הנגדית שתבוא בתוך כמה חודשים. גם בעלות הברית, לקראת סוף המלחמה, האמינו שרוב הגרמנים אינם נאצים, אלא שבויים במשטר טוטליטארי. זה היה כל כך הגיוני, עד שמחשבה זו הייתה חלק משיקול הדעת שהוביל להפגזה המאסיבית של ערי גרמניה בפצצות תבערה. אם מאות אלפי גרמנים יקפחו את חייהם, הייתה התיזה השלטת, אין שום ספק שהם יתמרדו כנגד המפלגה הנאצית ויבקשו שלום עם בעלות הברית. גישה זו הייתה, כאמור, מאוד הגיונית, ולמעט העובדה שלא הייתה מעוגנת כלל במציאות - היה לה מקום בתכנון אסטרטגי צבאי.
כך גם תפיסת השלום הכלכלי, הגורסת שככל שיהיה לערבים מה להפסיד - כך הם יוותרו על הגישה האלימה. ניתן להם שגשוג חומרי ונבטיח לעצמנו שלום ופרחים. מדינת ישראל אף הרחיקה לכת והקימה עיר פלשתינית חדשה בשומרון, שתממש את הנוסחה הגואלת. תן להם דירת שלושה חדרים בבניין עם מעלית, תן להם מכונית טובה, והרי לך ציבור בורגני שכל כולו מוטרד רק במרדף האישי אחרי הטבות. מדוע שציבור כזה ייצא לרחובות ויזרוק אבנים? העובדה שהנוסחה לא פעלה לא צריכה להרפות את ידיו של איש.

בחזרה לקיר הברזל

כאשר מגיע מי שמגיע, ומנסה לחשוב מחוץ לקופסת הנוסחה הניאו-מרכסיסטית הזו התולה במרדף אחרי המשאבים את ההנעה האנושית כולה, הוא מוקע מייד כמי שמתייג אוכלוסייה שלמה. אם מעמדו באקדמיה רם יותר - הוא יזכה להתעלמות; אם מעמדו פחות בכיר - אפשר להדירו. למי שטוען כי לערבים יש תרבות אלימה והם מוכיחים זאת בארץ ישראל מאז סוף המאה התשע-עשרה אין מקום בדיון הלוגי שלנו.
העובדה שמדי סבב בעזה צה"ל צריך להורות ליחידותיו להימנע מכניסה לואדי ערה כיוון שמי ששולט בכביש 65 הם ההמונים מאום אל-פחם אשר ממיינים את הנוסעים ודואגים להתנכל ליהודים בלבד איננה מבלבלת אף אחד. העובדה שרוב מכריע בקרב אזרחיה הערבים של מדינת ישראל תומך בצד של אויביה [אגב - מסיבות מובנות ביותר!] איננה מרפה את ידיהם של מי שמשוכנעים שבלבם פנימה, אולי מבלי שנראה זאת, רוב הציבור הערבי הוא שוחר שלום - גם כאשר נציגותו הנבחרת היא חברי כנסת תומכי טרור שמעת לעת מפגינים גישה זו.
ההכרה במציאות איננה צריכה להוביל, חלילה, למסקנה לפיה אלימות נזקקת לתשובה אלימה. אדרבה - ההכרה במציאות מאפשרת להישיר מבט לעובדות ולפעול לא על-פי משאלות הלב אלא על-פי הקיים. זוהי המציאות שעליה דיבר זאב ז'בוטינסקי ב"על קיר הברזל" לפני כמעט מאה שנים. לאלו המאמינים בתפיסה הרציונלית לפיה כיוון שהערבים יכולים רק להרוויח מבניין הארץ על-ידי התנועה הציונית ועל כן יקבלו אותנו בשלום הוא בז, וטען כי הם רואים בערבים אספסוף רודף שלמונים המוכן לוותר על מולדתו תמורת רשת טובה של מסילות ברזל.
ז'בוטינסקי הכיר בכך שלא ניתן לשחד עם ולשכנעו לוותר על קנאותו לארץ. דרך הטבע היא, הוא קבע, שכל עם יילחם כנגד מיישבי ארצו כל עוד יש לו תקווה להיפטר מהם. לו היה עימנו היום - היה מצביע ז'בוטינסקי על התקווה שמעוררת הנהגת המדינה לסיכוי להיפטר ממנה: מדינה שכבר עשרים שנה מוכנה לחיות בצילם של סבבי הפגזות בתמורה לשקט תקופתי שמוענק בעיקר לתושבי המרכז.
אלא שגם את מסקנותיו של ז'בוטינסקי, לא רק את המבט הנוקב במציאות, כדאי לאמץ. שכן על-פי תפיסתו, המענה למי שאיננו מוכן לקבל אותנו כמות שאנו איננו לוותר. המענה גם איננו, חלילה, אלימות. המענה הוא קיר ברזל רוחני, שבו אנו איתנים בדעתנו בדרך אותה אנו חפצים לעשות כאן. לצד חיים משותפים, עלינו לדבוק בהחלטה אמיצה ונחרצת שאנו כאן וזהו ביתנו שלנו.
רק דבקות בצדקת דרכנו, ולא כניעה למצב שבו הפגזת תושבי המדינה היא כורח מציאות שעלינו להסכין עימה, תתן רוח גבית לאותם אזרחים ערבים - יהיה חלקם בחברה שלהם אשר יהיה - שמוכנים ורוצים להשתלב במדינה מבלי לנטור לה שנאה. מדינה שעומדת על מכלול אמונותיה ועל העקרונות לשמם היא הוקמה - היא מדינה שגם מי שלא התלהבו מהקמתה יצטרפו אליה. מדינה שמצטדקת, מתכווצת, ומוכנה לקנות עוד לילה שקט תמורת כסף קטארי שיקנה שלום כלכלי - מזמינה את אויביה הפוטנציאליים להנהיג נגדה ציבור שלם.
איתנות רוחנית מול אויבים מבחוץ תפגין איתנות רוחנית גם מול אויבים מבפנים. מבלי להזניח השקעה חיונית בחינוך ובסעד וברווחה ובשיטור במגזר הערבי, מדינת ישראל גם צריכה להפגין כלפי מגזר זה נחישות באמונתה בדרך הציונית. ללא נחישות זו - אירועי לוד וההתקפות על יהודים בערים המעורבות יהיו רק פרק נוסף בשרשרת האירועים מאז פרעות שנות העשרים של המאה הקודמת.

הכותב הוא ראש המחלקה ללימודי מזרח תיכון באוניברסיטת אריאל.
תאריך:  18/05/2021   |   עודכן:  18/05/2021
+צה"ל תקף שלוש דירות מבצעיות של מפקדים בחמאס
18:44 18/05/21  |  איציק וולף

מטוסי קרב של צה"ל תקפו לפנות ערב את דירתו המבצעית של וג'די צ'לאח בעיר עזה, מ"פ מגדוד אלפרקעין בחמאס, את דירתו המבצעית של מחמוד ג'מאל אלאעדא, מ"פ בגדוד צפון של החמאס, וכן את דירתו המבצעית של מוחמד שואף, מ"פ בגדוד נוחבה של חמאס, בהן תשתיות טרור המשמשות את ארגון הטרור חמאס לפעילות צבאית.
מדובר צה"ל נמסר כי בחלק מהדירות נוהלה לחימה במבצעים קודמים.

+נתניהו: אויבינו רואים את המחיר שאנו גובים על תוקפנות נגדנו
18:18 18/05/21  |  איציק וולף

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר בדרום הארץ ואמר כי הוא מקיים הערכות מצב ובעקבותיהן מקבלים החלטות.
"אנחנו נמשיך ככל שיידרש כדי להשיב את השקט לכל אזרחי ישראל. אני בטוח שכל האויבים שלנו מסביב רואים איזה מחיר אנחנו גובים על התוקפנות נגדנו, ואני בטוח שגם הם יפיקו את הלקח", אמר.

+נכבה עצמית
18:00 18/05/21  |  ד"ר גדי חיטמן   |   לרשימה המלאה

כאשר יעשו ערביי ישראל חשבון נפש וישאלו מה השתנה ולמה הכל נדלק, יוכלו לבוא בטענות רק לעצמם  ▪  רגע לפני שהפוטנציאל לשר ערבי משפיע עמד לפני מימוש, האמון נשבר  ▪  השיקום יהיה ארוך, מורכב על גבול הבלתי אפשרי, בוודאי לא בטווח הזמן הקצר

ממשלות ישראל מעולם לא ניסו לפגוע במסגדים [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]
+חיילים נפצעו קל מירי במהלך הפרת סדר פלשתינית בצומת איו"ש
16:48 18/05/21  |  איציק וולף

שני חיילי צה"ל נפצעו קל ברגליהם מירי חי במהלך הפרת סדר פלשתינית בצומת איו"ש בשומרון.

[צילום: ירי על חיילים בצומת איו"ש]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוסי אוחיון
זמן רב מתנהלים "חיינו המשותפים" במחשבה (באשליה) כי נמצאה הנוסחה לדו-קיום בין העמים, כי נגזר עלינו לקשור את גורלנו ולקיים שותפות אם לא מתוך רצון אז מתוך הכרח וחוסר ברירה, כי רק כך נוכל אולי לקיים שגרת חיים סבירה וטובה
איציק וולף
מחבל חמוש במטעני נפץ, נשק מסוג קרלו וסכין ניסה לבצע פיגוע משולב לעבר לוחמי צה״ל ביישוב היהודי בחברון    הלוחמים במקום ירו לעבר המחבל והרגו אותו
איציק וולף
החשוד הועבר לחקירת שב"כ וכי אתמול הוארך מעצרו עד ל-24 במאי    היחידה המרכזית של משטרת ישראל במחוז ת"א עצרה שלושה חשודים במעורבות בלינץ' באזרח ערבי בטיילת בבת ים
רבקה שפק-ליסק
כאשר הנציב העליון הראשון, הרברט סמואל, הגיע לארץ והחלה תקופת השלטון האזרחי הבריטי עמדה בראשות העיר מועצה עירונית בת עשרה חברים שהייתה מורכבת משבעה מוסלמים, שני נוצרים ויהודי אחד למרות שמאז אמצע המאה ה-19 היה בעיר רוב יהודי
ארי בוסל
מטח הטילים ממשיך, הלבנונים מנסים לחצות את הגבול לתוך ישראל, התבשיל בסיר מגיע לנקודת רתיחה, והעולם לא ימשיך לעמוד בצד ולאפשר לו לגלוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il