X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המחלוקת על משחקי טוקיו נמשכת

אולימפיאדה בטוחה - האמנם?

רוב היפנים תומכים בדחייה או בביטול של המשחקים, אבל מדובר בשאלה כלכלית ופוליטית סבוכה - לצד חששות בריאותיים ממשיים, מדווח אקונומיסט
▪  ▪  ▪
הפגנה בטוקיו נגד האולימפיאדה [צילום: קוג'י סשהארה, AP]

הלפיד האולימפי עבר השבוע בעיר הירושימה, אך המארגנים וידאו שהמרוץ יתקיים הרחק מרחובות ציבוריים. טכס הדלקת הלפיד נערך ללא קהל. נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומס באך, ביטל את השתתפותו. הירושימה – כמו העיר המארחת טוקיו ושבע ערים יפניות מרכזיות אחרות – נתונות תחת מצב חירום בשל גל רביעי של הקורונה.
יפן הצליחה עד כה להימנע מהתפרצות קשה של הקורונה, עם פחות מ-12,000 מקרי מוות, בין היתר הודות להידוק גבולותיה מאז אביב 2020. אבל למעלה משני שלישים ממקרי המוות אירעו ב-2021 וההתחסנות עודנה איטית, מציין אקונומיסט. המשחקים האולימפיים אמורים להיפתח בעוד חודשיים, עם 12,000 ספורטאים ו-90,000 מלווים מ-200 מדינות. יפנים רבים חוששים שהם יהיו המפסידים ו-80% מהם תומכים בדחיית המשחקים או ביטולם.
המארגנים מתעקשים שניתן לקיים את המשחקים בצורה בטוחה. הם מצביעים על אירועי ספורט נטולי קורונה שנערכו בחודשים האחרונים. בכוונתם ליצור בועות בכפר האולימפי וסביב המתקנים, כדי להפריד את המשתתפים מן המקומיים. הספורטאים ומלוויהם יידרשו להיבדק מדי יום, הם לא ישתמשו בתחבורה הציבורית, יחויבו להגיש תוכניות נסיעה מפורטות וישתמשו ביישומונים למעקב. לא תחול חובת חיסון, אבל באך טוען ב-80% מן השוהים בכפר האולימפי יהיו מחוסנים. צופים מחו"ל לא יורשו להיכנס; ההחלטה על צופים יפנים תתקבל בחודש הבא.
רבים מבין הרופאים ומומחי בריאות הציבור לא השתכנעו. לאולימפיאדה יופנו משאבים שניתן היה להשתמש בהם לבדיקה, טיפול וחיסון לאוכלוסייה המקומית. עלייה בתנועה בתוך יפן, כמו בחגים בתחילת החודש הנוכחי, הביאה לגידול במספר החולים. המשחקים יתקיימו בתשעה אתרים בטוקיו, מחנות אימון יהיו פזורים ברחבי המדינה ומתנדבים יגיעו מכל יפן, כך שלא יהיה מנוס מהגדלת התנועה.
הווריאנטים החדשים מסבכים את התמונה. 90% מהמקרים החדשים ביפן הם של הווריאנט הבריטי ומומחים חוששים מהתפשטותו של הווריאנט ההודי. ההתערבבות של אלפים ממדינות שונות תהיה כר נוח להתפרצויות נרחבות שלהם. המשתתפים גם עלולים להביא את הווריאנטים לארצותיהם, שרבות מהן אינן נהנות ממערכות בריאות מתקדמות ונמצאות בפיגור בזירת החיסונים.
היפנים היו מרגישים בטוחים יותר אילו היו נהנים מהגנה מפני הקורונה כמו זו שתהיה למשתתפי האולימפיאדה – אך נתוני אקונומיסט מלמדים, כי רק 4.5% מהם קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון; מבין עובדי הבריאות, רק 35% קיבלו שתי מנות. ראש הממשלה, סוגה יושיהידה, הבטיח שעד סוף יולי יחוסנו 36 מיליון הזקנים – אבל רק שני שלישים מבתי האבות בטוקיו סבורים שיעמדו בכך.
הבעיה של יפן איננה מחסור בחיסונים. האיחוד האירופי אישר לייצא לה 50 מיליון מנות; 10 מיליון מנות נוספות מצויות במקפיאים ביפן. הבעיה גם איננה חוסר רצון להתחסן: היפנים לא ממש חובבי חיסונים, אבל המצב שונה בנוגע לקורונה. 25,000 זימונים לחיסון בעיר אוסקה נחטפו תוך 25 דקות.
האיטיות נובעת מקשיים לוגיסטיים ועודף זהירות ביורוקרטי. האתרים והמוקדים הטלפוניים לזימון תורים הוצפו ונתקלו בבעיות טכניות. משרד הבריאות דבק בנהלים ישנים ועד כה אישר רק את החיסון של פייזר. החוק מאפשר רק לרופאים ואחיות לתת חיסונים; הממשלה מתלבטת כעת האם להסמיך גם רוקחים לעשות זאת. עם זאת, קצב החיסונים מואץ וצפוי להיות מהיר עוד יותר בשבועות הקרובים. משרד הבריאות צפוי לאשר את החיסונים של מודרנה ואסטרה-זנקה. משרד ההגנה מתכנן מרכזי חיסון המוניים.
נכון לעכשיו, 80% מהיפנים סבורים שההתחסנות איטית מדי, 70% אינם מרוצים מטיפולה של הממשלה בקורונה והתמיכה ב-יושיהידה נמצאת בשיעור הנמוך ביותר מאז נכנס לתפקידו בספטמבר אשתקד. ביטול המשחקים האולימפיים יוכל לסייע להרגיע את החוששים שהוא מעדיף את האולימפיאדה על פני בריאותם, אבל זה לא פשוט כפי שנדמה. רק הוועד האולימפי הבינלאומי יכול לבטל אותה; רוב הכנסותיו של הוועד הן מזכויות השידור של המשחקים, וברור שהוא רוצה שיתקיימו.
אם ממשלת יפן תחליט חד-צדדית לבטל את המשחקים, הוועד האולימפי עלול לתבוע אותה על נזקיו. יפן גם לא תרצה למצוא את עצמה במצב בו היא מבטלת את האולימפיאדה, בעוד יריבתה הגדולה סין מארחת השנה את אולימפיאדת החורף בתחילת 2022. לכן, יושיהידה חוזר שוב ושוב על אותה אמירה: יפן תנהל אולימפיאדה בטוחה. הרבה תלוי כעת בהבטחה הזאת – החל מגורלו הפוליטי וכלה בכיוונה של הקורונה בעולם.

תאריך:  21/05/21   |   עודכן:  21/05/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אולימפיאדת טוקיו
איתמר לוין
יפן הכילה היטב את הקורונה, ודווקא בשל כך היא מפגרת מאוד בחיסונים    המבחן שלה יהיה ביכולת לאתר, לבודד ולטפל במהירות במי שיחלו
איתמר לוין
חמישה חודשים לפני מועד הפתיחה, עדיין קיימים ויכוחים וספקות. בסופו של דבר, צופה אקונומיסט, התפתחות הקורונה והחיסונים היא שתכריע
מירב ארד
על-פי הדיווח בטיימס הבריטי ביפן הבינו כי אין סיכוי לקיום האולימפיאדיה בקיץ ופועלים לארח את האולימפיאדה במועד הפנוי הבא
איציק וולף
ראש ממשלת יפן הודיע כי שוחח עם ראשי הוועד האולימפי הבינלאומי    "הסכמנו ב-100% עם ההצעה לדחות את המשחקים. המשחקים ב-2021 יהיו מושלמים, הם יהיו ההוכחה שהאנושות ניצחה את הקורונה"
איתמר לוין
חמישה מבין ששת המתקנים שיוקמו במיוחד לקראת אולימפיאדת טוקיו יגרמו לאחר המשחקים להפסד כולל של 10 מיליון דולר בשנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il