X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ב-6 ביוני 1967, לילה הראשון של מלחמת ששת הימים נהרגו רבקה ושלמה בן-חמו, אם ובנה בן ה-13 במפולת חפירה (שוחה) שנחפרה לשמש כמקלט מאולתר בשכונת נווה עמל בהרצליה כשבועיים לאחר מכן קיפחו חייהם, במקרה דומה, שתי תלמידות בנות 10 מחדרה האירועים הללו נעלמו מדפי ההיסטוריה כלא היו ורק מעטים יודעים עליהם
▪  ▪  ▪
מחפשים הגנה [צילום: הוגו מנדלסון/לע"מ]

ערב מלחמת ששת הימים ("תקופת ההמתנה") נוצרה חרדה גדולה בציבור בישראל, והיה חשש כי סופה של המדינה קרב, זאת בעקבות הצהרות מלחמתיות חוזרות ונשנות שהשמיעו מדינות ערב להשמיד את ישראל ו"לזרוק את כל היהודים לים".
באותה תקופה, בשל מחסור במקלטים, תושבים רבים ברחבי הארץ החלו לחפור מקלטים מאולתרים ליד בתי מגוריהם. היו אלה חפירות (שוחות) בעומק שני מטרים לערך ואף יותר, שהוקפו בשקי חול וחלקן אף כוסו בפלטות ברזל או עץ ועליהם עפר או שקי חול. שוחות אלה נועדו להגנה מפני הפצצות ושאליהן יוכלו להיכנס תושבים במהירות בעת הישמע אזעקות או הפצצות. לרוב לא נבדקו בטיחותן של השוחות. הדברים היו מאולתרים.
השוחה הפכה למלכודת מוות
גם משפחת בן חמו שהתגוררה ב"שיכון האזבסטונים" בשכונת נווה עמל בהרצליה ושכניהם, חפרו ערב מלחמת ששת הימים שוחה כזו ליד בית מגוריהם. ביום 6.6.1967 - בסביבות השעה 1:00-2:00 בלילה, אולי בשל אזעקה שנשמעה, אולי בשל סיבות אחרות, שהו בני משפחת בן חמו בשוחה. יחד איתם בשוחה שהו בני משפחה שכנה. ביחד היו בשוחה משתי המשפחות באותה עת כ-10 איש. אורך השוחה היה כ-4 מטרים, רוחבה כמטר ועומקה כמטר וחצי. החפירה כוסתה בפלטות ומיטות ברזל ועליהם שפכו עפר כדי לשמש גג כיסוי מאולתר.
איש לא שיער ודאי, כי תוך זמן קצר תהפוך שוחה זו שאמורה להגן על יושביה למלכודת מוות. לפתע, התמוטט גג כיסוי השוחה המאולתר על יושביו וקבר כמה מהם. מתוך החפירה נשמעו בקעו זעקות אימה מחרידות. שוטר שהזדמן למקום הזעיק עזרה. הוא ושכנים הצליחו בעמל רב רק לאחר כחצי שעה לחלץ את הלכודים-הקבורים מתחת לגג השוחה. בשל החשיכה היה קושי בחילוצם.
אמבולנס מגן דוד אדום הגיע למקום ורופא קבע את מותם של רבקה בן-חמו בת כ-45, ובנה שלמה בן חמו בן 13 לערך. בתה של ההרוגה ברוריה בן חמו בת ה-8 (בכמה מקומות צוין שגילה 5) ניצלה ונפצעה קל. כן ניצלו עוד שישה ילדים ושני מבוגרים שהיו בחלק אחר של השוחה, שגג הכיסוי שלה לא קרס.
בעקבות האסון התושבים הוזהרו לא לכסות השוחות
נציגי עיריית הרצליה ביקרו בביתה של משפחת בן חמו כדי לסייע למשפחה ולילדי המשפחה שנותרו ללא אם כשאב המשפחה הוא עיוור. נמסר כי אחד הבנים, יצחק בן חמו היה בעת האסון מגויס. למחרת האסון עברו נציגי הג"א במקום והזהירו את התושבים לא לכסות את השוחות. האם רבקה בן חמו ובנה שלמה שנהרגו במפולת השוחה הובאו לקבורה בבית העלמין בהרצליה.
מוות דומה של שתי בנות בחדרה
כשבועיים לאחר האסון בו נהרגו האם ובנה בהרצליה, אירע אסון דומה. הפעם בחדרה. עיריית חדרה חפרה באמצעות דחפור ב"תקופת ההמתנה", ערב מלחמת ששת הימים, במרחבי העיר כ-60 שוחות מגן - חפירות בעומק של כ-2 מטרים לפחות, כמקלט מאולתר מפני הפצצות.
ביום א' 18 ביוני 1967 אחרי הצהרים, נכנסו לשחק באחת משוחות אלה, שהייתה ממוקמת במגרש פתוח מול בית ספר "צפרירים" בשכונת ברנדיס בחדרה, ברכה לורבר ודלית חנן, בנות 11, לערך תלמידות כיתה ה' בבית הספר צפרירים. בעת ששיחקו בשוחה הן חפרו גומחא (על-פי הערכה) בקיר השוחה וגוש אדמה גדול בדופן השוחה קרס לתוך השוחה, נפל על הבנות וקבר אותן תחתיו.
לפנות ערב כשהבחינו אימותיהן של הבנות, כי הבנות נעדרות הוחל בחיפושים אחריהן. סמוך לשעה 10 בערב הוזעקו שוטרי משטרת חדרה ויחד עם כמה תושבים נטלו חלק בחיפושים. בסביבות השעה 11 בלילה הבחינו המחפשים ברגליים או ידיים מבצבצות מבין כמה גושי אדמה שכיסו את הבנות. המחפשים הסיטו את גושי האדמה וחילצו את הבנות שהיו קבורות תחת גושי האדמה והעלו אותן לשפת השוחה. רופא קבע את מותן.
אבי לורבר, אחיה של ברכה לורבר, אחת הבנות שנספו באסון המחריד מספר לי: "גם אני הייתי בין המחפשים אחר אחותי. הגענו לאזור בו קרה האסון והייתה כבר התקהלות של אנשים. כשהגענו למקום האסון גם אני וגם אימא של דלית ראינו את המקרה שכבר חילצו אותן מהגוש. אנחנו רק ראינו אותן שכובות ללא רוח חיים".
שתי הילדות היו חברות טובות, תלמידות אותה כיתה. יחד היו בתנועת נוער והרבו לשחק בשעות הפנאי. אפילו במותן לא נפרדו, סיפר בצער מדריכן בתנועת הנוער. שתי הבנות ברכה לורבר ודלית חנן קבורות בקבר זוגי בבית העלמין הישן בחדרה. בחייהן ובמותן לא נפרדו.
שני האסונות הן בהרצליה והן בחדרה נעלמו מדפי ההיסטוריה כלא היו ורק מעטים ביותר מכירים ויודעים עליהם. ראוי שהמדינה או הרשויות המקומיות ינציחו את זכרם של הרוגי אסונות אלה. גם הם למעשה קורבנות של המלחמה והמדינה לא דאגה להם למקלט ראוי ובטוח.

תאריך:  08/06/2021   |   עודכן:  08/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השוחות ב"ששת הימים" שהפכו למלכודת מוות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
כזבנותו של נבחר לא נבחנת בהיותו באופוזיציה אלא בימים הראשונים של היותו בשלטון    ניתוק ואטימות, כן, ניתוק ואטימות    לפיד אמר זאת    ישבנים במקום חינוך, כסאות במקום בריאות, ג'ובים במקום ביטחון, וכאשר מתחילים בכזו רגל שמאל, מי יודע איך גומרים
עמנואל בן-סבו
ניבולי הפה הקשים והחריגים במיוחד נגד כוחות הביטחון כשביובי הפורעים זורמים להנאתם לעבר הלוחמים האזוקים בידיהם, ברגליהם, בליבם הרותח ובנפשם הסוערת הם תמונת הניצחון
יוקי לביא
האופרה ותיאטרון גשר מעלות את "אימהות" מאת דוד זבה - סיפורי המקרא דרך עיני האימהות    הפניית זרקור למי שהיו שם ושקולן הושתק
איתן קלנסקי
צר לי, שבתהליך ההבניה וההתגבשות של היחידים והמשפחות לעם, משה בחר בדרך, שנועדה להשתיק מחאה, גם אם יש בה מידה רבה של הפרזה ופגיעה לא מוצדקת בתרומה המבורכת של משה להיסטוריה היהודית
דורון מצא
מהומות חודש מאי מעלות שאלות מהותיות לגבי גורל הפרדיגמה שעמדה בבסיס יחסי יהודים-ערבים בעשור האחרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il