X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מדוע ברור שרצוי שהממשלה תשלוט ב-100% מהתחבורה הציבורית, ותאסור על יוזמה פרטית בתחום מדוע לא לאפשר לנוסע המסובסד להשתמש בסובסידיה בשימוש ברכב פרטי כנוסע נוסף?
▪  ▪  ▪
סבסוד גבוה [צילום: שמואל וולף]

אנחנו רגילים לעובדה שהממשלה מסבסדת תחבורה ציבורית, ובהיקף אדיר, אבל האם לא כדאי לעצור רגע ולשאול למה זה ראוי? ואם כן, באיזה היקף? והאם הסבסוד משיג את מטרותיו? נדמה לי שאין ויכוח על החשיבות של תחבורה ציבורית, אבל הבחירה של ממשלות ישראל לסבסד את השימוש בתחבורה ציבורית בהיקפים אדירים אינה מובנת מאליה, וממשלת ישראל לא עוסקת כלל בניתוח השאלות האלו.
הממשלה גם לא עוסקת בשאלה של המנגנון לאספקת תחבורה ציבורית. מדוע ברור שרצוי שהממשלה תשלוט ב-100% מהתחבורה הציבורית, ותאסור על יוזמה פרטית בתחום (יש גופים פרטיים אבל הם רק קבלני ביצוע של הממשלה, שקובעת את הקווים ואת המחירים)? קצת מספרים: הסובסידיה לנסיעה ברכבת הינה 65 שקל (84% מהעלות) ובאוטובוס 8.5 שקל לנסיעה (67% מהעלות). אז מדוע מוצדק לסבסד בהיקף כל כך נרחב את הנסיעה בתחבורה הציבורית?
1. סיוע לחלשים. הטענה הזו לא מחזיקה מים. בישראל כבר עברו לפני ארבע עשורים לסיוע ישיר לנזקקים כתחליף לסיוע עקיף דרך סבסוד מוצרים שיוצר בזבוז ואינו אפקטיבי בהשגת המטרה.
2. פיזור אוכלוסייה בלי לפגוע ביתרונות מריכוזי תעסוקה. זו פשוט מטרה לא ראויה: לא סביר לסבסד מגורים רחוקים ואז לסבסד נסיעה למרכז.
3. צמצום השימוש ברכב פרטי להפחת הגודש בכבישים. מאוד לא אפקטיבי, ובפרט הורדת המחיר של תחבורה ציבורית לסכומים זניחים בהשוואה לנסיעה ברכב פרטי חסרת כל הצדקה להשגת מטרה זו. אם רוצים לצמצם גודש בכבישים צריך לגבות תשלום על שימוש ברכב פרטי. הסבסוד של התחבורה הציבורית בעיקר מגדיל את סך הנסיעות, ולא מקטין משמעותית את השימוש ברכב הפרטי.
4. עידוד נסיעות. בגלל השפעות חיוביות על אחרים דרך יצירת ריכוזי תעסוקה. המחקר הכלכלי מראה יתרונות לגודל בתעסוקה. ערים גדולות שהן מרכזי תעסוקה תורמות לפריון העבודה. הנימוק הזה יכול להצדיק סובסידיה מתונה לכל היותר.
וגם אם מסבסדים, כלל לא ברור שהסובסידיה צריכה להיות דרך מפעילי התחבורה הציבורית - מדוע לא לאפשר לנוסע המסובסד להשתמש בסובסידיה בשימוש ברכב פרטי כנוסע נוסף? מוזמנים לקרוא את המסמך של האגודה הישראלית למחקר תחבורה, המסמך מוסיף פרטים רבים והסברים לחלק מהטענות.
[גילוי דעת של האגודה הישראלית למחקר תחבורה [איל"ת

פורסם בבלוג האישי של עומר מואב
תאריך:  08/06/2021   |   עודכן:  08/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
ביום שישי ה-18.6.21 תחנות ת"א ההגנה, ת"א השלום, ת"א סבידור מרכז, ת"א האוניברסיטה והרצליה תיסגרנה זמנית לתנועת רכבות
עידן יוסף
דירקטוריון הרכבת בראשות עו"ד משה שמעוני החליט להעמיק את שיתוף הפעולה עם חברת Rail Vision ולממש את האופציה לרכישת מניות החברה, בטרם הנפקתה - אופציה ל-4,442 מניות, המוערכות בשווי של כ-866 אלף דולרים    המהלך מתקיים בהתאם להחלטת הממשלה בדבר חדשנות בחברות ממשלתיות
עידן יוסף
לרגל האליפות ההיסטורית של מכבי חיפה, אגד הכריזה על יום חג, במסגרתו תעניק לכלל תושבי העיר נסיעות חינם בשירות התחבורה השיתופית החכמה - "אגד תיקתק"
עידן יוסף
גם קווי אשכול חשמונאים של חברת קווים אינם מדייקים    דן בדרום - בצמרת המדד ואחריה נתיב אקספרס    חברת גלים: ההפחתה בניקוד - תוצאה של תקלה של יום פעילות שלא שודר למערכת
עידן יוסף
העירייה תפעיל קו חינמי חדש המשלים את התחבורה הציבורית שיאפשר הגעה לשכונת גליל ים ולמוקדי השירות במרכז העיר ובהם הקניון והרכבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il