X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דרעי, גפני וליצמן. יהיו אמיצים לשנות את המשוואה? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
נגמרו המשחקים, זמן לשבור כלים
ההסכמים הקואליציוניים מבקשים לנפץ את אמנת הסטטוס-קוו אחרי עשרות שנים שזו כובדה בידי ממשלות ישראל לדורותיהן. המפלגות הדתיות שעד היום הגיבו בקרבות בלימה כנגד שינויים מצד בג"ץ צריכות לשנות טקטיקה ולעלות להתקפה
הפרה חד-צדדית
התנהלות הממשלה החדשה כמוה כשבירת כלים. וכששוברים את הכלים, גם כללי המשחק צריכים להשתנות. נבחרי הציבור הדתיים נזהרו מאוד לשמור על הסטטוס-קוו. דרישה לחקיקה דתית הגיעה רק בתגובה לשינוי חד-צדדי, לרוב מצד בג"ץ. הקרבות שנוהלו היו קרבות בלימה - לשמור על הקיים. כך למשל, חוק המרכולים הוא תולדה ישירה של אשרור חוק עזר עירוני מצד בג"ץ שברוב המקרים מתגלה כסמן אנטי-דתי. בעת כזו, שבה מעוניינת הממשלה להפר את ההסכמות ההיסטוריות ולשנות באופן חד-צדדי את דמותה היהודית של המדינה, התגובה צריכה להיות בהתאם

במשך שנים מתנהלים חברי הכנסת הדתיים והחרדיים על קצות האצבעות. בעוד שבמפלגות השמאל-מרכז ניסו לאתגר פעם אחר פעם בהצעות חוק לביטול הסטטוס-קוו, דווקא הדתיים גילו אחריות לאומית.
הרבה לפני אמנות חברתיות שונות בין דתיים לחילוניים שלא התקבלו בציבור, כגון אמנת כינרת וגביסון-מדן, הסטטוס-קוו הוא הוא האמנה החברתית הכי ותיקה, אך גם הכי יציבה. הכי יציבה, עוד מימי ראשי המדינה. ממשלות ישראל לדורותיהן נמנעו מלשנות אותו מהסיבה הפשוטה - מדובר בהסכם הטוב ביותר לנוכח הנסיבות. אף צד אינו יוצא ממנו ומלוא תאוותו בידו, ולשני הצדדים יש מה להפסיד מהפרתו.
בסטטוס-קוו אין קדושה דתית. הוא אומר דבר פשוט והגיוני: מינימום התערבות ברשות הפרט, ומקסימום יהדות ברשות הרבים. במילים אחרות, מדינת ישראל שומרת מסורת, אך היחיד רשאי לנהוג בחילוניות גמורה; תחבורה ציבורית בשבת - לא, אבל תחבורה פרטית - ללא הגבלה; תרבות ופנאי בשבת מותרות, אך לא מסחר וכן הלאה.
למעט חריקות וחריגות פה ושם, לרוב לרעת הצד הדתי, נשמר הסטטוס-קוו. במבט אנתרופולוגי ניתן לראות כי בעבר רוב ככל התושבים היו חילוניים, אך המדינה שמרה על צביון דתי. היום, לעומת זאת, למרות שיעור גבוה מאוד של חרדים, דתיים ומסורתיים, מדינת ישראל הולכת ומתחלנת ברמה הממלכתית.
אם עד עכשיו המדיניות המוצהרת הייתה שדעת הממשלה אינה נוחה מכך, באה ממשלת בנט-לפיד ומשנה את המשוואה. עבור הממשלה העתידית חילון המדינה והפרטת הסוגיות הדתיות למישור המוניציפלי במקום הארצי-ממלכתי היא ערך ואידיאל. אמירות הסרק על וטו כביכול מצד ימינה אינן מחזיקות מים. בסופו של דבר, גם ללא צורך בחקיקה או באישור הנהלת הקואליציה, יוכלו שרים בגוש השמאל-מרכז לעשות במשרדיהם כבשלהם. אם נוסיף לכך את חוסר החשק של ימינה לשמור על הסטטוס-קוו, דבר שניתן היה לראות הלכה למעשה כאשר חברי מפלגת הימין החדש (של בנט) ברחו מהמליאה כמו עכברים כל אימת שעלו להצבעה נושאי דת ומדינה. אל תתלו בהם את יהבכם, כי לא מהם תצא תורה.
התנהלות הממשלה החדשה כמוה כשבירת כלים. וכששוברים את הכלים, גם כללי המשחק צריכים להשתנות. נבחרי הציבור הדתיים נזהרו מאוד לשמור על הסטטוס-קוו. דרישה לחקיקה דתית הגיעה רק בתגובה לשינוי חד-צדדי, לרוב מצד בג"ץ. הקרבות שנוהלו היו קרבות בלימה - לשמור על הקיים. כך למשל, חוק המרכולים הוא תולדה ישירה של אשרור חוק עזר עירוני מצד בג"ץ שברוב המקרים מתגלה כסמן אנטי-דתי.
בעת כזו, שבה מעוניינת הממשלה להפר את ההסכמות ההיסטוריות ולשנות באופן חד-צדדי את דמותה היהודית של המדינה, התגובה צריכה להיות בהתאם - לעבור מקרב בלימה ולעלות להתקפה. את זאת יש לעשות באמצעות הצעות חוק לחיזוק הצביון היהודי, ללא התחשבות בסטטוס-קוו. אם להם מותר - אין סיבה שתהיו יותר צדיקים מהם. השאלה הגדולה היא האם יהדות התורה, שס והציונות הדתית יהיו אמיצות מספיק כדי להסיר את הכפפות, ובאיזה צד תמצא עצמה מפלגת הליכוד. נכון, ההיתכנות שההצעות יעברו קלוש. לא זה מה שמנע ממרצ, מהעבודה ומיש עתיד להגיש שוב ושוב הצעות בנושאי שבת, גיור, כשרות וכדומה בהיותן באופוזיציה. יתרונן של הצעות חוק אלה הוא בעצם פרסומן ובהכשרת הלבבות שהצליחו לעשות - מה שגרם למפלגות אלה להעז להכניס את נושאי הדת והמדינה הנפיצים לתוך ההסכמים הקואליציוניים.

תאריך:  09/06/2021   |   עודכן:  09/06/2021
+"70 שנים של סטטוס-קוו נמחקו"
08:50 09/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוסיף: "ישראל תישאר דמוקרטית, אבל לא יהודית. אולי בסוף גם יחליפו את השם של המדינה"  ▪  הבהיר: הנושא האידאולוגי הוא זה שמפריע לנו, לא הפרסונלי"

ח"כ יצחק פינדרוס [צילום: דוברות הכנסת]
+ראשי המפלגות החרדיות ינסו להשפיע על המו"לים החרדיים
23:27 08/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+עבאס נגד עודה: טענתם שאנחנו בכיס של נתניהו
22:40 08/06/21  |  עידן יוסף

יו"ר רע"ם מנסור עבאס תוקף את יריביו הפוליטיים ברשימה המשותפת, ובראשם איימן עודה וחד"ש: "אין זה הגיוני שלאורך הדרך נופפתם בסיסמה 'הפלת נתניהו', וטענתם שאנו בכיס שלו, וכשאנו מפילים אותו, הדבר הופך לפשע בעיניכם. מי בדיוק חשבתם שיוכל להפיל את נתניהו? גמאל עבדל נאסר או בשאר אל אסד?!" (כאן חדשות)

+המועד להשבעת הממשלה: יום ראשון, בשעה 16:00
21:44 08/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בנט יציג את הממשלה, את הרכבה, את קווי היסוד שלה  ▪  אחריו ינאם נתניהו, ויתקיים במליאה דיון סיעתי שבו צפויות להינתן לכל סיעה 9 דקות  ▪  בסופו יתקיימו הצבעות על בחירת יושב-ראש הכנסת, כינון הממשלה ולאחר מכן תתקיימנה הצהרות האמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי והשרים

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+קרעי: נקים ממשלת צללים
20:42 08/06/21  |  

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "אם חלילה תתממש גנבת השלטון הזו, נקים ממשלת צללים בעז"ה שתייצג באמת את רוב העם, בראשות רה"מ הטוב ביותר שהיה כאן. כל אחד מאיתנו יתמקד במשרד ממשלתי של הממשלה המסוכנת הזו, נגן על אזרחי ישראל מפני השחיתות והסיאוב ונשמור על ארץ מולדתנו שלא תימכר לעם אחר ושתישאר יהודית ודמוקרטית".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2021
עידן יוסף
עידן יוסף
בנט יציג את הממשלה, את הרכבה, את קווי היסוד שלה    אחריו ינאם נתניהו, ויתקיים במליאה דיון סיעתי שבו צפויות להינתן לכל סיעה 9 דקות    בסופו יתקיימו הצבעות על בחירת יושב-ראש הכנסת, כינון הממשלה ולאחר מכן תתקיימנה הצהרות האמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי והשרים
איתמר לוין
מנהיגי המפלגות החרדיות כנראה בונים על הזיכרון של כולנו כאשר הם - מכל האנשים שבעולם - מאשימים את נפתלי בנט ב"חילול השם"    הנה רשימה קצרה ובלתי ממצה מתוך ערימת חילולי השם של ליצמן, דרעי, גפני וחבריהם - החל מהעבירות הפליליות, עבור בהפרת מגבלות הקורונה וכלה בהימנעות משירות למדינה
מירב ארד
יו"ר ש"ס: "הממשלה בראשות בנט זורקת לפח את כל הערכים המקודשים לעם ישראל"    דרעי קרא לרבנים ולראשי הישיבות להיאבק יחד בהקמת הממשלה    גפני: "נבלה נעשתה בישראל"    ליצמן קרא לבנט להסיר את הכיפה מראשו    בנט בתגובה: "ביטויים שלא מוסיפים להם כבוד ומשקפים אובדן עשתונות"
מירב ארד
זוהר: "נתניהו יהיה יו"ר התנועה עד הבחירות הבאות"    אמש דווח כי נבחנה בימים האחרונים האפשרות שנתניהו יוותר על מקומו כדי לאפשר לסער וימינה לחבור לליכוד ולהקים יחד ממשלת ימין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il