X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מתחילים להרוס את בניין הטלוויזיה [צילום: אלי אלון]
סיפורו של בניין הטלוויזיה ברוממה
השבוע הוחל בהריסתו של בניין הטלוויזיה המיתולוגי ברחוב תורה מציון 17 בשכונת רוממה בירושלים, שהיה ביתה של הטלוויזיה הישראלית מראשית הקמתה ב-1968 ועד סגירתה ב-2017 על חורבותיו של הבניין יוקמו כ-300 יחידות דיור לציבור החרדי
הזמנה לטקס הריסת בניין הטלוויזיה [צילום: אלי אלון]

הבניין הוא בניין מודרניסטי בן 6 קומות. הוא תוכנן על-ידי האדריכל ראובן טרוסטלר, מי שתכנן מבנים רבים בעיקר בירושלים. הבניין הוקם על-ידי החברה הכלכלית לירושלים בשיתוף וסיוע משרד המסחר והתעשיה כ"מרכז יהלומים", במטרה לרכז מלטשות ומפעלי היהלומים במבנה גדול אחד שיספק עבודה לתושבים.
הבניין הוקם כמבנה ייעודי מותאם במיוחד לתעשיית היהלומים. נבנו בו אולמות מיוחדים מיועדים למלטשות והוכנס אליו ציוד משוכלל יחסית לאותה תקופה. בעיתונות דאז ובקרב תושבים כונה הבניין "בניין היהלומים", או "מרכז היהלומים".
חנוכת הבניין
אבן הפינה לבניין הונחה ב-14 ביולי 1959. הוא נחנך ב-15 בנובמבר 1960 בטקס חגיגי במעמד שר האוצר דאז לוי אשכול שהתכבד בגזירת הסרט ובהשתתפות מנכ"ל משרד המסחר והתעשיה מיכאל צור (לימים הורשע בעברות כלכליות ונדון ל-15 שנות מאסר). יצחק ארנסט נבנצל ראש המועצה המייעצת של בנק ישראל התכבד בקביעת המזוזה בכניסה לבניין.
הנואמים בטקס הבטיחו כי יפעלו להבאת מלטשות ומפעלי יהלומים לבניין החדש אף מחוץ לעיר ירושלים ומרכז היהלומים יהפוך מרכז גדול לתעשיית היהלומים וישגשג ויפרח. הבטחות לחוד ומציאות לחוד. תוך שנים ספורות התברר בצורה בולטת כשלונם של רוב המפעלים במקום שלא הצליחו כלכלית. הבניין אוכלס רק בחלקו וחלק ממנו, אף בנייתו, לא הושלמה במשך תקופה ארוכה מחוסר ביקוש ועניין של מפעלי יהלומים להחכיר שטחים בבניין ולהקים את משרדיהם ומפעליהם במקום.
בתחילת ינואר 1964 כינס מנהל החברה הכלכלית לירושלים צבי ברק מסיבת עיתונאים בירושלים והודה כי מרכז היהלומים לא הצליח וחצי ממנו לא מאוכלס מחוסר עניין של מפעלים ואנשי תעשיה. עיתון "על המשמר" בגיליונו מ-1 בינואר 1964 מציין כי המרכז נפתח בשעתו ברוב חגיגיות, בטקס חגיגי, והנואמים הבטיחו בטקס כי הקמת הבניין על מתקניו תגרום להעברת חלק ניכר מתעשיית היהלומים לבירה. הם אף סיפרו אז כי רוב השטחים בבניין כבר הוחכרו..."
הבניין נמכר לממשלת ישראל
במאי 1966 נחתם הסכם בין החברה הכלכלית ירושלים לממשלת ישראל למכירת הבניין לממשלת ישראל תמורת כ-1.5 מיליון ל"י. המלטשות והמפעלי היהלומים ששכנו בבניין התפנו בהסכמים שונים ועברו למקומות אחרים בעיר. נמסר כי בבניין נשאר סניף של בנק איגוד לישראל שפעל במקום עוד מתחילת שנות ה-60. הממשלה הודיעה כי "בניין היהלומים" לא מתאים לתעשיות אחרות וכי בכוונתה להקצות את הבניין לאולפני הטלוויזיה שעתידה לקום בקרוב.
ב-12 במרס 1967 דנה הממשלה בעניין הטלוויזיה הישראלית והוגשה הצעה מפי השר ישראל גלילי לאשר רשמית וסופית תוכנית להקמת טלוויזיה כללית במדינה שתופעל תוך שנתיים. סוכם כי בניין הטלוויזיה ימוקם ב"בנין היהלומים" הריק בשכונת רוממה. בתחילת 1968 הוחל בהקמת שלושה אולפנים עבור הטלוויזיה הישראלית. הטלוויזיה הישראלית (ערוץ 1) שידרה מהבניין מיום היווסדה ב2 במאי 1968 עד סגירתה ב-2017.
כבר מתחילת השידורים בסוף שנות ה-60 היה ברור כי הבניין לא מתאים לתחנת טלוויזיה ומומחים התריעו על כך עוד בתחילת הדרך אבל כנראה שהבניין נקנה על-ידי הממשלה במחיר זול והשיקולים האחרים היו פחות חשובים. בדיחות רבות הושמעו על תנאי העבודה בבניין בשל מצבו הפיזי המיושן. איש טלוויזיה מספר כי לא פעם נאלץ להתגלח בשירותים מחוסר מקום פנוי מתאים בבניין. והסיפורים בנושא זה רבים ומצחיקים.
הבניין עבר לאורך השנים שיפוצים ושיפורים. עובדים מספרים כי זמן לא רב לפני סגירת הטלוויזיה הושקעו מיליונים בהקמת אולפן מפואר בבניין הטלוויזיה ברוממה. חבל שכספים אלה נזרקו למעשה לפח עם הריסת המבנה. "רק בגלל האולפן הזה היה צריך להשאיר את הבניין ולהשתמש בו", אומרים כמה עובדים. ב-2017 הבניין הוחזר אל מנהל הדיור הממשלתי ובשנים האחרונות עמד נטוש ושומם.
טקס הריסת הבניין
ביום שלישי 22 ביוני 2021 נערך בחצר בניין הטלוויזיה "טקס הריסת מתחם רשות השידור". בהזמנות שנשלחו לעובדי הטלוויזיה נאמר בן השאר "נשמח להשתתפותך באירוע היסטורי המסמל את התחדשותה ופיתוחה של העיר היפה ביותר מכולן". דברים נשא ח"כ הרב מאיר פרוש, אלי קליין מיזמי פרויקט המגורים ודוברים נוספים, ומיד לאחר דברי הנואמים החל כלי כבד בהריסת הבניין המיתולוגי. עוד פיסת היסטוריה נעלמה מהנוף האורבני הבנוי של ירושלים.

הורסים את בניין הטלוויזיה הישראלית [צילום: אלי אלון]
בניין הטלוויזיה הישראלית [צילום: אלי אלון]
תאריך:  24/06/2021   |   עודכן:  24/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של בניין הטלוויזיה ברוממה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אייל ינון
המעיין וההולך בשבילי פסיקתו של השופט טל בבית המשפט העליון, יווכח בנקל, כי אין כמו הפסיקה מתקופת כהונתו בבית המשפט העליון כדי ללמד על האיש - שילוב של יכולת מקצועית ברמה הגבוהה ביותר, יכולת אבחנה דקה ובראש ובראשונה - אנושיות של שופט שקורות חייו כקורותיה של המדינה, ושבתוך עמו הוא יושב
עפר דרורי
בספר שלפנינו, הכתוב מצוין, מוטל על כתפיה של נעמי, חוקרת המשטרה לפענח שורה של מקרי רצח המתרחשים בקרב סופרים יידועי שם ובהוויה של החוג הכוללת את ראש החוג הנרקיסיסטית
ירון פרידמן
איך הגיעו לאזורנו מנהגי העישון? מדוע עוררו התנגדות דתית ופוליטית? ומה מצב העישון בעולם הערבי בימינו?
איתן קלינסקי
חלק הארי של פועלי הבניין במדינת ישראל הם פועלים זרים, רבים מהם עובדים פלשתינים מהשטחים הכבושים, המנוצלים על-ידי חברות קבלן
עמנואל בן-סבו
אל מול הגילדה והחונטה הקיצונית, רדיקאלית, סדרתית זו ישנו עם גאה, מאושר, יצרני, מפתח, בונה, עם אשר במדד האושר הבינלאומי ניצב במקומות הגבוהים בעוז ובעוצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il