X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ההפרעה הנפשית משקפת תפקוד לא נורמלי מבחינה פסיכולוגית, ביולוגית או התפתחותית, והיא באה לידי ביטוי במצוקה משמעותית של האדם או גורמת להפרעה משמעותית בתפקודיו השונים בחיי היומיום
▪  ▪  ▪
אולמרט. העליב [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

אהוד אולמרט כינה את בני משפחת נתניהו כאילו הם חולי נפש. בואו ננסה להבין מי הוא חולה נפש ומהי מחלת נפש, תוך שאנו נימנע מלכנס לעובי קורת תביעת הדיבה.
על-פי ויקיפדיה, המונח חולה נפש או מחלת נפש פסו מהעולם הפורמלי של רפואת הנפש, המונח המקובל היום הוא הפרעה נפשית, המוגדרת:
  • "מערך מובנה של תסמינים המופיעים אצל האדם בו-זמנית לפחות חלק מהזמן ויש להם ממד התנהגותי, רגשי או קוגניטיבי, או צירופים של ממדים אלה.
    ההפרעה הנפשית משקפת תפקוד לא נורמלי מבחינה פסיכולוגית, ביולוגית או התפתחותית, והיא באה לידי ביטוי במצוקה משמעותית של האדם או גורמת להפרעה משמעותית בתפקודיו השונים בחיי היומיום. בחלק מהמקרים הפרעה נפשית היא תגובה אנושית למקרה קיצוני של דחק או אובדן. תחולת המושג הפרעה נפשית קשורה קשר הדוק למושג סטייה חברתית, המשתנה מתרבות אחת לאחרת. לכן מה שנחשב כנורמלי בתרבות אחת יכול להיחשב כלא נורמלי בתרבות אחרת.
הציבור והחוק ממשיכים להשתמש במונח "חולה נפש". בשפה המדוברת, המונח הישן והצר "מחלת נפש" או "מחלת רוח" מתייחס בעיקר למקרים חמורים של הפרעה נפשית, לרוב כשמתלווים תסמינים פסיכוטיים. בישראל המונחים "חולה נפש" ו"מחלת נפש" מופיעים בחוקי המדינה. המונחים המשפטיים "חולה נפש" ו"מחלת נפש" צרים במובנם ומתייחסים למצב פסיכוטי בחוק הטיפול בחולי נפש, האחרון בשנת 1991, ובחוק העונשין ("מחלה שפגעה ברוחו של אדם")" (ויקיפדיה).
האם אדם המבקר נירוכירורג הוא בהכרח חולה סרטן בגזע המוח? חלילה, מי שמבקר נירוכירורג הוא אדם שיש לו תסמינים, לדוגמה ראיה מטושטשת. כחלק מתהליך הבירור הוא ביצע בדיקת MRI ובמסגרת תהליך של שלילית אפשרויות קשות ומורכבות נירוכירורג יעבור על תוצאות הבדיקה.
ובכן, על-מנת לאבחן מחלה אנו נדרשים:
1) סימפטומים, תסמינים המעידים על המחלה. במקרים רבים הסימפטומים יעידו על מספר חלופות (טשטוש בעיניים יכול למשל להיגרם מבעיה נירוכירורגית או לחלופין מבעיה עצבית/מוטורית בעיניים).
2) אבחון על-ידי רופא מומחה (ובמקרים מורכבים עדיף יותר ממוחה אחד) המעיד על כך שהסימפטומים אכן מצביעים על מחלה מסוימת. מיקוד הסימפטומים למחלה ספציפית, סולל את הדרך לתוכנית הטיפול.
האם ביקור אצל רופא מעיד על מחלה? ודאי שלא, האם נטילת תרופה מסוימת מעידה על מחלה? ודאי שלא. על אחת כמה וכמה במקרה של מחלת נפש אשר נתפסת בציבור ועל-פי החוק כמקרה חמור של הפרעה נפשית, לרוב בליווי תסמינים פסיכוטיים.
אדם שנפל לדיכאון וקם בעזרת ציפרלקס, איננו חולה נפש. משפחת תרופות ה SSRI נרשמת מזה שנים על-ידי רופאי משפחה, המטופל לא נזקק כלל לרפואת הנפש על-מנת ליטול אותה, ואף אם נזקק לרופא נפש ונוטל תרופה, הוא אינו חולה נפש. וכן רבים וטובים הסובלים מחריגות התנהגותיות, בין אם מדובר בהפרעות קשב וריכוז ובין אם מדובר בהפרעות אחרות, הם אינם חולי נפש.
חכמים היזהרו בדבריכם, בייחוד בפומבי, בייחוד כאשר על-פניו יש לכם אינטרס אשר עלול להיתפס כאינטרס זר לומר אותם, והדברים עלולים להיחשב גם ככאלה שנועדו לפגוע ולהעליב.

תאריך:  05/07/2021   |   עודכן:  05/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חולה נפש ומחלת נפש
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
האם התנהגות כפייתית של אדם
סניל  |  6/07/21 06:17
 
- האם שופרות ראויה למשכורת ח"כ,
שאלה טובה  |  6/07/21 09:54
2
עבריין מורשע, גנב
לוקח שוחד  |  6/07/21 14:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אני שמנופוב ידוע    ולמה אני מכונה שמנופוב, על-אף שאינני קליל כלל ועיקר? כי אני סבור שמצעד ההשמנה השנתי דווקא מקלקל לנו השמנים
יאיר דקל
אני מעדיף לקרוא ספרים של עיתונאים, הכוללים אירועים שהיו, על פני סיפורים של סופרים, שרבים מהם אינם מבוססים על עובדות
דן מרגלית
מה הוא משדר לאזרחיות ולאזרחים? שהקצינים והטייסים הנעים עם משפחותיהם מקצה הארץ לקציה הם פראיירים; ובוודאי הדיפלומטים אשר כופים על ילדיהם לטעת את עצמם בתרבות זרה עם שפה שאינה מוכרת להם - הם פראיירים בריבוע?
שמעון גרובר
מס ערך מוסף הוא מס הרסני ודורסני, שהורס ודורס את המעמדות הנמוכים ומגדיל את הקוטביות החברתית-כלכלית
יוסף קנדלקר
הניסיון להיפגש עם חבר טוב מתקופת הטירונות והקורס הצבאי, התנקז לרגע הזה שנפגשנו בלוד ולא ממש הצלחנו להרים שיחה    הרגע הזה שבו פגשתי בקצין שהיה חבר טוב ואף השתתפתי בחתונה שלו, ואין לי מה לומר לו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il