X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הדלק נהנה מסובסידיה משמעותית בלבנון ומכירתו בסוריה מניבה רווחים נאים - מסביר וושינגטון פוסט מתנגדי חיזבאללה טוענים שהארגון מעודד את ההברחות כדי לסייע לאסד
▪  ▪  ▪
תור לדלק בביירות בצל תמונת קאסם סולימאני [צילום: חסן עמאר, AP]

צבא לבנון הגביר את סיוריו לאורך הגבול עם סוריה, כדי למנוע הברחת דלק מן המדינה – תופעה ההולכת ומתרחבת לנוכח המחסור חסר התקדים בו. המשבר הכלכלי המאיים למוטט את המדינה בא לידי ביטוי בטורים ארוכים של מכוניות בערים כמו ביירות וטריפולי, שבעליהן ממתינים שעות ארוכות לקבלת מנות הדלק שבקיצוב – לכל היותר שליש מיכל. המתח כה רב, עד שהאלימות בין הנהגים הפכה לנפוצה. לפחות שישה מקרים של יריות בתחנות דלק דווחו בשבועיים האחרונים.
מבריחים גילו שיש כסף טוב ברכישת דלק זול בלבנון והעברתו לסוריה, המתמודדת עם משבר משל עצמה – מדווח וושינגטון פוסט. ההברחות לאורך הגבול בן 400 הק"מ בין שתי המדינות אינן חדשות: נשק, סמים, סיגריות, מזון ואפילו בני אדם הם "סחורות" נפוצות. המאמץ למנוע את הברחת הדלק אינו נוחל הצלחה גדולה יותר מאשר נסיונות קודמות לעצור הברחות אחרות. הגבול ארוך מדי, לא תמיד ברור היכן הוא נמצא ואין אפילו הסכמה פורמלית בין שתי המדינות עליו.
פוליטיקאים לבנוניים רבים טוענים שמשבר הדלק נובע מן ההברחות, אם כי אין נתונים רשמיים על ממדיהן. שר החוץ לשעבר, ג'בראן בסיל, טוען שגורמים בכוחות הביטחון ופוליטיקאים משתפים פעולה עם רשתות המבריחים. הבנק המרכזי של לבנון טען בחודש שעבר, כי ייבוא הדלק עלה ב-10% בהשוואה ל-2019 בעוד הפעילות הכלכלית צנחה משמעותית – מה שרק מוסיף להנחה שחלק משמעותי ממנו מוברח לסוריה.
הבנק העולמי מתאר את המשבר בלבנון כאחד מעשרת החמורים ביותר, וכנראה אחד משלושת החמורים ביותר, בכלכלה העולמית מאז אמצע המאה ה-19. יתרות המט"ח נעלמות ושער הלירה הלבנונית בשוק השחור הוא 17,000 לדולר – לעומת שער רשמי של 1,507.50. הבנק המרכזי העניק סובסידיות ניכרות לדלק, אך בשבוע שעבר הפחית אותן ומחירו זינק ב-50%.
כאמור, גם סוריה נתונה במשבר דלק – בשל הרס המשק בעשר שנות מלחמת האזרחים, חורבן תשתיות האנרגיה, העיצומים הבינלאומיים ומחסור במטבע חוץ. ממשלתו של בשאר אסד איבדה את השליטה על איזורי הפקת הנפט לטובת הכורדים הנתמכים בידי ארה"ב, וייבוא הנפט מאירן נפגע קשות בשל העיצומים על מדינה זו. התורים לדלק בדמשק נמשכים שש שעות ואף יותר; מדי פעם יוצאים נהגים ממכונותיהם ומתחילים לרקוד "דבקה".
העמדות בלבנון לגבי הברחות הדלק לסוריה נגזרות מהפוליטיקה הפנימית, מציין הפוסט. חלקים ניכרים מהגבול עם סוריה נשלטים בידי חיזבאללה התומך באסד, ומתנגדיו טוענים שהארגון נוטל חלק בהברחות ואף מעודד אותן. צבא לבנון, אשר קיבל סיוע של 2.5 מיליארד דולר מארה"ב מאז 2006, מנסה להפסיק את הסחר הבלתי-חוקי, באמצעות הקמת מגדלי שמירה לאורך הגבול והצבת מארבים למבריחים, אך אינו זוכה לסיוע מצידו הסורי של הגבול. החיילים, כמו האזרחים, מצויים במורל נמוך ומתמודדים עם קשיים כלכליים, לאחר ששכרם איבד את ערכו והופסקה חלוקת מנות הבשר מהן נהנו.

תאריך:  06/07/21   |   עודכן:  06/07/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
בית הדין האירופי לזכויות האדם דחה בקשה שהגישו סוהא וזהווה ערפאת    "אין בסיס ברור לבקשתן של סוהא וזהווה ערפאת"
שאול מנשה
בסוריה מספרים שפוטין הציע לבשאר מחשב חדיש שיפלוט את תוצאות הבחירות 10 דקות אחרי סיומן    בשאר הודה לפוטין ואמר לו: "אנו יותר מתקדמים מכם בתחום זה, המחשב שלנו מספק תוצאות 3 חודשים לפני קיומן
איתמר לוין
זה יהיה ארוך, זה יהיה קשה, יהיו הרבה מתנגדים - אבל תבוסת דאעש והשקט היחסי נותנים תקווה שעירק תוכל ליצור ממשלה מתפקדת    שלושת תנאי היסוד הם פירוק המיליציות החמושות, אספקת השירותים החיוניים לאזרחים וצמצום הסובסידיות הנדיבות לאנרגיה
ירון פרידמן
איך הגיעו לאזורנו מנהגי העישון? מדוע עוררו התנגדות דתית ופוליטית? ומה מצב העישון בעולם הערבי בימינו?
יוני בן-מנחם
מתיחות חריפה התגלעה בין מצרים לרש"פ על-רקע המאמצים לשקם את הרצועה ולפייס בין חמאס לפתח. גורמים ברש"פ אומרים כי מצרים מאמצת חלק מעמדות חמאס בגלל האינטרסים של הביטחון הלאומי המצרי על חשבונה של הרש"פ וכי מחמוד עבאס לא יאפשר פגיעה במעמד אש"ף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il