X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המשפט [צילום: אורי רובינשטיין]
מעגל הגיר של אצדק
תענוג קולוסאלי לחזות בהפקת סטודיו ניסן נתיב ת"א את מחזהו האלמותי של ברטולד ברכט "מעגל הגיר הקווקזי" איך בימאי צעיר (עמית אפשטיין) ובימאית-כוריאוגרפית (ג׳ולי נשר) מוכשרים ברמות, מצליחים לסובב לצופים את הלב ובטן למראה הצגה כה מהפנטת

כשם ששייכספיר הרחיק את עלילות הדרמות שלו לארצות ותקופות אחרות, כך נקט ברטולד ברכט בביקורת החריפה והנועזת שלו כנגד השחיתות והמלחמות במחזה מעגל הגיר הקווקזי כשמיקם אותו הרחק בקווקז. את סיפור משפט שלמה מהתנ"ך הלביש באיצטלה של משפט הריב בין שתי נשים (יובל מונק וזוהר ברוק) על זכות האימהות שלהן על תינוק. הרקע – מלחמה בין שני עמים על ממלכה אחת. והריב מי יזכה באדמה: אלה שישבו בה, נוצחו, הוגלו וחזרו, או אלה שנכנסו והתיישבו באדמה לא-להם ו"התרגלו" לגור בה.
אך שיאו של המחזה בהעברת הביקורת על השחיתות הפושה בכל, הוא במערכה השנייה, במשפט של "השופט" אצדק. אם זכרתי את אלון דאהן כמוצלח ביותר בתפקיד השופט אצדק מבין כל ההפקות שעלו בארץ – הרי בא איתמר אפפלו ונתן שואו כזה, שמפיל את הצופים מהכסא מרוב צחוק, הנובע מידיעת הנגע הבואש הזה בו אנו עצמנו טובלים כיום מכל צד בארצנו. זאת, חרף אזהרת השחקנים בפתיח "שזה לא כאן".
המחזה של ברכט ספוג כולו בתובנות כה רציניות ודרמטיות, שרק הודות להעמדה הססגונית ומלאת הקצב של ההצגה בידי הבימאי עמית אפשטיין והבימאית השותפה ג׳ולי נשר יכול הקהל להינות הודות למוזיקה, הריקודים ויכולת התנועה של השחקנים, וכן ממשחקי עיצוב התאורה של אורי רובינשטיין, ומהתפאורה המדהימה והכה יצירתית של אדם קלר, היוצר תחושת קרב ויריות מאסופת הבלונים המתפוצצים. כך גם התלבושות הצבעוניות המתלבשות כה יפה על גופן החטוב של הדמויות בעיצובה של אלונה רודנב, כשבנוסף למוזיקה של יונתן וינרייך, את הלחנים לשירים במחזה לא הלחין קורט וויל שהיה בן זוגו של ברכט למחזותיו (אופרה בגרוש וכו׳) אלא קרן פלס שלנו.
16 השחקנים שחלקם ממלאים שלוש דמויות, מעניקים ספקטרום רחב ועשיר לעלילה הסוחפת. כולם מהוקצעים, מלוטשים, כמו לא הייתה זו הצגת הבכורה שלהם למחזה. להלן מחזור מצטיין משובח (נ"ו) של הסטודיו שעומד לפני סיום לימודיו. ביניהם בולטים בין היתר כאמור איתמר אפללו כאצדק, יובל מונק המרגשת מאוד כ"גרושה", על כל דרך החתחתים בין תבוסת הממלכה ובריחת המושל ואשתו ועד למשפט הצדק על-פי אצדק; יעל זינגר כאניקו, המפליאה ומפתיעה בקול הזמיר שלה; אורי פנדריך תחילה מצחיק בדמות המשרתת על עקבים גבוהים, ובמשפט המקדים כעוזרו של השופט, הנמצא מתחת לשולחנו, קטע מרשים במיוחד; נור מוגרבי כמלך החוזר כפליט לארצו; תומר דדון המצוין כסימון חאווה, ארוסה של גרושה, (יובל מונק) האישה עברה גהינום כדי לשמור על התינוק שננטש על-ידי אמו אשת המושל (זהר ברוק המחוננת);
כל שלל שאר השחקנים מרנינים בדמויות המגוונת שהם מדגימים, והטקסט של ברכט שעובד בידי עמית אפשטיין מזכה בתוספות מאוד מקומיות, המחברות אותנו לאירועים מתוך תחושה שגם אנו זקוקים לניעור רציני במערכת המשפט והאדמיניסטרציה. אמרות כמו "אין שום מהפכה!!! אותו חרא אז, ואותו חרא היום" הם רק טיפה מהתוספות המשייכות את התובנות לכאן ועכשיו. הצגת "מעגל הגיר הקווקזי" מוכיחה שאי אפשר לחלק תינוק לשתיים. כשם שאי אפשר לגזור רצועת אדמה כה קטנטנה כמו ארצנו לשתיים. המשחק והבימוי הנפלאים מותירים את הקהל עם חוויה נדירה שבצחוק שהיא מרעיפה על הקהל טמונה המסקנה המתבקשת.

הסנגוריות [צילום: אורי רובינשטיין]
הלוחמים [צילום: אורי רובינשטיין]
טרם הנטישה [צילום: אורי רובינשטיין]
תאריך:  12/07/2021   |   עודכן:  12/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעגל הגיר של אצדק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון שם:צ״ל תומר דורון
alice  |  13/07/21 09:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
החרבות הוכנסו לנדנן, הציפורניים כוסו בלק ג'ל צבעוני, הזעם הקדוש התאדה    השנאה בעיניים הרושפות נגוזה, הציניות המרושעת פינתה מקומה לחנופה ורוך, לליטוף מענג, לדגדוג נעים בגו
יעקב קורי
גם אם נתגבר על תחלואי השיסוי, עדיין יהיו חצי מחברי הכנסת והעם התומך בהם שימשיכו בשיסוי, שירצו להמשיך בסטטוס-קוו שמביא אותנו לחורבן המדינה, כי אינו בר קיימא. את כל התחלואים האלה לא תרפא ממשלת הקרעים של בנט לפיד. זה אולי טוב לשמיכה, אך תפירת הקרעים רופפת והיא עלולה להתפורר בכל רגע. אנו זקוקים לבוסטר של חזון ומנהיגות, עם זריקת עידוד שתגרום לטיל לשנות מסלול
יורם דורי
אני חייב להודות בבושה שהיכרות קרובה וידע על המורשת הדרוזית לא היו לי    קצת על החגים ידעתי, אך למעשה על המורשת הדרוזית בישראל ידעתי מעט
משה ניסנבוים
"משרתו זו היא המסמלת את עקרון ריבונותם של אזרחי המדינה"    מכתב מרתק שנשלח אל נשיא המדינה על-ידי קבוצת אנשי רוח בולטים וידועים בחברה הישראלית מלמד על תפקידו של נשיא המדינה כפי שהוא נתפש באותם ימים
יוקי לביא
אז מי כלוא בכלוב? האם זה הכוכב בדימוס? האם זה הבחור שעל הספקטרום? או שמא זו הנפש הנוספת שמצוייה ביניהם? ביקורת על ההצגה "גאון בכלוב" בקאמרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il