X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נוכח הקושי הגובר בהצדקת מחיר המלחמה, מתקשה ישראל להציב מטרות מלחמה מרחיקות לכת. אומנם קיימת בשיח הישראלי הסתייגות גוברת והולכת מנכונות ההקרבה, אך עדיין ממשיכים לצפות מצה"ל לממש בעת מלחמה את הדבקות במשימה, את אותה ההקרבה שגילו הצנחנים בגבעת התחמושת
▪  ▪  ▪
[צילום: לע"מ/ רון אילן]

מאז מלחמת העצמאות מרחף המושג "איום קיומי" מעל ההוויה הישראלית ומשמש אמת מידה עיקרית לבחינת מצבה הביטחוני של המדינה. מדי יום עצמאות מבטיחים ראשי מערכת הביטחון כי למרות האתגרים הביטחוניים הרי שמצב המדינה רחוק מאיום קיומי. אלא שבינתיים הלכו ונוצרו איומים חדשים - פחות מובהקים מהאיום הקיומי של ימי תש"ח אך לא פחות מורכבים ומסוכנים. מלחמת יום הכיפורים נחוותה בעת התרחשותה כמלחמת קיום ללא סייג למרות שנשיא מצרים אנואר סאדאת כיוון את המלחמה לתכלית מוגבלת: לא לאיום על יסוד קיומה של ישראל אלא לפגיעה קשה במעמדה ובתפיסת הביטחון שלה. הישגיו הצבאיים והמדיניים חוללו מאז השראה סוחפת על "הגיון האיומים" שהתגבשו מול ישראל. בצורתם הגלויה הם הלכו והתרחקו מהכרתם כאיום קיומי מובהק, אולם דווקא בכך הם סדקו את ההסכמה שהייתה קיימת בחברה הישראלית עד 1973 בשאלה העקרונית על מה מוכנים לצאת למלחמה ולהעמיד את חיילינו במבחן ההקרבה.
בתפנית תודעתית זו, נוכח הקושי הגובר בהצדקת מחיר המלחמה, מתקשה ישראל להציב מטרות מלחמה מרחיקות לכת. אומנם קיימת בשיח הישראלי הסתייגות גוברת והולכת מנכונות ההקרבה, אך עדיין ממשיכים לצפות מצה"ל לממש בעת מלחמה את הדבקות במשימה, את אותה ההקרבה שגילו הצנחנים בגבעת התחמושת. בינתיים פנו האויבים החדשים - חיזבאללה, חמאס ומשמרות המהפכה האירנים - למלחמה בהיגיון חדש במגמה להתיש את ישראל: למנוע ממנה יציבות ושגשוג, ולהעמיק את המתחים השזורים בה מאז היווסדה עד כדי תהליכי קריסה פנימיים. איום זה, שלא נתפס עד כה כקיומי, הולך ומתהווה כסוג חדש של איום קיומי, בדומה לאיום הטמון בקריסת המערכת החיסונית בגוף האדם.
כל ארגון צבאי, בשיטות לחימתו ובאופני התארגנותו, מושפע מערכיה וציפיותיה של החברה אותה הוא משרת. בהבנת המתח בו מיטלטלת החברה הישראלית היהודית בין מורשתה כחברה חלוצית לבין פנייתה לאורח חיים מערבי בחברה אזרחית-ליברלית, גיבשו ואימצו מפקדי צה"ל (החל מהרמטכ"ל אהוד ברק) תורת לחימה חדשה, מבוססת טכנולוגיה עילית. בהנחות היסוד לבניין כוח צה"ל הוצבה במודע השאיפה לניצחון מובהק תוך מיצוי עליונות מודיעין ואש וצמצום התלות ברוח ההקרבה של הלוחמים.
לא מורך לב הוביל את מפקדי צה"ל לפיתוח שיטות הלחימה החדשות אלא מודעות לצורכי שימור הכוח וחיסכון בחיי החיילים במאבק באיום המשתנה של התשה ארוכת טווח. מגמות דומות התחוללו בצבא ארצות הברית, ואפילו הצבא הרוסי שאינו מחויב בדין וחשבון לחברה אזרחית-ליברלית נמנע מאז נסיגתו מאפגניסטן מחשיפת חייליו לסיכוני לחימה שאינם הכרחיים (כהימנעות מהפעלת מסגרות סדירות של כוחות יבשה בלחימה קרקעית בסוריה). ובכל זאת, בחברה הישראלית עדיין מצפים לתמונת ניצחון כמו במלחמות העבר, כמו למשל לוחמי צה"ל מניפים את דגל ישראל במרכז העיר עזה.
בספרו האסטרטגיה-רבתי של האימפריה הרומית מתאר אדוארד לוטוואק כיצד שלחה האימפריה את לגיונותיה לדיכוי המרד היהודי תוך הקפדה על שמירתם משחיקה מיותרת. בלחימה על מצדה, לדוגמה, בחרו בהטלת מצור ממושך ולא מיהרו להסתער על הצוקים התלולים. בניגוד לרומאים שהשכילו להתייחס במלוא הנחישות לאיום שהציב לדעתם מרד בפרובינציה קטנה על שלום האימפריה, מתקשה החברה הישראלית להכיר בעוצמת האיומים הסובבים אותה ולבחון באורח ביקורתי את הטיעון הרווח בדבר חלוף עידן האיומים הגדולים והצורך להשתחרר מרוח "האומה המגויסת".

מבט מבס"א מס’ 2,092, 9 ביולי 2021
על החברה הישראלית להכיר בעוצמת האיומים החדשים הסובבים אותה ולבחון באורח ביקורתי את הטיעון הרווח בדבר חלוף עידן האיומים הגדולים והצורך להשתחרר מרוח "האומה המגויסת".
תאריך:  13/07/2021   |   עודכן:  13/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על מלחמות ואיומים משתנים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
החילוניים לא רוצים להלחם
הירונימוס  |  17/07/21 20:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
היו נשיאים שהטביעו חותם במשכן הנשיא ובמוסד הנשיאות, ראובן ריבלין, לא    נשיא אשר בייש עצמו ואותנו
יוסי דר
המסר לנתניהו הוא כזה: הצוללות מונחות על המדף וניתן בכל רגע לשדרג את דחיפות הפרשה ולהחליט מיידית על הקמת ועדת חקירה. כל פוליטיקאי באשר הוא לא יוותר על איום בשימוש בתותח הזה כדי להרגיע את יריביו - בוודאי כשהיריב הוא בנימין נתניהו
אביעד ויסולי
ביום 4.3.2019 בנט כתב לראש הממשלה בנימין נתניהו כך: "לו היה מדובר במרפסת בלתי חוקית בתל אביב, היו הורסים אותה בתוך 48 שעות. מדוע להיכנע ללחץ הבינלאומי שמתערב לנו במדיניות הפנים של ישראל?
דן מרגלית
ראיתי את אורלי ועוד רבבות, מוכרים וידוענים ואלמונים    מתמידים, נחושים    ח"כ ביבי יכול להכחיש אלף פעם, אבל בליבו פנימה הוא יודע כי בלי ההפגנות הוא לא היה מודח
עליס בליטננטל
תענוג קולוסאלי לחזות בהפקת סטודיו ניסן נתיב ת"א את מחזהו האלמותי של ברטולד ברכט "מעגל הגיר הקווקזי"    איך בימאי צעיר (עמית אפשטיין) ובימאית-כוריאוגרפית (ג׳ולי נשר) מוכשרים ברמות, מצליחים לסובב לצופים את הלב ובטן למראה הצגה כה מהפנטת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il