X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הצגת תיאטרון בית לסין את המחזה ששמו כה קולע, עד כי אין כותרת טובה הימנו - תופסת את הצופים בגרונם נוגעת בנימים הרגישים והמוצנעים ביותר, ביכולתה לאגד בסיפור את השבר במשפחה ישראלית, הלכאורה מאושרת שבר שמוצאו בשואה, וביטויו בחוסר התקשורת בין בעל לאשתו
▪  ▪  ▪
שירי גולן, מיטל נוטיק ונמרוד ברגמן [צילום: כפיר בולוטין]

המציאות שבסיפורה של סביון ליברכט "סינית אני מדברת אליך"? עולה על כל דמיון. על פליטי השואה שהקימו משפחות בארץ, ועדיין רדופים במוראות עברם, וזה מה שמשליך על היחסים במשפחותיהם. שתי אחיות ששרדו את הגיטאות ואת אושוויץ, קרולה התוססת שגמלה בליבה לשכוח מה שהיה ולחיות את החיים בשמחה (לימור גולדשטיין הכה מלבבת, מחצינה רגשות, מרנינה ותוססת), ומנגד - אחותה הגדולה מרתה, העגמומית והממשיכה לחיות ולחוות את זכרון העבר הטראגי (שירי גולן שהרגש בתוכה כמו הוקפא בגלל מוראות העבר) - מסמלות את שתי הגישות הבולטות בקשר לנושא זה. משולש האהבה בין אברם, שכה אוהב את מרתה, ובין קרולה שעדין נמשכת אליו, ושהיה נשוא אהבתה טרום השואה, ממשיך להתקיים ולכרסם בחיי הנישואים של קרולה ואברם.
יתרה מכך, הדמות הטראגית במחזה היא הבת מירי (דניאל גל הכה מרגשת ונוגעת ללב). המחזה נע בין ההווה, כשמירי מגיעה אחרי 20 שנה שברחה מהבית, ונפגשת עם מתווך בדירת הוריה שנפטרו כדי למוכרה - לבין העבר, שם נחשפת מערכת היחסים הבעייתית במשפחה בין ההורים, האחות והבת הקטנה מירי, מיטל נוטיק, המפתיעה גם בשליטתה ביידיש כשהיא שרה ורוקדת עם הדודה העליזה. שילוב שני רבדי הזמן הללו מעניק למחזה את הדרמה, שיצוקה מדם ליבם של ילדי שורדי השואה, ומליבה של המחזאית. דרמה שהפכה כבר לקלאסיקה ישראלית, מאז נכתבה ב-1992, ואף הועלתה בחו"ל. נמרוד ברגמן בדמות האב ובן הזוג האוהב של מרתה, ממחיש את סגולותיו כשחקן שייכספירי קלאסי - בדיבור רהוט להפליא בקולו הערב, ובמשחק מעולה ומושלם. הוא מצליח להמחיש את השבר בליבו בשל סגירותה של אשתו, וכיצד הסדק שיוצר הנתק ביניהם הוא הגורם לדרמה להגיע לשיאה.
דמותו של המתווך שמעון (קובי פרג׳ הכובש שהטקסט שבפיו כה נוקב וקולע, וכובש בכך כל צופה) מהווה את הסמן למשבר הבין-עדתי שהתקיים במדינה הצעירה שזה אך הגיעו אליה השבטים שהיו פזורים בעולם כולו. משבר שהיום כבר דהו רוב הסטיגמות המוזכרות במחזה, אך התעצם וקיבל צורה וצבע שונים ומסוכנים עד כדי רצון חלק מהעם להתנכר לזהות הלאומית והדתית של העם היהודי; מה שעלול להביא לסיום קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. למרות שהמחזה נכתב במאה שעברה, הוא מאיר זרקור על הסכנה כיום שבפיצול העם, והוא בבחינת אזהרה כנגד האיום על קיומנו כאן.
הבימוי של ציפי פינס יוצר כאן מעדן תיאטרלי, העולה על כל ההפקות הקודמות של המחזה. עיצוב הבמה הקולע של כנרת קיש, עיצוב התלבושות היפהפה והמצודד של אורנה סמורגונסקי, עיצוב התנועה של שרון גל המגיע לשיאו במחול של לימור גולדשטיין ומיטל נוטיק - שהוא הבונבון בהצגה, בליווי המוזיקה הנכונה של אמיר לקנר, הכולל את שירו הרומנטי של דין מרטין - מגיעים בסופה של ההצגה לסצינה שלא נותרת בה עין יבשה בקהל.
הצגת הדרמה "סינית אני מדברת אליך"? בתיאטרון בית לסין, מהווה אצבע מורה למצב חברתי היוצר בעייתיות, והמעלה שאלות בקרב כל אחד ואחד. מכאן - ראוי שיצפה בה כל אחד מאיתנו.

מיטל נוניק ולימור גולדשטיין [צילום: כפיר בולוטין]
קובי פרג' ודניאל גל [צילום: כפיר בולוטין]
תאריך:  15/07/2021   |   עודכן:  15/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
לא רבים יודעים שעם תום המלחמה חיים הרצוג מונה כמושל צבאי ראשון של הגדה המערבית, שכללה אז גם את מזרח ירושלים
עמנואל בן-סבו
הערכים נמלטו כל עוד רוחם בם מהסקר, ברחו בבושת פנים, ומה שנשאר זה תקוות להיות מפורסמים, אפילו לרגע ואפילו לדקה
יוני בן-מנחם
הרש"פ העבירה לממשל ביידן מסמך ובו 30 דרישות מישראל לצורך חידוש המשא-ומתן עמה שיבוצעו באופן הדרגתי. הרש"פ דורשת בין היתר את הקפאת הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים, שמירה על הסטטוס-קוו בהר-הבית, פתיחת המוסדות הפלשתינים במזרח ירושלים ושחרור מחבלים
איתן קלינסקי
במשרד לענייני זרים נעלם האוורור, וספסל לממתין זקן או לאישה בהריון זה פריט נדיר    צפיפות רבה מתרכזת לה בעיקר מחוץ לבניין בהמתנה ארוכה רק לזכות כדי להיכנס משעת בוקר מוקדמת ותמשיך גם כשהשמש קופחת או שהקור משטה ומכה במצטופפים עד שתתקבל תשובה די צפויה
משה ניסנבוים
מפעים - רכישת קרקעות חדרה: "ראינו ונוכחנו כי אין כמֹה ביופייה וטוב טבעה בכל האחוזות, טובה היא עד מאוד"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il