X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גם אם יש ביחסים המתחממים בין ירדן לבין ישראל תועלת מדינית מסוימת עבור ישראל, הם עלולים להצביע על כיוון התפתחות מדאיג לאינטרסיה המדיניים של ישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

התחממות ישראלית-ירדנית מסתמנת לאחר שנים של יחסים מתוחים. רה"מ בנט פגש במה שאמור היה להיות ביקור חשאי את המלך עבדאללה ברבת עמון, ושר החוץ לפיד נועד עם מקבילו הירדני. על-פי דיווחים שונים סוכם במפגשים על סיוע ישראלי בהעברת עשרות מיליוני קוב מים מהכנרת לירדן ועל שיתוף פעולה מסחרי, בעיקר על-ידי יצוא ירדני לשטחי הרשות הפלשתינית. סיכומים אלה, בהם ישראל מסתמנת כצד הנותן וירדן כצד המקבל, אינם הסיפור המשמעותי בהתפתחות זו, שגם אם יש בה תועלת מדינית מסוימת לישראל היא עלולה להצביע על כיוון התפתחות מדאיג באסטרטגיה הישראלית במזרח התיכון.
היחסים ארוכי השנים והייחודיים בין ירדן לבין ישראל עברו לא מעט תמורות, אך הגורם הקבוע שלעולם השפיע עליהם ועיצב את דמותם הייתה הסוגיה הפלשתינית. מעבר לעניין הבסיסי של ישראל וירדן בדחיקת רגלי התנועה הלאומית הפלשתינית, וספציפית את אש"ף ותומכיו, הרי שלא תמיד נוצרה חפיפה באינטרסים של שתי המדינות.
מאז הכריזה ירדן - שיותר ממחצית אוכלוסייתה היא פלשתינית - על הינתקותה מהגדה המערבית בשנת 1988 כדי למנוע כל אפשרות למימוש הרעיון הפלשתיני הלאומי על חשבונה, טיפחה הממלכה ההאשמית אסטרטגיה שביקשה לקדם את פרדיגמת שתי המדינות (פלשתינית וישראלית) בהנחה שמימוש מאווייה הלאומיים של התנועה הפלשתינית ביו"ש ימנע זליגת ההשפעות הפלשתיניות אליה וערעור היציבות הפנימית בירדן. אין פלא שהבנות אוסלו משנת 1993 בין ישראל לבין ערפאת אפשרו למלך חוסיין לחתום (ב-1994) הסכם שלום פורמלי עם ישראל, לאחר שנחה דעתו שתחת תפיסת שתי המדינות מובטח שממלכתו לא תהיה חלק מפתרון הבעיה הפלשתינית. הסרת עננה זו הביאה לשגשוג יחסי ישראל-ירדן לאורך שנות התשעים של המאה הקודמת.
אולם מלחמת הטרור של ערפאת (המכונה אינתיפאדת אל-אקצה) וקריסת הסכמי אוסלו החזירה את ירדן למציאות של חרדות אסטרטגיות. אלה גברו בעשור האחרון על-רקע שקיעת העיסוק בשאלה הפלשתינית ונוכח קריסתה המוחלטת של פרדיגמת שתי המדינות שהרחיקה את החזון הירדני למדינה פלשתינית ביו"ש. כך מצאה ירדן את עצמה בעמדת התגוננות בחשש שמגמות אלה עלולות לקעקע את "קיר הברזל" הדמוגרפי, מדיני ופיסי בין יהודה ושומרון והממלכה.
העובדה שבישראל שלטו ממשלות הימין שלאורך ההיסטוריה היו מזוהות עם התיזה של הפיכת ירדן ל"מולדת החלופית" הפלשתינית העצימו את חששותיה של רבת עמון. לכך התווספה "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שקיפלה בתוכה ויתור בפועל על רעיון שתי המדינות לטובת הסדרים כלכליים-פונקציונאליים בין ישראל לבין הפלשתינים. מבחינת ירדן הייתה זו אינדיקציה למגמות השליליות המסתמנות במעמדה האסטרטגי.
לעומת זאת, מבחינת ישראל הסתמנה מציאות הופכית. שקיעת "השאלה הפלשתינית", לצד השינויים במזרח בתיכון בעקבות טלטלת האביב הערבי אפשרו לה להסיט את נקודת המבט מהיחסים עם שכנותיה המיידיות למדינות העשירות והמתקדמות במפרץ הפרסי.
כמעצמה אנרגטית, טכנולוגית וכלכלית יכלה ישראל להירתם לשיתופי פעולה רבים עם המדינות הללו, קל וחומר בממד הביטחוני על-רקע האינטרס המשותף בבלימת אירן. זה היה הרקע שאפשר את חתימת "הסכמי אברהם" שהיו מבוססים על פרדיגמה כלכלית-תועלתנית שדחקה את רגלי הפרדיגמה הזהותית-לאומית שעמדה ביסוד התהליך המדיני עם הפלשתינים עמה הייתה מזוהה ירדן (ומצרים).
עתה מסתמנת מגמה ברורה של חימום יחסים עם אותן מדינות. לא מדובר רק בירדן אלא גם במצרים שהפכה שוב, על-רקע מלחמת עזה במאי האחרון, לגורם תיווך משמעותי מול חמאס ברצועת עזה. כל זאת בשעה שמסתמנת היחלשות מסוימת בציר "הסכמי אברהם" על-רקע חתירתו הבלתי פוסקת של ממשל ביידן להסכם גרעין עם אירן המחייבת את מדינות המפרץ לחפש נתיבי הידברות עם הטורף השכונתי במסגרת מאמצי הישרדותן.
אין ספק שחיזוק היחסים בן-ישראל לבין שכנותיה הוא דבר חשוב, אך הרושם הוא שהמדובר בסימן מעיד נוסף לעצירתם האפשרית של התהליכים החיוביים שהתחוללו בעשור האחרון ביחסי ישראל במזרח התיכון ובמרכזם הנורמליזציה הערבית-ישראלית לטובת התמקדות מחדש במה שהוגדר עד לא מזמן - שלא בצדק - כליבת הסכסוך באזור, קרי "הבעיה הפלשתינית". מבחינה זאת עלולה ירדן להפוך לשער הכניסה המחודש שינתב את ישראל לדרך הישנה, המוכרת והרעה של "תהליך השלום".

המאמר התפרסם ב מקור ראשון ב-13.7.2021.
הכותב הוא חוקר במרכז בס"א, מילא בעברו תפקידים בכירים במערך המודיעין הישראלי.
תאריך:  19/07/2021   |   עודכן:  19/07/2021
+מפגש חשוב בוושינגטון
08:37 19/07/21  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

הנשיא ביידן יארח היום בבית הלבן את עבדאללה מלך ירדן כמנהיג הערבי הראשון שעמו הוא נפגש מאז כניסתו לתפקיד. המלך עבדאללה יבקש סיוע כלכלי נרחב מארה"ב כדי לחזק את יציבות שלטונו, הוא ידגיש את חשיבות פתרון שתי המדינות והשמירה על מעמדה של ירדן בהר-הבית

[צילום: אלכס ברנדון/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יחסי ישראל-ירדן: סיכויים וסיכונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
הנשיא ביידן יארח היום בבית הלבן את עבדאללה מלך ירדן כמנהיג הערבי הראשון שעמו הוא נפגש מאז כניסתו לתפקיד. המלך עבדאללה יבקש סיוע כלכלי נרחב מארה"ב כדי לחזק את יציבות שלטונו, הוא ידגיש את חשיבות פתרון שתי המדינות והשמירה על מעמדה של ירדן בהר-הבית
רפי לאופרט
הנהגת הממשלה הנוכחית, תרצה או לא תרצה, נושאת באחריות להתכוננות הדרושה לסבב נוסף של אלימות יהודית ערבית בתוככי ישראל. לערביי ישראל ברור שאם תפעל ישראל בנחישות לסילוק והרחקת כל מי שנכנס למדינה בעורמה או בדרכי שקר ובמקביל תפעל לקידום עליית יהודים על-רקע האנטישמיות הפושה בעולם, תגיע במהלך העשור הנוכחי ליחסי אוכלוסים של 80% יהודים וכ-20% לא יהודים. מצב זה ישמר לפחות שנות דור נוספות
איציק וולף
נשיא מצרים ברך את הנשיא יצחק הרצוג לרגל כניסתו לתפקיד    "אנצל הזדמנות זו כדי לברך אותך לרגל תפקידך החדש ולהביע את תקוותי שבחירתך תתרום לחיזוק תרבות השלום"
איציק וולף
ראש הממשלה טען כי בגלל אירן לבנון נמצאת בקריסה    "יש לנו ולאזרחי לבנון אויב משותף: חיזבאללה ואירן. רק בהבדל אחד: לנו יש את כל הכלים ואת היכולות להתמודד למול האויב הזה"
איציק וולף
תיעוד וידאו חדש של התקרית שהובילה למלחמת לבנון השנייה פורסם על-ידי חיזבאללה לרגל יום השנה ה-15 למלחמה    ניתן לראות בו את מחבלי חיזבאללה מקיפים את ג'יפ ההאמר שבו נסעו אלדד רגב ואהוד גולדווסר, לאחר שהותקף, וכיצד המחבלים חוצים את הגבול בחזרה ללבנון כשהם נושאים את גופותיהם של שני החיילים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il