X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יצחק בן צבי במכתב חריף למושל: "בשעת התפילה נזרקה פצצה לתוך רחבת הכותל" המכתב לקוח מתוך ארכיון שנחשף ואשר כולל תוכן רב ערך, אודות זכויות היהודים על הכותל המערבי והתיישבות יהודית בעיר העתיקה
▪  ▪  ▪
במהלך התפילה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

במהלך תפילה המונית ברחבת הכותל המערבי בירושלים בימי המנדט הבריטי, נזרקה לפתע פצצה לתוך ההמון. בנס לא היו נפגעים. בתוך הקהל היו אז מאות מתפללים. יצחק בן צבי, לימים נשיא המדינה השני, ואז נציג הנהלת הוועד הלאומי כותב בחריפות למושל המחוז ומתאר את מה שקרה.
יצחק בן צבי ייצג בשנת 1937 את היישוב העברי (שנחשב כמושבה בריטית) בהכתרת ג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת בלונדון, כשהוא לבוש עם אבנט ועליו מגן דוד בולט. ב-1939 הוא היה בין נציגי היישוב בוועידת השולחן העגול בלונדון שהתקיימה בין ה-7 בפברואר ל-17 במרס 1939 בניסיון הגישור האחרון של ממשלת בריטניה לבעיית הסכסוך היהודי-ערבי.
בט"ו באב תרצ"ט, כמה ימים אחרי תשעה באב, יום צום שבו מתאספים המונים אל הכותל המערבי, שריד בית המקדש, לאמירת קינות ותענית על החורבן, כותב יצחק בן צבי, בשם הנהלת הוועד הלאומי מכתב חריף למושל המחוז על אירוע חריג, גם ביחס למאורעות הימים ההם:
"שלשום ביום 29.7.39 קרה מקרה שלא היה דוגמתו במשך כל שנות המאורעות. בשעת התפילה נזרקה פצצה לתוך החצר הסמוכה למקום התפילה ואך מקרה מוצלח הוא ששום אדם לא ניזוק מההתפוצצות. המון מתפללים שהיו על-יד הכותל, שמעריכים את מספרם ב-300 נפש, הספיקו להתפזר כ-20 רגע לפני ההתפוצצות. בשעת ההתפוצצות היו עוד בכל אופן על המקום כ-10 מתפללים.
"היות והחצר אשר בה אירעה ההתפוצצות הייתה סגורה בזמן התפילה ולפניה והרחבה שלפני הכותל נמצאת בפיקוח מתמיד של המשטרה קשה להניח שהפצצה נזרקה אל החצר מסמטת התפילה ויש אך לשער שהיא נזרקה מן החוץ בכוונה של פרובוקציה לפגוע במתפללים או לעורר בקרבם מהומה ולאיים על המתפללים היהודים שלא ילכו להבא אל הכותל.
"הננו פונים אל כבודו בהבעת רגשי מחאה על חילול המקום המקודש והנערץ למיליוני היהודים בכל העולם. הננו מרשים לעצמו להזכיר את האחריות המיוחדת אשר קבלה עליה ממשלת המנדט בעד שמירת המקום והגנתו, ומבקשים לאחוז בכל האמצעים לגבי הפושעים, ויחד עם זה לאחוז באמצעים הדרושים להבא לבל ישנה מקרה כזה.
"הננו מרשים לעצמו כמו-כן להעיר לכבודו שמקרים דומים לאלה ופחותי ערך מזה אחזה הממשלה בצעדים של הטלת אחריות ועונש קבוצתי על השכנים הקרובים למקום".
הרקע לפנייה הזו הוא המצב המורכב בכותל בגלל שממשלת בריטניה בהסכמת חבר הלאומים הקימה "ועדה לקביעת הזכויות והתביעות השנויות במחלוקת של היהודים והמוסלמים בכותל המערבי" שכונתה גם בשם "ועדת הכותל הבינלאומית".
המכתב לקוח מתוך ארכיון שנחשף ואשר כולל תוכן רב ערך, אודות זכויות היהודים על הכותל המערבי והתיישבות יהודית בעיר העתיקה. אלו מסמכים שתוכנם לא ידוע, לא נמצאו בספריה הלאומית ובארכיון עיריית ירושלים. הארכיון שופך אור גדול על כל סדר ההתנהלות, הפולמוסים, הדיונים, הוועדות וההתכתבויות בין הגורמים השונים של אותה תקופה.

תאריך:  22/07/2021   |   עודכן:  22/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
כשקראתי את הספר עד תומו - התאכזבתי    עד אמצע הספר ראיתי קטעים, קטעים, קצרים, קלים לקריאה    אבל לא ראיתי סיפור של אנשים
איתן קלינסקי
תודה מיוחדת לעובדות בעמדה מס' 1 במכון הקרינה    חשתי שעליהן כתב המשורר חיים גורי את השורות הנפלאות - "והחושך היורד וקולו הולך אחרי, והשחר העולה וקולו הנמשך והולך..."
עמנואל בן-סבו
המכנה המשותף נמצא על סף התרסקות, החורים אשר נבקעו ממנו בחלקים השונים מאיימים להכריעו, להכניעו, לפוררו    המאבקים משנים את תדמיתו של העם את יחסה של החברה למה שהיה עד לא מכבר בקונצנזוס, הכל פוליטי, הכל שפיט ונמדד על-פי הפוזיציה הפוליטית
יוני בן-מנחם
זאהר ג'בארין האחראי על ההתעצמות הצבאית של חמאס מונה לתפקיד סגן מנהיג חמאס בגדה.הנהגת חמאס מחזקת את התשתית שלה בגדה ומזרימה לה כספים רבים כדי לערער את יציבות שלטון הרש"פ
דן מרגלית
תומכי ח"כ ביבי יקרים, כמה שקרים זה יותר מדי בעיניכם? הרי שיקר כמה וכמה פעמים בפרשת הצוללות המצריות, שלא נבדקה ולא נחקרה בניגוד למה שאומר לכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il