X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחווה ביום השבעה למותו של נתי ביאליסטוק כהן (2021-1967) אחד העם אמר "אין הלשון כי אם בבואה של החיים". אצל נתי הלשון הייתה בבואת חייו וסוד קסמו
▪  ▪  ▪
ועדת ההיגוי של האתולוגיה במרכז נתי ביאליסטוק [צילום: הרצל חקק]
נתי ביאליסטוק כהן [צילום: הרצל חקק]

את חייו של נתי ביאליסטוק כהן ניתן לסכם במשפט אחד: ניצחון הרוח על החומר. הוא ניחן בכוחות נפש חזקים, שבאמצעותם התגבר על מכשולים חיצוניים וגם על העיוורון שלו. לא פלא שמשפט המפתח שלו היה: "אני אדם עם עיוורון, איני עיוור. אני רואה את זולתי ואיני עיוור לצרכיו. אני רואה את העולם ואיני עיוור לשינויים החלים בו". הוא היה איש ציבור, איש רוח, משורר.
וכך כתב נתי באחד מן השירים בקובץ שיריו:
בַּמָּקוֹם שֶׁבּוֹ הָעֶצֶב לֹא יָכוֹל לָגַעַת,
לֹא תִּגַּע הַתִּקְוָה,
לֹא תְּחַבֵּק הָאַהֲבָה.
בַּמָּקוֹם שֶׁאֵלָיו הָעֶצֶב לֹא יַגִּיעַ,
לֹא תַּגִּיעַ הַנֶּחָמָה,
הַיְּצִירָה תִּסְגֹּר רַחְמָהּ.
בַּמָּקוֹם שֶׁבּוֹ נוֹגֵעַ הָעֶצֶב,
אֲהוּבָתִי, אַל דְּאָגָה,
גַּם הָאֹשֶׁר יִגַּע.
נתי חי 54 שנים בלבד. הוא נולד ב-1967 בבת ים, והטביע חותם בכל מי שזכה להכיר אותו. יהיו גאים בכך אשתו איריס ושלושת ילדיו ספיר, ירדן ושי. סרטן אלים סיים את החיים שלו, אך לא את מורשתו ואת זכרו.
ארבעה חודשים לפני מותו זכה להיות מעוטר בתואר "עמית כבוד של האקדמיה ללשון עברית". כולנו ראינו אותו אז בהדרת פניו ובענוותו. אחד העם אמר "אין הלשון כי אם בבואה של החיים". אצל נתי הלשון הייתה בבואת חייו וסוד קסמו. נשיא האקדמיה ללשון עברית, פרופ' משה בר אשר, הגדיר אותו "איש מעלה" ואמר שהוא ניחן ב"צניעות מופלגת".
כשרואים את שורת הישגיו, קשה שלא להתפעם. הוא היה בכיר ברשם החברות הממשלתיות, והיה שותף להפרטת החברות, בתקופת הכהונה הראשונה של ב' נתניהו כראש הממשלה (1999-1996). אך לא שכח את ייעודו כאיש רוח: הוא היה חבר המועצה הציבורית של האקדמיה ללשון עברית, ושותף למילון ההיסטורי של העברית.
כשנקרא בטקס של האקדמיה ללשון עברית לשאת דברים, אמר שהאדם נברא בצלם האל, ומהו צלם אלוהים שבאדם? לדבריו, האל ברא את העולם במילים, גם האדם היוצר יכול לברוא את העולם במילים. האדם לא יכול לראות את האל, וגם משה שהיה הקרוב ביותר מכולם לאל, ראה את "לבנת הספיר" שלמרגלותיו. לכן, טען נתי שהאדם חש קרבתו לאל כשהוא בורא במילים. התרבות היהודית היא תרבות של מילים, ולדבריו היהודים נצמדו לאורך כל ההיסטוריה שלו למקורותיהם התרבותיים. כך היה בגלות, וכך היה בשובו של העם לארץ בדורנו. נתי הביע פליאה לנוכח תחיית העברית בדורנו בשובנו לארץ. הוא חש נפעם להיות שותף לפלא של תחיית הלשון העברית בדורנו.
הוא לא נולד כעיוור. בגיל 11 התברר לו שהוא לוקה במחלת עיניים תורשתית, והוא יתעוור בשנים הקרובות. בגיל 15 היה עיוור חלקית, ובגיל 17 עיוור באופן מלא. גם את עיוורונו לא ראה כמכשול. נתי התגייס לצה"ל כמתנדב ושירת בגלי צה"ל. לאחר שירותו סיים שני תארים בכלכלה ובמינהל עסקים. לאחר מכן, השלים גם תואר במשפטים. העיוורון לא מנע ממנו גם לעסוק בספורט. מעטים יודעים שהוא היה גם אלוף ישראל בגלישה לעיוורים ב-2020.
גם את עיוורונו ראה כמנוף לסייע לאחיו שלקו בעיוורון. הוא שימש כמנכ"ל המרכז לעיוור. וכך זכיתי להכיר אותו.
בשנה האחרונה נתי היה חבר ועדת ההיגוי של האסופה "מוסיפים על האור" לאנשים עם מוגבלויות. את האסופה (אנתולוגיה) יזמה אסתר דגן-קניאל. פגשתי את נתי בכל ישיבות הזום של ועדת ההיגוי, ונחשפתי לנועם הליכותיו. אחת הישיבות נערכה בבית חינוך עיוורים בירושלים, וכך זכיתי לפגוש בו אישית.
בשיחה איתנו קרא לפנינו את השקפתו על העברית. רצוני להביא קטע מדבריו שפורסמו גם ב'ישראל היום'. לטעמי, זהו המסר שלו לכולנו כחברה השואפת לתקן את עצמה ואת יחסה לאנשים עם מוגבלות:
"כאשר אנו מכנים מישהו 'עיוור', אנו מחילים עליו את כל המטען שהמושג 'עיוור' נושא עימו בעינינו: חוסר הבנה, דעות קדומות, ואפילו רחמים ופחד. כל המטען שיש לחברה על המושג 'עיוור' מוטל על האיש שלפנינו, ולפתע איננו רואים את האדם שהוא. והרי מדובר באדם שיש לו תכונות ומאפיינים נוספים על העיוורון שלו: הוא הורה, הוא עובד במקום כלשהו, יש לו אולי תואר אקדמי, הוא ספורטאי והוא גם בוודאי חבר של מישהו. כל אלו נדחקים הצידה כשאנו מטילים עליו את המטען 'עיוור', כאילו זה המאפיין היחיד שלו. על כן השימוש במושג 'אדם עם עיוורון' משיג שתי מטרות חשובות: הראשונה - ביטוי זה מזכיר שמדובר בראש ובראשונה באדם, והשנייה - ביטוי זה ממחיש את העובדה שעיוורון הוא רק אחד ממאפייניו של האדם".
השיחה שלנו איתו בבית חינוך עיוורים הייתה מרתקת. הוא נשא דברים לפנינו על השקפתו כאדם וכמשורר. אחד משיריו מבטא את נפשו הרומנטית:
שִׁירָה/נתי ביאליסטוק-כהן
רַגְלַיִךְ לִי אוֹמְרוֹת שִׁירָה,
עֵת עֲלֵי רִצְפָּה יִתְהַלְּכוּ.
קוֹל פְּסִיעוֹתַיִךְ קָצוּב בְּבוֹאֵךְ,
מַלְהִיב וּמַרְנִין אֶת הַלֵּב.
וְאִם תַּעַמְדִי לְפֶתַע פִּתְאוֹם,
רוּחִי כְּמוֹ תִּשְׁקֹט וְתִדֹּם
וְאֶנְצֹר פְּעִימָה בִּצְפִיָּה דְּרוּכָה,
שֶׁיַּחֲלִיף תִּיפוּף צְעָדַיִךְ
אֶת הֲמֻלַּת הַדְּמָמָה,
אוֹ אָחוּשׁ אֶת סִימְפוֹנְיַת נְשִׁימוֹתַיִךְ.

הרצל ובלפור חקק עם נתי ביאליסטוק ואסתר דגן קניאל [צילום: חקק]
תאריך:  27/07/2021   |   עודכן:  27/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במקום שבו העצב לא יכול לגעת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תודה לך על פתיחת הצוהר המרגש! ל"ת
א. וינשטיין  |  27/07/21 11:19
2
תודה, על הספד מרגש.
בני תור קל  |  2/08/21 13:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
חלק לא קטן של השרים החדשים שיש להם "תיקים" רציניים פתאום שינו את עמדותיהם בנושאים שונים ומשונים, עמדות שהיו מאוד נחרצות בתקופת נתניהו, עמדות שאגב היו ענייניות
רוני מזרחי
היה לנו כאן "אויב שקט" שככה, מתחת לרדאר, הצליח להסתנן ולדחוף את מחירי הדיור כלפי מעלה, זאת שעה שאיש ממקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל, שם לב לכך, קל וחומר בשנה כה מורכבת, הן כלכלית והן בריאותית
יוסי אחימאיר
באופן פאראדוכסלי, הקורונה באה לממשלה החדשה בעיתוי טוב. הנה לפנינו נושא קריטי, שעניינו בריאות הציבור, שבו אין כמעט חילוקי דעות בין אגפי הקואליציה הקוטבית-שברירית. ככל שזה יהיה עיקר עיסוקה של הממשלה - וזאת עוד לפני תחילת הדיונים על תקציב המדינה הבא כך אין סיכוי שחילוקי הדעות המובנים, בנושאים אחרים, יצוצו במלוא עוצמתם ויאיימו על שלימותה
יוני בן-מנחם
ארגוני הטרור ברצועה החליטו על הסלמה מדורגת נגד ישראל כדי להפעיל עליה לחץ לזרז את המגעים בנושא שיקום הרצועה ועסקת חילופי השבויים. גורמים ברצועה אומרים כי משוואת "עזה-ירושלים" עדיין בתוקף ויחיא סינוואר מחפש את העיתוי המתאים מבחינת חמאס ליישמה
חנן וייס
אורי מילשטיין מקיים סדנא חודשית במשך שנים רבות, מעל לעשר, ובה מופיעים מומחים שונים ונחקרות המלחמות    בכל סדנא נחקר קרב אחד ויש מרצה מרכזי, לרוב גנרל ישראלי ברמה של קצין בכיר בצה"ל, במילואים כמובן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il