X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יחזקאל כהן ובנו נועם [צילום: אלבום משפחתי]
השתלבות ולא התבדלות
ד"ר יחזקאל כהן האמין בכך שהציונות הדתית צריכה להתחזק מתוך העם ולא מעליו דווקא הפתיחות היא זו שמעמיקה את המחשבה ומאפשרת להיות יהודי במובן השורשי והעמוק ביותר כך מתאר שמואל שטח מנכ"ל תנועת "תורה ועבודה" את דמותו של מייסד התנועה בשיחה עם איתן לויטס שסיים בימים אלו לימודי הסדר ומחפש תובנות על עתיד המגזר הדתי לאומי
שמואל שטח [צילום: נועם פיינר]

"הנביא יחזקאל - האיש שהקדים את זמנו", מלכה פיוטרקובסקי.
אני הייתי מחדד ואומר - האיש שרצה לקבע את זמנו. כי בזמנו המציאות הייתה שונה לחלוטין. יחזקאל כהן גדל כילד בשנות הארבעים והחמישים בחברה דתית מעורבת, מה שהיה אז טבעי לגמרי, בחברה שבה חיו יחדיו חילונים, מסורתיים ודתיים כאלה וכאלה.
הוא הדריך בבני עקיבא בסניף שהיה מעורב ופתוח, וזה אולי יפתיע חלקים בחברה הדתית היום, אבל עם כל זה הוא גדל להיות בן אדם דתי לתפארת שמקפיד על קלה כבחמורה, לומד תורה ולא רק, אלא גם מעמיק והוגה בה ואף כתב המון מאמרים תורניים והתפלפל עם תלמידי החכמים שבדורו.
תפיסתו הייתה שהפתיחות בגיל מוקדם יותר מחנכת לקליטה טובה יותר של הסביבה השונה מהבן אדם, ומלמדת אותו להכיל מורכבויות. ודווקא אם הבן אדם מכיר בילדותו רק גוון אחד של אנשים, ורק בגיל מאוחר יותר נפתח אל העולם, זה יוצר אצלו יותר ספקות ולפעמים גם ניכור כלפי הסביבה השונה ממנו.
ד"ר יחזקאל כהן הוא עבורי הציונות הדתית האמיתית מבית מדרשם של מנהיגים כמו הרב ריינס, שמואל חיים לנדאוי (שח"ל), הרב הירשנזון, הרב קוק, הרב סולובייציק ועוד. ציונות דתית זו מבוססת על שלושה יסודות: תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל. שכולם באים יחדיו ואף אחד מהם לא עולה על רעותו.
"יחזקאל היה מהראשונים ששאל כבר לפני בשנות השבעים האם אנחנו כת לומדי תורה או עם החי על-פי התורה. האם אנחנו סקטור שחי כמיעוט במדינה של מישהו אחר, או שאנחנו הריבון במדינתנו", הרב בני לאו.
בשנים הראשונות לקיום המדינה הציבור הקטן הזה הכיל בתוכו גוונים שונים, וגם אז היו את ה'ליברלים' מצד אחד ואת ה'שמרנים' מצד שני. אני אגיד לך יותר מזה, לאורך כל הדורות, עוד מתקופת המשנה, היו רבנים שנטו יותר לשיטת בית שמאי וכאלה שנטו יותר לשיטת בית הלל, כאלה שנטו יותר להשתלב וכאלה שנטו יותר להסתגר.
אבל בשנות השבעים החל יחזקאל לזהות תהליכי הקצנה דתית בקרב הציונות הדתית. זה החל כשנפתח בירושלים בית ספר 'תורני', אליטיסטי, בהפרדה בין בנים לבנות שהיווה בעצם התבדלות מבית הספר הממלכתי דתי באותו מקום, הוא הבין שקורה פה תהליך של התחרדות בציבור הדתי, שמשמעותו גם התבדלות מהציבור הכללי. לתפיסתו של יחזקאל הציבור הדתי לאומי הוא ציבור ששאיפתו להתערות בתוך העם, כמובן בלי לפגוע באף ערך ואף הלכה בשולחן ערוך, אבל לא חלילה להתבדל.
זו הייתה הסיבה לכך שבסוף שנות השבעים כשהוא ראה או יותר נכון חש שתהליכים בכל מיני מקומות מרכזיים בחברה הדתית הולכים בכיוונים של שינוי מהותי מערכי הציונות הדתית, הוא החליט עם מספר רבנים וגורמים משפיעים בציונות הדתית להקים את תנועת "נאמני תורה ועבודה".
התנועה שהקים הניחה תשתית לקיומה של דתיות ליברלית בתוך מסגרת של נאמנות לאורתודוקסיה. תופעות רבות שקיימות היום בחברה הדתית יכלו להתפתח רק בעקבות פעילותו ועל בסיס התשתית שהוא השאיר: רבני צהר רבני בית הלל', ארגון 'קולך' ואחרים, וכמובן, המשך קיומה של תנועת 'נאמני תורה ועבודה'. 'כולם היו בניו', פרופסור אשר כהן מאוניברסיטת בר-אילן.
אין בכלל ספק שהמילים האלו מתארות בצורה מדויקת את יחזקאל ומורשתו. בהקמת התנועה הוא בעצם אמר בבירור: אנחנו נאמנים לערכי התורה והעבודה, תורה שדרכיה דרכי נועם ושואפת לקרב ולהתקרב אל העם ולא חלילה להתבדל ממנו. התחזקות דתית שבאה על חשבון אנשים אחרים ויוצרת פירוד ואליטיזם, זו לא התחזקות אלא הקצנה.
אני כמנכ"ל הנוכחי של התנועה שיחזקאל הקים רואה ביישום החזון שלו שליחות וגם חש סיפוק על כך שכמה ממטרות התנועה שהיו אז מהפכניות, היום הם בלב המיינסטרים של הציבור הדתי כמו גיוס בנות לצבא, לימוד תורה לצד לימוד השכלה כללית, הכנה לשירות צבאי משמעותי לבנים ופיתוח לימוד תורה לנשים. שני האחרונים תפסו תאוצה בכל גווני הציבור אפילו עד לחרד"לים שהקימו מכינות קדם צבאיות ידועות ומדרשות לבנות.
אבל הדרך להגשמת המטרות ארוכה וסיזיפית ויש גם מחלוקות קשות. קח לדוגמה את המפעל הנפלא של הגרעינים התורניים שמטרתו לכאורה היא לקחת משפחות דתיות על-מנת "לחזק שכונות חלשות". לדעתנו בתנועה, היא מביא איתו גם מקרים פחות נעימים בעצם הגדרתו, כאלה שאני צריך להתמודד איתם.
רק היום אני מתמודד מול גרעין תורני בפריפריה שחבריו השתלטו על בית הספר הדתי-מסורתי ומבקשים להפוך אותו לבית ספר אליטיסטי וניפרד, ומה שקרה הוא שההורים המסורתיים הולכים להעביר את ילדיהם לבית הספר החילוני. במקום לבוא ולהשתלב שם כדי לחזק הם באו לשם כדי להתבדל. הם מבקשים לקרב ליהדות, אך בפועל הם גם מרחיקים וגם מגדילים את הפערים החברתיים. כאן בדיוק יש לשים לב ולוודא שהרצון להשתלבות אינו יוצר את ההפך.
נועם כהן ז"ל והמורשת לזכרו
במשך שנים התפיסה המקובלת בקרב הציונות הדתית הייתה שאדם הרוצה להישאר דתי צריך לקצר את השירות הצבאי או לשרת במקומות מרכזיים בצבא ששם הסיכוי גבוה לשמירה על הדתיות שלו, ולכן לא נמצאו כמעט דתיים ששירתו בסיירות או דתיים שמתקדמים לתפקידים בכירים.
בנו של יחזקאל כהן, נועם, שירת בסיירת מטכ"ל והיווה עבורו התגשמות אידיאל של תורה ועבודה. אך לאחר מכן כשעבר לשב"כ קרתה הטרגדיה והוא נהרג בעת מילוי תפקידו. מות בנו שבר את לבו. יחזקאל עסק בהנצחת זכר בנו בדרכים שונות, בין היתר בהכנת בנים דתיים לשירות משמעותי בצבא. תוכנית שעוסקת בשלושה נושאים עיקריים: הלכה ושרות צבאי, המפגש עם נוער לא דתי במסגרת השירות בצבא ושאלות אמונה בצבא.
אפילוג - מורשת
למרות המהפכות החשובות שהוביל יחזקאל כהן שהפכו היום ברוך ה' לדבר מובן מאליו, יש נושאים בהם לא התקדמנו הרבה ויש עוד הרבה עבודה. לדוגמה חיזוק הפריפריה החברתית והדתית. הציונות הדתית חייבת לקחת אחריות על הנושא ולהשתלב באמת בתוך הפריפריה, כחלק מהאוכלוסייה, ולא חלילה להמשיך להתבדל מתוך חרדה.
דוגמה טובה לכך היא מחלוקת בגמרא בין רבי יוחנן לרב יהודה לגבי תנאי הקבלה לסנהדרין. רב יהודה סובר שצריך אדם שיודע להתפלפל עד כדי שהוא יודע לטהר את השרץ ב-150 טעמים, ורבי יוחנן סובר שצריך אחד שיודע 70 שפות. הוא אומר זאת כי לדעתו, המודל של החכם בסנהדרין הוא של אדם שמעורב בדעת עם הבריות ויודע לדבר עם העולם בשפתו. כזה היה יחזקאל כהן שהאמין בכך שייעודו של חובש כיפה סרוגה היא להכיל ולהבין את כל מי שמסביבו, מדבר בשפת העם ומתעלה איתו יחדיו.

תאריך:  01/08/2021   |   עודכן:  01/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השתלבות ולא התבדלות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אישיות מרתקת שבזכותך מוכרת לנו ל"ת
zeny  |  1/08/21 10:17
2
בהחלט ראיון מרשים ל"ת
חדש בממלכה  |  3/08/21 15:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב קורי
מדינה של קנאים משרית רוזנבלום, עבור דרך קרן מרציאנו ועד מתי כספי. במדינה שלנו לכל אחד יש אג'נדה וכל האחרים נאנדרטלים, מתנגדי חיסונים, פשיסטים ודיקטטורים
אהרן פאפו
התוצאות הבינלאומיות הנובעות חולשתם האינטלקטואלית של הזוג שהרכיב פייק-ממשלה - ממשלת-חובבים חסרי ניסיון מדיני וחסרי ידע בסיסי - כבר הופיעו לא רק בנזיפתו של מקרון, שלא היה מרשה לעצמו לדבר כך אל ראש-ממשלה אחר כלשהו בעולם. גם ביידן, נשיא ארה"ב, במפגשו בז'נבה עם פוטין מסר לו שהפצצות ישראל בסוריה אינן מקובלות עליו
יוני בן-מנחם
גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ישראל תגיב בקרוב על התקיפה האירנית הנפשעת על האונייה "מרסר סטריט" וכי ההפצצות על מטרות אירניות בסוריה ימשכו. בנוסף לתגובה הצבאית ישראל פתחה בקמפיין בינלאומי שדורש לרסן את פעילות הטרור של אירן ולהטיל מגבלות על יצור המל"טים והטילים הבליסטיים שלה
ירון פרידמן
אחרי שבשנים האחרונות איבדו האחים המוסלמים את אחיזתם במצרים, נכשלו בסוריה, הוצאו מחוץ לחוק בירדן ונחלשה תמיכתם בטורקיה ובקטר, הגיעה בשבת שעברה (24.07.21) מכה קשה למאחז התנועה בתוניסיה. הנשיא פיזר את הפרלמנט בו שלטה מפלגת א-נהד'ה (התחייה) האיסלאמית. מהי המשמעות האירועים בתוניסיה לגבי תנועת האחים המוסלמים, ועד כמה קשה מצבה של התנועה, אליה משתייך גם ארגון חמאס?
אורי מילשטיין
המשימה לא בוצעה; הנסיגה הפכה לבריחה; לא חולצו נפגעים; לא תכננו כוחות חילוץ ולא נשלחו כוחות חילוץ בזמן אמיתי; הוכח למעלה מכל ספק אופיו המיליציוני הבלתי מקצועי של הפלמ"ח, שהיה הכוח ההתקפי הכמעט יחיד בכל היישוב היהודי בארץ ישראל בשלבים הראשונים של מלחמת העצמאות, ושילם מחיר יקר בגלל אידֵיאולוגיה פציפיסטית, חוסר הבנה וממילא חוסר הכנה של צבא למלחמת העצמאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il