X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני מאמץ מהפרשה בהתלהבות רבה את דרישת משה, מנהיגו ומחנכו של העם, בנאום פרידתו מעמו לאמץ מחויבות של כל אחד מבאי החברה הישראלית לבנות כאן בארץ חברה, בה לא יהיה מקום לתופעות כמו עוני ואביונות
▪  ▪  ▪
עבודה פיסית קשה [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

פרשת השבוע פרשת "רְאֵה", זו הפרשה הרביעית מספר "דברים", המתחילה בפרק י"א פסוק כ"ו ומסתיימת בפרק ט"ז פסוק י"ז. משלל הערכים המוסריים, שמבקשת הפרשה להנחיל לעם ישראל, אני נכבש אחר פנינת הערכים החברתיים, שהפרשה חותרת לעגן במסד הקיומי שלנו כחברה וכעם.
אני מתייחס בהערכה רבה לפרשה, שמדגישה בהרחבה רבה את אהבת הזולת והצורך של כל פרט לגלות נכונות לוותר על קניין פרטי למען חיזוק מערכי החיים החברתיים. אני מתייחס בהערצה רבה לפרשה, הפונה לעם ישראל ערב כניסתו לארץ ישראל, שחובה עליו לעצב את הערכים החברתיים באדני הבסיס הקיומיים של מערכות חייו כעם, העתיד לבנות בארץ ישראל את חייו.
אני מאמץ מהפרשה בהתלהבות רבה את דרישת משה, מנהיגו ומחנכו של העם, בנאום פרידתו מעמו לאמץ מחויבות של כל אחד מבאי החברה הישראלית לבנות כאן בארץ חברה, בה לא יהיה מקום לתופעות כמו עוני ואביונות. אם תופעות מחפירות אלו תזדקרנה ותתפוסנה מקום בחיינו, מחובתנו לפתוח את היד ואת הלב כדי למגר אותן ולהסירן מתוכנו.
פשוטו כמשמעו משה המנהיג והמחנך מבהיר בנחרצות רבה, שאין מקום לעוני ולאביונות במערכי חייו של העם, העומד להיכנס לארץ ישראל - "כִּי יִהְיֶה בְּךָ אֶבְיוֹן... לֹא תְּאַמֵץ אֶת לִבְּךָ וְלֹא תִּקְפֹּץ אֶת יָדְךָ מֵאַחִיךָ הָאֶבְיוֹן. כִּי פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת-יָדְךָ....". חשוב לתת את הדעת למודגש בסיום הקטע הזה, בו מובלטת הדרישה כלפי כל אחד מאתנו לדאוג לעני "עַד אֲשֶׁר לֹא יֶחְסַר לוֹ" (דברים, פרק ט"ו, פסוקים 7-8). הדרישה היא לנו, אזרחי מדינת ישראל בשנת 2021 - לדאוג שלעני "עַד אֲשֶׁר לֹא יֶחְסַר לוֹ". חובה עלינו ב-2021 לתכנן תקציב למדינה, בה לא יהיו אזרחים נטולי בסיס נאות לחיים.
אני האזרח שואב מכאן כמיהה לחתור ללא לאות לישראל שוויונית ולא להשתוללות של קפיטליזם חזירי. לחתור לישראל, האומרת לא לקפיטליזם חזירי, אומרת לא לתופעה המזוויעה של קניית עגבניות וביצים במחירים זולים בטורקיה תוך הפקרת עבודה פיזית קשה של חַקְלָאֵי ישראל. ללא בושה מוכר הקפיטליזם החזירי שנים רבות לאזרחי ישראל תוצרת חקלאית מאירופה במחירים מופקעים. ללא כל בושה הקפיטליזם החזירי שלנו מפקיר זעה ועבודה פיזית קשה של חַקְלָאֵי ישראל ורומס בתאוות ממון את פרי עמלו.
הפרשה מתמודדת עם הברכה אל מול אימת הקללה הצפויה - "רְאֵה אָנֹכִי נוֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה" (דברים, פרק י"א פסוק כ"ו). זו לא הפנייה לאדם ולחוה, שהיו נאיביים בלי סיפור חיים, ללא ניסיון, שרומו בקלות על-ידי הנחש. הפעם האמירה בפסוק כ"ו היא לעבר חברה, שיש לה סיפור היסטורי עמוס במסלול של אירועים ארוך ופתלתל, שחוותה חוויות חיים קשות מנשוא - הבחירה היא בידיים של החברה והתוצאות הן בהתאם גם כן אך ורק בידי החברה.
את מקום הנחש בסיפור הקדום בספר "בראשית" תופסים בפרשה שלנו בספר "דברים" נביאי שקר, העלולים להעלות את חיי העם על שרטון, אם יתפתה אחרי דברי החלקלקות שלהם וילך שולל אחר מקסם השווא שהם טווים. זו הבחירה עליה מדבר משה המנהיג והמחנך גם בפרשת "ניצבים" בספר "דברים" בפרק ל' פסוק י"ט, הבחירה היא בידי העם - "נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה - וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים".
בחירה בחיים היא בחירה בעולם על שלל התופעות שבו - בחירה שמחייבת לחתור לחיים. בחירה שמחייבת לפעול לתיקונן של תופעות מצערות שפוקדות את החיים ופילסו דרכן לחיינו. הבחירה בחיים היא בחירה במחויבות של כל אחד ואחד מאתנו לפעול ליציבות האדנים המוסריים והאנושיים של החברה.
את החלק הראשון במאמר, בו אני מביע את יחסי לפרשה "ראה", אבקש לסיים בליבון הקשר בין הפרשה ובין הפטרת השבוע. הידועה בשם "עֲנִיָּה סֹעֲרָה לֹא נֻחָמָה". ההפטרה מתחילה בספר "ישעיהו" פרק נ"ד פסוק י"א ונמשכת עד פרק נ"ה פסוק ה'. זו ההפטרה השלישית משבע הפטרות הנחמה, אותן אנחנו קוראים אחרי תשעה באב.
"הָעֲנִיָּה סֹעֲרָה", אליה מתייחס הנביא ישעיהו, תצליח להיחלץ ממצבה העגום. ההיחלצות תלויה אך ורק בה. הנביא ישעיהו מדגיש בנחרצות רבה, שהאפשרות למחוק מציאות של חברה ישראלית "עֲנִיָּה סֹעֲרָה" מותנה אך ורק אם תחליט לעלות על דרך המחויבות ל"רַחֲקִי מֵעֹשֶׁק" ו"בִצְדָקָה תִּכּוֹנְנִי" (ישעיהו, פרק נ"ד, פסוק י"ד). רק עשיה, שתעלה את ערכי הצדק הסוציאלי לראש דאגתה של ישראל שלנו, אותה אנחנו אוהבים ועל שלומה ובטחונה אנחנו נלחמים, מבטיחה את מימושה של המציאות האידאית ככתוב בישעיהו פרק נ"ה פסוק א': "הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַיִם, וַאֲשֶׁר אֵין-לוֹ כֶּסֶף לְכוּ וְשִׁבְרוּ..."

תאריך:  01/08/2021   |   עודכן:  01/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאמץ את הערכים החברתיים (א')
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
איתן מתבלבל.
ה.א  |  1/08/21 18:45
2
שהשתלחות היא כלי הביטוי שלו
ה.א החליט  |  1/08/21 19:31
3
אני מאחל שבוע טוב לכולנו
אני מאחל ..  |  1/08/21 19:57
 
- התחלת הנסיגה של הקורונה מחיינו ל"ת
מצטרפת לאיחולים  |  2/08/21 08:27
4
דילמה מאד מורכבת
ה.א  |  1/08/21 20:07
 
- ANSWER TO H.A
ANSWER  |  2/08/21 15:24
 
- עוד מגיב של איתן, מביך לא? ל"ת
ה.א  |  3/08/21 11:07
 
- ה.א מפגין יהירות בתוספת טיפשות
שלומית...  |  3/08/21 11:07
 
- עוד מגיבה של איתן... ממש מביך! ל"ת
ה.א  |  3/08/21 13:32
5
ברכות לבריאות טובה
לאיתן היקר..  |  2/08/21 09:05
6
גאה בספר הספרים שלנו
אני האתיאיסטית  |  3/08/21 11:39
7
מאחלת תגובות מעניינות למאמרים.
מאחלת יום נהדר  |  4/08/21 08:02
8
קפיטאליזם חזירי?
מנדוזה  |  8/08/21 11:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - חזי איננו, מחזוריות, תלונות, מחדל והרס    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    שבוע טוב
צילה שיר-אל
השבוע נכנס כוכב אוראנוס למעלה בה יבצע מהלך משמעותי עד לחודש ינואר 2022    כוכב זה תפקידו לשבור מסגרות ולא יפסיק לנסות עד אשר יצליח לשבור דפוס קיים
יוסף אליעז
דווקא איש היהדות החרדית אשר ראשיה מונעים גיוס לצה"ל, עומדים מול דם הלוחמים ילדי רעיהם שנפלו; הם אשר זה לא מכבר התנגדו נחרצות לתוכניות המשטרה להגביל את מספר העולים לקבר הרשב"י במירון בו אירע אותו אסון דמים נורא
עמנואל בן-סבו
במאמר זה באתי להציב יד ושם לצביעות, לרמייה, לכזב ולהנדסת התודעה, באתי לבקש את סליחתה של שרת התרבות לשעבר אשר הודתה ביושר כי לא קראה את צ'כוב ונסרקה במסרקות ברזל מלובנות ברחובה של עיר
רון בריימן
השבוע הלך לעולמו האלוף אלעד פלד ז"ל, אדם משכמו ומעלה, שכל חייו היו קודש למדינת ישראל, לביטחונה ולמערכת החינוך שלה    האיש רב-המעש היה צנוע בחייו וצנוע במותו, ולא זכה שייאמרו דברים לזכרו ולשבחו, לא בתקשורת ולא מפי מנהיגי המדינה והצבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il