X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הנשיא ראיסי [צילום: משרד הנשיאות האירנית/AP]
פסימיות כלפי אפשרות החזרה להסכם הגרעין
ההערכה בישראל ובמערב היא כי פוחתים משמעותית הסיכויים כי אירן תחזור להסכם הגרעין. על-פי גורמים באירן, הנשיא ראיסי צפוי לנהל משא-ומתן נוקשה בשיחות הגרעין בוינה בעוד אירן שועטת לעבר פצצת הגרעין

בישראל, בארה"ב ובאיחוד האירופי גוברת הפסימיות כלפי האפשרות שאירן תסכים לחזור להסכם הגרעין מ-2015, גורמים בכירים בירושלים אומרים כי מאז כניסתו של אברהים ראיסי לתפקיד הנשיא החדש פחתו משמעותית הסיכויים לחזור להסכם הגרעין. נוכח ההערכה הזו, ישראל תציע לממשל ביידן לשקול אופציות נוספות כדי למנוע מאירן השגת פצצה גרעינית בטווח הזמן הקרוב כמו הטלת סנקציות נוספות או תקיפה צבאית.
תמיכה נוספת להערכה הזו ניתן לראות בהערכת המוסד הישראלי, על-פי גורמי ביטחון בכירים, ראש המוסד דוד ברנע מסר לראש ה-CIA וויליאם ברנס המבקר בישראל את "תיק ראיסי". התיק כולל מידע מודיעיני ועדויות על אישיותו /של נשיא אירן החדש, ונכתב בו כי מדובר באישיות בעייתית וכי לא בטוח שניתן להגיע עם אדם כזה להסכם ושספק אם הוא יעמוד במה שיחתם. לכן יש חשיבות גדולה לביקורו של ראש ה-CIA וויליאם ברנס בישראל לפני יציאתו של ראש הממשלה בנט לפגישה עם הנשיא ביידן בבית הלבן בחודש הבא. ישראל מנסה להשיג הבנות עם הממשל בנושא הסכנה האירנית לפני הפגישה, על הרקע הזה יצא גם ראש המל"ל החדש איל חלותא לשיחות מכינות בוושינגטון.
עמדה אירנית נוקשה
כניסתו של אברהים ראיסי לתפקיד נשיא אירן החדש מסבכת ומקשה על הסיכויים להשיג פריצת דרך בשיחות הגרעין בוינה, מדובר בדמות המשתייכת למחנה השמרני של המנהיג העליון עלי ח'מינאי ו"משמרות המהפכה". נשיא אירן אברהים ראיסי התחייב בנאום ההשבעה שלו כנשיא בפרלמנט האירני לתמוך בכל "תוכנית דיפלומטית" לפתרון סוגיית הסנקציות המוטלות על אירן, ההודעה הזו פירושה חזרה לשיחות הגרעין בוינה, ראיסי הודיע גם כי ידו מושטת לשלום לכל מדינות האזור, במיוחד למדינות השכנות לאירן, תוך שהוא מתעלם לגמרי ממדינת ישראל.
אולם, הנשיא החדש חזר בנאומו על השקרים המסורתיים של אירן, הוא אמר כי "תוכנית הגרעין היא תוכנית של שלום" וכי המשטר האירני אוסר על שימוש בנשק גרעיני על-פי פסק הלכה (פתווא) של המנהיג העליון ח'מינאי, "אין לנשק הזה מקום באסטרטגיה הגרעינית שלנו" טען ראיסי.
גורמים אמריקנים בכירים מעריכים שהוא ינקוט בקו נוקשה בשיחות הגרעין בוינה, אירן הגבירה באחרונה,לקראת כניסתו של ראיסי לתפקיד את הפעילות התוקפנית שלה וגם נקטה קו נוקשה בשיחות הגרעין בוינה לפני שהן נפסקו.
להערכת הגורמים האמריקנים, הנשיא ראיסי ימרוט את עצביו של ממשל ביידן ולא ימהר לחזור החודש לשיחות הגרעין בוינה, ייתכן שהדבר יקרה בחודש הבא.
בינתיים מינה אברהים ראיסי את הדיפלומט אמיר עבד אל-להיאן הידוע בעויינותו למערב לתפקיד שר החוץ,מדיניות המשא-ומתן בשיחות הגרעין בוינה תתנהל בהתאם להחלטות הפרלמנט והמועצה העליונה לביטחון לאומי הכפופה ישירות למנהיג העליון ח'מינאי היא שתנהל את המשא-ומתן עם המעצמות ולא משרד החוץ האירני.
נראה כי השלב הבא של אברהים ראיסי הוא שלב "מדיניות של עימות ונקיטת עמדות נוקשות יותר" בהתאם לרוח "משמרות המהפכה", להערכת ההנהגה באירן, ממשל ביידן הוא חלש והוא איננו מעוניין להיגרר לעימות חדש במזה"ת וכי ככל שאירן תאיץ את הקצב להגיע לפצצת גרעין כך יצליח יותר המשטר האירני לסחוט ויתורים מממשל ביידן ולכופף אותו מכיוון שלממשל יש עדיפויות אחרות כמו הטיפול בבעיות הפנים של ארה"ב.
לכן, כשיתחדש המשא-ומתן בוינה הדבר יעשה בעוד אירן נוקטת במקביל פעילות צבאית נוקשה במזרח התיכון ומאיצה את תהליך העשרת האורניום, הכל כדי ליצור תחושה של חירום ולחץ כדי לקפל את ארה"ב מעמדותיה בנושא הגרעין, האירנים מצטיינים במשא-ומתן ואלופים במדיניות של "הליכה על הסף" כדי להשיג את מבוקשם.
עיתון אל-אח'באר הלבנוני שופרו של חיזבאללה דיווח ב-11 באוגוסט מפי גורמים אירנים כי ההערכה באירן היא שארה"ב ואירופה יגיעו להסכמות ביניהן בנושא הגרעין כדי לאלץ את אירן להגיש ויתורים בשיחות וינה ולהרחיב את הסכם הגרעין לנושאים נוספים במזרח התיכון כמו פרויקט הטילים הבליסטיים של אירן ומגמות ההתפשטות שלה.
יתכן גם שהרחבת המלחמה הימית מצידה של אירן והחרפתה היא תוצאה של הערכה של הנשיא החדש כי הסיכויים להגיע להבנות עם ארה"ב על חזרה להסכם הגרעין אינם גבוהים, ממשל ביידן מסרב להסיר את כל הסנקציות כדרישת אירן. אברהים ראיסי הציב לעצמו כיעד את הסרת כל הסנקציות מעל אירן כדי לשפר במהירות את מצבה הכלכלי אבל, לא בכל מחיר, במקביל הוא נערך גם לתרחישים שהסנקציות לא יוסרו עוד זמן רב, לכן הוא מגביר את שיתוף הפעולה עם רוסיה וסין כדי לבלום את ארה"ב ואף למכור נפט לסין כדי לשפר את המצב הכלכלי של אירן.

תאריך:  12/08/2021   |   עודכן:  12/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פסימיות כלפי אפשרות החזרה להסכם הגרעין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
שר הביטחון אומר בסיור בפיקוד הצפון כי חיזבאללה פועל בשליחות אירן וכי ישראל מוכנה לסייע ללבנון, אך לא תאפשר לטרגדיה הלבנונית לחצות את הגבול    "מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה"
יורם אטינגר
"הפרוגרסיבים" אינם מכירים את המאפיינים האלימים, הפכפכים, עריצים ונטולי דו-קיום בשלום של המזה"ת במישור הבינערבי והפלשתיני, ולא את היקף התרומה של ישראל לארה"ב, העולה על היקף סיוע החוץ
צל'ו רוזנברג
אירן ממשיכה בתוכניותיה, הן הגרעינית והן התבססותה בקרבת ישראל    לדאבון הלב, תקופת שלטונם של טראמפ בארה"ב ונתניהו בישראל, הביאה עימה להרעה משמעותית ביותר    התסבוכת הגדולה בה אנו נמצאים היא פועל יוצא של מדיניות רפה, מתלהמת, ובעיקר רשלנית של שני המנהיגים
רז צימט
אמנם עדיין לא מדובר במחאה כמו ב-2017 וב-2019, אך השילוב של המחסור הכלכלי, המחירים הגואים והקורונה המחמירה מתסיסים את הציבור    הנשיא החדש איברהים ראיסי יתקשה לספק מענה בלא רפורמות, והמצב הפנימי עשוי להשליך גם על השיחות לחזרתה של אירן להסכם הגרעין
יוני בן-מנחם
נשיא אירן החדש ראיסי מתחיל היום בתפקידו לאחר שישבע אמונים בפני הפרלמנט האירני. המשימה העיקרית של ראיסי היא לטפל במשבר הכלכלי הקשה ובמגיפת הקורונה, הדרך היחידה לעשות זאת היא לחזור לשיחות הגרעין בוינה והביא להסרת הסנקציות מעל אירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il