X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נאור נאמנה לשיטתה: לאחוז את השור בקרניו

שאלה פשוטה: כמה אנשים נכנסים במטר

אם היום הראשון של העדויות בוועדת נאור מרמז משהו על ההמשך, הרי ששתי שאלות מרכזיות צפויות לעמוד על סדר היום האחת - בסיסית ונוקבת: האם מישהו ידע כמה אנשים יכולים להיכנס במטר רבוע אחד במתחם מירון השנייה - רוחבית ומשמעותית: האם הדרג המדיני התערב משיקולים פוליטיים בשיקול דעתה המבצעי של המשטרה סיכום יום העדויות הראשון בוועדת נאור
▪  ▪  ▪
נאור מבקשת לאחוז את השור בקרניו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בין השאלות המרכזיות שעלו במהלך יום העדות הראשון של ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון הייתה שאלה שעסקה בבחינה הבסיסית ביותר בכל הנוגע לדוחק באירועים ציבוריים: האם ניתנה הדעת לכמות האנשים שיכולה להיכנס למתחם קבר רשב"י.
יו"ר הוועדה, נשיאת העליון בדימוס מרים נאור, שבה כמה פעמים על שאלותיה בהקשר הזה, וניסתה להבין ממפקד המחוז הצפוני של המשטרה האם הנושא עלה בדיונים המוקדמים שנערכו לפני ההילולה בל"ג בעומר שהסתיימה במותם של עשרות.
נאמנה לגישתה השיפוטית שהציגה פעמים רבות בעבר ואשר לפיה "יש לאחוז את השור בקרניו" ולבחון את שאלות היסוד בכל תיק משפטי שמגיע לפניה, ביקשה נאור לדעת האם למפקד המחוז היה ידוע מהו המטראז' של המתחמים השונים בקבר רשב"י. נתון זה משמעותי במיוחד לחישוב כמות האנשים שיכולים להיכנס למתחמים באופן בטוח. לא לחינם גם חבר הוועדה שלמה ינאי מיקד חלק משאלותיו בדיוק בסוגיה זו. באחת משאלותיו 'דקר' ינאי את הנקודה המדויקת של הבירור: אחרי שלביא ניסה להתחמק מאחריות ולטעון שהוא לא מתעסק בסוגיות של בטיחות ורישוי שהן בסמכות גורמים אחרים הוא אמר לו: "אבל התוכנית המבצעית שלך נשענת על האדנים האלה של נתוני הבטיחות, אז אתה חייב לעסוק בזה".
תשובתו של ניצב לביא שלפיה המדיניות הייתה שלא מגבילים את כמות המשתתפים בהילולה, יחד עם טענתו שלפיה הוא מזהה תהליך של הזנחת הליכי רישוי והזנחה בקבלת החלטות הנוגעת לאירועי מירון ושלמשטרה כלל לא היה מנדט לקבוע האם האירועים יתקיימו או לא, אומנם מהווים ניסיון של לביא להסיט את האחריות מן המשטרה לעבר דרג מקבלי ההחלטות הפוליטי, או לעבר דרג מקצועי אחר, אך ביחס אליו נותרת שאלה אחת מרכזית והיא עד כמה הוא תפקד בתקופה שלפני ההילולה כמתריע בשער.
אם ניצב לביא לא יצליח להוכיח בפני חברי הוועדה שבדיונים המקדימים התריע על הדוחק הצפוי - לא רק בהקשרים האפדימיולוגיים של הקורונה, אלא בעיקר בהקשרים של הצפיפות במתחם רשב"י - הוא לא יוכל לחמוק מהביקורת של הוועדה.
דבריו שלפיהם "אירוע דתי חייב להיות טעון רישוי, לא יכול להיות שחוק הרישוי לא יחול עליו כמו על אירועים אחרים תחת כיפת השמיים עם מספר גדול של אנשים, כמו הופעות ומשחקי כדורגל" הם בהחלט נכונים וראויים. השאלה הגדולה היא האם התובנה הזאת השתקפה גם בדיונים מול המפכ"ל ומול הדרג הפוליטי שלחץ לפתוח את מירון ללא הגבלות.
במובן הזה, ייתכן שניתן להיצמד למשפט קצת צדדי שאמר ניצב לביא: "כנראה המזל לא שיחק לי" ולשאול האם גם בדיונים המקדימים הסתמכו על המזל או שירדו בהם לרזולוציות המדויקות של כמה אנשים יכולים להיכנס במטר רבוע אחד, וכמה מטרים רבועים יש במתחם הקבר.

אחד המשפטים המשמעותיים ביותר שאמר ניצב לביא בעדותו נוגע לשיחה שניהל לטענתו עם השר לביטחון פנים דאז, אמיר אוחנה, ביחס לרצון להגביל את מספר המשתתפים בהילולה במירון. "ב-11 באפריל, שבועיים וחצי לפני האירוע, שוחח איתי השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה ואמר שהוא נפגש עם חברי כנסת ושרים מהמגזר החרדי והוא מתכוון לפנות לראש הממשלה כדי שמירון יהיה פתוח", סיפר.
אמנם הרצון להגבלת המשתתפים מלכתחילה היה בגלל נימוקי מגפת הקורונה. אך ייתכן שבדומה לתוצר הלוואי של המסכות שהביאו לכך שחלה ירידה בתחלואת השפעת העונתית, היה יכול להיות לו תוצר לוואי מבורך להגבלת כמות המשתתפים בהילולה בהורדת רמת הצפיפות והדוחק. אם הייתה התערבות פוליטית בהקשר זה בניגוד להמלצה המקצועית - זה כבר סיפור גדול.
גרסה זו של לביא ביחס להתנהלות הפוליטית סביב אירועי מירון, צפויה להיות חלק מאחד הבירורים המרכזיים בחקירה - עד כמה השפיעו שיקולים פוליטיים על ההיערכות להילולה במירון. בהקשר זה חשוב לומר: אומנם זכותם וחובתם של הפוליטיקאים להציב בפני גורמי המקצוע יעדים אסטרטגיים, אבל אסור להם להתערב בתפעול הטקטי-מעשי של האירוע. כאשר אנחנו מדברים על התערבות פוליטית מובהקת המנוגדת להמלצה מקצועית - ככל שזו נאמרה - זו התנהלות שאי אפשר להשלים איתה, ונקודה חשובה להמשך החקירות של הוועדה הממלכתית.

תאריך:  22/08/2021   |   עודכן:  22/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שאלה פשוטה: כמה אנשים נכנסים במטר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
על שוורים שופטים ו-DNA
יהודה אלידע  |  22/08/21 16:33
2
זו שאלה "מטופשת"ולא שאלה פשוטה
שלמה המגיב  |  22/08/21 19:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איציק וולף
מפקד המחוז הצפוני של המשטרה סיפר לחברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון על השתלשלות האירועים בל"ג בעומר בקבר רשב"י ועל כך שביום האירוע קיבל הודעה שלא תהיה מגבלת מספר משתתפים    "לא הייתה אפשרות לווסת ולחסום אנשים מלהגיע אל ההר וכי המשימה של המשטרה הייתה לדאוג לכך שהתנועה של האנשים תזרום כל הזמן"
עידן יוסף
סקר מצא כי חרדים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם וננעים מפנייה לאגפי תלונות הציבור    רבים יעדיפו פנייה לרבנים או לעסקנים, ורבים אחרים יעדיפו שלא להתלונן כלל
איתמר לוין
זימנה את המפקד הנוכחי והמפקד הקודם של מחוז צפון במשטרה, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים והממונה על מחוז הצפון בו, רב המקומות הקדושים ומנהל האתר במירון
איציק וולף
מטרת הסיור שיתקיים ב-2 באוגוסט תהיה קבלת מושג ראשוני ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מהתשתיות באתר, וקבלת רקע על קיום ההילולה השנתית    לא תתאפשר לנציגי הגופים השונים העלאת טענות באתר מעבר להכרת השטח
עידן יוסף
מבקר המדינה החליט לאחר פגישת אנשי משרדו עם צוות ועדת החקירה הממלכתית כי אין מקום לבדיקה מקבילה של האסון    משרד מבקר המדינה מסר לוועדת החקירה הממלכתית את מתווה הביקורת שנבנה עד כה על-ידי צוותי הביקורת במשרד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il