X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הנרי אני כבר לא אהיה, בטח לא סרבנטס, וגירסה מקוצרת של המחזה הראשון שלי הועלתה רק בערב קריאה על-ידי תלמידי החוג לתיאטרון של האוניברסיטה העברית
▪  ▪  ▪
אנטון צ'כוב [צילום: ציור: אוסיפ בראז]

סיפורים קצרים הם סוגה סיפרותית שלא הריביתי לעסוק בה וחבל שכך, אבל אי-אפשר להספיק הכל. אתמול ראיתי את הסרט הרוסי "הגברת עם הכלבלב" ובעקבותיו קראתי שוב את הסיפור הקצר הכי מפורסם של צ'כוב. כל מי שרוצה להיווכח כמה קשה עד בלתי אפשרי לתרגם יצירה מסוגה אחת לשניה או בכלל להביא אותה לקולנוע מוזמן לראות את הסרט ולקרוא שוב את הסיפור הקצר. הסיפור של צ'כוב הוא יצירת מופת, פסגת הסיפור הקצר, באותה רמה של סיפורי מופאסאן ואו הנרי, יהלום קומפקטי שמכיל עולם ומלואו בכמה עמודים, כמו לפעמים שירה.
לעומת זאת הסרט הוא משעמם וטרחני, לא מביא כלל את האווירה הצ'כובית, את קורי העכביש בהם מסתבכות הדמויות כמו גם במחזות שלו, החוטים הולכים ונכרכים סביבן והן לא מוצאות את דרכן החוצה מהמבוך. הסיפור מתאר מצב, הילכי רוח, אין בו פתרון. לעומתו הקומפטריוט שלו טולסטוי לוקח סיטואציה דומה ומפתח אותה עם פתרון "חד-משמעי" באנה קרנינה. זה כמו ההבדל בין אמנות אימפרסיוניסטית לאמנות ריאליסטית, יש אצל צ'כוב פיוטיות, מועקה, אבל גם ראיה מפוכחת. אין כאן אבסורד כמו אצל קפקא בסיפור קצר שלו "הגלגול". מה עשה הסרט הרוסי? לקח את מעט השורות הריאליסטיות שבסיפור והפך אותן לעיקר העלילה, תוך שינוי גם של הסוף.
החיים קצרים, אתה יכול לבקר במאה מדינות ביקורים קצרים או בפריז מאה פעמים. אני תמיד בוחר בעומק על פני השטחיות, אם אני אוהב את פריז אבקר בה עשרות פעמים ויסלחו לי טורקמניסטן וויטנאם שעדיין לא ביקרתי בהן. כך קראתי אלפי מחזות, מאות ביוגראפיות, אבל לא יותר מכמה עשרות קבצי סיפורים, בעיקר כשאני לומד שפה חדשה. בזמנו קראתי סיפורים קצרים של פושקין, גוגול, טולסטוי, צ'כוב, דוסטויבסקי, טורגנייב, בבל וכו' ברוסית עם תרגום צמוד לאנגלית לשיפור הרוסית שלי, סיפורים קצרים בפרובנסאלית, פפיאמנטו, קריאולית וכו'. כי בסיפור הקצר בדרך כלל אתה נשאר לא מסופק ורעב, כמו עם לחמנייה לעומת חלת שבת. תנו לי לקרוא פעמיים את הקיחוטה ולא פעם אחת סיפורים קצרים של אנדרסן, למרות שהם מקסימים. אקרא אותם רק כדי ללמוד דנית.
אישית, היצירה הראשונה שכתבתי יצאה לי מחזה ארוך של חמש מערכות במתכונת קלאסית ולאחרונה סיימתי לכתוב ספר בן 2,400 עמודים. אבל כתבתי בכל זאת עשרות סיפורים קצרים, בעיקר כאירועים לקורסים שלי, המתארים דילמות אתיות, מעמוד אחד ועד עשרות עמודים, ממש נובלות, ואף הכללתי את הגדולים שבהן בדוקטוראט שלי. גם כשאני מנסה לכתוב מאמר בן 500 מילים זה יוצא לי לעיתים נדירות בלבד, ועל-פי רוב מאמר שלי הוא לפחות בן שני עמודים עד למסות של עשרות עמודים. בעיקבות עצרת מקוממת עם משפחות המחבלים ביום הזיכרון כתבתי מסה של עשרות עמודים על צביעות ומוסר מדומה ובמרכזה הפרכתי את הטיעונים שהועלו בהרצאה של רבע שעה אחד לאחד בשני מאמרים ארוכים שגם פורסמו בנפרד. אפילו בטוויטר אני כותב שרשרת.
או הנרי אני כבר לא אהיה, בטח לא סרבנטס, וגירסה מקוצרת של המחזה הראשון שלי הועלתה רק בערב קריאה על-ידי תלמידי החוג לתיאטרון של האוניברסיטה העברית. ביקשו ממני לצרף מוזיקת רקע לערב הקריאה וגם יצא לי "תקליטור" שלם של שעה וחצי עם שירים יווניים (טוב, זה מבוסס על האודיסיאה), האופרה פאוסט (צריך להקביל את המעשים השטניים של הפושעים האתיים למפיסטו), אבל גם שירים עבריים (שיר השיירה המסיים). הכל נמצא באתר שלי, ביוטיוב, אבל לא על במת התיאטרון. אפילו הסיפורים הקצרים/אירועים שלי נדחו, אם כי כמה בכל זאת פורסמו על-ידי ביטאון רואי החשבון (תנו כבוד...), ספר אקדמי בצרפתית ואתרי ארגונים שונים. בצוק העיתים, קיבצתי את רובם לספרי הלימוד שלי על אתיקה בהוצאת מאגנס ובאנגלית בהוצאת מלן מארה"ב.
יסלח לי אם כן צ'כוב שקראתי רק מעט מסיפוריו הקצרים, לעומת זאת קראתי את כל המחזות שלו וראיתי אותם מספר פעמים מעל מיטב הבמות בעולם. גם קפקא יסלח לי בוודאי כי אני מעדיף את ספריו על פני סיפוריו הקצרים, ומופאסאן עולה לאין שיעור ברומנים שלו על סיפוריו הקצרים. דווקא בשירה אני חסיד המינימליזם ושירים קצרים של פרבר, אזנאבור או צבי אביאל שעדיפים בעיניי עשרות מונים מפואימות ארוכות ומשמימות של כמה מגדולי המשוררים הצרפתיים והעבריים. אלא אם כן מדובר באיליאדה ובאודיסיאה בהקסמטר של הומרוס. אך כל תרבות גבוהה היא טובה, בכל סוגה שהיא, ולוואי והנוער של ימינו היה קורא אפילו סיפורים קצרים.

תאריך:  06/09/2021   |   עודכן:  06/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אוחיון
אין מנוס אלא לומר ולזעוק כי תחת החופש הדמוקרטי, כבלי הבג"ץ, הפחד המשתק את הממשלות וחברי הכנסת ורפיסות המשטרה, ערביי ישראל עסוקים בהכנות להצטרף בבוא היום למאמצי האויבים להשמידנו
אדי כהן
רשת אלג'זירה נחשפת במערומיה כשאינה מדווחת על המתרחש בקטר    הרשתות החברתיות הערביות רועשות וגועשות כולם נגד קטר ונגד אי-סיקור האירועים המתרחשים בה בימים אלה
צבי גיל
אין דבר נוראי יותר משכול. מידורו, ניצולו למטרות פוליטיות רעילות, וקידומו ב"רייטינג" - הופך אותו לפולחן פאגאני
יוני בן-מנחם
חמאס מתכוון להסלים את הפעילות העממית על גבול הרצועה בתקופת החגים כדי לאלץ את ישראל להיענות לדרישותיו. מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר,מאיים על ישראל בעימות צבאי נוסף אם לא יתקבלו דרישות ארגונו בנושא הסרת המצור על הרצועה
איתן קלינסקי
לערן אביב ולשחר פרץ, שני סרבני המצפון, המוכנים לשלם את המחיר, כולל ישיבה מאחורי סוגר ובריח בבית כלא לנוכח סירובם לשרת בצבא כובש, אני מקדיש את השיר - "עולה תחת האיל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il