X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
[צילום: מרקוס שרייבר, AP]
אקונומיסט מסכם את 16 שנותיה של אנגלה מרקל
יותר כמו מלכה ופחות ראש ממשלה
הקנצלרית הגרמנית היא מדענית בעלת יכולת להבין בעיות סבוכות ולהסביר את השלכותיהן - אך פוליטיקאית הססנית שהתקשתה להפוך ניתוח למעשים מרקל טיפלה היטב במשברים, אך הייתה פחות טובה בקביעת מסלול ארוך טווח הממשלה הגרמנית הבאה תצטרך להפנות את מבטה לעבר העתיד, כי הסדקים במודל כבר ניכרים לעין
הבחירות בגרמניה, 24.9.21 / CBS News

בשנת 1997 הופיעה אנגלה מרקל, שרת הסביבה הטרייה בממשלתו של הלמוט קוהל, בתוכנית טלוויזיה בגרמניה והזהירה מפני הסכנות של שינויי האקלים. לדבריה, כל עיכוב רק ייקר את עלויות הטיפול במשבר, אשר יכלול רעב, בצורת ותנועת פליטים המונית.
הקליפ הזה מתאר היטב את שתי הפנים של 16 שנותיה בראשות הממשלה, אשר יסתיימו עם הקמת הממשלה הבאה לאחר הבחירות מחרתיים (26.9.21) – אומר אקונומיסט. מצד אחד: מדענית בעלת יכולת להבין בעיות סבוכות ולהסביר את השלכותיהן. מצד שני: פוליטיקאית הססנית שהתקשתה להפוך ניתוח למעשים. גרמניה פולטת כיום גזי חממה יותר מכל מדינה אחרת באיחוד האירופי, ובמסיבת העיתונאים האחרונה שלה כקנצלר, הודתה מרקל שנכשלה בנושא שינויי האקלים.
הדפוס הזה נמשך. בקמפיין שלה ב-2005 הבטיחה מרקל לקצץ את הביורוקרטיה ולקדם את היזמות – הבטחה שעדיין מופיעה במצע של האיחוד הנוצרי-דמוקרטי בראשותו עמדה. בנאומיה בוועידת מינכן לביטחון דיברה מרקל על זירת הביטחון העולמי, אך כמעט ולא ביצעה שינויים משמעותיים במדיניות החוץ של גרמניה. במשבר הקורונה היא הייתה דמות יציבה ומשרת ביטחון, אך התקשתה להשליט את רצונה על ראשי הממשלות של מדינות גרמניה.

האם יש "מצב רוח לשינוי"
הבונדסטאג. האמון במוסדות נפגע [צילום: מרקוס שרייבר, AP]

מרקל נראתה לעיתים יותר כמו מלכה ופחות כמו ראש ממשלה, מגדיר אותה אקונומיסט. היא מסיימת את כהונתה עם שיעורי תמיכה מרקיעי שחקים. מקומה במרכז המפה כה דומיננטי, עד שביקורת עליה נראית כמעט כפגיעה בכבודה של מלכות. באירופה היא הייתה המנהיגה הבלתי-מעורערת, והגנתה הבלתי-מתפשרת על הערכים הליברליים והתנהגותה הצנועה היו חוף מבטחים בעידן של מנהיגים פופוליסטיים ולאומניים מוחצנים.
האם "מצב רוח לשינוי" משתלט כעת על גרמניה? העלייה המתמדת של מפלגת הירוקים, המבקשת לכפות משמעת תקציבית הדוקה ולחשוב מחדש על מדיניות החוץ, מרמזת בכיוון זה. בחודש מאי אמרו שני שלישים מן הנסקרים, כי הם רוצים שינוי פוליטי משמעותי, וכמעט אותו שיעור רצו ממשלה חדשה. כמה אירועים שהתרחשו לאחרונה זעזעו את אמון הציבור במדינתו ובמוסדותיו: הניהול הכושל של גל הקורונה השני, שהשכיח את ההצלחות בגל הראשון; שטפונות קטלניים במערב גרמניה, בהם נספו 200 איש ונחשפו כשלים ממשליים; והנסיגה מאפגניסטן, בה שירתו 150,000 חיילים גרמנים מאז 2002.
אך למרות זאת, "מצב הרוח לשינוי" אינו ודאי. גרמניה התמודדה עם הקורונה טוב יותר מרוב המדינות האחרות: שיעור התמותה היה נמוך והסיוע הממשלתי החליק את ההשפעה הכלכלית. התאוששות המשק הגרמני היא מן הטובות באירופה ולמעלה משני שלישים מהגרמנים אומרים שמצבם הכלכלי טוב. גם השטפונות לא חוללו שינוי של ממש, ואפילו הירוקים אינם מצליחים להציג פתרון לעתיד.

אפשרות לממשלה מרובת-מפלגות ראשונה
המועמדים העיקריים לראשות הממשלה [צילום: מייקל פרובסט, AP]

ככלל, השינויים במצב הרוח הפוליטי בגרמניה הם איטיים וקשים לאבחון; אחת החוזקות הבולטות של מרקל הייתה יכולתה לזהות אותם. שינויי המדיניות שביצעה היו לרוב עדינים, אך לעיתים החלטיים בנושאים כמו כוח גרעיני, נישואים חד-מיניים והחוב האירופי. הצעד המסוכן ביותר שנקטה מרקל היה החלטתה שלא לסגור את גבולות גרמניה בפני מיליון פליטים בשנים 2016-2015. היה זה אלתור בתגובה למשבר בלתי צפוי, שתוצאותיו היו קשות: עליית מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" וקושי להקל את קליטתם של עובדים זרים מיומנים. חמש שנים מאוחר יותר, האיחוד האירופי אינו מסוגל לתקן את חוקי המקלט שלו והמשבר עלול להישנות.
בגרמניה שוררת עצבנות מובנת לנוכח פרישתה של מרקל, מדווח אקונומיסט. זו הפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, שהקנצלר המכהן אינו עומד לבחירה מחדש. הקמפיין היה תזזיתי, כאשר ההובלה עוברת מן הירוקים אל הסוציאל-דמוקרטים ומשם לנוצרים-הדמוקרטים. ייתכן שהתוצאות יגרמו לכך, שלראשונה מזה 70 שנה לא ניתן יהיה להקים קואליציה דו-מפלגתית. המשמעות עלולה להיות מו"מ קואליציוני ממושך וממשלה חסרת אחדות אידיאולוגית, אשר תתקשה לפעול.
יתר מדינות האיחוד האירופי חוששות עוד יותר. מרקל היא שעיצבה את תגובתו של האיחוד למשברים, החל מגוש האירו, דרך פלישתה של רוסיה לאוקראינה ועד לברקזיט. היא הצליחה ליצור יחסים טובים עם מנהיגים שונים לחלוטין, כמו ראש הממשלה היווני השמאלני אלקסיס פיצראס וראש הממשלה ההונגרי הלאומי ויקטור אורבן. מבחינה פוליטית, גרמניה נראית כמו אי-של יציבות בתוך עולם סוער. למרות שהבחירות הן הפתוחות ביותר מזה שנות דור, אף אחת מן המפלגות המועמדות לממשלה הבאה אינה חולקת על עקרונות יסוד כמו כלכלת שוק חברתית והמחויבות לאיחוד האירופי.

רק מנדט צר לביצוע שינויים
קשה למצוא רפורמה משמעותית אחת [צילום: מרקוס שרייבר, AP]

רוב המשברים האירופיים לא פגעו בבטחונה של גרמניה או נתנו לה סיבה לדחוף לשינוי. תוהו ובוהו פוליטי, בזבזנות יתר או גרעונות מסחריים הם בעיות של מדינות אחרות. הצמיחה בעידן מרקל הייתה יציבה, גם אם לא מרשימה, ומוסדותיה של גרמניה עמדו במשברים שצצו מולם. עם זאת, הכלכלה החזקה מסתירה מגזר הולך וגדל של בעלי הכנסות נמוכות, גידול בחוסר השוויון, שוק דיור מיושן ועוני קשה בקרב ילדים. יש סיבות לחשוש שהעשור הקרוב יחשוף כשלים נוספים.
מרקל טיפלה היטב במשברים, אך הייתה פחות טובה בקביעת מסלול ארוך טווח. ככל שהדבר יישמע מדהים, מעיר אקונומיסט, קשה למצוא רפורמה מרחיקת לכת אחת שביצעו ארבע הממשלות בראשן עמדה. מבחינה זו, התכונה שתידרש מן הממשלה הבאה תהיה היכולת להתבונן לעבר העתיד. מבחינתם של רבים, זה בבירור מה שחסר כיום לגרמניה.
החולשות במודל הגרמני מתחילות להיראות. התלות בסחר משמעותה פגיעוּת לירידה בגלובליזציה. המתח הגובר בין ארה"ב לסין הופך את מדיניות ה"מו"מ תחילה" של מרקל לבלתי רלוונטית. תעשיית הרכב רבת העוצמה חשופה לתהפוכות טכנולוגיות. המחסור של גרמניה בעובדים מיומנים יחמיר בשנים הבאות. יעדים חדשים בתחום שינויי האקלים יחייבו שינויים עמוקים בתעשיה, בבנייה ובאנרגיה. ואולי המדאיג מכל: המורשת של מרקל היא שלא כדאי להפחיד את הבוחרים עם יותר מדי שינויים, מה שמותיר רק מנדט צר לביצועם.

תאריך:  24/09/21   |   עודכן:  24/09/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
גוטליב מסביר מדוע קהילת המודיעין האמריקנית חייבת להיות חלק מאיתור מגיפות עתידיות: אויביה של ארה"ב יודעים כעת שניתן לפגוע בה קשות באמצעות וירוסים
איתמר לוין
בין הגורמים: הקורונה שהגבירה מתחים משפחתיים ופגעה בפעילות המשטרה, המהומות בעקבות רצח ג'ורג' פלויד והקרע סביב הבחירות    לצד זאת, מספר מקרי הרצח ל-100,000 תושבים הוא שליש מאשר לפני שלושה עשורים והיקף הפשיעה הכולל ירד ב-4% - השנה ה-18 ברציפות של ירידה
איתמר לוין
החברה החלה להשתמש ב-News Feed שלה - החלק החשוב ביותר ברשת - כדי לקדם ידיעות חיוביות, כולל כאלו שהיא עצמה כותבת    מארק צוקרברג הורחק מן המחלוקות סביב פייסבוק והיא מגבילה משמעותית את הגישה של עיתונאים ואקדמאים למידע פנימי    החברה: אין שינוי במדיניות; מדובר בתוכנית לאחריות תאגידית
איתמר לוין
הבנק המרכזי של ארה"ב רוכש אג"ח ממשלתיות ב-120 מיליארד דולר לחודש מאז פרוץ המגיפה ושומר על ריבית אפסית - אך עם ההתאוששות הכלכלית מן הקורונה, גוברים החששות מפני התפרצות אינפלציונית
איתמר לוין
המנה השלישית תינתן לקבוצות נרחבות מבין מי שקיבלו את חיסוני פייזר לפני לפחות שישה חודשים: בני 65 ומעלה, בעלי מחלות רקע ומי שמצויים בסכנת הידבקות בשל עבודתם    ההמלצה חלה בין היתר על כל העובדים בשירותי הרפואה, עובדי רווחה, צוותי הוראה ומוכרים בחנויות מזון    טרם ברור האם הכוונה גם ל-60% מן האמריקנים הסובלים מהשמנת יתר וממחלות רקע אחרות, או רק לבעלי מערכת חיסונית מוחלשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il